شناسه مطلب صحیفه
عنوان:   
تاریخ:   
مکان:   
قم
موضوع:   
بیان مشکلات عمده مسلمانان
مخاطب:   
سفیر یمن شمالی
شناسه ارجاع:   
جلد ۹ صحیفه امام خمینی (ره)، از صفحه ۱۲۹ تا صفحه ۱۳۰

بسم الله الرحمن الرحیم‌
تشکر می‌کنم از اینکه به ملاقات من آمده‌اید؛ و همین طور از ملت شما. اسلام یک دین آسمانی است که برای ارشاد ملتها و رفع اختلاف بین آنان و هدایت به کمالات انسانی و رفع ظلم و بیدادگری آمده است. لکن مسلمین- مجموعاً و تقریباً- همین طور دولتهای اسلامی از آن سرّی که اسلام برای آن آمده است، یا غافل بودند و یا تغافل کردند. و همه گرفتاریهایی که برای مسلمین در طول تاریخ ایجاد شده است برای همین جهت است که از تعلیمات اسلام دور بودند، و نتوانستند آن هدایتی را که اسلام برای آن آمده است ادراک کنند، و یا به واسطه اغراضی که داشتند نتوانستند انجام بدهند.
مشکل عمده مسلمین همان دوری از اسلام و قرآن است؛ و اگر مسلمین به حسب امری که خدای تبارک و تعالی فرموده است وَ اعتَصِمُوا بِحَبلِ اللهِ جَمِیعاً و لَا تَفَرَّقُوا «1» اگر به همین یک امر و نهی عمل می‌کردند، تمام مشکلاتشان- مشکلات سیاسی، اجتماعی و اقتصادی‌شان- رفع می‌شد؛ و هیچ قدرتی نمی‌توانست با آن مقابله کند. لکن مع الاسف به واسطه غفلت بعضی و عدم توجه بعضی و تغافل بعضی، از این امر محروم ماندند؛ و تا این امر الهی تحقق پیدا نکند، باید مسلمین انتظار گرفتاریهای بیشتر داشته باشند.
مشکل دیگری که هست عدم تفاهم بین دولتها و ملت است. جدایی ملت از دولت بلکه رو در رو قرار گرفتن آنها، موجب ضعف آنها و گرفتاری دولت و ملت شده است؛ و تا این مشکل را خود دولتها رفع نکنند روی سعادت را نخواهند دید، و همیشه گرفتار دست خیانتکاران و اجانب خواهند بود.
من از خدا می‌خواهم که مسلمین را بیدار و آشنا به وظایف اسلامی بکند؛ معتصم به «حبل الله» بشوند، که اساسِ رفع گرفتاریهاست.

سایت جامع امام خمینی رحمة الله علیه