امام معتقد بود نه‌تنها با آمریکا بلکه با پرچم‌داران حمایت از آمریکا نیز باید مبارزه کرد

امام معتقد بود نه‌تنها با آمریکا بلکه با پرچم‌داران حمایت از آمریکا نیز باید مبارزه کرد
ابراهیم حاجی محمدزاده
۲۴ خرداد ۱۳۹۳
توصیه های راهبردی در مبارزه با استکبار جهانی, اسلام ناب و اسلام آمریکائی, دشمنی با اسلام ناب, ابراهیم حاجی محمدزاده,

ابراهیم حاجی محمدزاده پژوهشگر اندیشه‌های امام خمینی (ره) از ابتدای دهه 1370 همه وقت خود را روی پروژه بی‌نظیر و پرمغزش یعنی امام پژوهی و خمینی شناسی متمرکز می‌کند.. از سال 1385 نیز با حضور پررنگ‌تر در دفتر پژوهش‌های موسسه کیهان سعی دارد تجربیات و آموخته‌های معرفتی خود از اسلام ناب امام خمینی (ره) را برای استفاده مخاطبان منتشر کند.
از این رو برای بررسی آراء و اندیشه‌های امام خمینی (ره) به دفتر ابراهیم حاجی‌محمدزاده در روزنامه کیهان رفتیم و بیش از یک ساعت پای صحبت‌های شنیدنی وی در مورد اندیشه‌های امام خمینی (ره) در رابطه با تعامل با آمریکا، روحانیت، اشرافیت و ساده‌زیستی و … نشستیم.
مشروح گفت‌وگوی خبرگزاری تسنیم با ابراهیم حاجی‌محمدزاده را در زیر می‌خوانید:

بعد از ارتحال امام خمینی (ره) برخی به دنبال امام ساختگی جدیدی بودند تا جایی که مشاهده می‌کنیم برخی از فرمایشات حضرت امام و حتی حاج احمدآقا از سوی موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی (ره) تحریف می‌شود. از این منظر فرمایشات امام خمینی (ره) چگونه باید مورد بررسی و تحقیق قرار بگیرد تا نوعی از امام ساختگی را شاهد نباشیم؟
محمدزاده: بسم‌الله‌الرحمن‌الرحیم. انصافا سوالی که مطرح کردید یکی از سوالات بسیار مهمی است که خود حضرت امام(ره) هم نسبت به آن توجه داشتند. بنابراین هر وقت حضرت امام(ره) هر موضوع اساسی را در انقلاب مطرح کردند٬ ضد آن و تحریف‌شده‌اش را هم بیان کردند. علت این مساله این بود که حضرت امام(ره) با تمام وجود معتقد بودند که اگر می‌خواهند در دوران فعلی انقلابی را ایجاد کنند که زمینه‌ساز حکومت جهانی مولایمان آقا امام زمان(عج) باشد، حتما کسانی‌که تحمل این انقلاب را ندارند درصدد تحریف آن برخواهند آمد؛ همان‌طور که در زمان انبیای گذشته و بعد از صدر اسلام  این اتفاق افتاد.
به‌نظر من، یکی از ویژگی‌های حضرت امام همین است که هر موضوعی را که مطرح می‌کنند دقیقا انحرافی آن را هم مطرح می‌کند؛ چراکه امام(ره) نیامده بود کتابی بنویسد و آن را به کتابخانه‌های دنیا اضافه کند. حضرت امام(ره) مثل انبیا آمده بود تا انقلاب را در عمل به مردم نشان بدهد اما در عین حال مخالفین همین انقلاب سعی می‌کنند آن را در عمل تحریف کنند. به‌طور مثال هر جایی‌که امام(ره) صحبت از اسلام ناب کردند، در مقابلش اسلام آمریکایی را مطرح کردند؛ اما اسلام ناب کجا و اسلام آمریکایی که صددرصد می‌تواند مورد بهره‌برداری آمریکا و مزدوران آن و غرب‌زدگان قرار بگیرد کجا.
من یک نمونه در این رابطه عرض می‌کنم. در صحیفه امام جلد 21 صفحه 50 می‌خواهند به مردم بگویند که به چه نمایندگانی رای بدهید. حضرت امام(ره) فقط ویژگی‌های نمایندگان متعهد به اسلام ناب محمدی را ذکر نمی‌کنند بلکه در مقابل ویژگی‌های نمایندگانی را که ممکن است طرفدار اسلام آمریکایی باشند و ممکن است خودشان را به‌عنوان مسلمان قالب بزنند هم مطرح می‌کنند.
ایشان می‌فرمایند: «مردم شجاع ایران با دقت تمام به نمایندگانی رای دهند که متعهد به اسلام و وفادار به مردم باشند و در خدمت به آنان احساس مسئولیت کنند.» حالا نمایندگانی که می‌توانند در راستای اسلام ناب نسبت به مردم احساس مسئولیت کنند چه کسانی هستند؟ «آنهایی که طعم تلخ فقر را چشیده باشند.» و می‌گویند صددرصد عملی؛ و در قول و عمل و تاکید می‌کنند که «مدافع اسلام پابرهنگان باشند.»
هریک از این ملاک‌ها چطور مردم را در عمل دقیق می‌کند تا مصداق‌هایش را پیدا کنند؟ «مدافع اسلام پابرهنگان٬ اسلام مستضعفین٬ اسلام رنج‌دیدگان تاریخ٬ اسلام عارفان مبارزه‌جو٬  اسلام پاک‌طینتان عارف…» ببینید با چه جامعیتی می‌گویند «و در یک کلمه اسلام ناب محمدی صلی‌الله علیه و آله و سلم باشد.»
ممکن است مدعیانی هم بوده باشند که بگویند ما همه معتقد به اسلام ناب هستیم٬ امام چه‌کار می‌کند؟ ویژگی‌های آنها را هم می‌گوید: «تا مردم با یک انتخاب دقیق…» آیا شمایی که می‌گویید من مدافع اسلام ناب هستم ویژگی‌های عملی‌اش را هم دارید؟
حتی به‌نظر من امام(ره) می‌دانسته که ممکن است از نام و شخصیت ایشان سوءاستفاده کنند؛ بنابراین تا اسلام ناب محمدی را معرفی می‌کنند می‌گویند: “و افرادی را که طرفدار اسلام سرمایه‌داری…” ببینید چه‌قدر عینی می‌شود درباره افراد قضاوت کرد. “اسلام مستکبرین٬ اسلام مرفهین بی‌درد، اسلام منافقین٬ اسلام راحت‌طلبان٬ اسلام فرصت‌طلبان و در یک کلمه اسلام آمریکایی هستند طرد نموده و به مردم معرفی نمایید.»
در همه موارد این‌طور بود که امام(ره) هرگاه یکی از ارزش‌ها را مطرح می‌کنند٬ ضد ارزش را هم مطرح می‌کنند. اتفاقا این مساله یکی از مبانی بسیار دقیق در اسلام است. حضرت علی علیه‌السلام در نهج‌البلاغه می‌فرمایند: “وَ اِعْلَمُوا اَنَّکُمْ لَنْ تَعْرِفُوا اَلرُّشْدَ حَتَّی تَعْرِفُوا اَلَّذِی تَرَکَهُ وَ لَنْ تَاْخُذُوا بِمِیثَاقِ اَلْکِتَابِ حَتَّی تَعْرِفُوا اَلَّذِی نَقَضَهُ”؛ آگاه باشید که شما هرگز راه رشد و پویایی – یا به تعبیر امام اسلام ناب – را در عمل پیدا نمی‌کنید مگر این‌که آنهایی را که نقض کردند بشناسید.
اگر بخواهم مثال دیگری بزنم، یکی از مسائل مهمی که امام(ره) در رابطه با روحانیت و ملجا و پناهگاه بودن روحانیت نسبت به مردم مخصوصا جوانان مطرح می‌کنند، مسئله روحانیت است. تعابیری که ایشان در این مورد دارند بسیار عجیب است و می‌خواهند با دلسوزی به جوانان بگویند که راه هدایت و نجات آنها چیست.
در صحیفه امام جلد 21 در صفحه 97 ایشان دست جوان‌ها را از نظر همه ابعاد فکری و اعتقادی در دست روحانیت متعهد می‌گذارد؛ آن‌هم با چه شوری٬ با چه عشقی و چه اخلاصی. “و نکته دیگری که از باب نهایت ارادت« آن اوایل انقلاب این شعار را در خیابان‌ها زیاد نوشته بودند: «عالم محضر خداست؛ در محضر خدا معصیت نکنید.»
امام(ره) همواره و در هر شرایطی عالم را محضر خدا می‌بیند و با خدا سخن می‌گوید. ما این سخن امام(ره) در محضر الهی را گوش می‌کنیم. بنابراین اگر ایشان می‌گوید نهایت ارادت٬ این نهایت ارادت را می‌بیند که خدا بر آن گواه است. “و نکته دیگری که از باب نهایت ارادت و علاقه‌ام به جوانان عرض می‌کنم این است که در مسیر ارزش‌ها و معنویات” آیا نکته دیگری از اسلام باقی می‌ماند؟ «در مسیر ارزش‌ها و معنویات» یعنی آن اسلام ناب ناب «در هر لحظه زندگی برای رسیدن به آن در مسیر ارزش‌ها و معنویات از وجود روحانیت و علمای متعهد اسلام استفاده کنید و هیچ‌گاه”؛ هیچ‌گاه هم یعنی هیچ‌گاه. “هیچگاه و تحت هیچ شرایطی خود را بی‌نیاز از هدایت و همکاری آنان ندانید.»
بدین‌ترتیب امام(ره) جوانان را به خانه روحانیت متعهد می‌برد. ایشان با این صداقت و اخلاص، دست جوانان را در دست روحانیت متعهد می‌گذارد٬. امام(ره) سپس شروع می‌کند به تبیین ویژگی‌های روحانیت متعهد و حدود یک صفحه تا اواخر صفحه 99 این ویژگی‌ها را می‌گویند.
البته آنجا اسلام ناب و اسلام آمریکایی را گفت و اینجا اسلام و روحانیت متعهد را؛ آن هم با این شیفتگی، با این تعهد و با این سفارش که می‌بینیم امام(ره) روحانیت غیر متعهد را چطور معنا می‌کند.
این به‌خاطر این است که امام(ره) نمی‌خواهد جمله‌ای بگوید تا در کتاب‌ها بنویسند؛ امام انقلابی کرده که باید در عمل اسلام ناب آن مشخص شود و اسلام آمریکایی آن هم همین‌طور. روحانی متعهد مشخص بشود و روحانیت غیر متعهد و خائن آن هم مشخص شود.
بنابراین بعد از وصف‌های بسیار زیادی که از علمای متعهد می‌کند، می‌فرمایند: «البته تذکر این نکته لازم است که در تمام نوشته‌ها و صحبت‌ها هر وقت نام روحانی را به میان آورده‌ام و از آنها قدردانی نمودم مقصودم علمای پاک، متعهد و مبارز است که در هر قشری ناپاک و غیر متعهد وجود دارد.»

ویژگی‌های غیر متعهد چیست؟ یکی از ویژگی‌ها این است که هر کسی با هر ادعایی ولو این‌که خودش را به امام(ره) نزدیک بداند یا خودش را از یاران امام(ره) بداند یا نسبتی بین خودش و امام(ره) قائل شود اگر در مسیر روحانیت متعهد نباشد را میزان می‌دهد تا مردم در عمل بشناسند.
«مقصودم علمای پاک و متعهد و مبارز است که در هر قشری ناپاک و غیر متعهد وجود دارد و روحانیون وابسته ضررشان از هر فرد ناپاک دیگر بیشتر است» حالا وابسته به اسلام ناب نباشند؛ به هر جریانی باشند: «متعهد اگر به اسلام نبودند به هر جریانی که وابسته بودند این دلیل بر انحرافشان است و همیشه این دسته از روحانیون مورد لعن و نفرین خدا و رسول و مردم بوده‌اند.»
آنجا می‌گفت در هر شرایطی دست از روحانیت برندارید، اما اینجا چه می‌گوید؟«و ضربات اصلی را به این انقلاب روحانیون وابسته و مقدس‌ماب و دین‌فروش زده‌اند و می‌زنند.»
تسنیم: همانطور که اشاره کردید امام خمینی (ره) در فرمایشاتشان هم ارزش و هم ضد ارزش را بیان می‌کنند که باعث می‌شود از تحریف جلوگیری شود؛ مانند همین بحث روحانیت که مثال زدید. نگاه حضرت امام (ره) به آمریکا و غرب چگونه بود؟ نظر امام در رابطه با «مرگ بر آمریکا» چیست؟ زیرا اخیرا بحث‌هایی در رابطه با دیدگاه امام به شعار «مرگ بر آمریکا» یا ارتباط با آمریکا مطرح می‌شود.
محمدزاده: اولا من عرض کنم که الحمدلله امام با یک جامعیتی با امت خود مواجه شده است که آن جامعیت پاسخ همه این‌ها را می‌دهد. اولین مسئله‌ای که ما در این رابطه از امام استفاده می‌کنیم و برای رسیدن به حکومت جهانی آقامان و مولامان امام زمان راه‌گشاست، مسئله‌ای بود که حضرت امام فرمودند پیرو ولایت فقیه باشید تا به مملکت شما آسییب نرسد، هر کسی که متعهد به ولایت و 14 معصوم و مرجعیت شیعه و ولایت فقیه بوده باشد امام راهش را مشخص کرده است.
همه جهان اسلام در دنیای کنونی ولایت فقیه را از امام دارند و مقام معظم رهبری نیز از این جهت خیلی روشن و صریح مواضع را مشخص کردند، یعنی ما در این رابطه غیر از امام دیگر هیچ چیز نداشتیم و فقط همین یک جمله را داشتیم که پیرو ولایت فقیه باشید تا به مملکت شما آسیبی نرسد، برای ما در نزد خداوند حجت تمام شده بود.
موضوع دومش این است؛ همانطور که امام در عمل، صداقت و تعهد خودشان را با پیروزی انقلاب و پشت سر گذاشتن فتنه‌های مختلف نشان داد، مقام معظم رهبری هم نشان داده است که یک ناخدای بسیار آگاه و متعهدی برای کشتی در بین همه طوفان های مختلف است.
پس این را ما واقعا یکی از الطاف الهی می‌دانیم که بعد از حضرت امام، مقام معظم رهبری به هر وجدان آگاهی و هر مسلمان متعهدی نشان داده است که کشتی انقلاب را به سوی حکومت جهانی آقا امام زمان در عصر غیبت به پیش می‌برند. این هم دوم.
سومین مسئله‌ای که دراین رابطه مطرح است این است که علاوه بر رهنمودهای امام (ره)، خود مقام معظم رهبری بیش از همه توصیه دارند که باید به رهنمودهای حضرت امام توجه کرد. ببینید در همین مسئله روحانیت متعهد ببینید امام چه جمله‌های عجیبی دارد.
بگذارید باز من از صحیفه امام برایتان بخوانم؛ در صفحه 273 صحیفه امام، ما از قبل از انقلاب عده‌ای از روحانیون را داشتیم که یا با شاه ساختند یا با عده‌ای سرمایه‌دار ساختند. بعداز انقلاب هم همین‌طور، بنابراین ببینید حضرت امام چه می‌خواهند بگویند، ببینید می‌خواهند خیلی روشن و برای همیشه تا ظهور آقا امام زمان ملاک بدهند.
امام خمینی می‌فرماید: «علمای اصیل اسلام هرگز زیر بار سرمایه‌داران و پول‌پرستان و خوانین نرفتند». ببینید علما از چه کسانی تعبیر می‌کنند. آیا سرمایه‌داران؟ آن هم با آن شرایط. دست و بال چه کسی را می‌خواهند باز بگذارند؟ چرا عده‌ای از آنها دنبال لیبرال‌ها هستند؟ چرا حرف‌های خوشایند آنها را می‌زنند؟ اما ملاک امام چیست؟ «علمای اصیل اسلام هرگز زیر بار سرمایه داران نمی روند». نمونه عینی و روشن‌ است، نه اینکه بروید در فلان کتاب مراجعه کنید. نه! در جامعه. زیرا انقلاب ما بزرگترین ویژگی‌اش این است که حزب‌الله در صحنه وجود دارد.
بنابراین «علمای اصیل اسلام هرگز زیر بار سرمایه‌داران و پول‌پرستان و خوانین نرفته‌اند و همواره این شرافت را برای خود حفظ کرده‌اند و این ظلم فاحشی است که کسی بگوید دست روحانیت اصیل طرفدار  اسلام ناب محمدی با سرمایه‌داران در یک کاسه است. هرگز با لیبرال‌ها و سرمایه‌داران روحانیت اصیل دستش در یک کاسه نیست و خداوند کسانی را اینگونه تبلیغ کرده که اینگونه فکر می‌کنند نمی‌بخشد»، «روحانیت متعهد این ملاک هرگز نمی‌تواند خدشه‌پذیر باشد.» کسانی‌که امروز ادعاهایی دارند، در عمل نشان ندادند که زندگی‌های‌شان و رفاه‌طلبی‌شان چطور است با چه کسانی در رابطه با لیبرال‌ها چگونه حرف می‌زنند. «روحانیت متعهد به خون سرمایه‌داران زالوصفت» یعنی آن اصل لیبرالیسم «تشنه است» این تعبیر را ببینید: «و هرگز با آنان سر آشتی نداشته و نخواهد داشت.»
تسنیم: بعد از آن مسئله آمریکا را مطرح می کنند…
محمد زاده: بله! آمریکا در جاهای مختلف مطرح می‌شود؛ ولی در اینجا ویژگی‌های روحانیت متعهد را می‌گویند. از آن‌طرف به خون سرمایه‌داران زالوصفت تشنه بودند و از این طرف زندگی‌شان همه چیز را نشان می‌دهد. «آنها با زهد و تقوا و ریاضت درس خواندند و پس از کسب مقامات علمی و معنوی…» یکی از نشانه‌های این‌که روحانیت متعهد به مقامات بالایی از فهم اسلام ناب رسیده، زندگی اوست.

«و پس از کسب مقامات علمی و معنوی نیز به همان شیوه زاهدانه با فقر و تهیدستی و عدم‌تعلق به تجملات دنیا زندگی کردند و هرگز زیر بار منت و ذلت نرفتند.» امام می‌گوید همه این خط عوض کردن‌ها به‌خاطر دنیا، یعنی که این ذلت را پذیرفتند و به‌نام روحانیت خواسته باشند علیه اسلام ناب و خط امام باشند.
تسنیم: برخی از روحانیون که مسئولیت‌های مهمی را نیز در دوران مختلف انقلاب اسلامی داشتند و همراه امام (ره) نیز بودند مطلبی را با عنوان «ساده زیستی تنها راه پیشرفت نیست» را در سایت خود منتشر می‌کنند. در خط امام (ره) این نوع تفکر چه جایگاهی دارد؟
محمدزاده: اگر هر کسی یک جمله بگوید، دلیلی است بر اینکه نه تنها در رابطه با خط امام بلکه اصلاح انبیا را قبول ندارد؛ زیرا امام هر وقت راجع به ساده‌زیستی صحبت کردند در رابطه با انبیا صحبت می‌کنند و می‌گویند ببینید در کنار انبیا چه کسانی بودند. به تعبیر قرآن، آدم‌های پست و آدم‌هایی که رای‌شان هیچ‌کجا جایگاهی ندارد. اصلا امام، انقلاب اسلامی را انقلاب مستضعفان می‌داند.
به‌خاطر اینکه همین موضوع مشخص بشود، ببینید امام در اینجا چه می‌گوید و چگونه می‌خواهد این توهم را بیان کند. شما این را از عظمت‌های امام بدانید. آدم خیال می‌کند که امام  بعد از 30 سال در امروز و در همین لحظه حضور دارد و رهنمود می‌دهد. «ملت عزیز ما که مبارزان حقیقی و راستین ارزش‌های اسلامی هستند.»
آنهایی که می‌گویند با ساده‌زیستی نمی‌شود ترقی کرد حداقل این را قبول کنند که ما دیگر خط امامی نیستیم. اگر همین را بگویند برای ملت ما کافی است؛ چراکه خط امامی بودن جز در خط انبیا بودن چیز دیگری نیست.
«ملت عزیز ما که مبارزان حقیقی و راستین ارزش‌های اسلامی هستند…» امام نمی‌‌فرمایند من به‌عنوان یک مجتهد جامع‌الشرایط، من به‌عنوان یک عارف کامل، من به‌عنوان رهبر انقلاب، من به‌عنوان ولی‌فقیه؛ می‌گوید این که من می‌گویم مردم ما بهتر فهمیدند، چشیدند و با پوست و خون و جانشان درک کردند.
«ملت عزیز ما که مبارزین راستین و حقیقی ارزش‌های اسلامی هستند به خوبی دریافته‌اند…» من در کلمات امام دقت‌هایی می‌کنم و خیلی عجیب است که برخی دقت نمی‌کنند. حضرت امام می‌توانستند بگویند ملت عزیز ما دریافتند. «ملت عزیز ما اینها نمی‌دانند سر چه کسی می‌خواهند کلاه بگذارند.» امام می‌گوید سر این‌ها نمی‌توان کلاه گذاشت.
«ملت عزیز ما که مبارزان حقیقی و راستین ارزش‌های اسلامی هستند، به خوبی دریافتند که مبارزه با رفاه‌طلبی سازگار نیست و آنها که تصور می‌کنند مبارزه در راه رفاه و استقلال و آزادی مستضعفین محرومان جهان با سرمایه‌داری و رفاه‌طلبی منافات ندارد، با الفبای مبارزه…»
بر مبنای قرآن، بگویند ما از خط مبارزه، از جریانی که می‌گوید «و نریدُ ان نَمُنً علی الذینَ استضعفوا فی الارض و نجعلهم ائمه و نجعلهم الوارثین» و از خط امام زمان و حکومت جهانی آقا امام زمان(عج) خارج شدیم.
«و آنهایی که تصور می‌کنند، این تصور هم یک تصور اول بود که با الفبای مبارزه با بیگانه، با آنهایی که تصور می‌کنند و بعضی وقت‌ها این را هم می‌گویند. سرمایه‌داران و مرفهان بی‌درد، با نصیحت و پند و اندرز متنبه می‌شوند و به مبارزان راه آزادی پیوسته و یا به آنان کمک می‌کنند، آب در هاون می‌کوبند.»

هر کس از این حرف‌ها بزند در برابر این ملت با این آگاهی و این دنیا، فاتحه خودش را خوانده است؛ زیرا امام می‌گوید که امروز عصر مستضعفان و عصر آگاهی مستضعفان است. «آب در هاون می‌کوبند و آنها بحث مبارزه و رفاه و سرمایه، بحث قیام و راحت‌طلبی، بحث دنیاخواهی و آخرت‌جویی، دو مقوله است که هرگز با هم جمع نمی‌شود و تنها آنهایی تا آخر خط با ما هستند…» این تفسیر «و نرید ان نمن علی الذین استضعفوا» هست؛ «و تنها آنهایی تا آخر خط با ما هستند که درد فقر و محرومیت و استضعاف را چشیده باشند.»
«فقرا و متدینین بی‌بضاعت» به کوری چشم آنهایی‌که این حرف‌ها را می‌زدند، مثل اینکه امام امروز در صحنه حاضر است و جواب می‌دهد. فقرا و متدینین بی‌بضاعت گردانندگان و برپاکنندگان واقعی انقلاب هستند. ما باید تمام تلاش‌مان را بکنیم تا به هر صورتی‌که ممکن است، خط اصولی دفاع از مستضعفین را حفظ کنیم.
تسنیم: آقای محمدزاده به بحث آمریکا برگردیم. فرمایشات امام (ره) را در زمینه تعامل با آمریکا و غرب بگویید…
محمدزاده: حضرت امام با اشاره به تجربه‌ای که مردم در رابطه با طرفداران آمریکا در ایران دارند، در این رابطه خیلی بحث می‌کنند. می‌خواهم نمونه‌های عینی ضدیت آمریکا با تکیه بر تجربه مردم را عرض کنم؛ ببینید حضرت امام چه می‌فرمایند. نه تنها باید با آمریکا مبارزه کرد بلکه باید با تمام کسانی‌که مبتنی بر تجربه مردم، پرچم طرفداری یا حمایت از آمریکا و لیبرال‌ها را داشتند مبارزه کرد؛ امام این تجربه‌ها را برای عملکرد آینده انقلاب به مردم انتقال می‌دهد. «من امروز بعد از ده سال از پیروزی انقلاب اسلامی همچون گذشته اعتراف می‌کنم که بعضی تصمیمات اول انقلاب در سپردن پست‌ها و امور مهم کشور به گروهی که عقیده  خالص و واقعی به اسلام ناب محمدی نداشتند…»
«ضمنا بگویم که هر وقت گفتم کسی اعتقاد به اسلام ناب محمدی داشته باشد، در هر خطی که باشد ولو نماز شب هم بخواند، در خط آمریکاست. به گروهی‌که عقیده خالص و واقعی به اسلام و ناب محمدی نداشتند، اشتباهی بود که تلخی آثار آن به راحتی از بین نمی‌برد.»
