مطلب مرتبط

سخنرانى در جمع عشاير و مرزنشينان سرپل ذهاب (همراهى ملت با دولت)
شناسه مطلب صحیفه
نمایش نسخه چاپی

سخنرانی در جمع عشایر و مرزنشینان سرپل ذهاب (همراهی ملت با دولت)

قم
همراهی ملت با دولت- سازندگی کشور نیازمند آرامش است
نمایندگان عشایر سرپُلِ‌ذهاب و مرزنشینهای آن منطقه‌
جلد ۹ صحیفه امام خمینی (ره)، از صفحه ۴۸۸ تا صفحه ۴۹۱

بسم الله الرحمن الرحیم‌

در آرزوی تحقق حاکمیت اسلام‌


ان شاء الله همه موفق بشوند. و این از برکات این نهضت است که ما همه با هم مجتمعیم. این از برکات این نهضت اسلامی است که برادرهای اسلامی را با هم زیر یک سقف مجتمع کرده است، و مسائلی که مورد حاجت است ان شاء الله مورد بحث قرار بگیرد. و آقایان باید بدانند که این معنایی را که ما در فکرش هستیم و با همّت همه قشرهای ملت امیدواریم که تحقق پیدا بکند، آن این است که اسلام در ایران حکومت کند؛ حکومت، حکومت خدا باشد. و از آن کارهایی که طاغوت می‌کرد و عمّال طاغوت می‌کردند و گرفتاریهایی که برای ملت ما از دست آنها پیدا شد ان شاء الله با همت همه جوانهای ملت ما آنها تمام بشود؛ و همه جا بیرق اسلام باشد؛ یعنی طوری باشد که ما اگر در نخست‌وزیری برویم ببینیم که آنجا اسلام است. و اگر در سایر وزارتخانه‌ها برویم ببینیم آنجا اوضاع، اوضاع اسلامی است، و اگر در عشایر برویم ببینیم آنجا هم اوضاع، اوضاع اسلامی است، و اگر در بازار برویم ببینیم بازار هم اوضاعش اسلامی است. اگر چنانچه اسلام به معنای خودش، آن طوری که خدای تبارک و تعالی وحی فرموده است به پیغمبر اکرم آن طور تحقق پیدا بکند، همه مردم در زیر پرچم اسلام در رفاه و سعادت هستند، نه همان سعادت این عالم؛ سعادت این عالم و سعادت آن عالم.

همراهی ملت، شرط موفقیت دولت‌


و ما از خدا می‌خواهیم که یک همچو سعادتی به ما بدهد که ما بتوانیم این خدمتی را که بنا داریم انجام بدهیم قدرت داشته باشیم که انجام بدهیم و این قدرت هم در وقتی است که ملت با ما باشد. اگر ملت با ما باشد، ما می‌توانیم به واسطه قدرت ملت کارها را انجام بدهیم. چنانچه دیدید که چون ملت همراه با هم بودند، یک همچو قدرتهای بزرگی را از بین بردند. حالا هم، که وقت این است که آن مفسده‌ها از بین برود و پاکسازی بشود و آن بازمانده‌های آنها از بین بروند، باز محتاج به این است که ملت همراه باشند.

توطئه دشمنان در تفرقه افکنی میان ملت‌


و الآن توطئه‌ها زیاد در کار هست که برادرها را از هم جدا کنند، هر جا به یک صورت. آنجاهایی که مراکز مثلًا شهرهای بزرگ است، به صورت حزب و- نمی‌دانم- کذا. و در جاهایی که مرز است و برادرهای اهل سُنّت ما آنجا هستند، به اینکه سُنّیها و شیعه‌ها چه می‌خواهند؛ این دو تا طایفه را که هر دو مُسْلِم‌اند به جان هم بریزند. در عین حالی که شاید همه شما بدانید که در کردستان یک دسته‌ای که وابسته به خارج بودند، و آن طوری که از رفت و آمدهایشان کشف شده است و گفته‌اند به ما، اینها از وابسته‌های هم رژیم سابق هستند، و هم رفت و آمد دارند با صهیونیست‌ها، با اسرائیل روابط دارند، و هم با بعض از ممالک دیگری که اجنبی هستند، و اینها غائله در کردستان درست کرده‌اند به طوری که مردم کردستان از دست آنها به عذاب بودند، دولت فرستاد و این مفسدین را، این مقداری که می‌شد، دستگیر یا سرکوب کرد، و یک مقدارش هم فرار کردند، بعدش در خارج آنهایی که عمّال اجانب هستند بنا کردند چیز نوشتن که دولت ایران، یا فلانی، همه مردم ایران را بر ضد کُردها، بر ضد اهل سُنّت بسیج کرده است! و حال آنکه ما فرستادیم برای کمک به برادرهایی که گرفتار بودند. باید هوشیار بود در این مواقع که این اشخاصی که می‌خواهند فساد کنند، می‌خواهند بین برادرها جدایی بیندازند، اینها نظری ندارند جز اینکه دیدند که منافعی که از اینجا می‌بردند، خودشان و اربابهایشان، در خطر افتاده است و دستشان دارد کوتاه می‌شود، می‌خواهند که دوباره آن مسائل را پیش بیاورند و دوباره همانها را به ما مسلّط کنند و همه زندگی این مردم را به هم بزنند. و در طول تاریخ همه این عشایر، همه این مرزنشینها، در فشار این طاغوتها بودند؛ برایشان هیچ زندگی هم درست نکرده‌اند، حالا هم می‌خواهند مهلت ندهند که دولت که می‌خواهد رسیدگی بکند، اینها [می‌خواهند] مهلت ندهند که دولت یک همچو کاری بکند، تا اینکه دوباره آشفتگی پیدا بشود؛ دوباره آن مسائل برگردد. باید امروز همه ما بیدار باشیم و متوجه باشیم به توطئه‌های اینها. ان شاء الله این توطئه‌ها از بین برود. ان شاء الله مملکت آرام بشود.

سرلوحه برنامه دولت؛ رسیدگی به مستمندان‌


و شما هم بدانید که سرلوحه برنامه این دولت این است که ابتدا از مستمندان شروع کنند، از مرزها شروع کنند به تعمیر و رفع حوایجی که تا حالا نبوده است؛ از قبیل برق و نمی‌دانم اسفالت و آب و امثال ذلک که من می‌دانم در بسیاری از جاها اینها نیست یا کمیاب است. دولت در صدد است و ان شاء الله عمل خواهد کرد. خداوند ان شاء الله همه شما را توفیق بدهد.
[در اینجا یکی از حاضران گزارشی درباره گروهی به نام «گروه ضربت» که زیر نظر و تدبیر افسری ارتشی و متدین در سرپل ذهاب سازمان یافته و به دفع ضد انقلابیون برخاسته است، و نیز گزارشی از شایعه‌پراکنی و جعل اکاذیب از سوی دشمنان انقلاب به همراه درخواست اداره منطقه توسط روحانیان ارائه نمود. امام خمینی در پاسخ اظهار داشت:].
همه این مطالب که گفتید صحیح است؛ لکن دولت هم در فکر هست که همه اینها را بکند حتی راجع به علمای اهل سُنّت، که من کراراً به وزیر معارف، وزیر اوقاف گفتم که اینها باید به طور شایسته با آنها همراهی بشود. و بناست هم که صورت را از همه آنجاهایی که در ایران است، بردارند، و ان شاء الله عمل بشود و می‌شود ان شاء الله. و همین طور این گرفتاری‌هایی که گفتید، اینها هم باید بشود؛ لکن می‌دانید که الآن همه جا به هم ریخته است. بعد از انقلاب همیشه یک به هم ریختگیهایی هست. خصوصاً که‌ همه اینها ارثهایی است که از دولت سابق ما بردیم. در جمهوری اسلامی که پنج ماه، شش ماه از عُمرش می‌گذرد این مسائل در آن پیش نیامده، این مسائل از سابق بوده. و این باید جبران بکند. و این بچه شش- هفت ماهه است الآن جمهوری ما، این باید یک قدری به آن مهلت بدهند. یک قدری این اغتشاشاتی که این مفسدین درست کردند اینها یک قدری کم بشود و آن وقت رسیدگی کامل بشود. حالا هم در صدد هستند برای هر ناحیه‌ای، برای هر استانی، پول نفت را قرار دادند و در صددند که برسانند و می‌رسانند؛ و من هم تاکید می‌کنم به اینکه زود برسانند. ان شاء الله امیدوارم به زودی آن گرفتاریها رفع بشود.

نیاز سازندگی کشور به آرامش‌


و عمده این است که شما به حرف این مفسدین گوش ندهید، اینها می‌خواهند نگذارند. در عین حال که دولت هم بودجه برای این تصویب کرده است، برای هر استانی بودجه تصویب کرده برای همین امور؛ ساختن حمّام، ساختن مثلًا اسفالتها و عرض کنم مدارس. همه این چیزها را در صدد هستند که انجام بدهند، لکن شرطش این است که منطقه آرام باشد. یک منطقه غیر آرام و جنگی را نمی‌شود عمل بکنند، بخواهند یک منطقه‌ای که در جنگ هستند حالا بیایند حمّام بسازند، نمی‌شود این، این یک قدری باید آرامش پیدا بشود و ان شاء الله آرامش پیدا می‌شود و این امور ان شاء الله درست می‌شود. برای روحانی هم شما باید با آقایان مدرّسینِ اینجا و اینها صحبت بکنید. هر چه به نظر شما شد خوب، شما خودتان تشریف دارید آنجا که اگر کمبودی هست. و من امیدوارم به زودی این گرفتاریها رفع بشود.
ممکن است آن یک نفر روحانی که شما می‌برید اینجا مثلًا با آقای منتظری هم بحث بشود؛ آقای منتظری یک کسی را تعیین کنند برای این کارها.



امام خمینی (ره)؛ 20 شهریور 1358

صوت مطلب

کیفیت متوسطحجم 4/80 مگابایتبیشتر

فراز طلایی

دیدگاه ها

نظر دهید

اولین دیدگاه را به نام خود ثبت کنید: