شناسه مطلب صحیفه
نمایش نسخه چاپی

حکم به آقای موسوی خوئینی‌ها (افتتاح حساب مربوط به اصل 49 قانون اساسی)

تهران، جماران
افتتاح حساب بانکی مربوط به اصل 49 قانون اساسی
موسوی خوئینی‌ها، سید محمد (دادستان کل کشور)
جلد ۲۰ صحیفه امام خمینی (ره)، از صفحه ۱۴۷ تا صفحه ۱۴۸

[بسم الله الرحمن الرحیم. محضر مبارک حضرت آیت الله العظمی امام خمینی- دامت برکاته‌
احتراماً به عرض عالی می‌رساند، دادسراها و دادگاههای انقلاب اسلامی در اجرای «قانون نحوه اجرای اصل 49 قانون اساسی» که در ماده هشت تصریح می‌کند: «وجوه حاصله در اختیار ولیّ امر قرار گیرد» تقاضا دارند حسابی را تعیین بفرمایید که این وجوه در آن حساب واریز گردد. اضافه می‌نماید که پرونده‌هایی در دادسراها و دادگاهها مطرح رسیدگی قرار می‌گیرد که قضات محترم علم دارند بر اینکه متهم پرونده، خمس ارباح مکاسب و یا دو خمس از باب اختلاط حرام به حلال بدهکار است. آیا اجازه می‌فرمایید به قضات محترم اجازه داده شود، در این گونه موارد، یک خمس یا دو خمس را حسب مورد از آنان گرفته و به همان حسابی که در رابطه با اجرای اصل 49 مقرر می‌فرمایید و یا به حساب دیگری واریز نمایند. بدیهی است وجوه واریز شده جهت مصارف شرعیه آن به هر طریقی که تعیین بفرمایید اقدام خواهد شد.
سید محمد خوئینی‌].
بسمه تعالی‌
جناب حجت الاسلام آقای خوئینی‌ها، دادستان کل کشور
حسابی به نام دادستان کل کشور با قید اینکه مربوط به «اصل 49» است، باز شود تا آنچه مربوط به این اصل است در این حساب واریز گردد.
و نیز حساب دیگری به همان نام با قید اینکه مربوط به «سهمین» «1» است، باز شود تا خمس و یا دو خمس افرادی که وجوه شرعی‌شان را نپرداخته‌اند، در آن واریز گردد.
ولی این گونه پرونده‌ها باید با دقت بیشتر بررسی گردد، تا خدای ناکرده حق کسی ضایع نگردد. ان شاء الله تعالی موفق باشید.
15 آبان 65
روح الله الموسوی الخمینی‌

«۱»- سهم سادات و سهم مبارک امام- علیه السلام- است که مجموع آنها به عنوان خمس- یک پنجم درآمدهای ما زاد بر هزینه سالانه زندگی- می‏بایست جهت کمک به فقرا و امور مورد نیاز جامعه و دیگر مواردی که در احکام فقهی تعیین گردیده، پرداخت شود.


امام خمینی (ره)؛ 15 آبان 1365
 

دیدگاه ها

نظر دهید

اولین دیدگاه را به نام خود ثبت کنید: