نهادینه شدن اندیشه امام خمینی(س) در حوزه عدالت باید در عمل زنده شود

نهادینه شدن اندیشه امام خمینی(س) در حوزه عدالت باید در عمل زنده شود
۳۱ خرداد ۱۳۹۷
ولایت فقیه, قانون, حاکمیت قانون, قانون اساسی, قانون و مجازات اسلامی, عدالت, عدالت اجتماعی, قانون الهی, سید محمد موسوی بجنوردی,

عضو مجمع روحانیون مبارز با بیان اینکه نهادینه شدن اندیشه امام خمینی(ره) در حوزه عدالت باید در عمل زنده شود، گفت: پس از پیروزی انقلاب، امام(ره) به غیر از مرتکبین قتل که ولی دم داشتند، برای بقیه دستور عفو عمومی صادر کردند.

آیت‌الله سید محمد موسوی بجنوردی با بیان اینکه امام خمینی(ره) موضوع حکومت اسلامی را که اساس آن بر عدالت اجتماعی، آزادی و مردم سالاری است حدود 40 سال پیش در نجف اشرف تدریس کرد، گفت: امام (ره) موضوع حکومت اسلامی، ارکان آن، نقش مردم و نقش زنان و مردان در حکومت اسلامی را مدلل و مبرهن و به تفصیل بیان کرده اند.

استاد حوزه و دانشگاه با تاکید بر اینکه حکومت قانون بر مردم که قانونگذار آن خداوند است، مد نظر امام خمینی بود، ادامه داد: قانونگذار الله است، شخص اول عالم امکان حضرت رسول (ص) نیز مجری قانون الهی بوده است.

وی ادامه داد: درس حضرت امام درباره حکومت اسلامی در نجف اشرف، رسید به مبحث ولایت فقیه، در میان فقهای شیعه این نخستین بار بود که یک فقیهی سیستم حکومتی در اسلام را مطرح می‌کرد و آن را حکومت قانون بر مردم می‌داند و هدف اصلی از تشکیل حکومت را اجرای قانون می‌داند؛ ولایت فقیه مسئله‌ای است که از ابتدا بر روی آن اختلاف بود. امام (ره) «ولایت مطلقه فقیه» را مطرح کردند که فقیهی جامع الشرایط است و در راس امور قرار می‌گیرد. تمام مباحث ایشان در قالب کتابی با همین عنوان چاپ شده است.

چهره ماندگار علم حقوق با اشاره به اندیشه امام در باب عفو گفت: پس از پیروزی انقلاب اسلامی، امام دستور عفو عمومی صادر می‌کنند و به غیر از آن‌ها که قتلی مرتکب شده بودند و ولی دم باید گذشت می‌کرد، زندان‌ها خالی شدند. بنده در طی 12 سال که در شورای عالی قضایی بودم می‌دیدم که امام (ره) همواره بر عفو تاکید داشتند و بر همین اساس آن زمان هیئت عفو نیز تاسیس شد. دشمنان تلاش دارند تا چهره امام (ره) را خشن نشان دهند، ولی اینگونه نیست و ایشان اهل انتقام نبودند، بلکه اهل گذشت بودند.

وی گفت: انقلاب‌های شمال آفریقا نشات گرفته از انقلاب اسلامی ایران است و کشوری که هم اکنون استقلال حقیقی دارد، جمهوری اسلامی ایران است. در رژیم گذشته، محمدرضا پهلوی با پذیرش کاپیتولاسیون ملت را تحقیر کرد و ملت ایران از این موضوع ناراضی بودند، اما امام (ره) ملت را بیدار کرد و به ملت ایران عزت داد و امروز ملت ایران در جهان اسلام الگو است.آیت الله موسوی بجنوردی افزود: ما هیچ وقت نباید اندیشه امام‌(ره) را فراموش کنیم و همواره باید آن را نصب العین قرار دهیم. امام خمینی یک مسلمان واقعی بود و اندیشه او همان اندیشه رسول‌الله است.

 

منبع: جماران