شناسه مطلب صحیفه
نمایش نسخه چاپی

پیام تشکر به رئیس جمهور لیبی (جنگ تحمیلی- اتحاد کشورهای اسلامی)

تهران، جماران
پاسخ به پیام رهبر لیبی درباره جنگ تحمیلی و اتحاد کشورهای اسلامی
معمر قذافی (رئیس جمهور لیبی)
جلد ۱۶ صحیفه امام خمینی (ره)، از صفحه ۳۳۵ تا صفحه ۳۳۶

بسم الله الرحمن الرحیم‌
سرهنگ معمر القذافی، رهبر جماهیری مردمی لیبی‌
پیام شریف جنابعالی، که حاوی تذکرات و مطالبی خیرخواهانه بود، موجب تشکر گردید. امید است این روح خیرخواهی در تمام ملتهای اسلامی و رهبران آنان روز افزون باشد؛ که با حفظ اخوت اسلامی و تسلیم در مقابل احکام الهی، از کیان اسلام و کشورهای اسلامی و استقلال و آزادی ملتهای دربند ابرقدرتهای شرق و غرب پاسداری و نگهبانی کنند؛ و به دستور صریح قرآن، با یکدیگر برادر و رحیم، و در مقابل کفار و زورگویان شدید و مقاوم باشند. «1» جمهوری اسلامی ایران، بر خلاف آنچه بوقهای تبلیغاتی کوشش در کریه نشان دادن چهره نورانی آن می‌کنند، مایل است با تمام کشورهای اسلامی دست اخوت و برادری دهد. و تجاوز و تعدی را به هیچ کشوری، خصوصاً کشورهای همسایه و منطقه و سایر کشورهای اسلامی را، به پیروی از احکام الهی، جایز نمی‌داند؛ چنانچه تجاوز و ستم را از هیچ کشوری نمی‌پذیرد؛ و در مقابل زورگوییها و ستمگریها تا پای جان ایستاده است.
جنابعالی به خوبی می‌دانید که با هجوم وحشیانه حزب بعث عراق و قتل و غارت و تخریب مناطق عرب‌نشین و کردنشین و مناطق دیگر کشور مسلمان ایران، که جرمی جز دعوت به اسلام و اخوت اسلامی بین همه طوایف مسلمین نداشت، از طرف ایران جز دفاع از اسلام و مظلومان کشور خویش چیزی سر نزده. و با آنکه بحمد الله بالاترین‌ قدرت در منطقه است و بسیاری از شهرهای عراق در دسترس قوای مسلح ایران است و قدرت دارد در مدت کوتاهی تمام آنها را بکوبد و مقابله به مثل کند، لکن صبر و شکیبایی را نصبِ عین خود نموده؛ برای رضای خداوند متعال نموده است.
و نیز جنابعالی می‌دانید با آنکه ایران کشوری انقلابی بود و در تمام انقلابات در راس برنامه آنها قتل و حبس مخالفین و تعطیل احزاب و تبلیغات گروهها و لو با احتمال مخالفت بوده است، لکن به مجرد پیروزی دست تمام گروهها و احزاب را باز گذاشت، با آنکه بعض از آنان سوابق بسیار اسفناکی داشتند. تا آنکه خیانت و توطئه آنان با جمع‌آوری شواهد و ادله، به طوری که قابل انکار برای آنان نبود، ثابت شد. و در این حال به حکم اسلام برای دفاع از جمهوری اسلامی، که جز به مصالح مسلمانان و اسلام فکر نمی‌کند، چاره‌ای جز آنچه واقع شده است نبود. من به شما اطمینان می‌دهم که ملت ایران و دولت خدمتگزار آن شعار «نه شرقی و نه غربی» را تا جان و توان دارد حفظ می‌کند و گرایش به هیچ بلوکی نخواهد داشت، هر چند بوقهای تبلیغاتی گاهی آنان را متمایل به غرب و گاهی متمایل به شرق معرفی می‌کنند؛ و شاید موجب تردید دوستان ما نیز شود.
این جانب از جنابعالی و بعض کشورهای اسلامی که از آغاز انقلاب حقیقت را دریافته و به حسب اخوت اسلامی پشتیبان حق بوده و هستید تشکر می‌کنم. و امید دارم این دوستی و محبت پایدار باشد؛ و سایر کشورهای اسلامی دست از مخالفتهای خود با ما و شما بردارند و اخوت اسلامی را حفظ نمایند.
از خداوند متعال پیروزی اسلام و مسلمین و به خود آمدن سران کشورهای اسلامی را برای رسیدن به آرمان اسلام را خواستار است. و السلام علیکم و رحمه الله.
روح الله الموسوی الخمینی‌

«۱»- اشاره به آیه ۲۹ سوره فتح:« محمدٌ رسولُ اللَّه و الذین معه اشداءُ علی الکفار رحماء بینهم».


امام خمینی (ره)؛ 01 فروردین 1361

فراز طلایی

دیدگاه ها

نظر دهید

اولین دیدگاه را به نام خود ثبت کنید: