مطلب مرتبط

سخنرانی در جمع بانوان جامعه الزهراء (حضرت زهرا (س)، الگوی تمامی زنان)سخنرانی امام خمینی (ره) درباره عظمت حضرت زهرا (س)انقلاب فاطمینزول مرتب جبرئیل بر حضرت فاطمه‌ سلام‌الله‌علیهافضیلت مخصوص حضرت فاطمه سلام‌الله‌علیهاامام(ره): برای زن ها کمال افتخار است که روز تولد حضرت صدیقه(سلام الله علیها) را روز زن قرار داده‌اندامام(ره): برای زن ها کمال افتخار است که روز تولد حضرت صدیقه(سلام الله علیها) را روز زن قرار داده‌اندعفاف حضرت زهرا(س)عفاف حضرت زهرا(س)به حضرت زهرا(س) اقتدا کنیدبه حضرت زهرا(س) اقتدا کنیدمجاهدت دختر پیامبر «ص»مجاهدت دختر پیامبر «ص»
شناسه مطلب صحیفه
نمایش نسخه چاپی

سخنرانی در جمع بانوان جامعه الزهراء (حضرت زهرا (س)، الگوی تمامی زنان)

تهران، حسینیه جماران
میلاد حضرت فاطمه زهرا (ع) و روز زن
شرافت و فضیلت حضرت زهرا (ع)
بانوان جامعه الزهراء، دانشگاه الزهراء، بسیج، سپاه پاسداران- مکتب بانوان گرگان- بانوان برنامه رادیویی «خانواده و خبر» صدا و سیما و اقشار مختلف مردم (بانوان)
جلد ۲۰ صحیفه امام خمینی (ره)، از صفحه ۴ تا صفحه ۹

توضیح تاریخی

  • عملیات فتح فاو با نام والفجر8 و با رمز یا فاطمه‌الزهرا (س) در نوزدهم بهمن سال 64 آغاز شد. هدف از این عملیات گرفتن منطقه‌ی فاو در جنوب عراق بود تا به وسیله آن ارتباط عراق با دریا قطع گردد و همچنین اهرم فشاری در دست ایران باشد تا به وسیله آن بتواند به اهداف خود در جنگ تبلیغاتی و نیز دیپلماسی دست پیدا کند. زیرا عراق در حالیکه بخشی از خاک ایران را اشغال کرده بود از صلح حرف می‌زد. برای این عملیات اصول نظامی و آموزشی به صورت کامل مدنظر قرار گرفت تا در نهایت ایران توانست با پیروزی عراق را غافلگیر کند. ر.ک. دایره‌المعارف مصوّر تاریخ جنگ ایران و عراق، جعفر شیرعلی‌نیا، نشر سایان، صفحه 332 تا صفحه 337.

بسم الله الرحمن الرحیم‌

شرافت و فضیلت حضرت زهرا (ع)

من عید سعید مولود معظم حضرت زهرا- سلام الله علیها- را به همه شما خانمها و زنهای تمام کشورهای اسلامی تبریک عرض می‌کنم و از خداوند تعالی مسالت دارم که همه زنهای محترمه را در راهی که خدای تبارک و تعالی مقرر فرموده است، همان راه را بروند و به مقاصد عالیه اسلامی برسند. برای زنها کمال افتخار است که روز تولد حضرت صدیقه را روز زن قرار داده‌اند، افتخار است و مسئولیت.
من راجع به حضرت صدیقه- سلام الله علیها- خودم را قاصر می‌دانم که ذکری بکنم، فقط اکتفا می‌کنم به یک روایت که در کافی شریفه است و با سند معتبر نقل شده است و آن روایت این است که حضرت صادق- سلام الله علیه- می‌فرماید: فاطمه- سلام الله علیها بعد از پدرش 75 روز زنده بودند در این دنیا، بودند و حزن و شدت برایشان غلبه داشت و جبرئیل امین می‌آمد خدمت ایشان و به ایشان تعزیت «1» عرض می‌کرد و مسائلی از آینده نقل می‌کرد. «2» ظاهر روایت این است که در این 75 روز مراوده‌ای «3» بوده است؛ یعنی، رفت و آمد جبرئیل زیاد بوده است و گمان ندارم که غیر از طبقه اول از انبیای عظام‌ درباره کسی این طور وارد شده باشد که در ظرف 75 روز جبرئیل امین رفت و آمد داشته است و مسائل را در آتیه‌ای که واقع می‌شده است، مسائل را ذکر کرده است و آنچه که به ذریه «4» او می‌رسیده است در آتیه، ذکر کرده است و حضرت امیر هم آنها را نوشته است، کاتب وحی بوده است حضرت امیر، همان طوری که کاتب وحی رسول خدا بوده است- و البته آن وحی به معنای آوردن احکام، تمام شد به رفتن رسول اکرم- کاتب وحی حضرت صدیقه در این 75 روز بوده است. مسئله آمدن جبرئیل برای کسی یک مسئله ساده نیست. خیال نشود که جبرئیل برای هر کسی می‌آید و امکان دارد بیاید، این یک تناسب لازم است بین روح آن کسی که جبرئیل می‌خواهد بیاید و مقام جبرئیل که روح اعظم است، چه ما قائل بشویم به اینکه قضیه تنزیل، تنزل جبرئیل، به واسطه روح اعظم خود این ولی است یا پیغمبر است. او تنزیل می‌دهد او را و وارد می‌کند تا مرتبه پایین یا بگوییم که خیر، حق تعالی او را مامور می‌کند که برو و این مسائل را بگو. چه آن قسم بگوییم که بعض اهل نظر می‌گویند و چه این قسم بگوییم که بعض اهل ظاهر می‌گویند، تا تناسب ما بین روح این کسی که جبرئیل می‌آید پیش او و بین جبرئیل که روح اعظم است نباشد، امکان ندارد این معنا و این تناسب بین جبرئیل که روح اعظم است و انبیای درجه اول بوده است مثل رسول خدا و موسی و عیسی و ابراهیم و امثال اینها، بین همه کس نبوده است، بعد از این هم بین کسی دیگر نشده است. حتی درباره ائمه هم من ندیده‌ام که وارد شده باشد این طور که جبرئیل بر آنها نازل شده باشد، فقط این است که برای حضرت زهرا- سلام الله علیها- ست که آنکه من دیده‌ام که جبرئیل به طور مکرر در این 75 روز وارد می‌شده و مسائل آتیه‌ای که بر ذریه او می‌گذشته است، آن مسائل را می‌گفته است و حضرت امیر هم ثبت می‌کرده است. و شاید یکی از مسائلی که گفته است، راجع به مسائلی است که در عهد ذریه بلندپایه او حضرت صاحب- سلام الله علیه- است، برای او ذکر کرده است که مسائل ایران جزو آن مسائل باشد، ما نمی‌دانیم، ممکن است. در هر صورت من این شرافت و فضیلت را از همه فضایلی که برای حضرت زهرا ذکر کرده‌اند- با اینکه آنها هم فضایل بزرگی است- این فضیلت را من بالاتر از همه می‌دانم که برای غیر انبیا- علیهم السلام- آن هم نه همه انبیا، برای طبقه بالای انبیا- علیهم السلام- و بعض از اولیایی که در رتبه آنها هست، برای کس دیگر حاصل نشده. و با این تعبیری که مراوده داشته است جبرئیل در این هفتاد و چند روز، برای هیچ کس تا کنون واقع نشده و این از فضایلی است که از مختصات حضرت صدیقه- سلام الله علیها- است.

لزوم تبعیت بانوان از حضرت زهرا (ع)

