جایگاه رفیع زن در مکتب تشیع

مصاحبه با روزنامه آلمانی دنیای سوم (اوضاع عمومی ایران قبل و بعد از انقلاب)
۲۴ آبان ۱۳۵۷/ ۱۴ ذی الحجه ۱۳۹۸
جایگاه و حقوق زن,
جایگاه رفیع زن در مکتب تشیع

سوال: [تشيع در نظر كشورهاى غربى به عنوان عنصرى محافظه كار در پيشرفت قلمداد شده است. همچنين ما خواسته‌هاى شيعيان را مبنى بر كناره‌گيرى زنان از صحنه زندگى اجتماعى و نيز بازگشت به قوانين شيعى‌ كه مى‌خواهد سنت مذهبى مبناى قوانين حكومتى قرار گيرد، همان طورى كه در قانون اساسى- كه به طور غير قانونى به صورت از بين رفته درآمده- نيز ذكر شده است، شنيده‌ايم. ما همچنين شنيده‌ايم كه تشيع سبك زندگى غربى را براى اينكه با سنتهاى مذهبى توافق ندارد رد مى‌كند. آيا ممكن است شما نظر خود را درباره اين مسأله بر اساس مذهب تشيع بيان كنيد؟]
- تشيع كه مكتبى است انقلابى و ادامه اسلام راستين پيامبر (ص) است همچون خود شيعيان، هميشه مورد حملات ناجوانمردانه مستبدين و استعمارگران بوده است. تشيع نه تنها زنان را از صحنه زندگى اجتماعى طرد نمى‌كند، بلكه آنان را در جامعه در جايگاه رفيع انسانى خود قرار مى‌دهد. ما پيشرفتهاى دنياى غرب را مى‌پذيريم، ولى فساد غرب را كه خود آنان از آن ناله مى‌كنند نه.