حرمت گریم اجنبی و تماشای از روی شهوت

پاسخ استفتاء مسئولان صدا و سیما (برنامه‌های نمایشی و فیلمهای تلویزیون)
۳۰ آذر ۱۳۶۶/ ۲۹ ربیع الثانی ۱۴۰۸
هنر اسلامی,
حرمت گریم اجنبی و تماشای از روی شهوت

[بسمه تعالی. همچنان که استحضار دارید در برخی از برنامه‌های نمایشی سیمای جمهوری اسلامی ایران نظیر فیلمهای سینمایی یا سایر برنامه‌های نمایشی اعم از داخلی و خارجی، زنان نمایشگر حضور دارند که حسب موضوع بعضاً از ضوابط کامل پوشش اسلامی در حد چهره و گردن و موی سر برخوردار نیستند و همچنین در پاره‌ای از ورزشهای مرسوم از قبیل «کُشتی» و «فوتبال» قسمتی از بدن ورزشکاران مرد پوشیده نیست، استدعا دارد جهت روشن شدن موضوع نظر مبارک را در خصوص موارد زیر اعلام فرمایید:
1- پخش برنامه‌های تلویزیونی که در آنها بر حسب موضوع زنانی ایفای نقش می‌نمایند که ضوابط کامل پوشش اسلامی در حد چهره و گردن و موی سر را رعایت ننموده‌اند.
2- پخش برنامه‌های ورزشی نظیر کُشتی و فوتبال که در آن قسمتی از بدن مردان ورزشکار پوشیده نیست.
3- نگاه کردن به برنامه‌های فوق الذکر که از تلویزیون پخش می‌شود. و السلام علیکم و رحمه الله و برکاته.
محمد هاشمی‌
بسمه تعالی‌
محترماً معروض می‌دارد، در رابطه با پخش برخی فیلمهای خارجی یا تولید داخلی و سریالهایی مانند «پاییز صحرا» و «آیینه»، «نفوذ» و غیره و همچنین پخش آهنگهای موسیقی از صدا و سیما، از سوی امت شهیدپرور شکایاتی به شورای سرپرستی می‌رسد مبنی بر اینکه پخش این فیلمها و سریالها و آهنگها خلاف شرع مقدس اسلام و مخالف اهداف عالی انقلاب است و با نظام جمهوری اسلامی‌ تناسب ندارد و هزینه کردن بودجه برای ساختن آن اسراف محسوب می‌شود، گو اینکه احیاناً جنبه‌های آموزنده، تفریحی و سرگرم‌کننده نیز دارد.
در انطباق این گونه موارد با فتاوای موجود در رساله‌های عملیه و تحریر الوسیله آن حضرت و احراز و تفکیک مجاز از غیر مجاز اختلاف نظر وجود دارد و نمی‌توان جواب صریح و صحیحی به مستشکلان ارائه نمود. اختلاف سلیقه نیز الی ما شاء الله موجود است و انسان نمی‌داند چه باید بکند و در این شرایط حساس جنگی که از اهمّ امور است تکلیف چیست؟
نکته دیگر اینکه وقتی شکایات که معمولًا از امتِ مورد توجه امام بزرگوار می‌باشد به مدیران و مسئولان اجرایی ارجاع می‌شود می‌گویند، امام- مد ظله العالی- تمام این برنامه‌ها را می‌بینند و آهنگها را گوش می‌کنند اگر اشکالی داشته باشد تذکر می‌دهند. از آنجا که رسیدگی به شکایات و پاسخ به آنها و اقدام فوری برای رفع نواقص، یکی از وظایف قانونی شورای سرپرستی می‌باشد مستدعی است نظر مبارک را نسبت به موارد یادشده مرقوم فرمایید تا بتوانیم از آغاز دوره جدید وظیفه خطیر شرعی و قانونی خود را به خوبی انجام دهیم و در پیشگاه آن امام عظیم الشان و امت الهی ایران مسئول نباشیم.
اسماعیل فردوسی‌پور].
بسمه تعالی‌
نظر نمودن به این قبیل فیلمها و نمایشنامه‌ها هیچ یک اشکال شرعی ندارد و بسیاری از آنها آموزنده است و پخش آنها نیز اشکالی ندارد. و همین طور فیلمهای ورزشی و آهنگها اکثراً بی‌اشکال است. گاهی خلافْ به طور نادر دیده می‌شود، که باید بیشتر مواظبت کرد. لکن دو نکته باید مراعات شود: اول آنکه کسانی که گریم می‌کنند باید محرم باشند و اجنبی حرام است چنین کاری را انجام دهد. دوم آنکه بینندگان از روی شهوت نظر نکنند.