مطلب مرتبط

سخنرانى در جمع عشاير مَمَسَنى و دانشجويان يزد (چگونگى قيام پيامبران)قیام و استقامت از ویژگیهای رهبری‌صدای انقلاب از فیضیه‌نهراسیدن ملت از حرکات مذبوحانه‌سخنرانی در جمع عشایر مَمَسَنی و دانشجویان یزد (چگونگی قیام پیامبران)
شناسه مطلب صحیفه
نمایش نسخه چاپی

سخنرانی در جمع عشایر مَمَسَنی و دانشجویان یزد (چگونگی قیام پیامبران)

قم
چگونگی قیام پیامبران
عشایر مَمَسَنی و دانشجویان و استادان دانشسرای عالی یزد
جلد ۷ صحیفه امام خمینی (ره)، از صفحه ۲۴۴ تا صفحه ۲۴۶

اعوذ باللَّه من الشیطان الرجیم‌
بسم اللَّه الرحمن الرحیم‌

قیام و استقامت از ویژگیهای رهبری‌

انبیا در تبلیغاتشان ابتداءً یک بودند. موسی- علیه السلام- یک نفر بود؛ رسول اکرم- صلی اللَّه علیه و آله و سلم- اول که مامور شد، خودش- تنها- مامور شد: قُم فَانذر «1») 351 (؛ نهضت کن و مردم را دعوت کن. دعوت، ابتداءً از خود حضرت شروع شد. آن روز که اعلام نبوت فرمود، یک زن «2» و یک بچه «3» به او ایمان آورد؛ لکن استقامت- که لازمه رهبری انبیای گرام است- به طور کامل در رسول اکرم بود: و اسْتَقِم کَمَا اُمِرتَ؛ «4» نهضت کن و استقامت کن.
این دو خاصیت در پیشبرد مقاصد بزرگ پیغمبر اسلام دخالت داشت: قیام و استقامت. این استقامت موجب شد که با اینکه هیچ در دست نداشت و تمام قوای قدرتمندان بر خلاف او بود- به طوری که در مکه نمی‌توانست به طور علن دعوت کند- لکن مایوس نمی‌شد از اینکه نمی‌تواند علناً مردم را دعوت کند. مایوس نبود. دعوت زیرزمینی بود. یکی یکیها را به خود جذب کرد، تا وقتی که تشریف بردند به مدینه، مامور شدند که مردم را دعوت کنند به قیام: قُل إِنَّمَا اَعِظُکُم بِوَاحِدَهٍ اَن تَقُومُوا للَّه؛ «5» در اینجا دعوت به قیام است. دعوت جمع به قیام جمع است؛ و مهم قیامِ للَّه، برای خدا. رمز پیروزی لشکر اسلام در صدر اسلام- با آنکه هیچ ابزار جنگی می‌شد بگویی نداشتند- قیامِ للَّه بود. نهضت برای خدا، ایمان به خدا، پیروز کرد پیغمبر اکرم را. مایوس نشدن و استقامت کردن در راه خدا، پیروزی را نصیب پیغمبر کرد. اصحاب رسول اکرم در صدر اسلام قدرت ایمان داشتند، و با قدرت ایمان به پیش رفتند؛ به طوری که با جمعیت بسیار کم و با نداشتن ابزار جنگ، بر دو امپراتوری بزرگ آن روز دنیا- روم و ایران- غلبه کردند. نهضت کردند، و برای خدا نهضت کردند، و استقامت کردند.

صدای انقلاب از فیضیه‌

شما ملت ایران، شما ملت بزرگ ایران، همان معنایی که در صدر اسلام بود محقق کردید. ابتدا از مدرسه فیضیه بلند شد صدا؛ و مدرسه فیضیه را خراب کردند؛ جوانهای ما را بعضشان را شهید کردند؛ لکن استقامت اسباب این شد که شکست نخوردند؛ شکست روحی نخوردند. این استقامت موجب شد که اقشار، بعضی به بعض پیوستند، دعوتهای اسلامی را به جان خریدند و شنیدند، و این قطره‌ها به هم پیوستند و سیل عظیمی ایجاد کردند؛ قیام همگانی و برای اسلام؛ قیام برای خدا؛ قیام برای جمهوری اسلام. این قیام در تمام اقشار ملت ما ریشه کرد و تمام اقشار را به هم پیوند داد؛ و ایمان در همه ظهور پیدا کرد؛ یک تحول روحی؛ یک تحول فکری، با اراده مصمم. از بچه‌های کوچک تا مردهای بزرگ، از دخترهای کوچک تا خانمهای بزرگ، همه اقشار، با هم قیام کردند و استقامت کردند اَن تَقُوموا للَّه؛ قیام برای خدا، جمعاً و فرداً. مادامی که این قیام برای خداست، مادامی که این وحدت باقی است، پیروز هستید. مادامی که این اجتماعات هست و از اقطاب مملکت در اینجا حاضر می‌شوند و با هم صدا بلند می‌کنند- از عشایر گرفته تا شهرستانها.

نهراسیدن ملت از حرکات مذبوحانه‌

از یزد آمده‌اند، خداوند تایید کند آنها را؛ از عشایر آمده‌اند، از مَمَسنی آمده‌اند، خداوند تایید کند آنها را. دانشگاهی و غیر دانشگاهی با هم مجتمع، مدرسه‌ای و بازاری با هم مجتمع، کوهستانی و شهرستانی با هم مجتمع، همه با هم این نهضت را به پیش می‌بریم. با این اراده مصمم که ملت ما دارد، و با آن اراده‌ای که سد بزرگ رژیم منحوس را در هم شکست، این پشه‌های ضعیف نمی‌توانند خودنمایی کنند. ملت ما از ترور نمی‌ترسد. ملت ما شهادت را فوز عظیم می‌داند.
برادران! این نهضت را حفظ کنید. مستقیم باشید: إِنَّمَا اَعِظُکُم بِوَاحِدَهٍ ان تَقُوموا للَّه؛ یک موعظه، فقط یک موعظه، خدای تبارک و تعالی به وسیله رسول اکرم به شماها کرده است؛ اینکه نهضت کنید و برای خدا نهضت کنید. اگر نهضت برای خدا باشد، از شهادت خوف نیست. شکست در نهضتی که برای خدا باشد نیست. مسلمین صدر اسلام می‌گفتند اگر بکشیم بهشت است، و اگر کشته شویم بهشت است. شما هم همین طور هستید.
خداوند همه شما را و همه ملت ایران را، و همه ملتهای مسلمین را به سعادت و سلامت برساند. خداوند شما مجتمع را برای اسلام حفظ کند. همه با هم به پیش باید برویم.
و السلام علیکم و رحمه اللَّه و برکاته‌

«۱»- سوره مدثر، آیه ۲.«۲»- حضرت خدیجه کبری- سلام اللَّه علیها.«۳»- حضرت علی امیر المومنین- علیه السلام.«۴»- بخشی از آیه ۱۵ سوره شوری.«۵»- بخشی از آیه ۴۶ سوره سبا:« بگو که من یک سخن را به شما پند می‏دهم که برای خدا قیام کنید»


امام خمینی (ره)؛ 21 اردیبهشت 1358

صوت مطلب

کیفیت متوسطحجم 5/65 مگابایتبیشتر

جمله طلایی

فراز طلایی

دیدگاه ها

نظر دهید

اولین دیدگاه را به نام خود ثبت کنید: