شناسه مطلب صحیفه
عنوان:   
تاریخ:   
مکان:   
تهران، جماران
موضوع:   
تشکر از رسیدگی به مسائل فرهنگی فرزندان شاهد و تقدیر از دانش‌آموزان ممتاز شاهد
مخاطب:   
کروبی، مهدی (سرپرست بنیاد شهید انقلاب اسلامی)
شناسه ارجاع:   
جلد ۲۱ صحیفه امام خمینی (ره)، از صفحه ۱۳۷ تا صفحه ۱۳۸

بسم الله الرحمن الرحیم‌
جناب حجت الاسلام آقای حاج شیخ مهدی کروبی- دامت افاضاته‌
گزارش مشروح مسائل فرهنگی و تحصیلی فرزندان عزیز شاهد واصل گردید. از تلاش مسئولین و صاحبنظرانی که به این امر مهم اهتمام نموده و در راه بارور شدن و شکوفایی استعدادهای سرشار نونهالان و جوانان برنامه‌ریزی کرده‌اند تشکر می‌نمایم.
از اینکه نوشته‌اید فرزندان عزیز شهدا و مفقودین و جانبازان و اسرا با جدیت و عشق و علاقه درس می‌خوانند موجب غرور و شادمانی است. سلام گرم و محبت خالصانه‌ام را به این سرمایه‌های گرانبهای انقلاب، این یادگاران معلمین جاوید دانشگاه عشق و شهادت، ابلاغ نمایید. و از قول من به آنان بگویید که من با تمام وجود به شما عشق می‌ورزم و شما را از دل و جان دوست دارم؛ و علاقه‌مندم که فرد فرد شما عالم و متخصصی متعهد برای اسلام ناب محمدی- صلی الله علیه و آله و سلم- و مبارزی سرسخت علیه اسلام امریکایی و مرفهین و پرچمدار وفاداری برای ایثارگران و شهیدان خود باشید، و بتوانید با چراغ علم و عمل و تقوا ظلمت نفاق و کج‌فکریها و تحجرها و مقدس مآبیها را از دامن اسلام بزدایید. کارنامه نورانی شهادت و جانبازی عزیزان شما گواه صادقی بر کسب بالاترین امتیازات و مدارج تحصیل معنوی آنان است که با مُهر رضایت خدا امضا شده است؛ و اما کارنامه شما در گرو تلاش و مجاهدت شماست.
زندگی در دنیای امروز زندگی در مدرسه اراده است؛ و سعادت و شقاوت هر انسانی به اراده همان انسان رقم می‌خورد. اگر بخواهید عزیز و سربلند باشید، باید از سرمایه‌های‌ عمر و استعدادهای جوانی استفاده کنید. با اراده و عزم راسخ خود به طرف علم و عمل و کسب دانش و بینش حرکت نمایید، که زندگی زیر چتر علم و آگاهی آن قدر شیرین و انس با کتاب و قلم و اندوخته‌ها آن قدر خاطره‌آفرین و پایدار است که همه تلخیها و ناکامیهای دیگر را از یاد می‌برد. بشریت با همه پیشرفتهایش در علوم و فنون هنوز در گهواره طفولیت دانش است، و تا رسیدن به بلوغ کامل راه طولانی در پیش است.
امیدوارم ملتهای اسلامی و ملت بزرگ ایران با یک تحرک فرهنگی گسترده بتوانند مسلمانان را از فقر و تنگنای علمی درآورند.
توصیه مجدد و اکید من به همه دست‌اندرکاران و مسئولین کشور این است که بیشتر از گذشته به امور فرهنگی این عزیزان توجه نمایند. من هدیه‌ای جز دعای خیر برای فرزندان شاهدان همیشه تاریخ، خصوصاً آنهایی که در تحصیل جزء شاگردان ممتاز شناخته شده‌اند، ندارم. امیدوارم خداوند عطش علم‌آموزی را در آنان زیاد، و سینه‌هاشان را دریای معارف خود گرداند، و تعهد عمل را به آنان کرامت نماید. و السلام علیکم و رحمه الله.
به تاریخ 28 شهریور ماه 1367
روح الله الموسوی الخمینی‌

سایت جامع امام خمینی رحمة الله علیه