شناسه مطلب صحیفه
نمایش نسخه چاپی

نامه به آقای سید محمد رضا سعیدی (ترویج دین با لباس غیر روحانی)

نجف
ترویج دین با لباس غیر روحانی
سعیدی، سید محمد رضا
جلد ۲ صحیفه امام خمینی (ره)، صفحه ۲۵۱

توضیح تاریخی

  • 30 مرداد 1348 صهیونیست‌ها مسجد‌الاقصی را آتش زدند که موجب نابودی حدود 200 متر از سقف مسجد شد. موج اعتراض کشورهای اسلامی را دربرگرفت. در حالی که حتی دربار ایران بیانیه داد که همه باید کمک کنیم که مسجد سریع‌تر بازسازی شود اما امام نظر متفاوتی داشتند: "بگذارند جنایت صهیونیسم هماره در برابر چشمان مسلمانان مجسم باشد و مایه حرکتی برای آزادی فلسطین گردد. ما فریاد می‌کنیم که بگذارید مسجد‌الاقصی به همین حال نیم‌سوخته باقی باشد، این جرم را از بین نبرید." ر.ک. دایره‌المعارف مصوّر تاریخ زندگی امام خمینی، جعفر شیرعلی‌نیا، نشر سایان، صفحه 148.

بسمه تعالی‌
7 صیام 89
به عرض می‌رساند، مرقوم شریف واصل، سلامت و توفیق جنابعالی را خواستار است. راجع به چیزی که در ورقه جوف بود، علی المحکی خود آقا نبوده‌اند و آقازاده بوده‌اند. همان نحو که مرقوم شده است اشخاص، رنگ دیگر به خود گرفته‌اند لکن مهم نیست؛ شاید در این امور تخفیفی برای اوزار «1» این جانب باشد. وَ الله مِنْ وَرائِهِمْ مُحیطٌ. «2»
راجع به آن شخصی که با لباس غیر روحانی ترویج می‌کند مطالبی گفته شده است و من به هیچ وجه نظرم نیست که با ایشان ملاقات کرده باشم و چیزی گفته باشم. ولی اگر واقعاً مروّج است و مفید، چه داعی است که آقایان مخالفت کنند. فقط یک امر است و آن این است که گفته می‌شود می‌خواهند با این ترتیب بساط آخوندی را برچینند. اگر واقعاً درست باشد، این مفسده عظیمه لازم الدفع است. در هر صورت جنابعالی از قول این جانب مطلبی نفرمایید، چون نزد من هیچ طرف قضیه روشن نیست.
راجع به حریق مسجد الاقصی و اینکه نباید تعمیر شود تا سلطه اسرائیل در کار است، چیزی نوشته‌ام و در بعضی جراید اینجا منتشر شده. از جنابعالی امید دعای خیر دارم. و السلام علیکم و رحمه الله‌

«۱»- جمع وزر؛ گناهها، بارهای سنگین.«۲»- سوره بروج، آیه ۲۰:« و خدا از همه سو بر آنها احاطه دارد».


امام خمینی (ره)؛ 27 آبان 1348
 

دیدگاه ها

نظر دهید

اولین دیدگاه را به نام خود ثبت کنید: