نگاهی به اندیشه سیاسی امام خمینی در بیداری ملت ها

نگاهی به اندیشه سیاسی امام خمینی در بیداری ملت ها
سیدحسن احمدی نژاد بلخی
۱۳ آبان ۱۳۹۶
بیداری مسلمین, افغانستان, اندیشه سیاسی, سید حسن احمدی نژاد بلخی,

نگاهی به اندیشه سیاسی امام خمینی در بیداری ملت ها

(بویژه در پیروزی ملت مجاهد افغانستان علیه ابرقدرت شرق)

 

این مقاله،خلاصه و فشردۀ دیدگاهها و نظرات قائد اعظم جهان اسلام حضرت امام خمینی است که در طول حیات پر بربار و زعامت حکیمانه خود به مناسبت های مختلف در موضوع بیداری جهان اسلام و بیزاری از قدرت های جهانخوار بویژه آمریکا و اسرائیل و شوروی ایراد فرموده است.

در این مجموعه بیشتر روی بیانات امام درباره اشغال نظامی افغانستان توسط ابرقدرت شرق تکیه شده که حضرتش از ملت آن سامان به نیکی یاد کرده،از جهاد و مجاهدت های ملت محروم افغانستان تجلیل نموده، به خطه خونین و قهرمان پرور افغانستان بالیده، به آنان قوت قلب داده و بارها نوید پیروزی و شکست دشمن را پیش بینی کرده است.سخنان امام در فرایند پیروزی مجاهدین افغانستان فوق العاده مهم و تاثیرگذار بوده است.

**

حوزه های علمیه شیعه در طول تاریخ هزار ساله اش از شیخ مفید گرفته تا امام خمینی(علیهما السلام) از طلایه داران فرهنگ و مبارزه علیه کفر و استبداد بوده اند.

فتوای تحریم تنباکو از سوی آیت الله میرزای شیرازی و یا حکم تکفیر نویسندۀ مرتد کتاب آیات شیطانی توسط امام، بیانگر رسالت خطیری است که فقهای شیعه همواره در قبال حوادث تاریخی امت اسلامی داشته و دارند.

در تعبیر متون اسلامی اینان «امناء اسلام» و «فقهای دین» و از مرزداران قلمرو سرزمین بزرگی به نام «اسلام» معرفی شده اند که هیچ مرز و بومی را جز اسلام نمی شناسند و در بیداری اسلامی نقش بسزایی دارند.

امام خمینی قائد اعظم جهان اسلام (قدس سره) بارها در طول حیات پربار خود علمای اسلام وحوزه های علمیه را که سکاندار کشتی اسلام اند مورد خطاب قرار داده، به وظایف خطیرشان نسبت به اسلام و مسلمین هشدار داده و اعلام خطر نموده است که :

ای علمای ایران! ای مراجع اسلام! من اعلام خطر می کنم.

ای فضلا! ای طلاب! ای حوزه های علمیه! ای نجف! ای قم! ای مشهد! ای تهران! ای شیراز! من اعلام خطر می کنم.

آن آقایانی که می گویند: باید خفه شد و دم برنیاورد، آیا در این مورد هم می گویند باید خفه شد؟! ما را بفروشند ما ساکت باشیم؟ استقلال ما را بفروشند و ما ساکت باشیم؟

امتی گناهکار است که داد نزند، امتی مرتکب گناه کبیره شده که فریاد نزند.ای سران اسلام به داد اسلام برسید.ای علمای نجف به داد اسلام برسید،ای علمای قم به داد اسلام برسید. (صحیفه امام،ج1،ص418-420)

بدون تردید قیام ملت مسلمان افغانستان 1358 علیه ابرقدرت شرق از کم نظیرترین حرکتهای جهان اسلام علیه استکبار محسوب می گردد که چگونه با مشت خالی و با ایمان راسخ پنجه به حلقوم دیو شرق انداخت و با دادن بیش از یک میلیون و اندی «شهید»،هزاران نفر معلول و مجروح و حدود پنج میلیون آواره و مهاجر توانست شرنگ تلخ شکست و زبونی را به کام اربابان الحاد و کمونیست بچشاند.ملت غیور افغانستان در فروپاشی ابر قدرت شرق که باعث سربلندی و افتخار یک میلیارد مسلمان گردید، نقش ارزنده ای داشت، هر چند مجاهدان در پایان کار گرفتار افت و خیزهای بس دردناکی گردیدندکه نهایتاً منجر به اشغال نظامی از نوع مدرن و یا پسا مدرن غربی گردید.نزدیک به یک دهه و اندی است که غربیها در گردابی که خود خالق آن هستند گرفتار آمده اند و دقیقا به همان سرنوشتی گرفتار خواهند شد که روسها گرفتار شدند.در اینجا ابتــدا بـه چند نمونه پیوند ناگسستنی ملت ایران و افغانستان اشاره می گردد،آنگاه نگاهی هرچنــد گــذرا به اندیشه های سیاسی قائد اعظم اسلام درباره عظمت و استواری ملت افغانستان در برابر ابر قدرت ها انداخته، یاد و خاطره آن ابر مرد تاریخ را در عصر بیداری ملتها و سقوط دولتهای دیکتاتور خاورمیانه گرامی می داریم.

الف ـ اعلام حمایت علما و طلاب افغانی از بیانات امام در سال 1342 ش. ق

قبل از همه بر گردیم به آغازین روزهای جرقه انقلاب اسلامی ایران که به دنبال سخنرانی حماسی امام خمینی علیه جشنهای 2500 ساله رژیم پهلوی آغاز گردید که بعد از آن حمایت عالمان کشورهای اسلامی حوزه های علمیه نجف قم و خراسان را بدنبال داشت و از جمله طلاب افغانی مقیم حوزه علمیه نجف اشرف، قم و خراسان پشتیبانی خود را از قیام امام خمینی اعلام داشتند که ذیلاً به ذکر نام هیآت و مجموعه های علمی و فرهنگی فضلا و طلاب افغانی بسنده می‌کنیم:

هیئت علمیه افغانیه کابل و اطراف آن

علما و طلاب نواحی قندهار

عده ای از علما و طلاب بلخی(بلخاب)

جمعی از علما و طلاب بهسود

هیئت علمیه غزنین

روحانیون هرات

اساتید و طلاب بامیان

روحانیون جوزجان]سرپل و...[

هیئت علمیه یکاولنگ

علما و مدرسین دایزنگی

علما و مدرسین سرجنگل

روحانیون لعل

طلاب و علمای دره صوف ترکستان افغانستان (روحانی، حمید، نهضت امام خمینی ج3،ص553ـ555)

متن اعلامیه طلاب و محصلین غیرایرانی [افغانی] مقیم حوزه علمیه قم در حمایت از مبارزات مردم مسلمان ایران در جریان انقلاب اسلامی ایران

بسمه تعالی

در این لحظات حساس و سرنوشت ساز که تمام ملت ایران به پاخاسته اند از بزرگ و کوچک و از دانشگاهی تا کارگر از مراجع تا طلاب روشن و مسئول از دهقان تا کارمند از فرهنگی تا بازاری همه و همه در تحت رهبری مراجع عالیقدر بالاخص قائد بزرگ، زعیم عالیقدر حضرت آیت الله العظمی الامام خمینی(مدظله) به نهضت بزرگ و حیاتبخش اسلامی علیه استبداد داخلی و خارجی ادامه می دهند و در راه این قیام و انقلاب اصیل اسلامی از هرگونه یاری و فداکاری دریغ نمی ورزند و در مقابل جنایات و تجاوزات رژیم جبار و مفلوک و منفور ایستاده برای سرنگونی رژیم بدتر از مغول و چنگیز عزیزترین جوانانشان را نثار می نمایند و در ماه بزرگ محرم که ماه غلبه«خون» بر«شمشیر» است به ندای سرور شهیدان حسین بن علی(ع) لبیک گفته و مجاهدینی یکی پس از دیگری در راه خدا و به آزادی ضعیفان می فرستند، و در این عصر پر تلاطم و خفقان و استبداد که پاسخ ملت مستضعف را با توپ و تانک و مسلسل می دهند و در جواب منطق حق و قرآن و گُل،گلوله و آتش و باتوم ایثار می کنند و به پیرمردها و اطفال بی گناه رحم نمی کنند و به نام امنیت به خانه ها می ریزند و غارتگری و چپاولگری به راه می اندازند و به مساجد حمله ور شده و حرم امام هشتم را هدف گلوله قرار می دهند، ملت مسلمان و شجاع ایران با الهام از روش امامانشان مخصوصاً حضرت حسین بن علی(ع) سرور شهیدان و آزادمردان در مقابل طاغوت زمان در تحت رهبری مراجع عالیقدر تقلید به ویژه زعیم عالیقدر حضرت آیت الله العظمی الامام خمینی(مدظله) به جهاد در راه خدا و مبارزه بی امان برخاسته و بی وقفه به مبارزاتشان ادامه می دهند و تا آخرین مرحله که سرنگونی رژیم ضد اسلامی و برقراری حکومت عدل اسلامی است به مبارزاتشان ادامه خواهند داد.

ما طلاب علوم اسلامی اتباع دیگر کشورهای مقیم ایران(بویژه افغانستان) برطبق فرموده امام خمینی(دام عزه) و وظیفه اسلامی به نوبه خود نمی توانیم در مقابل این همه جنایات بی تفاوت بوده باشیم و لذا ما هم دست بیعت به رهبر عالیقدر اسلام داده و تمام این جنایات و وحشیگریها را محکوم کرده و حمایت و پشتیبانی خود را از ملت غیور ایران تا برقراری حکومت اسلامی اعلام می داریم در راه پیشبرد هدفهای مقدس اسلامی از هر گونه کمک و افشاگری در سرتاسر جهان مضایقه نخواهیم کرد و در اجرای اوامر مراجع عالیقدر بالخصوص قائد اسلامی کوچکترین سستی و غفلت نخواهیم کرد«الا ان نصرالله لقریب» محکمتر باد پیوند روحانیت آگاه و ملتهای اسلامی در سراسر جهان.(اسناد انقلاب اسلامی، ج4، فص653 ـ 636)

قابل ذکر است: در جنگ هشت ساله عراق علیه ایران نیز طلاب و مهاجرین افغانی در حد توان خود انجام وظیفه نمودند و در جبهه ها و پشت جبهه در کنار رزمندگان گوش بفرمان ولی امر مسلمین بودند و در این راستا شهدایی تقدیم نمودند که شاهد مدعای ما لوحه سنگ های است که در سراسر گلزار شهدای ایران وجود دارد.

ب ـ پیام ملت افغانستان به ملت بزرگ ایران

ملت مجاهد افغانستان با اینکه خود درگیر مبارزه با ابر قدرت شرق بود براساس، مشترکات فرهنگی و تاریخی و تعلّقات دینی و مذهبی که میان دو ملت همسایه از دیرباز برقرار است که ازجمله در جبهه های نبرد حق علیه باطل حضور چشم گیر داشتند.(نگارنده سال 1365 یک ماه و اندی در جبهه غرب بود) و از جمع فضلا و مفاخر کشور استاد خلیل الله خلیلی که از شاعران نامدار و بلند آوازه خطۀ خونین افغانستان است که در سال 1360 خورشیدی پیامی را از طرف ملت مجاهد افغانستان از بناگوش شیطان بزرگ یعنی(آمریکا) برای ملت مجاهد ایران در قالب اشعار فاخری به این صورت ارسال می دارد :

بـه پیشــگاه تو ای مـلت خجستـه ســـلام

ز ملتی که شــده صبح روشنش چون شام

ســــلام کشـــور آتش گرفتـــۀ محــروم

ســلام ملت در خـــون تپـــیدۀ نــاکـــام

سلام ملت افغــان که می ســوزد هـــر روز

به خــون فجـــایـع آن شــب دفتــر ایــام

ســلام بـه ملت ایـران که می رسد هـر شب

صــدای وی بــه فـــراز سپــهر مینـا فام

ســلام ملت همــدرد و همدل و هــم نشین

شــریک شــادی و انبـاز محـنـــت و آلام

دو ملتــی همـه دل رهسپـرد بـه یک آیـین

دو کشوری همه جان مفتـخر به یک اســلام

دو شاخــه ای که برآورد زسـتر یک گلـشن

دو بازویـی که بود متصــل بـه یک انــدام

ببــام خانۀ همسایـــه چــو فتـــــد آتـش

به حکم کیش و خرد خواب غفلت است حرام

کنــون به خــانه ما شــعله هـای آتش بین

که دود آن به فـــراز فلــک گرفــته مقـــام

بــه موجــهای «هـریـرود» و«هیـرمند» نگر

که ســرخ گشــته به خــون ارامـل و ایتــم

به ابـــرهای ســیه بیــن که مـرگ می بـارد

به جــای دانه بــاران به هــر در و هــر بام

بمادران ستمـــدیده بیـــن که مــی بـیـنـد

گلــوی کــودکــشان زیـر تیـغ خون آشـام

نــگر بــه دخــتر در خــون کشـیده مظلوم

که دست و پــای زنــد روز و شب به حلقوم

به شهــر شهر نگــر جـوی جـوی خـون شد

به دشت دشت نگـــر پشته پشته از اجســام

ببین به آبــله پـایـان شیـــر صــولـت مـا

که از نـبــرد نـــدارنـــد یک نفــــس آرام

بـــرهــنه پای تهدیــست را نگر که چسـان

کنـد ستــیز بــه آن قدرت گســست لــگام

چـــو کــوه پایه فشــارد قدم به معبر سیل

چــو شر زه شیــر ببــندد ره عــدو ز کنام

بــه قهــر باز ستـانــد نگــه ز چشم پلنـگ

بــه خشم دشــنه بـایـد ز پهــلــوی بهـرام

(محمد افشار، افغان نامه، ج3، ص14)

ج ـ انتظار ما از کشورهای اسلامی و انقلابی

ملت مسلمان افغانستان در میان مسلمانان سابقه بس درخشان و حماسی نسبت به دفاع از کیان اسلام و مبارزه علیه استکبار جهانی دارد که نمونه اش را در جنگهای علیه انگلیس ها و روسها تاریخ به یاد دارد که هر دو دوره ملت مسلمان افغانستان مرارت های زیادی را متحمل شدند که خوشبختانه علما و ملت ایران همواره بیشترین مساعدت را نسبت به ملت مهاجر و هم کیش خود نموده که از آن میان می توان به حمایت علمای حوزه علمیه مشهد در عصر نسل کشی عبدالرحمن جابر علیه شیعیان و بویژه حمایت بی دریغ آیت الله میلانی(گلشن ابرار، ج2، ص772) در تجـاوز روســها اشاره کرد.

مهم اینکه پس از اشغال نظامی افغانستان توسط ابرقدرت شرق،رهبری و ملّت مسلمان ایران با تمام وجود به یاری ملت مجاهد افغانی شتافتند. سیل آوارگان را پذیرا شدند، کمک های شایانی در داخل کشور سرازیر شد و هم اکنون سی سال و اندی است که هزاران مهاجر در ایران زندگی می کنند.البته آنان نیز در طی سالیان با تقبل سخت ترین کارها در این کشور به کار و کوشش پرداخته اند.

در هر حال،ملت مجاهد افغانستان به حکم عقل و شرع از همه ملتهایی که شریک غم ها و دردهای آنان بوده اند قدردانی می کند بویژه هرگز محبت های مردم ایران را فراموش نخواهد کرد.

آری آن روز که ملت مظلوم ما با تمام وجود به دفاع از کیان اسلام و مرز و بوم اسلام بپا خاسته بود. انتظار می رفت که کشورهای اسلامی بویژه عالمان حوزه های علمیه اعم از شیعه و سنی در سراسر جهان به دفاع از قیام جانانه مردم افغانستان بپا خیزند، با کمال تاسف برخی از کشورهای اسلامی، حتی برخی علمای مسلمان، و حوزه های علمیه سکوت کردند که از آن میان سکوت خفت بار دانشگاه«جامعه الازهر» مصر بود که استاد خلیل الله خلیلی شاعر متفکر وطن از جامعۀ روحانیت تسنن و شیوخ درباری عرب این چنین گلایه می کند :

ایها الازهــر چنین آرام و خامـــوشی چــرا

آفتاب خویش را در پرده می پوشی چرا؟

صبح رستــــاخیز با خواب همـــدوشی چرا

گرگ آمد یوسفا! در خواب خرگوشی چرا؟

ایها الازهر سخن بی پرده گو رای تو چیست

رایت دین بر زمین افتاده فتوای تو چیست؟

در شرار ظلــم اوراق مصـــاحف ســـوختند

آتش الحاد در کوی خدا افروختند

کــودک مـــا را کتاب کافــــری آمــختند

عالمان را لب ز اظهار حقیقت دوختند

ایها الازهر درین هنــگام لب بستــی چــرا

در جهاد راه حق با ما نپیوستی چرا؟

بر مسلمانان مــگر از دین حمایت فـرض نیست

پیرو توحید را باهم صداقت فرض نیست؟

بهر این ناموس عظمی درس غیرت فرض نیست

در جهاد حق مگر با ما اخوّت فرض نیست؟

ایها الازهـــر نــــدای جنبش اســـلام کـــو؟

سیل کفر آمد نمی بینی، نفیر عام کو؟

کشور مــا کشور اربـــاب ایمــــان بـوده است

قرنها دین الهی را نگهبان بوده است

خانقاه عشق و خلوتـــگاه عــــرفان بـوده است

سنگر مردان و ماوای دلیران بوده است

ایها الازهر سپــاه بت شکـــن بـــودیـــم مـا

خارالحاد و ستم را بیخ کن بودیم ما

در جــهان حکـــمت و دانش کشیـده نـام تـو

شهره گردیده به عالم قبۀ الاسلام تو

در ســگاه شــــرع را آغــــاز تـــو انجـام تو

مومنان را دیده روشن درین ایام تو

ایها الازهـــر نمی بینــی چـــرا احـــــوال مـا

در میان اشک و خون آغشته ماه و سال ما

(دیوان خلیلی، ص494)

هم اکنون با این توضیحات می رویم به استقبال پیشگوئی های تاریخی و سیاسی قاعد اعظم جهان اسلام امام خمینی که چگونه با اندیشه قرآنی و تفکر علوی و توصیه های پیامبر گونه اش حوادث دهها سال بعد را پیش بینی و به بیداری امت اسلامی اشاره کرده،ملت مظلوم و بخون تپیده را مورد ستایش قرار داده و به مجاهدت های آن ارج می نهد.

پیش بینی پیروزی ملت مجاهد افغانستان (14 / 10 / 58)

«شما وضع افغانستان را ببینید.به مجرد اینکه حکومت امین را،از بین بردند،حالا افتاده اند به آدم کشی طیاره های شوروی بالای سر ملت افغانستان و قوای شوروی مجــهز توی شــهرها دارنــد چــه می کنند. البته مردم مقاومت دارند می کنند و بالاخره پیروزی با ملت است ان شاءالله.»(صحیفه امام، ج12، ص16)

امام از همان روزها و ماههای آغازین تجاوز روسیه به مجاهدین نوید پیروزی می داد و به مقاومت و پایمردی ملت افغانستان امیدوار بود و مهم اینکه امام با تمام دغدغه های که در انقلاب نوپای ایران داشتند، ملت مجاهد افغانستان را باور داشتند و به همین دلیل بارها امید داده اند که این خود نهایت درایت و تیزبینی امام نسبت به اوضاع پاره ای از جهان اسلام را نشان می دهد. زیرا امام خمینی(ره) مصداق کامل مومنی بود که خداوند در قرآن آنان را این گونه ستوده است: «نورهم یسعی بین ایدیهم و بایمانهم».(تحریم، 66)

حمایت آشکار امام از ملت افغانستان (15 / 11 / 58)

«... ما بار دیگر پشتیبانی بی دریغ خود را از برادران مسلمان و مظلوم افغانی اعلام می داریم و اشغال اشغالگران را شدیداً محکوم می نمائیم. ما مسلمانیم و شرق و غرب برایمان مطرح نیست. ما از مظلوم دفاع می کنیم و بر ظالم می تازیم.این یک وظیفه اسلامی است.»(صحیفه امام، ج12،ص138)

ما از ملت مسلمان و دلیر افغانستان کاملاً پشتیبانی می کنیم ملتی که علیه تجاوزگران به مبارزه برخاسته اند بدانند که خدا با آنان است ، هرچه بیشتر صفوف خودشان را فشرده تر کنند و با ایمان راسخ بجنــگند تا پیروز شوند و بدانند که پیروزی نزدیک است».(صحیفه امام، ج12، ص148)

در این پیام امام به چند نکته بسیار حساس اشاره فرموده است :

اعلام حمایت صریح و قاطع از قیام مسلمانان افغانستان، محکومیت متجاوز، دفاع از مظلوم و ظلم ستیزی که تمام محورها از اصول استراتژیکی اسلام است و قرآن کریم با صـراحت تمــام هشدار می دهد: «ولا ترکنوا الی الذین ظلموا فتمسکم النار... »(هود، 13)

زیرا عاقبت تمایل به کفار و مصلحت اندیشی حق را فدای منافع فردی یا گروهی نمودن عذاب اخروی را در پی دارد.

محکومیت ابرقدرت شرق(1 / 1 / 59)

«... من بار دیگر اشغال سبعانه افغانستان را توسط چپاولگران و اشغالگران شرق متجاوز شدیداً محکوم می نمایم و امیدوارم هرچه زودتر مردم «مسلمان» و «اصیل» افغانستان به پیروزی و «استقلال» حقیقی برسند و از دست این به اصطلاح طرفداران «طبقه کارگر» نجات پیدا کنند.» (همان، ج12، ص203)

موضع گیری شفاف و روشن امام یادآور سخنان امام علی(ع) است که به فرزندانش توصیه می فرمودند: «کونا للظالم خصما و للمظلوم عونا»(نهج البلاغه، کلام 224) نکته مهم اینکه امام در این فراز یکی به «اصالت» و ریشه دار بودن ملت مسلمان افغانستان اشاره نموده است و دیگر به «کفر ستیزی» و «استقلال طلبی» آن سامان که در میان ملتهای مسلمان به بیگانه ستیزی معروف اند یادآور شده اند.امام دقیقاً در ملاقاتی که در تاریخ فوق با سفیر شوروی داشتند به همین نکته اشاره فرموده است:

«من آن روزی که سفیر شوروی آمد پیش من گفت: که دولت افغانستان خواسته است که شوروی، نظامی به آنجا بفرستد، به او گفتم: که این اشتباهی است که شوروی می کند.التبه دولت شوروی می تواند افغانستان را قبضه کند،ولی نمی تواند در آنجا مستقر شود.اگر شما خیال کردید بتوانید افغانستان را بگیرید و آن را آرام کنید این خیالی باطل است. ملت افغانستان مسلم است، ایستاده اند در مقابل حکومت(غاصب) افغانستان. شما هم اگر بروید و هر قدرت دیگری هم برود،آنجا را می گیرد،اما نمی تواند آنجا را[آرام کند] بالاخره شکست می خورد.» (همان، ج12، ص304)

امام در جای دیگری بازهم همین نکته را خاطر نشان می کنند:

«روزی سفیر شوروی آمد پیش من و گفت افغانستان از مــا کمک خــواسـته است و مــا می خواهیم وارد افغانستان شویم. من گفتم،البته می شود افغانستان را گرفت ولی بدانید که نمی‌توانید دوام بیاورید.تا ملت چیزی را نخواهد نمی شود کاری کرد. حالا فهمیده اند ولی پایشان گیر کرده است و مساله همانطور که من گفتم خواهد شد. دولت افغانستان غاصب است و موافق خارجی هاست و مخالف مردم است.» (همان، ج12، ص303)

امام که معمار انقلاب و حکومت اسلامی در جهان است به این فراز از بیاناتش به چند اصل مهم و اساسی اشاره کرده است: اصل آزادی انتخاب اصل استقلال کشورها و اصل مردم سالاری به همین دلیل دولت افغانستان را که فاقد مشروعیت دینی و مقبولیت مردمی بود، دولت مزدور خوانده و ابرقدرت شرق را متجاوز و ارتش شوروی را اشغال گر خطاب کرده است.

سران آمریکا عبرت بگیرند

خطاب امام خمینی به کارتر رئیس جمهور وقت آمریکا (14 / 3 / 59)

«... خوب است که از افغانستان آقای کارتر عبرت بگیرد.افغانستان که دولتش با او، با شوروی موافق است، حزب های کمونیستی و چپگرا با او موافق است، یک عده ملت که [سلاح] نداشتند و ندارند اسلحه مدرن، ... شوروی را گرفتند و سربازها و صاحب منصب های خود شوروی را با اسلحه های خودشان کشتند و الان هم آنها مشغول هستند و شوروی هر روز... سلاح های مدرن را می فرستد، سرباز می فرستد لکن نتوانسته تا حالا... ملت شجاع افغانستان را خاضع کند...» (همان، ج12، ص398-399)

ملت ها از ابرقدرت ها بیزارند

امام در تاریخ 18 / 5 / 59 خطاب به ابرقدرت شرق می فرماید :

«... این قدرت بزرگ شیطانی شوروی که با تمام قوا افغانستان را می خواهد خفه کند، نتوانسته است.ملت]ها[ اگر یک چیزی را نخواهند، می شود. تحمیل شان کرد...» (همان، ج13، ص86)

مشکل مسلمانان فقط قدس نیست

امام در جمع اعضای کنگره آزادی قدس در 18 / 5 / 59 فرمودند :

«... مشکل مسلمین فقط قدس نیست، این یکی از مشکلاتی است که مسلمین دارند. افغانستان مگر از مشکلات مسلمین نیست؟ پاکستان مگر از مشکلات مسلمین نیست؟ ترکیه مگر از مشکلات مسلمین نیست؟ مصر مگر از مشکلات مسلمین نیست؟ عراق مگر از مشکلات مسلمین نیست؟ باید ما تحلیل کنیم که مشکل که در همه اقطار مسلمین هست، از کجا پیدا شده است؟ و راه حلش چیست؟ چرا مسلمین در همه جای دنیا تحت فشار حکومت ها و ابرقدرتها هستند و راه حل این مساله چیست؟ تا اینکه هم رمز پیروزی بر همۀ مشکلات بدست بیاید و هم قدس و افغان[ستان] و سایر بلاد مسلمین آزاد بشوند... » (همان، ج13، ص83)

این دیدگاه دقیقاً همان اصل دفاع از مظلوم است که رسول اکرم(ص) فرموده است: «من اصبح ولم یهتم بامورالمسلمین فلیس بمسلم»(اصول کافی، ج2، ص163)

امام خمینی به عنوان ولی امر مسلمین که جانشین پیامبر اسلام بود و به همین دلیل تز «ولایت مطلقه فقیه» را برای اولین بار مطرح ساخت مشکل عالم اسلام را مشکل همه می داند،بر خلاف خیلی از روشنفکران ملی، مذهبی که حوزه سیاسی اسلام را منطقه ای می دانند و در فکر تاسیس «مکتب ایرانی» اند که سوگمندانه خود چالشی است که دامنگیر بسیاری از اندیشه مندان مسلمان و سران کشورهای اسلامی شده است.

چرا ؟

ولی امر مسلمانان خطاب به کنگره جهانی، حج 16 / 8 / 59 توصیه می کنند!

«چرا باید افغانستان را آن طور کنند و مسلمین نشسته باشند؟ چرا باید ایران را این طور کنند و مسلمین ساکت باشند؟ نشسته اند که یکی یکی اینها را از بین ببرند، نوبت بعدی بشود؟»

(همان، ج13، ص344) دقیقاً همان روزگاری فرا رسیده است که دنیای غرب از اختلاف امت اسلامی بوجود آمده لذا بفکر چپاول ثروت های مسلمانان افتاده هرچند گاهی کشوری را اشغال می کند دولت های مزدوری را بجان ملت ها می اندازد در یک جا مزورانه به دفاع از حقوق بشر دم می زند و در یک جا هم مهر سکوت بر لب زده حکومت های جابر را حمایت می کند که نمونه بارز آن در بحرین ملموس است.

تاکی ؟

پیر جماران در پیام تاریخی 10 / 5 / 60 به مناسبت روز جهانی قدس می فرمایند :

«تا کی قریب یک میلیارد مسلمان در جهان و قریب صد میلیون عرب با کشورهای وسیع و ذخایر بی پایان شاهد چپاولگری های شرق و غرب... باشند؟ تا کی تحمل جنایات وحشتناک بر برادران افغانستان و لبنان را نموده و به ندای آنان جواب نمی دهند؟».(همان، ج15، ص60)

ملت ها بیدار شوند

«... ما تا به اسلام برنگردیم، اسلام رسول الله... برنگردیم،مشکلاتمان سر جای خودش هست، نه می توانیم قضیه فلسطین را حلش کنیم و نه افغانستان را و نه سایر جاها را. ملتها باید برگردند به صدر اسلام. اگر حکومتها هم با ملت ها برگشتند که اشکالی نیست واگر برنگشتند، ملتها باید حساب خودشان را از حکومتها جدا کنند... » (همان، ج13، ص89)

آری این سخن دقیق نشات گرفته از سیره نبوی است که فرمودند :

«من سمع رجلاً ینادا یاللمسلمین فلم یجبه فلیس بمسلم».(همان، ج15، ص345)

هر کس فریاد استغاثۀ مسلمی را بشنود و جواب ندهد او از دائره اسلام خارج است. آیا روزی آن نرسیده است که ملت های مسلمان ید واحده شوند؟

شوروی چه کاره است؟

زعیم حوزه های علمیه شیعه در تاریخ 13 / 7 / 62 خطاب به اعضای جامعه روحانیت مبارز می فرمایند :

«شوروی چکاره است که از آن ور آمده است و افغانستان را می خواهد فرمانفرمایی در آن بکند؟ به چه مناسبت؟ برای این است که اینها استفاده می کنند از نادانی یک دسته و از خیانت یک دسته... » «و امروز قدرتها باید گوش کنند به حرف ملتها... خوب شما حمله نظامی تان را کردید و دیدید چه شد. شوروی هم حمله نظامی اش را کرده و دارد می کند و می بیند که چه می شــود با اینــکه در... افغانستان هم یک دسته [مجاهدین] هستند که با اینها مقابله می کنند... اینها باید تجدید کنند نظر خودشان را، باید بفهمند این معنا را که امروز غیر از سابق است و ملت ها غیر دولت ها هستند.» (همان، ج18، ص366)

گفتیم امام خمینی پس از مرجعیت انبیا و امامان معصوم در یک قرن اخیر تنها مرجعی است که به تاسیس حکومت می پردازد و به امور سیاسی مسلمانان دخالت می کند و به عنوان مرجع دینی خود را ملزم می داند تا از حقوق غارت شده آنان دفاع کند و لذا به متجاوزین هشدار می‌دهد که سر جای خود بنشینند.این همان ولایتی است که در طول ولایت پیامبر اسلام و خلفای ایشان قرار دارد که این نکته در متون حدیثی اشاره گردیده است:

«الفقیه کل الفقیه من لم یقنط الناس من رحمه الله، ولم یویسهم من روح الله ولم یومنّهم من مکرالله».(نهج البلاغه موضوعی، ص433)

فریاد برائت ما فریاد ملت مظلوم افغانستان است

امام ضمن پیام به زائرین خانه خدا در تاریخ 6 / 5 / 66 می نویسند :

«... فریاد برائت ما فریاد ملت مظلوم و ستم-دیده- کشیده افغانستان است و من متاسفم که شوروی به تذکر و هشدار من در مورد افغانستان عمل ننمود و به این کشور اسلامی حمله کرد. بارها گفته ام و اکنون نیز تذکر می دهم که ملت افغانستان را به حال خود رها کنید، مردم افغانستان سرنوشت خودشان را تعیین نموده و استقلال واقعی خود را تضمین می کنند و به ولایت کرملین یا قیمومت آمریکا احتیاجی ندارند و مسلّم بعد از خروج نظامیان بیگانه از کشورشان،به سلطه دیگری گردن نمی نهند و پای آمریکا را اگر قصد دخالت و تجاوز در کشورشان کرده شد، می شکنند.» (همان، ج20، ص317)

این نکته را باید از کرامات امام دانست که در مخیله احدی چنین چیزی خطور نمی کرد که آمریکا روزی از آن سوی دنیا بیاید افغانستان را اشغال نماید.طبق همین پیش بینی، افغانیها در فرصت مناسب غربیها را همانند ابرقدرت شرق از کشور خود بیرون خواهند راند.

ناگفته پیداست که زعیم مسلمانان با این بیانات پیامبرگونه خود به ملت های مسلمان اعتماد به «نفس» قوت «قلب» و جسارت می بخشد، زیرا همین سخنان بود که به اردوگاه ابر قدرت شرق آتش زد ملت سترگ ما را بیش از پیش در جهاد علیه کفر استوارتر کرد. و در نهایت طومار ابر قدرت شرق پیچیده شد و به فرمودۀ امام : در زباله دان تاریخ مدفون گردید.

سیلی چریک های قدرتمند افغانی (28 / 7 / 59)

«... شما ملاحظه کنید افغانستان را، افغانستان در عین حال که احزاب چپی دارد که قدرتمندند و حکومتش هم با ملت مخالف است و ملت هم با حکومت، و آن قوای ابرقدرت هم وارد آنجا شده است،آنچنان صدمه ... سیاسی به شوروی وارد شد در این کار که پیش همه ممالک مفتضح شد. آنچنان سیلی زدند چریکهای قدرتمند افغانستان به روی شوروی که باید سرش را بلند نکند...»(همان، ج13، ص278)

آگاهان می دانند که سخنان امام در توصیف مجاهد مردان افغانی یک تعارف محض سیاسی نبود و هر جمله ای که امام در بیاناتش درباره مسلمانان فرموده اند همانند اردوی است که قلب دشمن را مورد هجمه قرار می دهد و صد چندان بر عزم و استواری ملت های مبارز می افزاید.

شکسته شدن بت ها

امام مجاهدان در تاریخ 12 / 8 / 59 می فرمایند :

«... ارزش این چریکهای افغانی این است که شکستند آن بت های بزرگی را که تراشیده بودند که اگر کسی با شوروی یک کلمه بگوید،باید به فنا برسد اینها شکستند این را...، چریکهای افغانستانی شکستند آن هیولا و چیزی که برای ملتها پیش آورده بودند.این عمل شما[ایرانیها] در این جا و آن عمل آنها در آنجا [افغانستان] ارزشش یک ارزشی نیست که ما بتوانیم به میزان[مادی] درآوریم. اینها ارزش دارد به اینکه ما نصف ملت مان هم اگر کشته می شد ارزش داشت...، قضیه شکم نیست تا ما عزا بگیریم.» (همان، ج13، ص306)

خطاب به جوانهای برومند افغانستان

«... ما دیدیم که مبارزه نظامی شوروی در افغانستان با یک ملت ضعیفی ولی زنده ای است و با قدرت ایمان مقابله کرد در عین حال حکومت غاصب افغانستان،بعضی از حزب های چپی با هم هستند، مع ذلک جوانهای برومند افغانستان در مقابل آنها ایستادند و الان مدتهای زیادی است که از برای شوروی ایجاد اشکالات کردند، بطوری که باید بگویم شوروی را شکست سیاسی دادند. این از برای این بود که فهمیده شد این طور نیست که اگر شوروی به یک جایی حمله بکند،دیگر نمی شود حرفی زد، صد در صد باید تسلیم شد.» (همان، ج13، ص303)

باز هم امام کماکان به موضوع افغانستان توجه دارند مشکلات داخلی و جنگ تحمیلی عراق و عربده قدرت های بیگانگان وی را خسته نکرده است.هر دو جبهه را بخوبی از نظر روحی تجهیز می نماید و به جوانان افغانی «امید» و به جوانان ایرانی قدرت خودباوری می دهد و به زاهدان بی درد و عالمان متحجر و روشن فکران غرب زده خطاب می کند:

«اگر از افغانستان اطلاع ندارید، علمای افغانستان و بسیاری ازمحترمین افغانستان... در ایران هستند:از آنها سوال کنید که به افغانستان چه می گذرد. ای مسلمین! به داد اسلام برسید. ابرقدرتها با اسلام مخالفند... »(همان، ج16، ص36)

خصوصیت ویژه ی که امام از میان رهبران و مراجع دینی داشت این بود که وی «فرامرزی» فکر می کرد،جهانی اندیشه می نمود و حکیمانه عمل می کرد او هیچگاه خویشتن را در مرزهای سیاسی ایران محدود نساخت به همین علت محبوب همه قلبها شد لذا وقتی رحلت می کند شیعه و سنی در جای جای جهان بویژه در کابل و هرات و مزار حتی در دورترین نقاط افغانستان چون «بلخاب» و «ورس» در ماتم او مویه می کنند. دقیقا امام ممثّل و نماد سخن ناب امام علی(ع) بود که فرمود : در میان مردم طوری زندگی کنید که در حیات تان به شما عشق بورزند و در مرگ شما اشک بریزند. «خالطوا الناس مخالطه ان متم معها بکو علیکم وان عشتم حنّوا الیکم.»(نهج البلاغه صبح صالح، ص470)

وظایف علمای مسلمان در قبال ملت های آزاده

امام به سرپرست حجاج ایرانی توصیه می فرماید :

«از آنچه در لبنان عزیز و ایران مجاهد و افغانستان مظلوم از ستمکاران و جهانخواران می‌گذرد مطلع نمایید و حجاج محترم را به وظایف خود در مقابله با چپاولگران بین المللی و تجاوزکاران آگاه نمایید».(صحیفه امام، ج16، ص400)

و در جای دیگری می فرمایند :

«یکی از ارتشی های شوروی که فرار کرده بود می گفت: تا کنون سی هزار ارتشی شوروی در افغانستان کشته شده است. اینها را می بینند. نمی شود در یک کشوری که ملتش یک چیزی را می خواهند، خلافش عمل کرد؟»(همان، ج17، ص156)

امام در این فراز از پیام کنگرۀ حج به علما و نویسندگان و تمام کسانی که داعیه آزادگی و حریت در سر دارند هشدار می دهد که بایستی خط خود را از متحجران بی درد و نویسندگان مزدور و قلم بدستان بی عرضه جدا کنند. اکنون وقت فریاد است دیگر جای درنگ نیست، اسلام مورد تجاوز قرار گرفته است دیگر در کنجی خزیدن سجاده و دلق را به رخ کشیدن اکتفا به عناوینی چشم پرکن و در حوزه تدریس فکر کردن و... گناه است.

هان ای مسلمانان بپاخیزید

امام در 10 / 5 / 60 به مناسبت روز جهانی قدس اعلام می دارد :

«هان ای مسلمانان جهان و مستضعفان گیتی! بپاخیزید و مقدرات خود را بدست گیرید. تا کی نشسته اید که مقدرات شما را واشنگتن یا مسکو تعیین کنند... تا کی تحمل جنایات وحشتناک بر برادران افغانستان و لبنان را نموده و به ندای آنان جواب نمی دهند؟... »(همان، ج15، ص59-60)

امام در این پاره از سخنانش به یک اصل بسیار مهم اشاره می کند و آن این است که خداوند انسان را آزاد آفریده کسی حق قیومیت و ولایت بر کسی ندارد مگر خداوند که ولایت انبیا و اوصیا در طول ولایت حضرت دوست است.ولایت فقــها هم در طــول ولایت اوصـــیا و ائمــه می باشدکه عقل و نقل آن را تایید می کنند،اصلی است عقلانی و وحیانی زیرا که امام علی(ع) در این زمینه می فرمایند:

«ولا تکن عبد غیرک و قد جعلک الله حرّا». (نهج البلاغه موضوعی، ص202) ای انسان تو آزاد آفریده شده ای و تو را خدا آزاد آفریده است و تو باید سرنوشت خود را با قلم تقدیر و اراده آهنین خویش رقم بزنی نه اینکه دیگران برای تو تصمیم بگیرند.

هم اکنون که در عصر بیداری امت اسلام و در دوران فقدان آن ابر مرد تاریخ و آن عالم ربّانی و حکیم صمدانی و احیاگر اسلام ناب محمدی(ص) قرار گرفته ایم جا دارد فریاد بزنیم :

بود معمـــاری ز اقـــلیـــم خجــند

در فن تعمیر نام او بلند

آن هنرمندی که دستش ســنگ سفت

داستان جور سلطان بازگفت

بــرق تیغش خـــرمن الحـاد سوخت

شمع دین در محفل ما برفروخت

کــور ذوقان داستـــانها ســـاختــند

وسعت ادراک او نشناختند

شعـــله توحیــــد را پـــروانه بــود

چون براهیم اندر این بتخانه بود

درصف شــاهنشهان یکتـــا پـــستی

فقر او از تربتش پیداستی

بـــاز ســـوی حق رمیـــد آن ناصبور

بود معراجش نماز با حضور

ای صــبا ای پیـــک دور افتـــــدگان

اشک ما بر خاک پاک او رسان

(کلیات اشعار اقبال لاهوری، ص72،67)

نتیجه گیری

امام خمینی در باره تمامی مناطق اسلامی احساس مسئولیت می کرد و حامی همه مستضعفان و مظلومان و مسلمانان عالم بود.موضعگیریهای حکیمانه امام در تقویت مبارزان و آزادیخواهان و متفکران جهان خصوصاً مسلمانان تاثیر عظیمی داشت و امروزه آثار نهضت امام خمینی را در بیداری اسلامی و قیامهای ضد استبدادی و ضد استکباری مسلمانان شاهدیم.خصوصاً آنچه از مجموعه بیانات امام درباره عظمت و شکوه ملت مجاهد افغانستان استفاده می گردد می توان به موارد زیر اشاره کرد:

1ـ ملت افغانستان مردمی هستند اصیل، دین باور، مجاهد و سخت کوش

2ـ افغانیها در هیچ عصر و زمانی تسلیم دشمن نگردیده اند و نخواهند شد.

3ـ ملت افغانستان آینده درخشان و خوبی در پیش دارند.

4ـ افغانستان دارای پیشینه تاریخی و تمدن فرهنگی است.

5ـ سرزمین افغانستان قهرمان پرور، عالم پرور و دارای سابقه درخشانی است که نباید با چشم حقارت به آن ملت نگریست. مهم اینکه سهم امام در شکست ارتش تا دندان مسلح شوروی و روحیه دادن به ملت آن سامان کمتر از جهاد مجاهدین نبوده و نیست

منابع:

1- قرآن کریم

2- اسناد انقلاب اسلامی، مرکز اسناد انقلاب اسلامی، سازمان تبلیغات، 1369.

3- افغان نامه، دکتر محمود افشار، بنیاد موقوفات دکتر محمود افشار، چاپ افست، 1361.

4- اصول کافی، ثقهالسلام کلینی، ترجمه سید جواد مصطفوی]بی تا[.

5- دیوان اشعار خیلی الله خلیلی، محمد کاظم کاظمی، نشر عرفان، 1385.

6- در جستجوی راه از کلام امام(دفتر هشتم)  روحانیت، انتشارات امیر کبیر تهران، 1362

7- صحیفه امام، مجموعه آثار امام خمینی(دوره بیست و دو جلدی، موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی، 1378.

8- کلیات اشعار اقبال لاهوری، با مقدمۀ احمد سروش، کتابخانۀ سنائی، ص1343.

9- گلشن ابرار، پژوهشکدۀ باقرالعلوم، نشر معروف، 1382.

10- نهضت امام خمینی، حمید روحانی، سهامی عام، 1364.

11- نهج البلاغه موضوعی، عباس عزیزی، انتشارات صلوه 1380.

12- نهج البلاغه صبح صالح بقلم فیض الاسلام، ترجمه سید علینقی فیض الاسلام، انتشارات فقیه، 1377.

 

 منبع: موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی (ره)