مطلب مرتبط

هنر واقعی، تصویر زالو صفتان است/ تنها به هنری باید پرداخت که راه مبارزه با آنان را بیاموزدهنر واقعی، تصویر زالو صفتان است/ تنها به هنری باید پرداخت که راه مبارزه با آنان را بیاموزدهنر زیبا و پاکهنر زیبا و پاکهنر صیقل دهنده اسلام ناب محمدیهنر صیقل دهنده اسلام ناب محمدیهنرمندان فرزانههنرمندان فرزانه
شناسه مطلب صحیفه
نمایش نسخه چاپی

پیام به هنرمندان و خانواده شهدا (تجلیل از هنر و هنرمندان متعهد)

تهران، جماران
تجلیل از هنر و هنرمندان متعهد
هنرمندان و خانواده شهدا
جلد ۲۱ صحیفه امام خمینی (ره)، از صفحه ۱۴۵ تا صفحه ۱۴۶

بسم الله الرحمن الرحیم‌
خون پاک صدها هنرمند فرزانه در جبهه‌های عشق و شهادت و شرف و عزتْ سرمایه زوال ناپذیر آن گونه هنری است که باید، به تناسب عظمت و زیبایی انقلاب اسلامی، همیشه مشام جان زیبا پسندِ طالبانِ جمال حق را معطر کند. تنها هنری مورد قبول قرآن است که صیقل دهنده اسلام ناب محمدی- صلی الله علیه و آله و سلم- اسلام ائمه هدی- علیهم السلام- اسلام فقرای دردمند، اسلام پابرهنگان، اسلام تازیانه خوردگانِ تاریخِ تلخ و شرم‌آور محرومیتها باشد. هنری زیبا و پاک است که کوبنده سرمایه داری مدرن و کمونیسم خون‌آشام و نابودکننده اسلام رفاه و تجمل، اسلام التقاط، اسلام سازش و فرومایگی، اسلام مرفهین بی‌درد، و در یک کلمه «اسلام امریکایی» باشد.
هنر در مدرسه عشق نشان دهنده نقاط کور و مبهم معضلات اجتماعی، اقتصادی، سیاسی، نظامی است. هنر در عرفان اسلامی ترسیمِ روشن عدالت و شرافت و انصاف، و تجسیم تلخکامی گرسنگانِ مغضوبِ قدرت و پول است.
هنر در جایگاه واقعی خود تصویر زالوصفتانی است که از مکیدن خون فرهنگ اصیل اسلامی، فرهنگ عدالت و صفا، لذت می‌برند. تنها به هنری باید پرداخت که راه ستیز با جهانخواران شرق و غرب، و در راس آنان امریکا و شوروی، را بیاموزد.
هنرمندان ما تنها زمانی می‌توانند بی‌دغدغه کوله بار مسئولیت و امانتشان را زمین بگذارند که مطمئن باشند مردمشان بدون اتکا به غیر، تنها و تنها در چهارچوب مکتبشان، به حیات جاویدان رسیده‌اند.
و هنرمندان ما در جبهه‌های دفاع مقدسمان این گونه بودند، تا به ملا اعلا شتافتند. و برای خدا و عزت و سعادت مردمشان جنگیدند؛ و در راه پیروزی اسلام عزیز تمام مدعیان هنر بی‌درد را رسوا نمودند.
خدایشان در جوار رحمت خویش محشورشان گرداند.
30/ 6/ 67
روح الله الموسوی الخمینی‌



امام خمینی (ره)؛ 30 شهریور 1367

فراز طلایی

دیدگاه ها

نظر دهید

اولین دیدگاه را به نام خود ثبت کنید: