نگاهی به شاعری امام خمینی (ره)

نگاهی به شاعری امام خمینی (ره)
۱۵ خرداد ۱۳۹۶
عرفان, شعر, عبدالجبار کاکایی,

عبدالجبار کاکایی گفت: امام خمینی (ره) دنباله‌رو ادبیات عرفانی ما، البته به سبک عراقی بودند. در واقع سبکی که امام (ره) در غزلیات خود به کار می‌بردند عراقی بود که شامل ترکیب‌ها، عبارات، نحو جملات و فرهنگ اصطلاحات عرفانی نیز بود که پیش از امام (ره) شاعران بسیاری از این سبک استفاده کرده بودند.

او با بیان این‌که امام (ره) در شعرهای خود از سعدی بسیار یاد کرده‌اند اما شعرهای‌شان متاثر از غزلیات عرفانی حافظ نیز بوده‌ است، گفت: همچنین بسیاری از شاعرانی که در این زمینه شعرهایی را سروده‌اند از جمله شاعران حوزوی مانند غروی اصفهانی، استاد مطهری و برخی دیگر از شاعران سعی می‌کردند که مسائل عرفانی را در کنار دروس فلاسفی خود در قالب شعرهایی بیان کنند. اما مشخصا اغلب غزل‌های امام خمینی(ره) در واقع به موضوع دین که یکی از اساسی‌ترین مباحث کلامی و اعتقادی هم در علم فلسفه متکلمین و هم در بین عرفا به شمار می‌رود، اشاره کرده است.

این شاعر با بیان این‌که امام (ره) در شعرهای‌شان به مسائل دیگری که به حوزه دین و دین‌داری مربوط می‌شود نیز توجه ویژه‌ای داشتند، گفت: ترویج اخلاق نیز یکی دیگر از مسائل مهمی است که در عرفان به آن نگاه ویژه‌ای شده و از اهمیت بالایی در این زمینه برخوردار است، و در شعرهای امام(ره) می‌توان آن را مشاهده کرد. معمولا مضمون این شعرها یا بیان نیایش با حق تعالی بوده و یا در قالب‌هایی که از مباحث عرفانی مایه می‌گرفته، با استفاده از فرهنگ اصطلاحات رایجی که مدت‌ها از قرن ششم به بعد در بین شاعران مرسوم بوده است.

کاکایی با اشاره به این‌که در واقع شعرهای امام خمینی(ره) پس از رحلت ایشان به چاپ رسید و اثرات بسیار خوبی برجای گذاشت، اظهار کرد: در واقع در آن زمان این موضوع که رهبر سیاسی ذوق و علاقه وافری به سرودن شعر دارد برای مردم امری مهم به شمار می‌رفت و آن‌ها بسیار خوشحال بودند؛ به همین دلیل این فرصت را غنیمت شمردند و از آن استفاده کردند. در واقع پس از انتشار آثار، شعرهای ایشان با استقبال بسیار خوبی از سوی عده‌ای از افراد آن روزگار روبه‌رو شد. همچنین افرادی که به این هنر علاقه داشته و فعالیت می‌کردند، توجه ویژه‌ای به آن‌ها داشتند.

او با بیان این‌که حتی گروه‌های زیادی از جوانان که در این زمینه فعالیت نمی‌کردند نیز پس از انتشار آثار امام (ره) به سرودن شعر به سبک اصطلاحات عرفانی روی آوردند و علاقه‌مند شدند، تاکید کرد: در واقع این موضوع نیز نتیجه موجی بود که از شعرهای امام خمینی (ره) در مطبوعات و رسانه‌های آن زمان راه‌اندازی شده بود.

منبع: ایسنا