شناسه مطلب صحیفه
نمایش نسخه چاپی

پیام به ملت ایران به مناسبت رحلت آقای ربانی شیرازی، یکی از فقهای شورای نگهبان‌

تهران، جماران
رحلت آقای عبد الرحیم ربانی شیرازی (عضو فقهای شورای نگهبان)
تجلیل از شخصیت و مبارزات آقای ربانی شیرازی
ملت ایران
جلد ۱۶ صحیفه امام خمینی (ره)، صفحه ۸۶

توضیح تاریخی

  • عبدالرحیم ربّانی شیرازی در بین روحانیون مبارز، به لحاظ تشکیلاتی، قوت فکر انقلابی و مقاومت برابر انحرافات فکری حرف اول را می‌زد و با شهامت بی‌نظیر و مبارزات پردامنه خود، یکی از پرنقش‌ترین افراد در نهضت بود. وی محرک اصلی بسیاری از رویدادهای نهضت در فاصله سال‌های 41 تا 43 بود. در اسناد ساواک از او به عنوان "مخ و مغز نهضت روحانیت" یاد شده است. ر.ک. دایره‌المعارف مصوّر تاریخ زندگی امام خمینی، جعفر شیرعلی‌نیا، نشر سایان، صفحه 186.
  • وی‌، پس‌ از انقلاب‌ چند بار مورد سوء قصد منافقان‌ کوردل‌ قرار گرفت‌ که‌ همه‌ آن‌ ترورها نافرجام‌ بود و خللی‌ در عزم‌ آهنین‌ او برای‌ خدمت‌ به‌ انقلاب‌ و اسلام‌ وارد نساخت‌. آیت‌الله ربانی‌ شیرازی‌، پس‌ از عمری‌ مجاهدت‌، سرانجام‌ در تاریخ‌ 17 اسفند 1360 در حین‌ عزیمت‌ به‌ جلسه‌ شورای‌ نگهبان‌، بر اثر تصادف‌ در جاده‌ دلیجان‌ ـ محلات‌ ـ به‌ ملکوت‌ اعلی‌ شتافت‌. ر.ک. سایت جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، www.jameehmodarresin.org

بسم الله الرحمن الرحیم‌
إنا للَّه و إنا إلیه راجعون‌
با کمال تاسف رحلت غم‌انگیز جناب حجت الاسلام و المسلمین، مجاهد عزیز، آقای ربانی شیرازی را به اسلام و اولیای معظم اسلام، بویژه حضرت بقیه الله- ارواحنا فداه- و به ملت شریف و حوزه‌های علمیه و اهالی محترم فارس و بازماندگان این فقید سعید تسلیت عرض می‌کنم. در طول تاریخ، مدعیان فضیلت و مجاهدت و شجاعت و تعهد به حق و دین بسیار بوده‌اند و هستند؛ لکن صاحبان فضایل و مجاهده و تعهد به حق و حقیقت در اقلیتند، و تنها در سختیها و گرفتاریها و حقگوییها در مقابل قدرتهای شیطانی است که مدعیان لافزن از متعهدان بی‌سر و صدا و خالصان فداکار از مغشوشان ریاکار متمایز می‌شوند. مرحوم مجاهد، سعید ارزشمند، ربانی شیرازی، که اکنون در جوار حق آرمیده و ما از برکات وجودش محروم شدیم از این اقلیت بود. او در طول زندگانی شرافتمندانه خود، چه قبل از انقلاب و چه بعد از آن، در مقابل باطل و باطلها ایستاد و از خود نرمش نشان نداد. او در حبسها و زجرها و ناملایمات با قامت راستِ انسانهای متعهد ایستادگی کرد و تسلیم نشد. او- که خدایش رحمت کند و به جوار قرب حضرتش بپذیرد- با روحی ملایم در مقابل دوستان و مومنان و مقاوم در برابر دشمنان خلق به لقاء الله پیوست؛ و ما عقب ماندگان که احتیاج به این مردان حق داریم از آن کمال و جمال محرومیم. از خداوند متعال توفیق خدمت برای همگان، و سعادت و صبر در این مصیبت برای دوستان و بازماندگان ایشان را خواستارم.
روح الله الموسوی الخمینی‌



امام خمینی (ره)؛ 18 اسفند 1360

فراز طلایی

دیدگاه ها

نظر دهید

اولین دیدگاه را به نام خود ثبت کنید: