آنکه از حضرت باقر -سلام الله علیه- نقل شده است که فرموده است که من از «صمد»، تمام احکام و شرایع را، تمام حقایق را از «صمد» میتوانم نشر کنم، مساله هست این. البته ما هم از «صمد» میتوانیم اصول معارف را بفهمیم، لکن او زاید بر این مسائل میگوید. در هر صورت کمال تاسف است برای انسانها که نمیخواهند بدانند، در راه دانستن نیفتادهاند، در راه معرفت کتاب خدا قدم برنداشتهاند، ارتباط با مبدا وحی برقرار نکردند که از مبدا وحی تفسیر بشود برایشان. آن ارتباط فقط بین رسول خدا و خدا بود و به تبع او هم بین خواصی که بودهاند.
مسائل فلسفی هم همین طور، مسائل فلسفی هم وقتی شما فلسفه ارسطو که شاید بهترین فلسفهها قبل از اسلام باشد، ملاحظه کنید میبینید که فلسفه ارسطو با فلسفهای که بعد از اسلام پیدا شده است فاصلهاش زمین تا آسمان است در عین حالی که بسیار ارزشمند است در عین حالی که شیخ الرئیس راجع به منطق ارسطو میگوید که تا کنون کسی نتوانسته در او خدشهای بکند یا اضافهای بکند، در عین حال فلسفه را وقتی که ملاحظه میکنیم فلسفه اسلامی با آن فلسفه قبل از اسلام زمین تا آسمان فرق دارد.