نقش هدایت‌گری خود را ایفا کنید

سخنرانی در جمع اعضای کمیسیونهای مجلس (رسالت و وظیفه مجلس اسلامی)
صبح ۱۴ آبان ۱۳۶۲/ ۲۹ محرم ۱۴۰۴
مجلس شورای اسلامی,
نقش هدایت‌گری خود را ایفا کنید

در مسائل، ملایمت و جهت رحمت بیشتر از جهت خشونت تاثیر می‌کند. من در زمان اختناق رضا خانی وقتی در مدرسه فیضیه صحبت می‌کردم، آن گاه که از جهنم و عذاب الهی بحث می‌کردم همه خشکشان می‌زد، ولی وقتی از رحمت حرف می‌زدم می‌دیدم که دل‌ها نرم می‌شود و اشک‌ها سرازیر می‌گردد و این تاثیر رحمت است. با ملایمت انسان بهتر می‌تواند مسائل را حل کند تا شدت.
و مجلس باب مباحثه است، و باید مثل مباحثه طلبه‌ها باشد که با هم دوست هستند و با یکدیگر بحث و گفتگو می‌کنند ولی معلوم است که مباحثه هست. مجلس اسلامی باید ملت و دیگران را ارشاد کند، چون مسائل به خارج منعکس می‌گردد و تاثیر روی مردم می‌گذارد. از این جهت مسئولیت مجلس به عنوان یک مرشد و هدایت‌کننده برای مردم زیاد است. و این کلی مطلب است که ان شاء اللَّه این مجلس اول انقلاب، پایه‌ای و سنت حسنه‌ای باشد برای آینده که هر چه خوب بشود، شما در اجر آن شریک هستید. در مسئله‌ای که راجع به کمیته‌ها فرمودید، اعتقادم بر این است که همین گونه که هست باشد و هیچ گونه تحولی درباره آن صورت نگیرد. راجع به استیضاح هم من هیچ نظری نمی‌دهم، فقط با ملایمت و تفاهم باشد. موافقین و مخالفین حرف‌هایشان را بزنند، آن وقت مجلس هر چه رای داد معتبر است.

امیدوارم آقایان موفق شوند که وقتی مجلس را تحویل می‌دهند مردم راضی باشند، تا بعدها به همین آقایان رای بدهند. البته من تمام آقایان را نمی‌شناسم، ولی امیدوارم مجلس دارای یک اکثریت تام متعهد باشد. میل دارم وضع و امور با ملایمت و اخلاق حسنه صورت گیرد، و این خیلی بهتر است. دو نفر که با هم دعوا دارند وقتی یکی از آنها با رافت و ملایمت حرف زد، دعوا تمام می‌شود. اصولًا کارها با ملایمت و رافت بهتر انجام می‌گیرد.