شناسه مطلب صحیفه
نمایش نسخه چاپی

نامه به آقای سید احمد خمینی (خانوادگی)

نجف
نامگذاری نوزاد
خمینی، سید احمد
جلد ۲ صحیفه امام خمینی (ره)، صفحه ۴۵۳

توضیح تاریخی

  • امام از سید احمد صاحب نوه‌‌ای شدند که نامش را یاسر گذاشته بودند. در آن ایام یاسر عرفات رهبر مبارزان فلسطینی مشهور شده بود و نماد مبارزه با صهیونیست‌ها شناخته می‌شد. به همین جهت امام گمان کرده بودند که این نام برگرفته از یاسر عرفات است. ر.ک. دایره‌المعارف مصوّر تاریخ زندگی امام خمینی، جعفر شیرعلی‌نیا، نشر سایان، صفحه 167.

بسمه تعالی‌
2 تقویمی شعبان 92
احمد عزیزم‌
مرقوم شما با امانتی «1» واصل شد. ان شاء الله تعالی موفق و موید باشید و اشتغال به تحصیل و تهذیب نفس مستدام باشد. این جانب بحمد الله سلامت هستم. چند روز قبل جواب مرقوم حضرت آقای عمّ محترم «2» را داده‌ام؛ امید است واصل شده باشد.
شنیدم اسم بچه «3» را «یاسر» گذاشته‌اید؛ انتخاب خوبی نبوده و موجب حرفهایی هم می‌شود. یکی از حقوقی که فرزند به پدر دارد این است که اسم خوب برای او بگذارد؛ اسم غیر متعارفی که هر کس بشنود چیزی بگوید یا گفته شود تحت تاثیر چه و چه واقع شده است، خلاف عقل است؛ مع ذلک خود دانید. آقای اخوی «4» و بستگانش سلامتند. ایشان شبها پیش من هستند؛ یعنی تا بعد از شام. هوای اینجا از شدت افتاده است و شبها خوب است. و السلام علیکم.- پدرت‌
حضور مبارک حضرت آقا «5» سلام برسانید. مخدره محترمه را سلام می‌رساند.

«۱»- در صحیفه نور( دوره جدید)، ج ۱، ص ۳۳۲ و نهضت روحانیون ایران، ج ۶، ص ۸۴، تاریخ پیام ۲۰ مرداد ۱۳۵۱ درج شده است.«۲»- حضرت آیت اللَّه پسندیده.«۳»- امام فکر می‏کردند که من نام یاسر را به خاطر یاسر عرفات گذاشته‏ام! در صورتی که آن موقع اسم یاسر( پدر عمار) و میثم و از این قبیل اسمهای انقلابیون صدر اسلام مرسوم بود و در ایران می‏گذاشتند. با این وضع اسم پسرم را حسن گذاشتم که فعلًا در قم مشغول تحصیل علوم اسلامی است.«۴»- اخوی، مرحوم داداش( آقای سید مصطفی خمینی).«۵»- آیت اللَّه پسندیده.


امام خمینی (ره)؛ 20 شهریور 1351

جمله طلایی

دیدگاه ها

نظر دهید

اولین دیدگاه را به نام خود ثبت کنید: