شناسه مطلب صحیفه
نمایش نسخه چاپی

نامه به آقای سید احمد خمینی (تبریک ازدواج- شهریه طلاب)

نجف
تبریک ازدواج- شهریه طلاب
خمینی، سید احمد
جلد ۲ صحیفه امام خمینی (ره)، صفحه ۳۰۷

توضیح تاریخی

  • در شرایطی که ساواک اوضاع را در کنترل دارد و هزینه مخالفت با رژیم را بالا برده است و انتساب به آیت‌الله خمینی و یا همراه داشتن تصویر یا رساله ایشان از جرایم مهم تلقی می‌شود، سید احمد از دختر یکی از روحانیون قم خواستگاری کرد. ساواک هم تذکر داده بود با دست خودتان دخترتان را در آتش نیاندازید و این ازدواج فرجام خوبی ندارد اما جواب نهایی دختر و خانواده‌اش مثبت بود. ر.ک. دایره‌المعارف مصوّر تاریخ زندگی امام خمینی، جعفر شیرعلی‌نیا، نشر سایان، صفحه 142.

بسمه تعالی‌
احمد عزیز
نامه بی‌تاریخ شما واصل شد؛ همین قدر معلوم شد پس از نیمه شعبان بوده. ان شاء الله تعالی عروسی مبارک بر شما و بر خانم محترمه شما باشد و سالهای طولانی با سلامت و خوشی بگذرانید. من هر وقت حرم می‌روم به شماها دعا می‌کنم، ان شاء الله تعالی مستجاب شود. اما راجع به شهریه که نوشته‌اید زیاد شود، از جهاتی صلاح نیست. اولًا به طوری که اخیراً مُشاهَد است معلوم نیست وجوه به این جانب برسد. دست و دسته‌های مختلفی شاید در کار باشد که نگذارند برسد. بنا بر این زیاد نمودن صحیح نیست و ثانیاً ممکن است بخواهید زیاد کنید صداها بیشتر شود و دستگاه را به هر نحو است وادار به مخالفت با اصل کنند. بنا بر این احتیاط در این است که عجالتاً همین نحو که هست باشد، عجله نکنید تا ببینم چه می‌شود. راجع به بیرونی، من نمی‌توانم هر روز دخالتی کنم. شما خودتان هر نحو صلاح می‌دانید عمل کنید و خیلی مقید نباشید. آمدن و رفتن اصحاب یا اشخاص مهم نیست. در هر صورت هر طور صلاح می‌دانید ممکن است با حضرت آقای سلطانی «1» هم در این امور مشورت کنید، هر طور صلاح است عمل کنید. از خانم «2» از تهران مکتوبی داشتم جواب نوشتم. خدمت خانم محترمه‌تان سلام برسان.
پدرت‌

«۱»- آقای سید محمد باقر سلطانی طباطبایی( از مدرسین حوزه علمیه قم)، پدر همسر آقای سید احمد خمینی.«۲»- همسر امام خمینی که در این زمان در ایران بسر می‏برد.


امام خمینی (ره)؛ 16 آبان 1349
 

دیدگاه ها

نظر دهید

اولین دیدگاه را به نام خود ثبت کنید: