شناسه مطلب صحیفه
عنوان:   
تاریخ:   
مکان:   
تهران، جماران
مناسبت:   
22 بهمن (چهارمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی)
موضوع:   
ارزیابی وضعیت انقلاب اسلامی در آستانه پنجمین سال پیروزی- تذکراتی به مردم، رزمندگان و قوای سه‌گانه
مخاطب:   
مسئولین نظام جمهوری اسلامی، نیروهای مسلح و دیگر اقشار ملت ایران
شناسه ارجاع:   
جلد ۱۷ صحیفه امام خمینی (ره)، از صفحه ۳۱۶ تا صفحه ۳۲۸

بسم الله الرحمن الرحیم‌
در آستان پنجمین سال پیروزی حق بر باطل و حزب الله بر احزاب شیطانی، مراتب تشکر و عبودیت را به پیشگاه مقدس خداوند متعال- که همه از او هستیم و به سوی او می‌رویم، و پیروزیهای روزافزون به عنایت و لطف اوست- تقدیم. و عرض ارادت به مقام مقدس ولیّ الله اعظم و بقیه الله فی ارضه- ارواحنا لمقدمه الفداء- که واسطه فیض و عنایات حق تعالی است و دعای خیرش بدرقه امت جد بزرگوارش- صلی الله علیه و آله می‌باشد، تقدیم می‌داریم. و تبریک و تهنیت بی‌پایان خود را نسبت به ملت شریف و متعهد ایران عرض می‌کنم که از ابتدای نهضت تا انقلاب عظیم اسلامی، و از انقلاب تا پیروزی، و از روز پیروزی تا امروز، دلیرانه و سخاوتمندانه در تمام صحنه‌های انقلاب با جان و دل حاضر بوده و هستند، و از حریم اسلام عزیز و کشور خویش دفاع نموده، و بر ما و همه، منّتها دارند. و اگر نبود پایمردی آنان، انقلابی نبود و پیروزی به این عظمت نصیب اسلام و کشور اسلامی نمی‌شد. و خدای را بر این نعمت شکر که با تاییدات غیبی خود چنین تحول الهی را برای این ملت مظلوم بی‌پناه تقدیم فرموده، و آن را در پناه رحمت خود و با نصیب از قدرت لا یزال خویش بر دشمنان اسلام و بشریت پیروز فرموده، و عاجزانه از ساحت مقدسش می‌خواهیم که این عنایت و نعمت را بر این ملت پایدار و مستدام فرماید و نصیب همه مسلمانان جهان نماید. و سپاس و تقدیر فراوان بر رزمندگان عزیز و شجاع از ارتش و سپاه و بسیج تا شهربانی و کمیته و ژاندارمری و عشایر محترم و سایر قوای مسلح که با دست توانای خود- که از امدادهای غیبی برخوردار است- چنان سیلی به رخسار کریه صدامیان و ضربه بر پیکر حامیان آنان زدند که حزب بعث عفلقی با تشبث به هر حشیش «1» نمی‌تواند آن را جبران کند. و سردار نگونبخت قادسیه دستِ دریوزگی به هر طرف دراز و چشم امید به جنایتکاران ورشکسته دوخته که چند روزی دیگر به جنایات خود نسبت به ملت مظلوم عراق و مسلمان عرب و غیر عرب ایران و منطقه ادامه دهد. و آن چنان بیچاره و درمانده شده است که با وقاحت تمام، قلم سیاه بر ادعاهای پوچ خود کشیده، و با اسرائیل- که تا دیروز ادعای دشمنی با آن را می‌کرد- دوست صمیمی شده، و با امریکا- که مدعی ترک روابط با آن بود- آرزوی وابستگی می‌کند، و با دویله‌های وابسته به امریکا- که با اخافه و ارعاب و عربده جیب آنان را خالی کرده بود- اکنون با تملق و سرافکندگی چشم طمع دوخته است، و به حسنی «2» و حسن «3» و حسین «4» و نمیری «5» و دیگر جنایتکاران تاریخ- که خود ورشکستگانی بیش نیستند- امید نجات بسته است. و بوق و شیپور رسانه‌های گروهی سرتاسری با تبلیغاتی که امروز دروغهای شاخدارشان بر همگان روشن گردیده است، برای نجات این غریق وامانده «6» به دست و پا افتاده‌اند تا چند روز دیگر بر رخسار درخشنده آفتاب عالمتاب اسلام پرده پوشند، با آنکه خود می‌دانند این سیل خروشان رحمت الهی برای نجات مسلمانان و جمیع مستضعفان و محرومان جهان را با حیله‌های شیطانی نتوان جلوگیری کرد، و این خورشید آسمان معنویت را با تبلیغات دروغین‌ خاموش نتوان نمود. و امید است وعده الهی اراده منت بر مستضعفان بزودی تحقق یابد و دست قدرتمند حق تعالی هر چه سریعتر از آستین ملتهای مظلوم بیرون آید و تحول الهی‌ای که در ملت ایران به وجود آمده است در همه ملل و نحل به خواست خداوند تعالی تحقق یابد، که دست ستمکاران از جنایت نسبت به مستضعفان جهان کوتاه شود، و مظلومان، به حقوق از دست رفته خود دست یابند.
در اینجا لازم است تذکراتی به خواهران و برادران محترم داده شود، گرچه بحمد الله به مسائل اسلام و روز آشنا هستند:
1- این مطلب مهم را که کراراً عرض کرده‌ام، تکرار می‌کنم که ملت عزیز مجاهد و بویژه سلحشوران رزمنده مجاهد فی سبیل الله توجه داشته باشند که غرور از پیروزیها آفت بزرگی است که شیطان باطنی در بندگان خدا به وجود می‌آورد تا آنان را از راه حق منحرف کند، و در اثر آن خلق خدا را در کوشش برای مقاصد الهی سست کند، و اگر خدای نخواسته این حالت شیطانی در جبهه‌ها پیش آید، در پیروزیها وقفه حاصل، بلکه با مکر شیطانی ممکن است به شکست منتهی شود. و زمانی این آفت وجدان کُش پیش می‌آید که انسان از خود و خداوند غافل شود و قدرت و پیروزیها را از خود بداند، و منشا اصلی آن که ازِمّه امور را در دست دارد و هر چه کمال و قدرت و جمال است از اوست را از یاد ببرد. ملت عزیز و قوای مسلح رزمنده در طول این انقلاب و این جنگ لمس نموده‌اند که اگر مددهای الهی و عنایات خاص خداوند قادر نبود، هرگز در ما قدرت مقابله با رژیم شیطانی تا دندان مسلح و متکی به قدرتهای جهانی نبود. ولی از آنجایی که ملت با تحولی الهی به انقلابی اسلامی متکی به معنویات دست زد، توانست آن قدرت بزرگ منطقه را در هم بشکند، و در جنگ نابرابر از حیث تسلیحات و کمکهای بیدریغ شرق و غرب و منطقه، این همه پیروزیهای اعجازآمیز را نصیب ایران و اسلام نماید. ما نباید فتحهای بزرگ مثل خرمشهر را از یاد ببریم که دشمن با همه تجهیزات در سنگرهای بسیار محکم با عده و عدد بسیار کمین کرده بود، و در مقابل عده‌ای از سلحشوران متعهد اسلام از بیابان باز به آنان تاخته، و خداوند آن چنان رعب و وحشت را بر دشمنان ما غلبه‌ داد که با اسارت هزاران نظامی و غنیمتهای بسیار، باقیمانده اشرار با فضاحت تمام رو به فرار گذاشته و شهرها را رها کردند. رزمندگان عزیز ما نباید این پیروزی معجزه‌آسا را جز با مددهای الهی ببینند و اگر چنین شد، غرور آنها خلاصه می‌شود در اینکه ما مورد عنایت قادر متعال هستیم و از خود چیزی نداریم و آنچه داریم از اوست و باید به راه او نثار کنیم. و اینجاست که خداوند عنایات خود را ادامه می‌دهد، و شما سلحشوری و جنگ شرافتمندانه را برای دفاع از اسلام و میهن اسلامی ادامه می‌دهید، و به خواست قادر متعال به پیروزی نهایی دست خواهید یافت.
2- اکنون که بحمد الله و المنّه محیط ایران از غبارهای شرارتهای اشرار، این مدعیان دروغین طرفداری از ملت و خلق که خود با دست پلید خویش پرده از چهره کثیف خود برداشتند و به دشمنان اسلام که هم قطاران و یا اربابانشان بودند پیوستند، تقریباً آرامش و سکون با عنایت پروردگار برقرار است، ملت بزرگ متعهد اسلامی لازم است با تمام توان به بازسازی نارساییهایی که لازمه هر انقلاب است، و در انقلاب ایران که متکی به قدرت لا یزال حق تعالی و همت والای اقشار معظم ملت است، از سایر انقلابهای بزرگ ضایعاتش کمتر و دستاوردهایش بیشتر است، قیام نماییم، و بدون وقفه از فرصت استفاده نموده و کشور را به سوی بیشتر اسلامی شدن در تمام ابعاد آن، در تمام ارگانهای نظام جمهوری اسلامی از قوای سه‌گانه که اساس نظام است تا حوزه‌های علمیه و دانشگاهها که اساس فرهنگ است و از قوای نظامی و انتظامی و قوای مسلحه دیگر که اساس امنیت هستند تا قشرهای بازاری و کشاورز و کارگر که هر یک رکنی مهم از ارکان اقتصاد کشورند، همت گماریم. و معلوم است که در این امر بزرگ با ابعاد وسیعش که سرنوشت ملت اسلام بستگی به آن دارد، تا تمام ملت همت نکنند و قیام فعالانه نداشته باشند، مقصد اعلای اسلامی تحقق نخواهد پذیرفت. و تنها با اتحاد کلمه و همت همگان که دست توانای حق تعالی با آن است ان شاء الله تعالی کار به نتیجه خواهد رسید، اما کیفیت کمک:
الف- قوه قضاییه که امروز برای قضای شرعی احتیاج مبرم به افراد عالِم متقی با فضیلت دارد، حوزه‌های علمیه در هر جا هستند، خصوصاً حوزه‌های بزرگ باید این مساله را یک واجب کفایی شرعی مهم تلقی نمایند. و برای این مقصد مهم اسلامی از علمای موجود در حوزه‌ها و شهرستانها دعوت نمایند. و همه علمای اعلام می‌دانند که قضا امر بسیار مهمی است که در رژیمهای طاغوتی به دست اشخاصی که اکثریت آنان صلاحیت نداشته‌اند سپرده شده بود. در رژیم سابق ما معذور بودیم، چون اشخاص صلاحیتدار را در هیچ امری، چه رسد به قضای شرعی، نمی‌پذیرفتند، ولی امروز که قضای اسلامی می‌خواهد اجرا شود عذری نیست. و بر اشخاص صلاحیتدار واجب است تا حد کفایت به این واجب عمل کنند و دیگران را هدایت نمایند و بسیج کنند. و نیز لازم است حضرات مدرسین محترم حوزه‌ها و علمای اعلام و مجتهدین عظام، کتبی را که به آنها «علوم غریبه» نام می‌نهادند- زیرا در بحثها و حوزه‌های علمی منسی «7» بودند، چون محل ابتلا نبودند- امروز که شدیداً به آنها احتیاج است، مثل کتاب قضا و شهادات و قصاص و حدود و دیات و دیگر کتب محل حاجت را مورد بحث و تدریس و تحقیق قرار دهند، که در آینده مثل امروز گرفتار کمبود اشخاص نباشیم. امید است برای رضای خدای تعالی و برای عمل به وظیفه، به این امر توجه زیاد شود، و مسئله قضا که امروز از مشکلات جمهوری اسلامی است به برکت مراجع بزرگ و علمای اعلام حل شود؛ و نیز شورای قضایی قوانین مربوط به قضا را با جدیت تهیه نمایند، و مجلس محترم هم تصویب این قوانین شرعیه را مقدّم بر سایر کارها قرار دهند که قضای اسلامی در کشور اجرا شود.
ب- مجلس محترم شورای اسلامی که در راس همه نهادهاست، در عین حال که از اشخاص عالِم و متفکر و تحصیلکرده برخوردار است، خوب است در موارد لزوم از دوستان متعهد و صاحبنظر خود در کمیسیونها دعوت کنند که با برخورد نظرها و افکار، کارها سریعتر و محکمتر انجام گیرد. و از کارشناسان متعهد و متدین در تشخیص‌ موضوعات برای احکام ثانویه اسلام نظر خواهی شود که کارها به نحو شایسته انجام گیرد. و این نکته نیز لازم است که تذکر داده شود که رد احکام ثانویه پس از تشخیص موضوع به وسیله عرف کارشناس، با ردّ احکام اولیه فرقی ندارد، چون هر دو احکام الله می‌باشند. و نیز احکام ثانویه ربطی به اعمال ولایت فقیه ندارد و پس از رای مجلس و انفاذ شورای نگهبان، هیچ مقامی حق ردّ آن را ندارد، و دولت در اجرای آن باید بدون هیچ ملاحظه‌ای اقدام کند. و با تشخیص دو سوم مجلس شورای اسلامی که مجتمعی از علمای اعلام و مجتهدان و متفکران و متعهدان به اسلام هستند، در موضوعات عرفیه که تشخیص آن با عرف است، با مشورت از کارشناسان، حجت شرعی است که مخالفت با آن بدون حجت قویتر خلاف طریقه عقلاست. چنانچه تغییر احکام اولیه، با شک در موضوع و عدم احراز آن با طریقه عقلا مخالف است.
ج- دولت جمهوری اسلامی که متصدی اداره کشور است و در هر پیشامدی موظف است اقدام مقتضی نماید، در وضع کنونی بدون کمک ملت، توانایی رفع تمام گرفتاریها را ندارد، و برای اداره نظام جمهوری و دفاع از دشمنان مهاجم و رفع مشکلات جنگ که حجم آن بسیار عظیم است، احتیاج به کمک دارد. و چون پای دفاع از اعراض و نفوس و اموال کشور و حفظ اسلام در میان است، بر همه کس واجب است که به مقدار کفایت، از خطر عظیم و هجوم اجانب به اسلام و مسلمین، کمک نماید. و این تکلیفی است که بیشتر متوجه است به طبقه مرفه و ثروتمند و پس از آنان به طبقه متوسط به حسب احوال آنها، نه طبقه مستمند و ضعیف که درآمدشان به مقدار اعاشه آنهاست، گر چه این قشر از تمام قشرها خدمتشان بیشتر است. این جانب از تمام هم میهنان عزیز تشکر و قدردانی می‌کنم که از اول انقلاب تا کنون در صحنه بودند؛ و امیدوارم خداوند متعال توفیق حضور بیشتر را به همه ما عنایت فرماید. و باید دولت محترم توجه نماید که علاوه بر تکلیف الهی که متوجه همه ملت است، دولت از ویژگی خاصی برخوردار است و تکلیف الهی، بیشتر متوجه آن و سایر دست‌اندرکاران است، و برای نظم امور در جمیع ابعاد کوشش خواهد کرد. و مساله جنگ دفاعی که در راس امور است و ملت متعهد کمک به آن را برای خود یک امر لازم می‌داند و دولت در رابطه با آن حقاً تمام کوشش را می‌کند، لکن تذکر و تکرار در امور مهم، لازم است، و باید هر روز ابعاد کمک به جبهه‌ها را بیشتر گسترش دهد و تا فتح نهایی ان شاء الله تعالی برنامه دفاع را در راس همه برنامه‌ها قرار دهد.
بحمد الله تعالی قوای مسلح اسلامی در دفاع از اسلام و میهن عزیز، عاشقانه از ابتدای هجوم اشرار تا کنون با نثار جان و خون و با عشق به لقاء الله قوای شیطانی دشمن را در هم شکسته و در هر مرحله از مرحله قبل نیرومندتر و متعهدتر به رزمندگی دلیرانه خود ادامه داده‌اند. و همه ما و میهن اسلامی ایران مرهون خدمات ارزنده آنان هستیم. و اگر نبود قدرت روحی و الهی آنان، معلوم نبود کشور ما با این همه دشمن و کمکهای قدرتهای بزرگ و کوچک به کجا کشیده می‌شد. و ملت مجاهد متعهد که در طول انقلاب و جنگ تحمیلی از کمکهای شایان به جبهه‌ها و پشت جبهه‌ها دریغ نکرده است، و یکی از ارکان پیروزی، حضور ملت در همه صحنه‌ها خصوصاً صحنه جنگ است. و الحق، این ملت نمونه در پیشگاه خداوند تعالی ارزشی عظیم دارد، و امید و توقع است که برای حفظ اسلام و کشور اسلامی خود بر حجم کمکها افزوده شود که بحمد الله می‌شود؛ چنانچه بر حجم مخارج دولت هر روز افزوده می‌شود. در زمانی که حضور و کمک ملت شریف ایران به دولت و جبهه‌های جنگ هر روز بیشتر می‌گردد، عده‌ای از محتکران و گرانفروشان خدانشناس دست از این حرفه کثیف بر نمی‌دارند و به حال خود و کشور خود دلسوز نیستند، اینان باید از غضب الهی بترسند و بیش از این خود را در پیشگاه خدا و خلق خدا رسوا نکنند.
ه- درباره فرهنگ هر چه گفته شود کم است. و می‌دانید و می‌دانیم اگر انحرافی در فرهنگ یک رژیم پیدا شود و همه ارگانها و مقامات آن رژیم به صراط مستقیم انسانی و الهی پایبند باشند، و به استقلال و آزادی ملت از قیود شیطانی عقیده داشته باشند و آن را تعقیب کنند، و ملت نیز به تبعیت از اسلام و خواسته‌های ارزنده آن پایبند باشد، دیری نخواهد گذشت که انحراف فرهنگی بر همه غلبه کند، و همه را خواهی نخواهی به انحراف کشاند، و نسل آتیه را آن چنان کند که انحراف به صورت زیبا و مستقیم را راه‌ نجات بداند، و اسلام انحرافی را به جای اسلام حقیقی بپذیرد و بر سر خود و کشور خود، آن آورد که در طول ستمشاهی و خصوصاً پنجاه سال سیاه بر سر کشور آمده. و مجلس و ملت و متفکران متعهد باید این حقیقت را باور کنند و اصلاح فرهنگ و از آن جمله اصلاح مدارس از دبستان تا دانشگاه را جدی بگیرند، و با تمام قوا در سد راه انحراف بکوشند. اشخاصی معدود قدرت ندارند تا این امر عظیم الحجم مهم را اصلاح کنند و صد در صد آن را اسلامی و ملی و در خدمت کشور قرار دهند. همه مسئولیم و همه باید در پیشگاه خدا و خلق خدا جواب تهیه کنیم. و در این زمان که فرصتی ارزنده داریم از هیچ کس هیچ عذری پذیرفته نیست و همه باید به مقدار توان خویش در این امر حیاتی کوشش نماییم تا خون جوانان برومند مجاهد و کوشش ملت و مجاهدات بیدریغ آن هدر نرود.
3- کراراً مقامات و مسئولان کشور به دولتهای اسلامی منطقه اعلام نمودند که جمهوری اسلامی ایران که محتوای آن بر اساس عدل اسلامی است و نسبت به آن با تمام جان متعهد است، اجازه ندارد که به حریم دیگران ظلم و ستمگری و تجاوز نماید، و این تعهد الهی اساس نظام اسلام و جمهوری اسلامی است. و کراراً در هر فرصتی به دولتهای منطقه و دیگران نصیحت نموده و از آنان خواسته است که برای مراعات احکام خدا و قرآن مجید پایبند حسن همجواری و اخوت اسلامی باشید، و مطمئن باشید که اگر شما یک قدم برای مراعات برادری جلو گذارید، ما چندین قدم برای فشردن دست شما، برای از بین بردن ابرقدرتها پیش خواهیم آمد. و بسیار تذکر داده شده است که اگر مسلمانان به دستورات اسلامی رفتار کنند و وحدت کلمه خود را حفظ نمایند و از اختلاف و تنازع که مایه شکست آنهاست دست بکشند، در سایه پرچم «لا اله الّا الله» از تجاوز دشمنان اسلام و جهانخواران مصون خواهند شد، و دست شرق و غرب را از بلاد عزیز مسلمین قطع خواهند کرد، زیرا هم عده اینها فزونتر و هم ذخایرشان بی‌پایان است. و از همه بالاتر قدرت غیر متناهی خداوند پشتیبان آنان است، و قدرتهای بزرگ به اینان محتاج هستند. و مکرر این واقعیت گفته شده و لمس گردیده که ابرجنایتکاران شرق‌ و غرب جز به منافع شیطانی خود و غارت اموال دیگران و سلطه بر آنان، به هیچ چیز نمی‌اندیشند، و به صراحت می‌گویند ما در منطقه منافع داریم و باید منافع و مصالح خود را