شناسه مطلب صحیفه
نمایش نسخه چاپی

پیام به ملت ایران (اخراج ایرانیان از عراق)

تهران، شمیران، دربند
اخراج ایرانیان از عراق
ملت ایران
جلد ۱۲ صحیفه امام خمینی (ره)، از صفحه ۲۳۵ تا صفحه ۲۳۶

توضیح تاریخی

  • عراق وضعیت آرامی نداشت و گروههای سیاسی، به ویژه شیعیان که متاثر از انقلاب اسلامی بودند، جرات مقابله با حکومت نظامی عراق را پیدا کرده بودند. الدعوه مهمترین مخالف حکومت عراق بود که در 1336 توسط آیتالله محمدباقر صدر تشکیل شده بود و هدفش ایجاد حکومت اسلامی در عراق بود. از اینرو در بهار 1359 صدام که تازه کودتا کرده بود، به ناامنسازی مرزهای ایران دامن زد، 50 هزار عراقی ایرانیالاصل را اخراج کرد و در فروردینماه سرسختترین مخالفش، آیتالله سید محمدباقر صدر را به شهادت رساند. ر.ک. دایرهالمعارف مصوّر تاریخ تاریخ جنگ ایران و عراق، جعفر شیرعلینیا، نشر سایان، صفحه 29.
  • در عراق حزب بعث و شورای فرماندهی انقلاب حاکم بود. حزب بعث بر عربی بودن خود تکیه میکرد و اسلام را دینی عربی میدانست و در اقتصاد هم گرایشهای سوسیالیستی داشتند. ر.ک. دایرهالمعارف مصوّر تاریخ تاریخ جنگ ایران و عراق، جعفر شیرعلینیا، نشر سایان، صفحه 29.

بسم الله الرحمن الرحیم‌
ملت شریف ایران! میهمانان عزیزی که به توطئه امریکا و دست جنایتکار رژیم منحرف بعث از خانه‌های خود آواره شده‌اند و به ایران با وضع اسفناک فجیعی فرستاده شدند، گرامی دارید. اینان برادران مظلوم شما هستند که بدون هیچ مجوزی و فقط برای ارضای هواهای نفسانی و اطاعت کورکورانه از شیطان بزرگ از خانه‌های خود به دست دژخیمان رژیم بعث آواره شدند. اینان برادران مظلوم ما هستند. ملت شریف و دولت جمهوری اسلامی لازم است وسائل زندگی آنان را به طور شایسته‌ای فراهم کند و نگذارند به آنها بد بگذرد. رژیم منحوس بعث که خود را برای معارضه «1» با اسلام و مسلمین آماده نموده، باید بداند که در اشتباه است و ملت مسلمان ایران و عراق سردمداران آنان را به جای خودشان می‌نشانند و آنان را از صحنه خارج و به دست فراموشی تاریخ می‌سپارند. صدام حسین که با ملت شریف عراق مواجه شده است و خود را در معرض هلاک می‌بیند، می‌خواهد با صحنه‌سازیها اذهان برادران اسلامی ما را از خود و رژیم منحط خود منصرف کند تا چند صباح دیگر به جنایات خود ادامه دهد. آنکه دستش تا مرفق به خون جوانان غیور عراق آلوده است، می‌خواهد خود را طرفدار ملت عرب جا بزند.
آنکه به خیال خود عروبت را از اسلام والاتر می‌داند و به اسلام پشت کرده به زعم آنکه ملتهای عرب را به خود متوجه کند، غافل است که ملت عزیز عرب از اسلام چون جان‌ شیرین حفاظت می‌کند و با دشمنان اسلام، چون اسلاف خود در صدر اسلام به جنگ و ستیز برمی‌خیزد.
برادران عرب ما بدانند که ملت عزیز ما با دشمنان آنان- که در راس آنها رژیم منحوس بعث است- دشمن و با دوستان آنان دوستند، و در مصیبتهایی که آنان از آن رژیم فاسد می‌کشند با آنان شریکند. به امید آنکه رژیم بعث چون رژیم شاهنشاهی به زباله دان تاریخ افکنده شود و امید است نصر و فتح مسلمین نزدیک باشد. از خداوند متعال غلبه مسلمین را بر قدرتهای فاسد خواستار است. و السلام علیکم و علی سائر عباد الله الصالحین.
20 فروردین 59/ 23 جمادی الاولی 1400
روح الله الموسوی الخمینی‌

«۱»- مقابله کردن.


امام خمینی (ره)؛ 20 فروردین 1359

فراز طلایی

دیدگاه ها

نظر دهید

اولین دیدگاه را به نام خود ثبت کنید: