شناسه مطلب صحیفه
عنوان:   
تاریخ:   
مکان:   
پاریس، نوفل لوشاتو
موضوع:   
غیر قانونی بودن رژیم، ویژگیهای جمهوری اسلامی
شناسه ارجاع:   
جلد ۵ صحیفه امام خمینی (ره)، صفحه ۴۱۹

مصاحبه‌کننده: خبرنگار انگلیسی مجله اکسپرس‌
سوال: [شما در کتاب خودتان- مطابق ترجمه روزنامه امریکایی هرالدتریبون- فرموده‌اید جایی برای عقیده و احساسات در حکومت آینده وجود ندارد. آیا شما تصور می‌کنید که حکومت شما از نظر آزادی با حکومت فعلی فرقی خواهد داشت؟ آیا رژیم مورد نظر شما یک استبداد مذهبی نخواهد بود؟]
جواب: رژیمی که ما می‌خواهیم، رژیم «جمهوری اسلامی» است و در اسلام آزادی به طور مطلق است مگر آنچه به حال ملت و کشور ضرر داشته باشد و موجب مفسده‌ای باشد.
[رفتن شاه در روزهای آینده حتمی است. آیا تصور می‌کنید به هدفتان نزدیک شده‌اید؟ آیا شورای سلطنتی مرحله‌ای، قابل قبول و ممکن از نظر شما هست یا خیر؟]
- منظور ما از این مبارزه رفتن شاه از ایران نبود بلکه سقوط شاه یعنی دست برداشتن از این سلطنت، در رفراندم تاسوعا و عاشورا بار دیگر ایران ثابت کرد که این رژیم قانونی نیست و باید این رژیم به هم بخورد. و الآن هیچ جهت قانونی برای شاه و برای کسانی که جای او می‌خواهند بنشینند وجود ندارد و ما او را قانونی نمی‌دانیم. و بعد از آنکه آنها دست از آن سلطه غیر قانونی‌شان برداشتند ما حکومت را به طور عادلانه و با اتکا به آرای مردم پابرجا می‌کنیم. بنا بر این نه خود سلطنت، نه شورای سلطنت اساسی ندارد و از نظر ملت مردود است.
[آیا تصور می‌کنید که برقراری حکومت اسلامی موجب به هم زدن تعادل شرق و غرب در این منطقه از جهان گردد؟]
- حکومت اسلامی حکومتی است آزاد و مستقل و روابطش با شرق و غرب به یک نحو است. و اگر آنها روابط حسنه داشته باشند دولت اسلام هم با آنها روابط حسنه دارد؛ و اجازه نمی‌دهیم کسی در مقدرات مملکتمان دخالت کند.

سایت جامع امام خمینی رحمة الله علیه