شناسه مطلب صحیفه
نمایش نسخه چاپی

مصاحبه با خبرنگاران خارجی در مورد سرنوشت جنگ‌

تهران، جماران
پیروزی ملت ایران در جنگ با عراق
جلد ۱۳ صحیفه امام خمینی (ره)، از صفحه ۲۶۱ تا صفحه ۲۶۲

توضیح تاریخی

  • پیروزی در عملیات دهم مهر در حمیدیه امیدوارکننده بود اما روزهای بعد، روزهای سختی برای مدافعان شهرها بود. در شمال خوزستان عراقی‌ها به دزفول خیلی نزدیک شدند در حالی که به دلیل بافت مذهبی و اجتماعی شهر مردم در شهر مانده بودند. با این وجود عراق به بمباران شهر پرداخت. ر.ک. دایره‌المعارف مصوّر تاریخ تاریخ جنگ ایران و عراق، جعفر شیرعلی‌نیا، نشر سایان، صفحه 90.

مصاحبه‌کننده: خبرنگاران خارجی‌
سوال: [شما راجع به جنگ چه فکر می‌کنید و نظرتان درباره این جنگ و آینده آن چیست؟].
جواب: بسم الله الرحمن الرحیم- اولًا ما به تبع اسلام با جنگ همیشه مخالفیم و میل داریم که بین همه کشورها آرامش و صلح باشد. لکن اگر جنگ را بر ما تحمیل کنند، ما تمام ملتمان جنگجوست و با تمام قوا مقابله می‌کنیم و لو اینکه همه ابرقدرتها هم دنبال او باشد. برای اینکه ما شهادت را یک فوز عظیم می‌دانیم و ملت ما هم شهادت را به جان و دل قبول می‌کند و از جنگ نخواهیم هراسید و مرد جنگ هستیم، لکن مایل نیستیم به اینکه جنگ واقع بشود.
الآن دولت دست نشانده و جنایتکار عراق به شهرهای ما و مردم عادی حمله کرده و دیشب نیز در دزفول حمله کردند و با موشکهای خودشان بسیاری از مردم را کشتند، ولی ما مواضع نظامی آنها را خواهیم زد و آتیه جنگ با ماست. برای اینکه ما تمام ملت همراهمان است و صدام ملت خودش بر ضد خودش است و حتی ارتش خودش هم متزلزل است و خواهند در این جنگ باخت، و بعثی‌ها ان شاء الله از عراق خواهند رفت و یک دولت اسلامی در آنجا خواهد آمد.
و ما با کمال قدرت دفاع از خودمان خواهیم کرد و کشور عراق را نجات خواهیم داد از دست این جنایتکارانی که نوکر ابرقدرتها هستند. و ما باکی از اینکه ابرقدرتها به آنها پشتیبانی می‌کنند نداریم.
و امیدواریم که همان طور که شاه مخلوع را با دست خالی از بین بردیم و دست ابرقدرتها را از کشورمان قطع کردیم این شخص هم که جنایتکارتر از شاه سابق است از بین ببریم. کشور و ملت عراق را که برادر ما هستند آزاد کنیم تا خود کشور عراق و ملت بر سرنوشت خودش حکومت کند و حکومت را خودش تعیین کند. و ما برنده جنگ هستیم و هیچ تردیدی در این نیست. و به فرض اینکه ما هم کشته بشویم، ملت ما در حال جنگ هستند و شهادت را با دل و جان می‌پذیرند و من امیدوارم که با خدای تبارک و تعالی باشیم و خدای تبارک و تعالی با ماست. ان شاء الله.
اخبار را همان طور که هست به ممالک و کشورهای خودتان گزارش بدهید. ما هیچ نمی‌خواهیم طرف ما باشید، همین طور که الآن مملکت را می‌بینید آن طور گزارش بدهید.



امام خمینی (ره)؛ 17 مهر 1359
 

دیدگاه ها

نظر دهید

اولین دیدگاه را به نام خود ثبت کنید: