شناسه مطلب صحیفه
نمایش نسخه چاپی

نامه به آقای مرعشی نجفی (انتشار تلگراف لغو لایحه انجمنهای ایالتی و ولایتی)

قم
جلوگیری از انتشار تلگراف نخست وزیر درباره لغو لایحه انجمنهای ایالتی و ولایتی
مرعشی نجفی، سید شهاب الدین
جلد ۱ صحیفه امام خمینی (ره)، صفحه ۱۰۰

توضیح تاریخی

  • لایحه انجمن‏های ایالتی و ولایتی در دولت اسداللّه علم در تاریخ 16مهر1341 تصویب شد؛ به موجب این لایحه، شرط اسلام و سوگند به قرآن از شرایط انتخاب شوندگان حذف شده بود و به زنان حق رای داده می‏شد. با آگاه شدن علما از این مصوبه، مخالفت‏های صریحی از جانب آنان به ویژه امام اعلام شد و خواهان الغای سریع این مصوبه شدند. رژیم در ابتدا قصد مقاومت در برابر جریان‏های مخالف داشت امّا زمانی که رژیم، استواری روحانیت و مردم را دید و علائم قیام عمومی را مشاهده کرد، در دهم آذر همان سال(1341)، با تصویب هیات دولت اعلام کرد که تصویب‏نامه مذکور قابل اجرا نیست. ر.ک. سایت مرکز اسناد انقلاب اسلامی، www.irdc.ir

بسم الله الرحمن الرحیم‌
به عرض عالی می‌رساند، از قرار مسموع تلگراف نخست وزیر را می‌خواهید طبع و منتشر نمایید. «1» بنده صریحاً عرض می‌کنم این انتشار بر خلاف صلاح اسلام و حوزه علمیه و خلاف صلاح خود جنابعالی است. من میل ندارم آقایان هتک شوند. من میل ندارم حوزه علمیه قم این قدر سبک و بی‌ارزش در بین دولت و ملت قلمداد شود. با هر وسیله‌ای هست از طبع و انتشار این امر جلوگیری کنید تا خود دولت انتشار دهد. الآن تلفن کنید مطبعه طبع نکند و یا منتشر نکنند. می‌ترسم فسادی شود.
روح الله الموسوی الخمینی‌

«۱»- آقای سید حمید روحانی( زیارتی) در باره این نامه چنین نوشته است: « این نامه‏ای است که امام خمینی در جریان انجمنهای ایالتی و ولایتی به آقای نجفی نوشتند. در سال ۱۳۴۱ پس از آنکه دولت عَلَم طی تلگرافی به علمای قم اعلام کرد که:« در مسئله مسکوت بودن عدم شرکت بانوان در انجمنهای ایالتی و ولایتی که مورد اعتراض قرار گرفته است، دولت نظر آقایان را به مجلسیْن تسلیم و منتظر تصمیم مجلسین خواهد بود». آقای نجفی نظر دولت را قانع‏کننده دانستند و بر آن شدند که طی اعلامیه و تلگرافی به دولت تشکرات خود را اعلام و مساله را پایان یافته تلقی کنند. امام طی این نامه ایشان را از این کار بر حذر داشتند. جریان آن در کتاب بررسی و تحلیلی از نهضت امام خمینی، ص ۱۷۵ آمده است».


امام خمینی (ره)؛ 01 فروردین 1341
 

دیدگاه ها

نظر دهید

اولین دیدگاه را به نام خود ثبت کنید: