سیره امام خمینی(ره)؛رمز قوام و ماندگاری نظام اسلامی

سیره امام خمینی(ره)؛رمز قوام و ماندگاری نظام اسلامی
۱۴ خرداد ۱۳۹۶
عرفان, سیاست, رهبری انقلاب, اسلام و سیاست, ایمان به خدا, نقش مردم, اندیشه سیاسی, علی کمساری,

حجت الاسلام «علی کمساری» معاون فرهنگی، هنری و ارتباطات موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(ره) در تشریح ویژگی های شخصیتی معمار بزرگ انقلاب در ابعاد مختلف سیاسی، اجتماعی و معنوی، گفت: ایشان جزو معدود افراد بزرگ تاریخ معاصر و دارای شخصیت چند وجهی و جامع هستند و توانستند یک وجه جدیدی از یک انسان بزرگ تاریخ ساز را معرفی کنند. امام(ره) به لحاظ علمی دارای یک روش تلفیقی و جایگاه علمی منظومه ای بودند. با وجود آن که فقیه به شمار می رفتند، به علوم نقلی تسلط داشتند و در قله فقاهت به عنوان مرجع تقلید برای رجوع و استناد قرار می گرفتند، در روزگاری که فلسفه در حوزه های علمیه در مهجوریت قرار داشت، استاد مسلم فلسفه و یک فیلسوف مسلط به علوم عقلی بودند.

ایشان عقل گرا و نقل گرای توامان محسوب می شدند و به عنوان استاد عرفان نظری به باطن، غیب، کشف و شهود اعتقاد داشتند و در این مسیر شیوه عرفانی را نیز برگزیدند. آن بزرگوار همچنین یک مفسر آگاه به تفسیر قرآن و صاحب اثر تفسیری به شمار می رفتند.

معاون فرهنگی، هنری و ارتباطات موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(ره) با اشاره به این موضوع که ایشان برخلاف دیگر دانشمندان و عالمان، تنها رسالت خویش را در تربیت شاگرد و تالیف کتاب خلاصه نمی کردند، اظهار داشت: ایشان جزو معدود عالمان دینی محسوب می شوند که به عرصه سیاست آمدند و با داشتن یک دیدگاه و گفتمان سیاسی مشخص و تئوری سیاسی قابل تعریف و اجرا در سطح جامعه پرچم مبارزه با ظلم و ستم را نیز به دست گرفتند و یک رژیم پادشاهی را ساقط کردند و تفکری جدید و الهام گرفته از آموزه های اسلام را بنیان نهادند به آن معنا که مردم سالاری دینی و اسلامی را که یک اتفاق بدیع و جدید در تاریخ معاصر محسوب می شد با قرائت جدید و با تاکید بر نقش مردم ایجاد کردند.

وی امام خمینی(ره) را یک رهبر سیاسی در صحنه مبارزه و مجاهدی نترس و شجاع ارزیابی کرد و یادآور شد: ویژگی های آن بزرگوار حکایت از این دارد که امام(ره) یک مدیر و مدبر هوشمند به زمانه و آگاه به شرایط اجتماعی بودند که از ایشان یک شخصیت متفاوت و برجسته می سازد. برای شناختن و شناساندن شخصیت و اندیشه امام خمینی(ره) می بایست به تفکر منظومه ای، شخصیت چند وجهی و شیوه تلفیقی معمار بزرگ انقلاب توجه کرد.

کمساری در ارتباط با سیره امام(ره) پس از پیروزی انقلاب اسلامی، بیان کرد: ایشان پس از ساقط کردن نظام ستم شاهی و استقرار انقلاب اسلامی در نخستین گام که در میان انقلاب های جهان کم نظیر است، زمام تصمیم گیری را به مردم سپردند. امام خمینی(ره) در مدت کمتر از 2 ماه پس از پیروزی انقلاب، همه پرسی برگزار کردند و مشروعیت نظام خود را به رای و انتخاب مردم گذاشتند. نهضت انقلاب اسلامی در 22 بهمن 1357 خورشیدی به پیروزی رسید و 12 فروردین سال بعد نخستین انتخابات جمهوری اسلامی برگزار شد که در جریان آن مردم با بیش از 98 درصد آرا به نظام جمهوری اسلامی رای مثبت دادند که این نشان دهنده آن است که وجه غالب و مرکز ثقل در گفتمان معمار بزرگ انقلاب، توجه به رای و نقش مردم در چارچوب موازین دینی و شرعی بود.

معاون فرهنگی، هنری و ارتباطات موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(ره) اصلی ترین رویکردهای امام(ره) را خدا و مردم باوری دانست و گفت: نخستین شاخصه بنیانگذار انقلاب اسلامی، خداباوری و اتکا به پروردگار و دومین ویژگی ایشان که در طول این خداباوری قرار می گیرد مردم باوری است اعتقاد به نقش مردم در تعیین سرنوشت و برگزاری انتخابات در سخت ترین شرایط و حتی با وجود بمباران از برجسته ترین شاخصه های آن بزرگوار است. امام خمینی(ره) به متولیان اجازه ندادند حتی یک روز هم انتخابات از تاریخ مقرر آن به تعویق بیافتد. اعتماد به مردم و سپردن امور به آنها به ویژه جوانان و القای روحیه خودباوری، اتکا به نفس، متوجه ساختن همگان به استعدادها و توانمندی های درونی به جای توسل به قدرت های بیرونی جزو وجوه برجسته عملکرد ایشان به شمار می رود.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا اهداف و آرمان های امام(ره) در ارتباط با نظام اسلامی تحقق یافته است، اظهار داشت: انقلاب در جهت و مسیر همان آرمان ها و خواسته های امام خمینی(ره) حرکت می کند. امکان دارد که در برخی از بخش ها اهداف مدنظر تحقق یافته باشد اما در حوزه هایی تا دستیابی به آن آرمان ها فاصله است. با رجوع مداوم به سخنان، آثار و نوشته های امام(ره) و توجه به راهبردهایی که ایشان به عنوان سند بالادستی حرکت در نظام ترسیم کرده اند و همچون چراغ و نقشه راه محسوب می شوند، می توان همواره دوری و نزدیکی از راه و خط بنیانگذار جمهوری اسلامی را شناسایی کرد.

کمساری دیدگاه امام از جنگ را توحیدی عنوان کرد و یادآور شد: امام(ره) جنگ تحمیلی را با عنوان دفاع مقدس نامیدند و آن را رویارویی جبهه حق و باطل می پنداشتند. هرگونه حرکتی در این جبهه را برمبنای تکلیف الهی می دانستند و براین پایه پیروزی، شکست و شهادت؛ فتح و ظفر محسوب می شد و هیچ گاه شهید شدن را به عنوان یک مرگ فجیع و قابل ترحم عنوان نمی کردند، بلکه آن را شهادت در راه خداوند و یک افتخار بزرگ معرفی می کردند و در سخنان و پیام ها در این ارتباط تبریک و تسلیت می گفتند. زمانی که نگاه توحیدی و هدف الهی باشد در حقیقت معیارهای مادی به هم می خورد و سنجش های نظامی که در جهان معمول است تفاوت پیدا می کند.

در جریان دفاع مقدس صحنه هایی از ایثار و از خودگذشتگی وجود دارد که تنها نمونه آن را در صدر اسلام و حادثه کربلا می توان دید. به همین علت مردم نیز سخت ترین شرایط را با این نگاه و تفکر تحمل کردند چون خود را در منظر خداوند و مجرای تقرب الهی می دانستند که این نشات گرفته از تربیت الهی و توحیدی بود که امام امت به جامعه ایران هدیه کردند.

معاون فرهنگی، هنری و ارتباطات موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(ره) در ارتباط با این موضوع که پس از درگذشت امام(ره)، آیت الله خامنه ای مقام معظم رهبری عهده دار هدایت نظام اسلامی شدند، بیان کرد: به طور طبیعی این ضایعه فاجعه ای اسفبار و اتفاقی نگران کننده بود که با اشاره و هدایت امام خمینی(ره) و انتخاب خبرگان یکی از شایسته و مناسب ترین شاگردان امام(ره) برای ادامه راه و نهضت ایشان و به منظور عهده دار شدن منصب رهبری و ولایت فقیه پس از معمار بزرگ انقلاب انتخاب شدند.

در طول این 28 سال همواره توجه به راه و کلام امام خمینی(ره) در سخنان مقام معظم رهبری به عنوان یک اصل خدشه ناپذیر مطرح است و در کمترین سخنرانی از ایشان می توان سراغ گرفت که راه و وصایای معمار بزرگ انقلاب اسلامی یاد نشده باشد و تاکید بر همان 2 اصل محوری در اندیشه و گفتمان امام(ره) یعنی خدا و مردم باوری در سخنان رهبر انقلاب نیز متبلور است و در رویکردهایشان وجود دارد و امید است که خط و اندیشه امام خمینی(ره) همچنان به دست باکفایت ایشان ادامه یابد تا آن که این انقلاب به صاحب اصلی آن برسد.

 

منبع: ایرنا