شناسه مطلب صحیفه
عنوان:   
تاریخ:   
مکان:   
تهران، جماران
موضوع:   
عمل بر اساس ضابطه و طبق قوانین مجلس
حضار:   
خاتمی، سید محمد (وزیر ارشاد اسلامی و نماینده امام در موسسه کیهان)- شاهچراغی،سید حسن (مسئول موسسه کیهان)
شناسه ارجاع:   
جلد ۱۷ صحیفه امام خمینی (ره)، از صفحه ۲۱۵ تا صفحه ۲۱۶

امروز فرصت بسیار مناسبی به دست مسئولان مملکت افتاده که باید حد اکثر استفاده را به نفع اسلام و جمهوری اسلامی بکنند.
روزنامه‌ها و وزارتخانه‌ها همه امکاناتشان را در مسیر خدمت به اسلام و نیازهای جامعه اسلامی به کار گیرند. در این زمینه تحول و نوسازی پیدا بکنند که اگر از این فرصتها استفاده نشود ما مسئول خواهیم بود.
اشکال ندارد که نظر علما و صاحبنظران اسلامی که انحرافی ندارند در روزنامه‌ها مطرح بشود. امّا باید به این امر توجه داشت که آنچه مورد عمل باید قرار گیرد و به عنوان ضابطه در جمهوری اسلامی درآید، قوانینی است که از مجلس می‌گذرد و مورد تایید و تصویب شورای نگهبان قرار گرفته است. باید مرز بین صاحبنظران و قوانین لازم الاجرا، در جامعه مشخص شود.
[وزیر ارشاد درباره این دیدار گفت: امام بشدت از پاره‌ای جزوات که به نام سئوال و جواب ایدئولوژی برای گزینش افراد در موسسات و نهادهای جمهوری اسلامی در جامعه نشر می‌شود، اظهار نگرانی و ناراحتی کردند و حتی فرمودند:].
می‌شود اینها را از جمله ضلال دانست «1». سئوالات، بسیار بی‌اساس و بیربط است و حتی بعضاً غیر اسلامی است. این جزوات نمی‌تواند و نباید ملاک گزینش و انتخاب افراد باشد، و اگر بر این اساس عده‌ای رد شدند باید در مورد آنها تجدید نظر بشود. باید این‌ جزوات به سرعت با همکاری همه مسئولان مملکت و قوه قضائیه در جامعه جمع‌آوری بشود. نباید اجازه داد این چنین با مصالح اسلام و مسلمین بازی شود.
[وزیر ارشاد اسلامی پیرامون تبلیغات حج گفت: این مساله به عرض امام رسید که نظر به حساسیت امر تبلیغ حج، و اینکه نوعاً علما و روحانیون عهده‌دار این مساله مهم هستند، و از سوی دیگر، مردم با توجه به تبعیت و علاقه‌ای که نسبت به حضرت امام دارند از مواضع و دستورات نماینده امام در حج پیروی می‌کنند، و باید این امر طوری باشد که هماهنگی کامل بین کسانی که تبلیغ به عهده آنهاست و نماینده امام، حاصل باشد. و اگر حضرت امام صلاح می‌دانند مسئول تبلیغات حج با موافقت نماینده حضرت امام در امر حج، مستقیماً وزیر ارشاد متصدی این امر بشود. امام فرمودند:]
مصلحت این است که تبلیغات باید مستقیماً زیر نظر روحانیت باشد.

سایت جامع امام خمینی رحمة الله علیه