شناسه مطلب صحیفه
نمایش نسخه چاپی

پیام به اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان در اروپا (اسلامی نبودن رژیم)

نجف
عدم نقش اسلام در رژیم شاه
اتحادیه انجمنهای اسلامی دانشجویان در اروپا
جلد ۳ صحیفه امام خمینی (ره)، از صفحه ۲۱۱ تا صفحه ۲۱۲

توضیح تاریخی

  • 24 اسفند 1354 در روز تولد رضاشاه نمایندگان مجلس سنا و شورا جلسه مشترکی تشکیل دادند و تصویب کردند تا از سال 1355، تاریخ به نشانه 2500 سال پادشاهی کوروش و 35 سال سلطنت محمدرضا، به 2535 تغییر یابد. آیت‌الله گلپایگانی به شدت اعتراض کرد اما تمام نامه‌نگاری‌های اداری کشور از 1355 بر این اساس انجام شد. ر.ک. دایره‌المعارف مصوّر تاریخ زندگی امام خمینی، جعفر شیرعلی‌نیا، نشر سایان، صفحه 191.
  • شاه گفته بود که در شش سالگی امام علی (ع) از مرگ نجاتش داده و یک بار هم دست حضرت عباس (س) او را از پرت شدن در درّه نجات داده و یک بار هم موفق به دیدار امام زمان (عج) شده است. ر.ک. دایره‌المعارف مصوّر تاریخ زندگی امام خمینی، جعفر شیرعلی‌نیا، نشر سایان، صفحه 194.
  • در حوزه علمیه هم شاه طرفدارانی دارد. ارتشبد فردوست می‌گوید که شاه هوای روحانیون بلندپایه را داشت و وقت بیماریشان سریع دو پزشک متخصص با هواپیما برایشان می‌فرستاد و آن‌ها هم تشکر می‌کردند. حکومت برای راضی نگه داشتن حوزه ارتباط‌های مستمری با حوزه داشتند که سالیانه میلیون‌ها تومان هزینه برمی‌داشت. شاه می‌گفت هیچ‌کس از من به خدا و پیامبر نزدیک‌تر نیست. ر.ک. دایره‌المعارف مصوّر تاریخ زندگی امام خمینی، جعفر شیرعلی‌نیا، نشر سایان، صفحه 195.

بسم الله الرحمن الرحیم‌
اتحادیه انجمنهای اسلامی دانشجویان در اروپا
مرقوم شریف واصل، نکته آنکه این جانب خطاب به عموم نشریه دادم، علاقه خاص به وحدت و همبستگی عموم مسلمین و خصوصْ طبقه جوان و دانشمندان عزیز در خارج و داخل کشور بوده است. این جانب از وفاداری انجمنهای اسلامی در خارج از کشور و از طبقه جوان داخل و خارج کشور در اهداف اسلامی که کفیل سعادت بشر در دنیا و آخرت و تا ابدیت است، متشکرم.
نفاق مشتی اوباش و عمال اجانب نباید آقایان را در مقصد عالی خود سست کند و مسلماً نخواهد کرد. اسلام با این عناصر در طول تاریخ مواجه بوده، و طبقه منافقین از صدر اسلام تا کنون لکه ننگی بوده‌اند که خواسته‌اند مسلمانان حقیقی را از راه حق با حیله و تظاهر به اسلام بازدارند.
هم اکنون در عصر ما تظاهر به اسلام برای محو احکام مترقی آن سرلوحه برنامه شاه ایران و دار و دسته منفعت‌پرست اوست؛ و مع الاسف این تظاهرات اسلام کُش، بهانه برای راحت طلبان سودجو است که می‌خواهند از زیر بار مسئولیت فرار کنند؛ غافل از آنکه کید آنها از نظر خداوند تعالی و بندگان بیدار متعهد مخفی نیست، با تظاهر به اسلام، احکام اسلام را یکی پس از دیگری پایمال می‌کند؛ تاریخ پر افتخار اسلام را محو و به جای آن تاریخ ننگین ستمکاران و جباران را جایگزین می‌کند؛ در ایران تظاهر به اسلام می‌کند و در مصاحبه خارجی می‌گوید مذهب هیچ نقشی در دولت ندارد! با سرِ کار بودن‌ این عنصر ناپاک باید مذهب نقشی نداشته باشد. اگر مذهب نقشی داشت کاخهای این عناصر چپاولچی را به سر آنها خراب می‌کرد؛ اگر مذهب نقشی داشت این رژیم فاسد خیانتکار به ملت و اسلام را برمی‌چید. اسلام در دولت تو نقشی ندارد که تمام مخازن کشور را در اختیار دشمنان اسلام گذاشته‌ای برای چند روز زندگی ننگین؛ مذهب نقشی ندارد که از یک طرف کاخهای آسمانخراش مشتی مفتخوار و در کنار آن کوخهای محقر مساکین و فقرا و مومنین است؛ مذهب نقشی ندارد که علمای محترم آن در حبس و شکنجه به سر می‌برند و فرزندان اسلام چه دانشگاهی و چه دانشجویان علوم اسلامی مورد هَتْک و لَطْم و شکنجه واقع می‌شوند؛ اگر مذهب نقشی داشت به مثل بستگان هیچکاره تو مجال نمی‌داد که سلب آزادی از دوشیزگان دانشگاه و سایر مدارس کند؛ اگر اسلام نقشی داشت به مثل شماها مجال نمی‌داد که زمزمه تغییر تعطیل جمعه مسلمین به تعطیل مسیحیان شود، به عذر سودجویی.
تمام مصیبتهای ما این است که در حکومت تو، مذهب و اسلام نقشی ندارد. سرچشمه تمام مفاسد همین است: سلب استقلال کشور و به صورت مستعمره در آمدن آن، اختناق همه جانبه و گسترده در کشور، انباشته شدن زندانها از مردم آزاده، فقدان وسایل اولیه زندگی، چپاول رفتن مخازن کشور، قبضه نمودن اسرائیل بازار را و مجال ندادن به بازرگانان غیر یهود، همه و همه از آن است که مذهب در نزد شاه و دولت او نقشی ندارد.
اکنون وظیفه شما طبقه روشنفکر و جوان، و سایر طبقات ملت از هر نوع و در هر شغل آن است که کوشش کنید که مذهب نقشی پیدا کند. با وحدت کلمه و کنار گذاشتن اختلافات موسمی و مبارزات منفی، و در موقعش مثبت، می‌توان مذهب را صاحب نقش کرد و مشتی محکم به دهان یاوه سرایان زد. از خداوند تعالی اصلاح امور مسلمین و توفیق خدمتگزاران به اسلام و مسلمین را خواهانم. و السلام علیکم و رحمه الله و برکاته.
9 شهر شعبان المعظم 97
روح الله الموسوی الخمینی‌



امام خمینی (ره)؛ 04 مرداد 1356

جمله طلایی

فراز طلایی

دیدگاه ها

نظر دهید

اولین دیدگاه را به نام خود ثبت کنید: