مطلب مرتبط

نان جوین بهتر از زندگی در کاخهای بزرگ با دراز بودن دست به طرف دیگراننان جوین بهتر از زندگی در کاخهای بزرگ با دراز بودن دست به طرف دیگران
شناسه مطلب صحیفه
نمایش نسخه چاپی

سخنرانی در جمع اعضای شورای عالی دفاع و فرماندهان نظامی (استقلال و آزادی)

تهران، جماران
سقوط هواپیمای حامل فرماندهان نظامی
استقلال و آزادی در گرو حفظ وحدت و تفاهم
اعضای شورای عالی دفاع و فرماندهان نظامی‌
جلد ۱۵ صحیفه امام خمینی (ره)، از صفحه ۲۶۸ تا صفحه ۲۶۹

بسم الله الرحمن الرحیم‌

پشتیبانی ارتش و ملت از یکدیگر

شهادت فرماندهان ارتش را به شما تسلیت می‌گویم. من از این واقعه شدیداً ناراحت شدم. امروز ارتش و دولت با زمان سابق فرق کرده است. آقایان باید با هم مشورت و همکاری نمایند و در پیشبرد مقاصد کشور اسلام همفکر باشند. فرماندهان ارتش باید با هم تفاهم داشته باشند. امروز ما مبتلا به جنگ هستیم و تقریباً همه کشورها علیه مملکت ما توطئه می‌کنند. استقلال و آزادی خودتان را نمی‌توانید بدون تفاهم حفظ کنید. ملت را ببینید که چگونه پشتیبان شماست. به انتخابات نظر کنید، می‌فهمید که ایران پایدار خواهد ماند. ممکن است عده‌ای در خارج مفت بگویند، ولی ملت واقعیتها را می‌بیند. این مردم هستند که در صحنه‌اند و نباید کاری بشود که مردم متزلزل گردند.
دنیا روی ملتها حساب می‌کند. وقتی دولتها می‌بینند که ملت ما برای همه چیز آماده است و این آمادگی را تا کنون ثابت نموده است؛ پدری جوانش را به جبهه می‌فرستد، مادری پسرش را معرفی می‌کند، دیگر چگونه دولتهای خارجی می‌توانند طمع کنند.
دولتها همیشه طمعشان نسبت به دولتهای دیگر است. وقتی می‌توانند کودتا یا حمله کنند که ملت در صحنه نباشد، ولی وقتی ملت در صحنه بود، چه کاری از آنان ساخته است. و در این جنگ فهمیده شد که ملت ما بی‌طرف نیست. ملت و ارتش ما قوی است و به خوبی مملکت را می‌توانند حفظ کنند. بر ما و همه متفکرین است که انسجام ملت را حفظ کنیم. امروز ملت با ارتش است و در هیچ کشوری این گونه نیست. ارتش در جنوب و غرب می‌جنگد و پیرمرد و پیرزن ما در آن طرف مملکت با آنها همکاری می‌کنند.
جز خدا کس دیگری نمی‌تواند این اتحاد را به وجود آورد. باید ارتش با محبت، مردم را جلب نماید. پشتیبانی ارتش و ملت از یکدیگر ایران را حفظ می‌نمایند و در این صورت است که قدرتهای بزرگ هم مایوس می‌گردند. و آن روزی دولتها از این یاس بیرون می‌روند که بین ملت، دولت و ارتش اختلاف بیندازند، و دولتها و سران هستند که با عملشان ملت را از خودشان جدا می‌کنند.
باید اتحادتان را حفظ کنید تا کشورتان استقلال داشته باشد، تا شریف باشید. ما اگر سر سفره نان جوین داشته باشیم، بهتر است تا در [کاخهای‌] بزرگ زندگی کنیم، ولی از آنجا دستمان به طرف دیگران دراز باشد. شرافت این را اقتضا می‌کند. شما از رژیم سابق نجات پیدا کردید و هم اکنون برای عظمت و شرافت خودتان می‌جنگید لذا، با هم بسازید. در اسلام، بالا و پایین معنا ندارد و شما که برای عظمت خود و کشور و ملتتان جنگ می‌کنید، با هم خوب باشید. دیگر نباید- مثلًا- نیروی دریایی، حسابی علی حده از نیروی زمینی داشته باشد. یک ملت هست و یک کشور و یک اسلام و همه عالم با آن بد.
پس برای اینکه دشمنان نتوانند کاری کنند، باید با هم باشید. یَدُ اللهِ مَعَ الجَماعَه. «1» روزی که پاسدار از ارتشی و ارتشی از پاسدار جدا باشد، روز صدمه است و همه صدمه می‌بینند. امروز همه تقسیم کار کرده‌اند و همه برادرند و همه یک فکر دارند. از خدا می‌خواهم تا ما را هدایت فرماید تا همه ما دنبال این معنا باشیم که امر جنگ را تا پیروزی کامل دنبال کنیم. بدانید این تفاله‌ها رفتنی هستند و از بین خواهند رفت.
و السلام علیکم و رحمه الله‌

«۱»- حدیث نبوی، صحیح ترمذی، ج ۳، ص ۳۱۶:« دست خدا با جماعت است».


امام خمینی (ره)؛ 11 مهر 1360

جمله طلایی

فراز طلایی

دیدگاه ها

نظر دهید

اولین دیدگاه را به نام خود ثبت کنید: