شناسه مطلب صحیفه
نمایش نسخه چاپی

نامه به آقای سید روح اللَّه خاتمی (مشکل تشتت آرای علما)

نجف
تشتت آراء علما و اتحاد دشمنان
خاتمی، سید روح اللَّه- اردکان یزد
جلد ۲ صحیفه امام خمینی (ره)، صفحه ۶۸
بسمه تعالی‌
به عرض عالی می‌رساند، مرقوم محترم که حاکی از سلامت مزاج شریف و حاوی تفقد از این جانب بود، موجب تشکر گردید. مطالبی که مرقوم شده بود صحیح، و غفلت از آن نداشته‌ام؛ لکن جنابعالی که از وضع نابسامان ما اطلاع دارید، و از اختلاف اجتهاد و آرا در جمیع امور واقف می‌باشید، تصدیق بفرمایید که این امر با آنکه در راس اصلاحات است در راس مشکلات نیز هست.
این جانب در رجوع از حبس سابق در نظر گرفتم که کاری که مقدمه این نحو امور و طلیعه تفاهم بین حضرات است انجام دهم. بعضی اصلًا در شور هم حاضر نشدند، و بعضی که در ظاهر صلاح دیدند عمل نکردند. و کسانی هم به اعذار مختلفه متشبث شدند. و بالجمله وقتی ما بیدار خواهیم شد که بکلی کار از کار گذشته و راه چاره مسدود گردیده. دیگران برای مقاصد باطل خود مشغول کار و مجتَمع هستند، و ما در حق خود متفرق و مختلف الآراء و الاهواء هستیم. «وَ الیَ اللهِ الْمُشْتَکی‌ وَ عَلَیْهِ التَّوکُلُ فِی الشِّدَهِ وَ الرّخاء». «1»
راجع به حوزه محترمه اردکان، که مرقوم شده بود، و خرجهایی که از سهم مبارک شده و احتیاج باز هست، جنابعالی مجاز هستید و کارهای سابق نیز مُمضی است. از خداوند تعالی تایید و توفیق جنابعالی را خواستار، و امید است در مظانّ استجابت دعوات، مورد نظر محترم باشم. و السلام علیکم و رحمه الله.
19 ذی القعده 85- روح الله الموسوی الخمینی‌
«۱»- و شکایت نزد خداوند برده می‏شود و در سختی و آسایش فقط بر او تکیه می‏گردد.


امام خمینی (ره)؛ 21 اسفند 1344
 

دیدگاه ها

نظر دهید

اولین دیدگاه را به نام خود ثبت کنید: