شناسه مطلب صحیفه
عنوان:   
تاریخ:   
مکان:   
نجف
مناسبت:   
هجوم کارگران تُرک به کشورهای اروپای غربی
موضوع:   
تقبیح عملکرد کارگران در کشورهای غربی
مخاطب:   
علی قارص
شناسه ارجاع:   
جلد ۲ صحیفه امام خمینی (ره)، از صفحه ۴۹۴ تا صفحه ۴۹۵

[پیشگاه پیشوای بزرگ اسلامیان آقای حاج سید روح الله خمینی- دام ظله‌
سئوالی است دینی به حضور مقدس: از مملکت ما [ترکیه‌] مردان و زنان مسلمان برای کارگری سیل‌آسا به آلمان و هلند و بلژیک و دولتهای کافر دیگر می‌روند. اکثر آنها در آنجا مرتکب اعمالی می‌شوند که باعث هَتْک حرمت اسلام و سرشکستگی مسلمانان می‌گردد. در صد، نود و نه آنها عبادتهای واجب خود را ترک کرده گناهانی مانند قماربازی، شرابخواری و زنا و گاهگاه ازدواج با محرمان شرعی خویش و کارهای دیگر که شرح دادنی نیست انجام می‌دهند. آیا در دین مقدس اسلام این گونه کار کردن و هجرتها جایز و دستمزد آن حلال است یا نه؟ لطفاً حکمش را بیان فرمایید
- ترکیه- قارص حاج علی‌]
بسم الله الرحمن الرحیم و به نستعین‌
مطالب مرقومه موجب کمال تاسف و تاثر این جانب گردید. این گونه اعمال موجب سخط خداوند متعال و باعث تاثر قلبی اولیای حق- سلام الله علیهم- می‌گردد. اقدام به این گونه امور که موجب هتک حرمت اسلام و مسلمین است از اعظم معاصی و گناهان کبیره است.
هجرت از دار الاسلام به دار الکفر که مستلزم این نحو کبایر موبقه شود حرام و از کبایر است بلکه کار کردن برای کفار که مستلزم وَهْنِ «1» دین مقدس اسلام است، حرام و اجرت‌ در مقابل آن سُحْت «2» و مُحَرَّم است. بر علمای اعلام و اولیای امور و سایر طبقات مختلف مسلمان لازم است از این هجرتها که موجب هتک دولت و ملت اسلام است جلوگیری کنند. از خداوند متعال بیداری ملتهای مسلمان و قطع ایادی اجانب را خواستارم. و السلام علی من اتبع الهدی.
5 ربیع الاول 1393
روح الله الموسوی الخمینی‌

سایت جامع امام خمینی رحمة الله علیه