حفظ کنیم! و اگر یک دلار به شماها کمک کنند صدها چندان از شما پس می‌گیرند. و این رفت و آمدهای سیاسی و کمکهای تسلیحاتی و نظامی جز برای تحکیم پایه‌های نفوذ خود در کشورهای اسلامی و غیر اسلامی نیست. و شماها و رسانه‌های گروهی اکثر ایستگاهها، چه تبلیغ دروغین بکنید و چه نکنید و چه چشم و گوشهای خود را از حقیقت روشن ببندید یا نه، صدام عفلقی و حزب بعث عراق اساساً ضد اسلامند و در منطقه فتنه‌انگیزند. امریکا از جهالت و غرور و بلندپروازی صدام استفاده کرد و او را به هجوم به ایران واداشت. و به منطق امریکا شکست عراق و ایران و از پا درآمدن هر دو یا ایران، در هر صورت به نفع اوست. و صدام بدبخت پیش خود حسابها کرده بود. ژاندارمی منطقه و سرداری بزرگ قادسیه را در مغز پوک خود می‌پروراند. و آنچه نمی‌دانست و نخواهد فهمید قدرت اسلام بزرگ و جانبازی سربازان فداکار اسلام بود. و در اثر این جهالت و حماقت خود را در دامی افکند که هیچ قدرتی نمی‌تواند او را نجات دهد. و ما مجدداً به دولتهای منطقه هشدار می‌دهیم که بیش از این برای نجات یک سبع جنایتکار که اگر فرصت یابد منطقه را به آتش می‌کشد، زحمت نکشید و خود را به غرقاب هلاکت دچار نکنید. و وعده‌های امریکا و دیگران شما را غافل نکند که با ادامه کمک به دشمن اسلام ممکن است برای ملت و دولت ایران تکلیفی پیش آید که ما میل به آن نداریم. و تا وقت نگذشته است به اسلام و دستورات حیاتبخش آن گردن نهید و کشور خود را از شرّ قدرتهای اغفال‌کننده نجات دهید. و بدانید که رو آوردن به اسلام و مسالمت با جمهوری اسلامی به صلاح شماست، و دولت و ملت ایران برای شما بهتر از امریکا و صدام و مصر و دیگر دغلبازان است. شماها باید احساس و لمس کرده باشید که قدرت مجموع منطقه کمتر از نیمی از قدرت شاه مخلوع و معدوم است. و قدرت امروز ایران به برکت اسلام و حضور ملت، چندین مقابل آن رژیم است. و امریکا همان طور که در موقع سختی به شاه مخلوع نتوانست و نخواست کمک کند، به شما که از شاه معدوم پیش او بی‌ارزشترید کمک نخواهد کرد. امریکا و دیگر قدرتمندان، شما را آلت دست قرار داده‌اند که منافعشان در منطقه تامین گردد، و اگر شما به دام افتادید، برای نجاتتان به خود زحمت نمی‌دهند.
4- متصدیان امور و شورای عالی قضایی و ستاد پیگیری کوشش نمایند که با سرعت به زندانها و حال زندانیان رسیدگی نموده و از کسانی که از عفوشان ضرری به جمهوری اسلامی نمی‌خورد و مستحق عفو هستند صورتی تهیه و عفو آنان را تسریع نمایند. و کسانی که اسلام برای آنان جزا مقرر فرموده، تکلیفشان را تعیین کنند و پس از اجرای حکم خدا، اگر فساد ایجاد نمی‌کنند، آزادشان نمایند، و بالاخره رویه را بر عفو و رحمت قرار دهند. لکن با مفسدان و گروهکهای فاسد و مفسد با شدت عمل، رفتار کنند، مگر آنکه توبه کنند و ثابت شود که توبه آنها جدی است که با ضمانت می‌شود آزاد کرد.
5- از امور مهمی که این جانب نگران آن هستم مسائل حوزه‌های علمیه خصوصاً حوزه‌های بزرگ مثل حوزه مقدسه قم است. آقایان علمای اعلام و مدرسین محترم که خیر خواهان اسلام و کشورهای اسلامی هستند، توجه عمیق کنند که مبادا تشریفات و توجه به ساختمانهای متعدد برای مقاصد سیاسی و اجتماعی اسلام، آنان را از مسئله مهم اصلی حوزه‌ها که اشتغال به علوم رایج اسلامی و خصوصاً فقه و مبادی آن به طریق سنتی است، اغفال کند، و مبادا خدای نخواسته اشتغال به مبادی و مقدمات موجب شود که از غایت اصلی که ابقا و رشد تحقیقات علوم اسلامی، خصوصاً فقه به طریقه سلف صالح و بزرگان مشایخ همچون «شیخ الطائفه» «8» و امثاله- رضوان الله تعالی علیهم- و در متاخرین همچون «صاحب جواهر» «9» و شیخ بزرگوار «انصاری» «10»- علیهم رضوان الله تعالی- بازدارد. اسلام اگر خدای نخواسته هر چیز از دستش برود ولی فقهش به طریقه موروث از فقهای بزرگ بماند، به راه خود ادامه خواهد داد. ولی اگر همه چیز به دستش آید و خدای نخواسته فقهش به همان طریقه سلف صالح از دستش برود، راه حق را نتواند ادامه داد و به تباهی خواهد کشید. و با آنکه می‌دانیم مراجع عظام و علمای اعلام و مدرسین عالیقدر- دامت برکات وجودهم- توجه به این امر دارند، لکن خوف آن است که اگر تشریفات و زرق و برقهای شبیه به قطب مادیت رواج پیدا کند، در نسلهای بعد اثر گذارد و خدای نخواسته آنچه از آن می‌ترسیم به سر حوزه‌ها بیاید. لازم است آقایانی که در این امور دست دارند و متصدی این مسائل هستند توجه کنند که حد افراط را جلوگیری کنند، و هر چه می‌کنند در خدمت حوزه‌های علمی و در خدمت اسلام و علوم اسلامی باشد، و کارها تعدیل شود و از افراط و تفریط احتراز گردد. از خداوند تعالی توفیق همگان را در خدمت به علم و علما و اسلام و ملت خواستارم.
6- آن مطلبی که همیشه مد نظر همه بوده و درباره آن پافشاری شده، حفظ وحدت کلمه و اجتناب از تفرقه است که همه می‌دانیم وحدت ملت چه اثرهای معجزه‌آسایی داشته است و دارد. و در مقابل، تفرقه و تنازع چه نکبتهایی به سر مسلمین در طول تاریخشان آورده است. و ملت عظیم الشان ایران که هر دو طرف را مشاهده کرده‌اند و از تفرق رنج برده‌اند، و بحمد الله شهد وحدت را چشیده‌اند و اعجاز آن را از اول نهضت تا انقلاب و تا کنون لمس نموده‌اند، لازم است مراقبت کنند و نگذارند دستهای پلید شیطانی و عمال سر سپرده استکبار جهانی در صفوف مقدس آنان وارد شده و به تفرقه افکنی قیام کنند. و هر وقت از اشخاص یا گروههایی یک چنین خیانتهایی مشاهده کردند، بدون وقفه و در اسرع اوقات درصدد جلوگیری برآیند، و به مسئولین کشور اطلاع دهند، و آنان را معرفی نمایند. و این امر برای همه ملت اهمیت دارد، و برای دو قشر از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است: یکی، قشر محصلین خصوصاً دانشگاهیان، که لازم است با هوشیاری و تعهد به اسلام و خدمت به کشور مراقب اوضاع و احوال طبقات محصلین و دانشگاهیان باشند که خدای نخواسته یکوقت این مراکز بزرگ تعلیم و تربیت به سوی مسائلی که قبلًا مبتلا بدان بودند کشیده نشود. خداوند یار و مددکار همه باشد.
دوم، قوای مسلح است که در این حال که هجوم اجانب را می‌بینیم و مبتلا به توطئه قدرتهای شیطانی هستیم، اهمیتش بیشتر از هر وقت و هر چیزی است. باید تمام فرماندهان و افراد ارتش و سپاه و بسیج و عشایر و قوای نظامی و انتظامی توجه خاص به این امر حیاتی داشته باشند. و اگر خدای نکرده این قشرهای متعهد عزیز با دست جنایتکاران و توطئه‌چینان، مبتلا به اختلاف شوند، و هر یک خود را محور قرار دهند، مطمئن باشند که شیطانها و شیطان بزرگ در آنان رخنه کرده و طولی نخواهد کشید که همه به تباهی کشیده شوند و شکست برای آنان حتمی است. و با شکست آنان اسلام در اینجا و سایر مناطق به شکستی مبتلا می‌شود که قرنها جبران‌پذیر نیست. برادران مسلح، عزیزان ملت، پشتوانه‌های اسلام و جمهوری اسلامی، بهوش باشید که شیاطین در کمینند و کوچکترین غفلت شما بزرگترین فاجعه را برای ملت و اسلام به بار می‌آورد. خداوند کریم و رحیم همه ما را از شرّ آنان حفظ فرماید.
7- و آخرین کلام آنکه در محضر خداوند منان عرض کنیم که خدایا، تو بر ما منت نهادی و ما را در مثل 22 بهمن بر دشمنان خودت پیروز کردی. و دست این ملت مظلوم را گرفتی و از سراشیبی سقوط و جهنم هر دو عالَم به قله بلند عنایات خود رساندی. و این امت مستضعف در طول ستمشاهی را به عزت جاودان کشاندی. و جوانان برومند این امت را عاشق خود و شهادت فرمودی، و دعای خیر شب زنده داران را در حق ما قاصران اجابت فرمودی.
بارالها، عنایت خود را از ما دریغ مدار، و ناموس دهر و ولی عصر- ارواحنا فداه- را از ما راضی فرما و ما را از نور هدایت خود همیشه بهره‌مند نما. انَّکَ مُجیبٌ قَریب «11». بارالها، این جوانان سلحشور ما را که با عشق به جمال تو و به امید عنایت و حمایت تو به دشمن متجاوز- که به بندگان تو ناگهان تاختند و خونهای بیگناهان را ریختند، و خانه‌هایشان را بر سرشان خراب کرده، بدتر از مغولان به صغیر و کبیر و عرب و عجم رحم نکردند، شجاعانه تاختند وصفهای آنان را شکستند، و با جنگ نامتعادل- که یک طرف تا دندان مسلح و از سازوبرگ جنگی و آرایش حربی و کمکهای بی‌پایان شرق و غرب و منطقه برخوردار بوده، و طرف دیگر مسلمانانی پاکدل و سحرخیزانی عاشق پیشه و سلحشورانی وارسته و پیوسته به تو با قدرت ما رَمَیْتَ اذْ رَمَیْتَ وَ لکنَّ الله رَمی «12» در هر ناحیه آنان را با اسارت دسته جمعی و غنیمتهای بسیار در هم کوبیده و به خواری و مذلت کشاندند، و از کشور خود بیرون راندند، و کمکهای شرق و غرب را به هیچ شمردند، خداوندا، اینان را به رحمت واسعه خود غریق فرما و به پیروزی نهایی برسان. و شهیدان آنان را با شهدای صدر اسلام در رکاب پیامبر عالیمقام محشور فرما. و پدران و مادران شریفی که این عزیزان را در دامن مهر خود تربیت کرده و در راه اسلام دادند، در جوار رحمت خود و با اولیای عظام- علیهم السلام- محشور فرما. و به همسران و خواهران و برادران و نزدیکان آنان صبر و عزت مرحمت کن. و ملت ایران که موجب سرافرازی اسلام در جهان گردید، و کشور نمونه‌ای ساخت که امید است پرتو خورشیدآسای آن بر مشارق ارض و مغارب آن بتابد و مستضعفان تحت ستم جهان را بر مستکبران پیروزی دهد ان شاء الله، قدرت ده.
درود فراوان بر همه مجاهدان راه حق از انبیای عظام و اولیای کرام و صالحین و مصلحین در طول تاریخ بویژه خاتم پیامبران و اشرف نسل آدم، محمد مصطفی- صلی الله علیه و آله و سلم- و دودمان معظمش سیّما بقیه الله خاتم الاولیاء- ارواحنا لمقدمه الفداء. و درود بر بیست و دوم بهمن، یوم الله و بر آفرینندگان آن. و السلام علی عباد الله الصالحین.
روح الله الموسوی الخمینی‌

سایت جامع امام خمینی رحمة الله علیه