و شما افتخار کنید که، و همه ما که این روز را «روز زن» قرار داده‌اند و باید که مسئولیتش هم به عهده بگیرید. اگر شما پذیرفتید که روز بیستم جمادی الثانیه که روز تولد حضرت زهراست، پذیرفتید که روز زن باشد، این روز را پذیرفتید، این به عهده شما خیلی مسائل را می‌آورد. اگر یک ملتی پذیرفت که فلان روز، روز جهاد است، این باید در آن روز مشغول مجاهده بشود. اگر کسی مشغول مجاهده نشد، این نپذیرفته است که آن روز، روز جهاد است. اگر یک وقت یک ملتی پذیرفت که امروز روز جنگ است، اگر کسی پذیرفت که روز جنگ است و تخلف کند، بر خلاف وظیفه انسانی خودش عمل کرده. اگر شما زنها هم و زنهای ما هم همه، کشور ما همه، پذیرفتند که امروز روز زن است؛ یعنی روز تولد حضرت زهرا که آن کمال و آن وضعیت را دارد، پذیرفتید که روز زن است، به عهده شما مسائل بزرگی [خواهد آمد]؛ از قبیل مجاهده، که حضرت مجاهده داشته است، حضرت به اندازه خودش که در این ظرف کوتاه مجاهده داشته است، مخاطبه داشته است با حکومتهای وقت، محاکمه می‌کرده است حکومتهای وقت را، شما باید اقتدا به او بکنید تا پذیرفته باشید که این روز، روز زن است؛ یعنی، روز تولد این حضرت روز زن است. زهد و تقوا و همه چیزهایی که داشته است و عفافی که او داشته است و همه چیز، شما باید اگر پذیرا شدید، آنها را تبعیت کنید و اگر تبعیت نکردید، بدانید که شما داخل در روز زن نیستید، هر کس نپذیرفت، این در روز زن وارد نشده است و در این شرافت وارد نشده است.

مجاهدت زنان در میدان تحصیل و دفاع از اسلام‌

و من امیدوارم که شما بپذیرید و شما هم به آن وظایفی که باید عمل کنید که هم در میدان تحصیل که یکی از امور مهمه است مجاهده کنید و هم در میدان دفاع از اسلام، این از مهماتی است که بر هر مردی، بر هر زنی، بر هر کوچک و بزرگی جزء واجبات است. دفاع از اسلام، دفاع از کشور اسلامی، احدی از علمای اسلام، احدی از اشخاصی که در اسلام زندگی کرده‌اند و مسلم هستند، در این جهت خلاف ندارند که این واجب است. آن چیزی که محل حرف است، محل صحبت است، قضیه جهاد اولی است، آن بر زن واجب نیست، اما دفاع از حریم خودش، از کشور خودش، از زندگی خودش، از مال خودش و از اسلام، دفاع بر همه واجب است. اگر دفاع بر همه واجب شد، مقدمات دفاع هم باید عمل بشود، از آن جمله قضیه اینکه ترتیب نظامی بودن، یادگرفتن انواع نظامی بودن را برای آنهایی که ممکن است. این طور نیست که واجب باشد بر ما که دفاع کنیم و ندانیم چه جور دفاع کنیم، باید بدانیم چه جور دفاع می‌کنیم. البته در آن محیطی که شما تعلیم نظامی می‌بینید باید محیط آزاد باشد، محیط صحیح باشد، محیط اسلامی باشد، همه جهات عفاف محفوظ باشد، همه جهات اسلامی محفوظ باشد.

نقش زنان در پیشقدم بودن در مسائل عمومی‌

بحمد الله زنها در این جمهوری اسلامی چنانچه در همه مسائلی که عمومی پیش آمده است برای ایران پیشقدم بوده‌اند؛ در مسئله تنباکو پیشقدم بوده‌اند؛ در مسئله مشروطیت پیشقدم بوده‌اند، در مسائلی هم که ما الان مبتلا به آن هستیم حظ وافر دارند، بلکه باید بگوییم که دو چندان حظ دارند. چنانچه یک عده از زن وارد بشوند در- فرض کنید- یک محلی که محل جنگ است، علاوه بر اینکه خودشان جنگ می‌کنند، مردها را که یک احساسی دارند نسبت به زنها، حساسیت دارند نسبت به زنها، مردها را قوه‌شان را دو چندان می‌کنند. این طور نیست که اینها اگر- فرض کنید- بروند دفاع کنند، فقط خودشان‌ دفاع کرده‌اند؛ خیر، دفاع کرده‌اند، خودشان دفاع کرده‌اند و دیگران هم به دفاع وارد کرده‌اند. مرد حساس است نسبت به زن، مرد اگر صد نفر مرد را ببیند که می‌کشند، ممکن است خیلی [ناراحت‌] نشود، اما اگر یک زن را ببیند که بی‌احترامی می‌کنند حساسیت دارد و لو اجنبی باشند آن زن، هیچ کار هم به او نداشته باشد، این یک حساسیتی است که مردها دارند. بنا بر این، پیشقدم شدن شما در همه مسائل من جمله مسائل دفاع، مسائل جهاد، مسائل کمک کردن به جبهه‌ها، مسائل وارد شدن در هر طریقه‌ای، اسباب این می‌شود که مردها هم بیشتر وارد بشوند، مردها هم قویتر بشوند.
و ما امروزی که در یک همچو مرحله‌ای واقع شدیم که در مقابل این طور تبلیغات بزرگ دنیا واقع شدیم و آن طور جنگهایی که به ما تحمیل کردند و الآن هم ما بحمد الله در هر دو جبهه، در هر دو جبهه پیروز هستیم و خداوند تایید کند این جوانهای ما را که در آنجا این طور دارند جانفشانی می‌کنند. و من باید تشکر کنم از آنها که همه با هم هستند، یک دست شدند همه با هم، این طور نیست که الآن در آنجا صحبت از ارتشی باشد، صحبت از سپاهی باشد، صحبت از بسیجی باشد، صحبت از شهربانی باشد، صحبت از دیگران باشد، این طور نیست. الآن همه آنها با هم مشغول به عقب راندن این قوای فاسد هستند و تمام اینها بحمد الله در همه این جبهه‌هایی که بودند تا کنون- همان طوری که شنیدید همه‌تان- تا کنون در همه اینها پیروز بودند و از آن طرف سرشکستگی صدام از اینجا ظاهر می‌شود که مدال می‌دهد به اینها، مدال شجاعت می‌دهد. در خرمشهر اگر یادتان باشد با اینکه عقب زدند آنها را، بیرون کردند آنها را، مع ذلک، مدال داد. حالا هم از قراری که گفتند در همین قضیه فاو، با اینکه اینها همه‌شان، الآن دنیا قبول دارد که فاو «5» این طور شده، و لو مبلغین‌شان یک قدری خلاف می‌گویند، اما مع ذلک در اینجا هم من شنیدم که نشانه شجاعت دادند. بنا بر این، در این روزها باید خیلی ایشان نشانه شجاعت بدهد! برای اینکه در هر روز اینها شکست می‌خورند، در هر روز او باید نشان شجاعت‌ بدهد!
شما خانمها، شما زنها توجه به این معنا داشته باشید که همان طوری که بر مردها در جبهه لازم است که جلو بروند و پیشقدم باشند، شما هم در خارج، در پشت جبهه باید کمک کنید و مهیا بشوید که چنانچه- خدای نخواسته- یک وقت دفاع عمومی واجب شد بر همه؛ یعنی، همه ما بی‌استثنا، هر کس قدرت دارد بی‌استثنا، دفاع بر او واجب شد، مهیا باشید از برای دفاع. و البته سنگر علم هم یک سنگر دفاعی است، دفاع از همه فرهنگ اسلام. شما می‌دانید که فرهنگ اسلام در این مدت مظلوم بود، در این مدت چند صد سال، بلکه از اول بعد از پیغمبر- سلام الله علیه- تا برسد به حالا، فرهنگ اسلام مظلوم بود، احکام اسلام مظلوم بودند و این فرهنگ را باید زنده کرد. و شما خانمها همان طوری که آقایان مشغول هستند، همان طوری که مردها در جبهه علمی و فرهنگی مشغول هستند، شما هم باید مشغول باشید. و من امیدوارم که خداوند به همه شما توفیق عنایت کند و در این سنگر هم پیشروی کنید و دعا کنید که آنهایی که در جبهه‌ها مشغول به دفاع از کشور خودشان و از اسلام هستند، آنها هم ان شاء الله، پیروز باشند. و همه شما ان شاء الله موید و موفق و سالم و سلامت باشید.
و السلام علیکم و رحمه الله‌

«۱»- سوگواری‏«۲»- اصول کافی، ج ۱، ص ۴۵۷، ح ۱«۳»- رفت و آمد.«۴»- فرزندان.«۵»- نقطه‏ای در نزدیکی شط العرب و بصره که در زمان جنگ ایران و عراق به تصرف سپاه ایران درآمد.


امام خمینی (ره)؛ 11 اسفند 1364

صوت مطلب

کیفیت متوسطحجم 8/62 مگابایتبیشتر

جمله طلایی

فراز طلایی

دیدگاه ها

نظر دهید

1 نظر
  • مصطفی حسن نژاد
    خیلی خوب بود فقط اگردسترسی به فیلمها اسانتر بود بهتر میشد
    پاسخ