به ثمر رسیدن انقلاب، مرهون فداکاری و شجاعت طبقه محروم

سخنرانی در جمع اقشار مختلف مردم جنوب تهران (نقش محرومان در انقلاب)
صبح ۱۶ فروردین ۱۳۶۰/ ۲۹ جمادی الاول ۱۴۰۱
انقلاب اسلامی و مستضعفان,
به ثمر رسیدن انقلاب، مرهون فداکاری و شجاعت طبقه محروم

گروههاى مختلفى در اينجا حاضرند و من براى اينكه شايد غفلت كنم از اسم بعض از گروهها، از اين جهت معذورم كه هر يك را اسم ببرم. همه، ملت اسلام و تابع قرآن و از گروه زحمتكشان اين كشور هستيد. انقلاب اسلام، اين انقلاب مهم اسلامى، رهين كوششهاى اين طبقه است؛ طبقه محروم، طبقه گودنشين، طبقه‌اى كه اين نهضت را به ثمر رساند و توقعى هم نداشت. من شما طبقه گودنشينان را از آن كاخ‌نشينان بالاتر مى‌دانم؛ اگر آنها لايق اين باشند كه با شما مقايسه بشوند. من وقتى كه در انقلاب مى‌ديدم كه يك پيرمردى از آن گودنشينها از آن منزل محقر خرابه بيرون مى‌آمد و مى‌گفت كه ما با بچه‌هايمان صبح كه مى‌شود مى‌رويم براى تظاهرات، [مباهات مى‌كردم‌]. يك موى شما بر همه آن كاخ‌نشينها و آنهايى كه در اين انقلاب هيچ فعاليتى نداشتند، بلكه كارشكنى هم تا آن اندازه كه مى‌توانستند مى‌كردند و الآن هم هر مقدار كه بتوانند مى‌كنند، يك موى شما بر همه آنها ترجيح دارد؛ بلكه مقايسه يك موى شما با آنها نبايد صحيح باشد.
شما اين انقلاب را به ثمر رسانديد و گروههايى كه در سرتاسر اين كشور اين انقلاب را به ثمر رساندند، همان زن و مرد محروم [بودند] و همانهايى كه مستضعف هستند و كاخ‌نشينها آنها را استضعاف مى‌كنند و اينها ثابت كردند كه كاخ‌نشينها هستند كه ضعيفند و پوسيده‌اند و براى اين ملت هيچ كارى نكرده‌اند و نخواهند كرد. اين دانشگاه بود، جوانهاى دانشگاه كه آنها هم از محرومين و مستضعفين‌اند و اين طبقه محروم جامعه بود كه از همه رفاهها محروم بود، لكن قلبش مملو از عشق به اسلام و ايمان بود و با آن عشق و با آن ايمان اين حركت را دنبال كرد و شهيد داد و در مقابلش چيزى مطالبه نكرد.ما هر روز شاهد يك پيروزيهايى در جبهه‌ها هستيم [به واسطه‌] همه آنها كه سرتاسر اين جبهه‌ها فعاليت مى‌كنند و آنها هم از همين طبقه محرومند، لكن طبقه فوق همه طبقات هستند. چنانچه شما هم و همه كسانى كه، زن و مردى كه، در پشت جبهه هستيد همه مشغول به فداكارى و مشغول به جنگ هستيد. آنها در جبهه جنگ مى‌كنند و شما در پشت جبهه و اين از خصوصيات انقلاب اسلامى است، اين از خصوصيات اسلام است، اين از چيزهايى است كه اسلام تعليم كرده است بر شما.
و شما از روز اول قيام كرديد و براى اسلام قيام كرديد و الآن هم چون حكومت خودتان‌ را اسلامى مى‌دانيد و ارتش خودتان را اسلامى مى‌دانيد، از اين جهت، همه با هم بدون اينكه در فكر اين باشيد كه يك افتخارى براى خود، شخص خودتان، ايجاد كنيد، مشغول هستيد به فداكارى و شايد در دنيا نظير نداشته باشد اين نحوى كه در ايران ملت از ارتش پشتيبانى مى‌كند. در دنيا شايد بى‌نظير باشد و شايد در طور تاريخ هم نظيرى برايش نتوانيم پيدا بكنيم كه بچه‌هاى كوچك و جوانهاى نيمسال و زنها، پيرزنها، نوعروسها، نودامادها، همه با هم در اين جبهه حاضرند و صحنه جنگ، صحنه‌اى است كه ملت همه در آن حاضر هستند.من اميدوارم كه شما ملت بزرگ و شما ملتى كه محروم هستيد، لكن پيش خدا عزيز هستيد، گمان نكنيد كه كاخ‌نشينها بسيار مرفه هستند؛ آنها دلهايشان لبريز از تزلزل است؛ آنها قلبهايشان آرام نيست. تزلزلى كه در بين كاخ‌نشينها هست در بين كوخ‌نشينها نيست.
آرامشى كه اين طبقه محروم دارند آن طبقه‌اى كه به خيال خودشان در آن بالاها هستند، ندارند.