شناسه مطلب صحیفه
نمایش نسخه چاپی

حکم ابقای آقای میر حسین موسوی در مقام نخست‌وزیری و مخالفت با استعفای ایشان‌

تهران، جماران
مخالفت با استعفای نخست وزیر
موسوی، میر حسین (نخست وزیر)
جلد ۲۱ صحیفه امام خمینی (ره)، از صفحه ۱۲۳ تا صفحه ۱۲۴

توضیح تاریخی

  •  روز 15 شهریور سال 1367 در شرایطی که ایران به تازگی قطعنامه آتش‌بس را پذیرفته بود و قرار بود رای‌گیری برای کابینه انجام شود، روزنامه جمهوری اسلامی در حالی منتشر شد که خبر استعفای میرحسین موسوی از نخست وزیری را به عنوان تیتر یک انتخاب کرده بود، استعفایی که بدون هماهنگی رئیس جمهور و امام نگاشته شده بود. موسوی از دسترس خارج شده بود و کسی او را پیدا نمی‌کرد. دلیل این استعفا را انتقادهای شدید به وضعیت نابسامان اقتصادی، اختلاف‌ها با مجلس سوم بر سر معرفی وزرای جدید و اختلاف بر سر اختیارات در مدیریت تعزیرات حکومتی عنوان کرده‌اند. آیت‌الله خامنه‌ای، رئیس جمهور وقت این استعفا را نپذیرفتند ر.ک. تاریخ انقلاب اسلامی، موسسه فرهنگی هنری قدر ولایت، جلد هشتم صفحه 270.
  •  در 15 شهریور سران قوا به دیدار امام رفتند. در حالی‌که امام از این استعفا بسیار ناراحت بودند و نظرشان بر پذیرش استعفا بود، سران قوا ایشان را از این کار منصرف می‌کنند. دایره‌المعارف مصوّر تاریخ زندگی امام خمینی، جعفر شیرعلی‌نیا، نشر سایان، صفحه 424.
  • اندکی پس از این نامه امام، موسوی استعفایش را پس گرفت و به کار بازگشت. دایره‌المعارف مصوّر تاریخ زندگی امام خمینی، جعفر شیرعلی‌نیا، نشر سایان، صفحه 425.

بسم الله الرحمن الرحیم‌
جناب آقای موسوی، نخست وزیر محترم.
نامه استعفای شما باعث تعجب شد.
حق این بود که اگر تصمیم بدین کار داشتید، لا اقل من و یا مسئولین رده بالای نظام را در جریان می‌گذاشتید.
در زمانی که مردم حزب الله برای یاری اسلام فرزندان خود را به قربانگاه می‌برند چه وقت گله و استعفا است. شما در سنگر نخست‌وزیری، در چهارچوب اسلام و قانون اساسی، به خدمت خود ادامه دهید. «1» در صورتی که نسبت به بعضی از وزرا به توافق نمی‌رسید، چون گذشته عمل می‌شود. این حق قانونی مجلس است که به هر وزیری که مایل بود رای دهد.
تعزیرات از این پس در اختیار مجمع تشخیص مصلحت است، که اگر صلاح بداند به هر میزان که مایل باشد در اختیار دولت قرار خواهد داد.
همه باید به خدا پناه بریم؛ و در مواقع عصبانیت دست به کارهایی نزنیم که دشمنان اسلام از آن سوء استفاده کنند.
مردم ما از این گونه مسائل در طول انقلاب زیاد دیده‌اند، این حرکات هیچ تاثیری در خطوط اصیل و اساسی انقلاب اسلامی ایران نخواهد داشت.
از آنجا که من به شما علاقه‌مندم، ان شاء الله عند الملاقاه مسائلی است که گوشزد می‌نمایم. و السلام.
15/ 6/ 67
روح الله الموسوی الخمینی‌

«۱»- آقای میر حسین موسوی که یکی از کارگزاران امین و مورد علاقه و حمایت امام خمینی در طول دوران تصدی پست نخست‏وزیری در حساسترین و دشوارترین مراحل تاریخ بعد از پیروزی انقلاب اسلامی بود، پس از دریافت نظر امام خمینی طی نامه‏ای استعفای خویش را پس گرفت. متن نامه ایشان بدین قرار است:« بسم اللَّه الرحمن الرحیم. محضر مبارک مقام رهبری، حضرت امام خمینی- مد ظله العالی- ضمن تقدیم سلام و تحیات، پیام پدرانه و هشدار دهنده حضرت عالی را به گوش جان شنیدم. این جانب عزت و مصلحت را در تبعیت از مقام معظم رهبری می‏دانم و استعفای خود را که با انگیزه دلسوزی برای اسلام و انقلاب و مصلحت کشور تقدیم نموده بودم، پس می‏گیرم. مسائل و مواردی که چاره‏‌جویی آنها را به مصلحت کشور می‏دانم، حضوراً عرض می‏کنم و در هر حال مطیع امر رهبری به عنوان یک مرید و مقلد بوده و هستم. میر حسین موسوی، نخست وزیر».


امام خمینی (ره)؛ 15 شهریور 1367

فراز طلایی

دیدگاه ها

نظر دهید

اولین دیدگاه را به نام خود ثبت کنید: