شناسه مطلب صحیفه
نمایش نسخه چاپی

بیانات در جمع روحانیون نجف (توطئه رژیم برای نابودی اسلام)

نجف
حمله ساواک به مدارس دینی قم
توطئه رژیم برای نابودی اسلام و وابستگی کشور
روحانیون و طلاب نجف‌
جلد ۲ صحیفه امام خمینی (ره)، صفحه ۱۵۱

توضیح تاریخی

  • پیام‌های امام به خصوص پیام به حوزه برای مقابله با رژیم شاه و نامه سرگشاده به هویدا، برای حکومت دردناک بود. از همین رو 7 شهریور، نیروهای ساواک وارد مدرسه فیضیه و دارالشفاه شدند و در حالی که اکثریت طلبه‌ها به تعطیلات رفته بودند، جلوی مدرسه اعلامیه تعمیر مدرسه را نصب کردند. بعد از تخلیه مدرسه از طلاب، تمام حجره‌ها را وارسی کردند و عکس و نوشته و هر چیزی که به آیت‌الله خمینی مربوط می‌شد را جمع کردند و به پاکسازی عکس و شعارها پرداختند. همین کارها در مدرسه حقانی و چند مدرسه دیگر تکرار شد. چون می‌خواستند طلبه‌ها برنگردند، شایع شد که آنهایی که در حجره‌شان عکس امام پیدا شده، به محض رسیدن به قم، دستگیر می‌شوند. اشغال مدارس، اعتراض علما را در پی داشت. ر.ک. دایره المعارف مصوّر تاریخ زندگی امام خمینی، جعفر شیرعلی‌نیا، نشر سایان، صفحه 133.
  • روزهای تابستان که به انتها نزدیک می‌شد، حکومت ایران در حال و هوای جشن‌های پادشاهی غرق می‌شد. روزنامه کیهان از تاج پرهزینه جواهرساز معروف فرانسوی اینگونه گزارش می‌دهد: "گوهرهایی که روی تاج ملکه نشانده‌اند به این شرحند 338 قطعه الماس به وزن 1144 قیراط 50 قطعه زمرد به وزن 199 قیراط، 368 حبه مروارید و ... ." روزنامه ای ترکیه‌ای، مراسم تاج‌گذاری را به افسانه هزار و یک شب تشبیه کرد و از فرش شدن فاصله بیست کیلومتری کاخ سلطنتی تا کاخ گلستان با قالی‌های ایرانی خبر داد. ر.ک. دایره المعارف مصوّر تاریخ زندگی امام خمینی، جعفر شیرعلی‌نیا، نشر سایان، صفحه 134.

[بسم الله الرحمن الرحیم‌]
بیداری روحانیت و ملت‌
نقشه حکام تهران عمیق تر از آن است که ما تصور می‌کنیم؛ نقشه آنان از بستن مدرسه فیضیه و به زندان کشیدن علما و طلاب، بر هم زدن حوزه علمیه قم و از بین بردن اسلام و روحانیت است. آنها نه اسلام را می‌خواهند و نه روحانیت را؛ چون می‌بینند با بودن روحانیت و اسلام، نمی‌توانند دستورات اربابان خود را در مملکت اجرا کنند و ایران را بکلی به خارج وابسته کنند. آنها با جشنهایی که هر روز راه می‌اندازند، و سلاحهایی که مرتب از این و آن می‌خرند، ولخرجیها و گشادبازیهایی که هر روز می‌کنند، می‌خواهند ملت ایران را به فلاکت و ورشکستگی بکشانند و- نعوذ بالله- گدای در خانه امریکا و اسرائیل سازند. لیکن مطمئن باشید که موفق نخواهند شد.
الحمد للَّه ملت بیدار است و روحانیت ایران هم به وظایف خود آشناست. روحانیت ایران را استعمار نتوانسته است خواب کند و فریب دهد. و با این بیداری ان شاء الله دستهای خائنین به اسلام و مملکت را قطع خواهند کرد. شما وظیفه دارید که از هر راه ممکن، برادران خود را در ایران یاری کنید، و در برابر مشکلاتی که دارید صابر باشید و استقامت کنید. همین اظهار همدردی و پشتیبانی شما از ملت مظلوم ایران اثر دارد. خداوند ان شاء الله همه را از خواب غفلت بیدار کند .....



امام خمینی (ره)؛ 17 شهریور 1346
 

دیدگاه ها

نظر دهید

اولین دیدگاه را به نام خود ثبت کنید: