مطلب مرتبط

پیام به ملت و مسئولان کشور (بیانیه ده ماده‌ای درباره حل اختلافات)
شناسه مطلب صحیفه
نمایش نسخه چاپی

پیام به ملت و مسئولان کشور (بیانیه ده ماده‌ای درباره حل اختلافات)

تهران، جماران
بیانیه ده ماده‌ای در رابطه با مصالح کشور، امور جنگ و حل اختلافات سران
ملت ایران و مسئولان کشور
جلد ۱۴ صحیفه امام خمینی (ره)، از صفحه ۲۰۱ تا صفحه ۲۰۲

توضیح تاریخی

  •  آیت الله گلپایگانی در تلگرامی مورخه 16 اسفندماه به امام ره از اختلافات و درگیری‌های اخیر ابراز نگرانی شدید کردند. پس از آن محمدعلی رجایی در پیام خود و آیت الله دکتر بهشتی هم در کنفرانس مطبوعاتی نظرات خود را پیرامون اتفاقات 14 اسفند اعلام کردند. در قم، طلاب و گروهی از مردم در مسجد اعظم دست به راهپیمایی زدند. ر.ک. تاریخ انقلاب اسلامی، موسسه فرهنگی هنری قدر ولایت، جلد سوم صفحه 134.
  • بنی‌صدر در 17 اسفندماه در نامه‌ای خطاب به امام ره می‌نویسد: "امروز دیگر همه می‌دانند که سازمان چماق‌داران را این آقایان می‌گردانند و با صراحت نیز تهدید می‌کنند. دایره تهدید دوربرد اینک نزدیک می‌شود و به نزدیک‌ترین کسان شما رسیده‌است ... تصمیم با شماست ... اگر در این اوضاع مصلحت است که این‌جانب بمانم، باید ترتیبی معین بفرمایید که هر روز یک بازی در نیاورند." وی در 20 اسفندماه در نامه‌ای دیگر اینگونه می‌نگارد: " لااقل یک بار هم شده در قول این آقایان شک کنید... چند بار عرض کرده‌ام، عیب شما این است که نه اعتماد می‌کنید و نه تحقیق ... مرا حیف می‌آید که رهبر انقلاب پوشش گروهی قرار گیرد، شما آن‌ها را نمی‌شناسید." ر.ک. تاریخ انقلاب اسلامی، موسسه فرهنگی هنری قدر ولایت، جلد سوم صفحه 135.
  • در 22 اسفندماه آیت‌الله بهشتی در نامه‌ای به امام ره اختلاف موجود را ناشی از اختلاف در بینش معرفی کردند، بینشی معتقد و ملتزم به فقاهت و اجتهاد و بینشی بینابین وحی و ارزش‌های بیگانه. دکتر بهشتی در پایان نامه اینگونه می‌نویسد: "اگر اداره جمهوری اسلامی به وسیله صاحبان بینش دوم را در این مقطع اصلح می‌دانید، ما به همان کارهای طلبگی خویش بپردازیم و بیش از این شاهد تلف شدن نیروها در جریان این دوگانگی فرساینده نباشیم." وی در این نامه از پناه دادن رئیس جمهور به مخالفان حاکمیت اسلام گله کرده و از تلاش‌های بنی‌صدر حذف مساله رهبری فقیه در آینده خبر داده است. ر.ک. تاریخ انقلاب اسلامی، موسسه فرهنگی هنری قدر ولایت، جلد سوم صفحه 141.
  • با آغاز بررسی قضایی پرونده 14 اسفند به دستور امام ره بنی‌صدر در اطلاعیه و نامه‌های خود دادستانی را به عدم رعایت بی‌طرفی متهم و مسبب حوادث را چماق‌داران توصیف می‌کرد. وی در نامه به دادستانی می‌نویسد: "اگر چماق‌داران نمی آمدند، هیچ‌کس، هیچ‌کار نمی‌کرد. هیچ‌کس هم نمی‌پذیرد که رئیس جمهور، فرمانده کل قوا، مسول امنیت کشور باید دست روی دست می‌گذاشت و ابتکار عمل را به چماق‌داران وا می‌گذاشت." ر.ک. تاریخ انقلاب اسلامی، موسسه فرهنگی هنری قدر ولایت، جلد سوم صفحه 145.

بسم الله الرحمن الرحیم‌
به اطلاع عموم می‌رساند برای صیانت کشور و جمهوری اسلامی در این موقع حساس و برای حفظ مصالح اسلام و مسلمین مطالب زیر ابلاغ می‌شود:
1- معیار در اعمال نهادها قانون اساسی است و تخلف از آن برای هیچ کس چه متصدیان امور کشوری و لشکری و چه اشخاص عادی جایز نیست و متخلف به مردم معرفی می‌شود و مورد مواخذه قرار می‌گیرد. بنا بر این، دخالت هر یک از مقامات در امور مربوط به مقامات دیگر بر خلاف قانون است و دخالت‌کننده به مردم معرفی می‌گردد.
2- مقامات فعلی، ریاست جمهوری، دولت، ریاست دیوان عالی، دادستانی کل کشور، مجلس شورای اسلامی، شورای نگهبان، قانونی می‌باشند و کسی حق ندارد در مصاحبه‌ها و نطقها و رسانه‌ها به یکی از این مقامات توهین و یا آنان را تضعیف نماید؛ و متخلف به ملت معرفی و مورد مواخذه قرار می‌گیرد.
3- به همان نحو که آقای رئیس جمهور را به فرماندهی کل قوا منصوب نمودم، باید ایشان را به این مقام بشناسند و فرماندهان قوای مسلح از ایشان بر طبق مقررات اطاعت کنند.
4- شورای دفاع به نحوی که در قانون اساسی است، مامور می‌شود و نمایندگان این جانب آقای خامنه‌ای «1» و آقای چمران «2» می‌باشند.
5- مسائل دفاع در شورا مطرح و رسیدگی می‌شود و پس از تصویب، تصمیم در اجرا با فرماندهی کل قواست و قوای مسلح باید اوامر ایشان را اجرا نمایند.
6- برای رسیدگی به شکایات نسبت به مسائل جنگ و سایر مسائل مورد اختلاف بین مقامات جمهوری اسلامی، هیاتی تعیین خواهد شد مرکب از یک نماینده از طرف رئیس جمهور و یکی از طرف دیگر و یکی از سوی این جانب که کوشش در حل شکایات نمایند و رای اکثریت هیات مذکور معتبر است؛ و در صورت تخلف یکی از مقامات، باید متخلف را به مردم معرفی کنند و مورد مواخذه قرار گیرد.
7- چون در سخنرانیهای رئیس جمهور، نخست وزیر، رئیس دیوان عالی کشور، رئیس مجلس شورای اسلامی، گروههای منحرف و مخالف با جمهوری اسلامی توطئه کرده و موجب فساد می‌شوند، اینان تا پایان جنگ تحمیلی سخنرانی نکنند. مصاحبه‌های سالم و سازنده و ارشادی مانع ندارد.
8- از آنجا که روزنامه‌ها و رادیو تلویزیون عاملی مهم برای ارشاد یا تفرقه و نفاق هستند، هیات سه نفری فوق، آنها را دقیقاً مورد بررسی قرار می‌دهند و در صورتی که دو نفر از هیات مذکور، آنها را مضر تشخیص دهند، مراتب را به مردم ابلاغ و به دادستانی کل کشور اطلاع می‌دهند تا به وظیفه قانونی عمل کند.
9- اکیداً از مقامات رسمی خواستارم تا با کمک یکدیگر مشکلات کشور را حل نمایند و برادرانه با یکدیگر همکاری نمایند.
10- ائمه جمعه و جماعات- ایّدهم الله تعالی- در خطبه‌ها و منابر و سایر گویندگان کوشش فرمایند که آرامش در کشور برقرار باشد و از هر سخنی که موجب نگرانی مردم و تفرقه شود خودداری نمایند و مردم را در پشتیبانی از ملت و تمام ارگانهای جمهوری اسلامی و نهادهای انقلابی و قوای مسلح و مردمی تشویق فرمایند. و السلام.
روح الله الموسوی الخمینی‌

«۱»- آقای سید علی خامنه‏ای( نماینده امام خمینی در شورای عالی دفاع)«۲»- آقای مصطفی چمران.


امام خمینی (ره)؛ 25 اسفند 1359

صوت مطلب

کیفیت متوسطحجم 11/12 مگابایتبیشتر

جمله طلایی

فراز طلایی

دیدگاه ها

نظر دهید

اولین دیدگاه را به نام خود ثبت کنید: