شناسه مطلب صحیفه
عنوان:   
تاریخ:   
مکان:   
تهران، جماران
موضوع:   
سرپرستی میراث فرهنگی (اموال عتیقه‌ای و موزه‌ای)
مخاطب:   
مظاهری، طهماسب (معاون نخست وزیر و سرپرست بنیاد مستضعفان)
شناسه ارجاع:   
جلد ۲۱ صحیفه امام خمینی (ره)، از صفحه ۱۶۶ تا صفحه ۱۶۷

[بسمه تعالی. محضر مبارک حضرت آیت الله العظمی امام خمینی- مد ظله العالی- رهبر و بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران‌
پس از عرض سلام و با احترام و تحیت به پیشگاه با برکت قائد عظیم الشان، به استحضار می‌رساند:
در اجرای حکم حکومتی مورخ 9/ 12/ 1357 آن رهبر معظم، مقادیری اموال منقول مربوط به خاندان پهلوی و عمال و شاخه‌ها و مربوطین آنها جمع‌آوری و در اختیار بنیاد مستضعفان قرار گرفت که بخشی از این اموال به علت یگانگی در نوع ساخت یا قِدمت و همچنین نِفاست آنها از حیث آثار برجسته هنری و فرهنگی یا تاریخی، با عناوین اموال عتیقه‌ای یا موزه‌ای است یا اموالی است که به صورت نشانه‌ای از فرهنگ زندگی طاغوت قابل ارائه و نمایش به مردم مسلمان و نسل جوان می‌باشد.
این اموال با دقت و توجه کافی برادران همکار بنیاد تفکیک و شناسایی و طبقه‌بندی شده و برای تمام اقلام موجود، یک شناسنامه حاوی اطلاعات فنی و هنری و تاریخی تهیه گردیده و در اماکن مناسب برای حفظ و حراست از آنها منتقل و بر اساس نظام و سیستم منظم و دقیقی نگهداری می‌گردد.
اکنون در نظر است ان شاء الله این اموال با آماده کردن محل مناسبی برای نمایش، به صورت عمومی در اختیار بازدید و مشاهده عموم مردم قرار گیرد و ضمن مشاهده این مجموعه، و آثار هنری و عتیقه فوق و بهره‌برداریهای فرهنگی و هنری در جهت مصالح جمهوری اسلامی، توجه جمهوری اسلامی به حفظ و صیانت از این اموال و اقدامات و توجه بنیاد در حفظ این مجموعه فرهنگی را به ملت مسلمان ایران و مردم جهان نشان دهد و این اموال به صورت یک مجموعه در اختیار بنیاد مستضعفان باقی بماند.
از آنجا که این اموال می‌بایست تحت نظر و اراده لازم الاتباع آن رهبر بزرگوار مورد بهره‌برداری‌ واقع گردد، استدعا می‌نماید در صورت صلاحدید، رهنمود و ارشادات لازم را صادر فرمایید.
طهماسب مظاهری- معاون نخست‌وزیر و سرپرست بنیاد مستضعفان‌].
بسمه تعالی‌
جناب آقای مظاهری، سرپرست بنیاد مستضعفان‌
جنابعالی اجازه دارید تا هر آنچه را که از آثار هنری، فرهنگی و تاریخی کشور محسوب می‌شود و یا فروش آن موجب خسران کشور می‌شود در مکانی مناسب نگهداری نمایید؛ و در صورت امکان در معرض دید عموم قرار دهید. ان شاء الله موفق باشید.
روح الله الموسوی الخمینی‌

سایت جامع امام خمینی رحمة الله علیه