مطلب مرتبط

حکم به رئیس جمهور (تدوین متمم قانون اساسی)نظر امام درباره «حذف شرط مرجعیت رهبر»نظر امام درباره «حذف شرط مرجعیت رهبر»
شناسه مطلب صحیفه
نمایش نسخه چاپی

نامه به رئیس مجلس خبرگان (متمم قانون اساسی و عدم لزوم شرط مرجعیت برای رهبری)

تهران، جماران
متمم قانون اساسی و عدم لزوم درج شرط مرجعیت در شرایط رهبری نظام
مشکینی، علی (رئیس مجلس خبرگان)
جلد ۲۱ صحیفه امام خمینی (ره)، صفحه ۳۷۱

توضیح تاریخی

  • با توجه به عزل آیتالله منتظری از قائم‌مقامی رهبری، گزینش مرجع یا مراجعی برای رهبری، به خصوص با توجه به کهولت سن مراجع وقت، امری مشکل و غیر ممکن بود. ر.ک. تاریخ انقلاب اسلامی، موسسه فرهنگی هنری قدر ولایت، جلد دوم صفحه 140.
  • پس از اعلان نظر از جانب امام ره مبنی بر حذف مرجعیت از شرایط رهبری، هاشمی رفسنجانی در خطبه نماز جمعه 19 خردادماه در این‌باره گفت: "ما در انتخاب قبلی که قائم‌مقام رهبری را انتخاب کردیم نظر خبرگان این بود که منظور قانون آن کسی است که صلاحیت مرجعیت داشته باشد، نه مرجعیت فعلی را چون در آن زمان مرجعیت نداشتند، ولی همه صلاحیت را تایید کردند و روی آن رای دادیم... ." ر.ک. تاریخ انقلاب اسلامی، موسسه فرهنگی هنری قدر ولایت، جلد دوم صفحه 142.
  • پس از چهل و یک جلسه شورای بازنگری قانون اساسی طی تاریخ 7 اردیبهشت‌ماه تا 20 تیرماه 1368، کار این شورا پایان یافت و آیتالله خامنه‌ای در تاریخ 28 تیرماه فرمان همه‌پرسی اصلاحیه قانون اساسی را صادر کرد. این همه‌پرسی همزمان با پنجمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در 6 مرداد برگزار گردید ر.ک. تاریخ انقلاب اسلامی، موسسه فرهنگی هنری قدر ولایت، جلد دوم صفحه 151.

بسم الله الرحمن الرحیم‌
حضرت حجت الاسلام و المسلمین جناب آقای حاج شیخ علی مشکینی- دامت افاضاته‌
پس از عرض سلام، خواسته بودید نظرم را در مورد متمم قانون اساسی بیان کنم.
هر گونه آقایان صلاح دانستند عمل کنند. من دخالتی نمی‌کنم. فقط در مورد رهبری، ما که نمی‌توانیم نظام اسلامی‌مان را بدون سرپرست رها کنیم. باید فردی را انتخاب کنیم که از حیثیت اسلامی‌مان در جهان سیاست و نیرنگ دفاع کند. من از ابتدا معتقد بودم و اصرار داشتم که شرط «مرجعیت» لازم نیست. مجتهد عادل مورد تایید خبرگان محترم سراسر کشور کفایت می‌کند. اگر مردم به خبرگان رای دادند تا مجتهد عادلی را برای رهبری حکومتشان تعیین کنند، وقتی آنها هم فردی را تعیین کردند تا رهبری را به عهده بگیرد، قهری او مورد قبول مردم است. در این صورت او ولیّ منتخب مردم می‌شود و حکمش نافذ است. در اصل قانون اساسی من این را می‌گفتم، ولی دوستان در شرط «مرجعیت» پافشاری کردند، من هم قبول کردم. من در آن هنگام می‌دانستم که این در آینده نه چندان دور قابل پیاده شدن نیست. توفیق آقایان را از درگاه خداوند متعال خواستارم. و السلام علیکم و رحمه الله و برکاته.
9/ 2/ 68
روح الله الموسوی الخمینی‌



امام خمینی (ره)؛ 09 اردیبهشت 1368

فراز طلایی

دیدگاه ها

نظر دهید

1 نظر
  • سیروس
    سلام خسته نباشید سید علی خامنه‌ای رهبرم و سلام خسته نباشید سید رییسی رییس جمهور ایران اسلامی سلام خسته نباشید درود به رییس خبرگان لطفا کمکم کنید تون خدا کمکم کنید خسته شده ام از درد پای چپم یکسره عفونت می زخم عمیقی باز شده است بوی بدی می دهد زخم های زیادی باز شده است سیاهرگ و مویرگ پای چپم پاره شده شاهرگ پای چپم کپ شده است دکترهای تهران و همدان و کرمانشاه جوابم کرده اند ایستادن برام سم است وای به حال کار کردن تامین اجتماعی ناحیه دو کرمانشاه بیمارستان شهدا کارافتادگی به من نداده اند گفته اند هر وقت پای شما قطع شد کارافتادگی به شما می دهیم همسرم گفته است عمل جراحی پا قطع می کنند صد میلیون تومان است و پلاتین بشکل پا بگذارند 40میلیون تومان است بخدا قسم پول ندارم دوچرخه ای بخرم لطفا کمکم کنید تون خدا کمکم کنید سیروس میرزایی کله سواری کارگر روزمزد فضای سبز منطقه یک کرمانشاه پارک چنار روبروی استخر زرین کمربندی شهردار عادل سلیمانی هستند
    پاسخ