اول انقلاب نهضت آزادی، خواست لیبرال‌ها را پر و بال دهد. ” اگر چه در آن موقع هم من شخصا مایل به روی‌کار آمدن آنان نبودم»منظور امام دولت بازرگان است؛ «ولی به صلاح‌دید و تایید دوستان قبول نمودم.» یعنی شورای انقلاب.
«و الان هم سخت معتقدم که آنان به چیزی کمتر از انحراف انقلاب از تمام اصولش و  هر حرکت به سوی آمریکای جهانخوار قناعت نمی‌کنند» فقط می‌گویند باید آمریکایی باشد. الان که دولت موقت نیست. «در حالی‌که در کارهای دیگر هم نیز جز حرف و ادعا، هنری ندارند”. فقط حرف و ادعاست.» امروز هیچ تاسفی نمی‌خوریم که آنان در کنار ما نیستند.” افتخار هم می‌کنیم و تاسف نمی‌خوریم.
«چراکه از اول هم نبودند، انقلاب به هیچ گروهی…» دقت کنید؛ «بعد از این هیچ‌کس دیگر ادعایی نکند.» به همین خاطر است که امام فرمودند: «میزان وضع فعلی افراد است» و «انقلاب به هیچ گروهی بدهکاری ندارد»، بلکه آنهایی‌که می‌خواهند دوباره اوایل انقلاب را به زعم خودشان تکرار کنند. «دیگر انقلاب به هیچ گروهی بدهکاری ندارد و ما هنوز چوب اعتمادهای فراوان خود را به گروه‌ها و لیبرال‌ها می‌خوریم.»

«آغوش انقلاب و کشور همیشه برای پذیرفتن برای همه کسانی که قصد و آهنگ خدمت دارند گشوده است ولی نه به قیمت طلبکاری آنان از همه اصول. که چرا مرگ بر آمریکا باید گفتید؟ چرا جنگ کردید؟». ببینید امام ابهامی باقی می‌گذارند؟ چه کسانی این حرف را می‌زنند؟ «چرا نسبت به منافقین و ضد انقلاب حکم خدا را جاری می‌کنید؟ چرا شعار نه شرقی نه غربی داده‌اید؟» اگر انسان با این گفتار امام آشنا نباشد، خیال می‌کند همین الان مقام معظم رهبری دارند این حرف‌ها را می‌زنند. «چرا لانه جاسوسی را اشغال کرده‌اید و صدها چرای دیگر…».
حالا بعضی‌ها به زعم خودشان از احساسات سوءاستفاده می‌کنند، یعنی با این تجربه یک حالت‌های مظلوم‌نمایی و یک حالت‌های خاص ویژه‌ای که شیطان بزرگ هم در جاهای خودش داشته، آنها را دارد. امام در ادامه می‌فرمایند: «چرا لانه جاسوسی را اشغال کردید  و صدها چرای دیگر و نکته مهم در این رابطه این که نباید تحت تاثیر توهم های بی جا و بی مورد نسبت به دشمنان خدا و مخالفین و متخلفین نظام به گونه ای تبلیغ کنیم که احکام خدا و حدود الهی را را زیر سوال می‌برند». دقیقا کاری که الان به خاطر خوشایند جریان‌هایی احکام خدا را زیر سوال می‌برند.
تسنیم: اخیرا یکی از روزنامه‌های اصلاح‌طلب نیز مسئله قصاص را حکم غیرانسانی عنوان کرد…
محمدزاده: بله! مثل قصاص یا امربه معرو و نهی از منکر. ما در نهج البلاغه در مورد امر به معروف نهی از منکر داریم که همه اعمال در مقابل امر به معروف و نهی از منکر است و به مانند یک بخار اندکی از دریا در مقابل دریا است، بعد ما امر  به مروف و هی از منکر را در زمانی می‌گوییم که وظیفه مسئولین و دولت نیست.
تسنیم: در آن دوران امام (ره) خط و مشی را کامل مشخص کردند…
محمدزاده: بله! به گونه‌ای تبلیغ کنیم که احکام خدا و حدود الهی را زیر سوال ببرند. امام در ادامه فرمودند: « من برخی از این موارد را نه تنها به سود کشور نمی‌دانم بلکه معتقدم دشمنان از آن بهره می‌برند». به نظر من بعید است کسی این حرف‌ها را بزند و توجه نداشته باشد که امروزه آمریکا از چه جملاتی بهره می‌برد یا وقتی می‌زند چه کسانی این حرف‌ها را باد می‌دهند و از این جملات برای چه مواضع، جز برای لیبرالیسم برای چیز دیگری استفاده نمی‌کنند و جز برای منافع اسلام آمریکا برای چیز دیگری استفاده می‌کند.
امام فرمودند: «من بعضی از این مواضع را نه تنها به سود این  کشور نمی‌دانم بلکه معتقدم دشمنان از آن بهره می‌برند و من به آنهایی که دستشان به رادیو و تلویزون مطبوعات می‌رسد و چه بسا حرف‌های دیگران را می‌زنند صریحا اعلام می‌کنم، تا من هستم نخواهم گذاشت حکومت به دست لیبرال‌ها بیفتد». من می‌گویم که تا مقام معظم رهبری هست نخواهد گذاشت حکومت به دست لیبرال ها بیفتد.
امام می‌فرمایند: «تا من هستم نخواهم گذاشت منافقین، اسلام این مردم بی پناه را از بین ببرد». به نام اسلام و یک اسلام آمریکایی برعلیه اسلام ناب. ببینید امام (ره) تمامی ابعاد قضیه را می‌گوید و در همه جا نیز به همین صورت است. باز هم می‌گویم امام نخواسته است کتاب بنویسد که کتاب سیاسی و عرفانی باشد. امام خواسته است حضور مردم را در عمل نحوه عملکردشان نشان دهد.
امام در ادامه فرمودند: «تا من هستم از اصول نه شرقی نه غربی عدول نخواهم کرد، تا من هستم دست ایادی آمریکا و شوروی را تمام زمینه‌ها کوتاه می‌کنم و اطمینان کامل دارم که تمامی مردم در اصول همچون گذشته پشتیبان نظام و انقلاب اسلامی خود هستند».
تسنیم: آقای محمدزاده امام وقتی تئوری ولایت فقیه را پایه ریزی کردند و بحث نظام جمهوری اسلامی را مطرح کردند تاکیدشان بر ایجاد مدینه فاضله بود و همانطور که در کتاب ولایت فقیه ایشان آمده است یکی از اهداف تشکیل حکومت اسلامی حرکت در جهت تحقق مدینه فاضله است و تاکید دارند که حکومت اسلامی باید مسیر سعادت را برای مردم محیا کند. حتی در جایی حضرت امام فرمودند ما حتی کفار را هم به زور به بهشت می‌بریم…
محمدزاده: این اشاره امام راجع به جریانی است که دیدند کفار را گرفتند و داشتند جلوی پیغمبر می بردند که رسول خدا (ص) خنده‌شان می‌گیرد. یکی از اصحاب گفت یا رسول‌الله چرا دارید می‌خندید؟ پیامبر فرمودند ما این‌ها را به زنجیر کشیدیم تا به بهشت بفرستیم.
من یک چیز مهمتر از این می‌گویم؛ آن سعادتی که امام می‌فرمایند این سعادت را امام فقط و فقط در زمینه‌سازی حکومت جهانی آقا امام زمان (عج) می‌گوید و به خاطر این سوال شما این موضوع را در جاهای دیگر مطرح کردم اینجا هم مطرح کنم. امام یک پیام‌های بسیار بسیار عجیبی در نیمه شعبان با مردم دارد و جمع‌بندی‌های انقلاب را می‌گوید. حضرت امام (ره) در آخرین نیمه شعبان عمرشان که دقیقا 2 ماه و 12 روز قبل از رحلتشان بود یک پیام دادند یک پیام بسیار بسیار عجیب و سرنوشت‌سازی دادند.
اول امام (ره) می‌فرمایند که ما ببینیم انقلاب برای چه اتفاق افتاد؟ 2 فروردین 1368 ،14  شعبان، مناسبت ولادت حضرت مهدی. ببینم حضرت امام (ره) 2 ماه و12 روز قبل از رحلت چه می‌گوید. امام می‌فرماید: «با سلام و درود به پیشگاه مقدس مولود نیمه شعبان و آخرین ذخیره امامت حضرت بقیه‌الله ارواحنا فدا و یگانه دادگستر ابدی و بزرگ، پرچمدار رهایی انسان از بلوز ظلم و ستم استکبار، سلام بر او و سلام بر منتظران واقعی او سلام بر هیبت ظهور و سلام برآنان که ظهورش را به حقیقت درک می‌کنند و از جام هدایت و معرفت او لبریز می‌شوند». حزب‌الله این جام را در عصر غیبت مقارن ظهور زیر پرچم ولایت فقیه می‌نوشد. بعد حضرت می‌فرمایند: «امروز غرب و شرق به خوبی می‌داند  که تنها نیرویی که می‌تواند آنها را از صحنه خارج کند، اسلام است، زیرا آنها در 10 سال انقلاب اسلامی ایران ضربات سختی از اسلام خورده‌اند و تصمیم گرفته‌اند که به هر وسیله ممکن آن را در ایران که مرکز اسلام ناب محمدی است نابود کنند. اگر بتوانند با نیروی نظامی و اگر نشد با نشر فرهنگ مبتذل خود و بیگانه کردن ملت از اسلام و فرهنگ ملی خویش و اگر هیچ کدام از این‌ها نشد ایادی خود فروخته خود از منافقین و لیبرال‌ها و بی‌دین‌ها که کشتن روحانیون و افراد بیگانه برایشان چون آب خوردن است». شما ببینید در گذشته مدافعان لیبرال‌ها چه فتنه‌هایی در ایران ایجاد کردند.
شما ببینید آن کسانی که مثلا در مصر آمدند به یک گونه‌ای لیبرالیست غربی را قبول کردند به چه روزی افتاده‌اند، به دست همان غربی‌ها. در خود ایران هم همین‌طور بوده است. می‌گوید همه آنهایی که مدافعان لیبرالیزم بودند و به زعم خودشان خشونت خودشان بدترین خشونت‌ها را به دستور اربابشان را مثل منافقین در همین کشور انجام داند و اگر  دوباره دستشان برسد همین‌ها خواهند بود.
امام در ادامه می‌فرمایند: «اگر هیچکدام از این‌ها نشد ایادی خود فروخته خود و منافقین و لیبرال‌ها و بی‌دین‌ها که کشتن روحانیون و افراد بی‌گناه برایشان چون آب خوردن است.» امروز می‌بینیم که در دنیای اسلام چه خبر است …«در منازل و مراکز نفوذ می‌کنند که شاید به مقاصد شوم خود برسند و نفوذی‌ها بارها اعلام کردند که حرف خود را از دهان ساده اندیشان موجه می‌زنند».
پس ببینید از آنجا گفتند این انقلاب اسلامی زمینه‌ساز حکومت جهانی آقا امام زمان است، حزب‌الله به این اسم جلو می‌رود. از این طرف امام اینگونه می‌فرماید و حالا آن چیزی که عجیب است، امام بعد از این بحث می‌فرمایند: “مسئولان ما باید بدانند…»
تسنیم: در این بحث تذکرات امام به مسئولین است…
محمدزاده: امام نمی‌خواهند بگویند «مردم» و «مسئولین»، چرا می‌گویند مسئولین؟ این خیلی عجیب است. امام خیلی شفاف با مردم صحبت می‌کرد. امام می‌خواست بگوید مردم این را خوب فهمیدند.
ببینید در گذشته، اوایل انقلاب، معمولا تحلیل می‌کردند می‌گفتند انقلاب 3 پایه دارد؛ یک پایه آن اسلام ناب است که امام  (ره) معرفی کرده است و به خوبی هم معرفی کردند. کامل و خوب معرفی کردن آن برای این بود که اسلام آمریکایی را هم معرفی کردند. مسئله دومش رهبری بود که ولایت فقیه خود امام (ره) نشان داده است که واقعا زمینه‌ساز حکومت جهانی آقا و مولایش امام زمان است. سومی هم مردم است که امام در وصیت‌نامه‌شان می‌فرمایند: «من شهادت می‌دهم به خوبی مردم ما در صدر اسلام نبود».
تسنیم:آقای محمدزاده می‌خواستید در مورد خطاب امام (ره) به مسئولین بگویید…
محمدزاده: عرض می‌کنم، اجازه بفرمایید. اگر این سه موردی که گفتم درست بود، ما متوجه می‌شدیم این مشکلاتی که داشتیم در رابطه با چه چیزی بود. به خاطر اینکه ما یک پایه انقلاب را فراموش کردیم. انقلاب اسلامی در شرایط کنونی بر 4 پایه استوار است؛ اسلام، رهبری، مردم و پایه چهارم کارگزاران و مسئولین هستند. ما همه مشکلاتی که تا به امروز داشتیم در رابطه با عده‌ای از مسئولین بوده است، مگرنه آن سه مسئله حل است. بنابراین مسئولان ما باید بداند که انقلاب ما محدوده به ایران نیست. مردم ایران این را فهمیده‌اند، مقام معظم رهبری هم مشخص کردند و اسلام هم همین را می‌گوید. انقلاب مردم ایران نقطه  شروع انقلاب بزرگ جهان اسلام به پرچمداری حضرت حجت ارواحنا فدا است.
تسنیم: با این حال وظیفه مسئولین مشخص می‌شود، زیرا آنها باید اقداماتی را انجام بدهند که جامعه به این شرایط برساند…
محمدزاده: بله! همین است. این را می‌فرمایند که «خداوند بر همه مسلمانان و جهانیان منت نهند و ظهور و فرج ش را در عصر حاضر قرار دهند». ببینید امام چگونه در همین لحظه در صحنه حاضر است. جمله‌ای امام می‌فرماید: «مسائل اقتصادی و مادی اگر لحظه‌ای مسئولین را از وظیفه‌ای که بر عهده دارند منصرف کنند، خطری بزرگ و خیانتی سهمگین را به دنبال دارد».
من محمدزاده به عنوان کسی که خاک پای امام هستم وبیش از  30 سال است در رابطه با صحیفه امام کار می‌کنم، خدمت عزیزانم عرض می‌کنم که این واژه به این مفهوم «خطری بزرگ» و «خیانتی سهمگین» را امام در هیچ جای صحیفه  وهیچ جای نوشته‌ها و پیام‌ها و کتابهایشان به کار نبردند، مگر فقط در همین جا.

دوباره بخوانم؛ «مسائل اقتصادی و مادی اگر لحظه‌ای مسئولین را از وظیفه‌ای که دارند منحرف کنند خطری بزرگ و خیانت سهمگین را به دنبال دارد و باید دولت جمهوری اسلامی تمامی سعی و توان خود را در اداره هرچه بهتر مردم بنماید ولی این بدان معنا نیست که آنها را از اهداف عظیم انقلاب که ایجاد حکومت جهانی اسلام است منصرف کند».
ببینید امام (ره) با چه تجلیلی از شهید رجایی و خانه ساده‌اش صحبت می‌کند و با چه تحذیری نسبت به کسانی که می‌خواهند خدا نکرده از این روش استفاده نکنند سخن می‌گوید. باز امام (ره) در این رابطه بحث دارند که می‌گویند اگر مسئله شما مردم است، مردم پایش ایستاده‌اند. امام در ادامه فرمودند:«چه کسی است که نداند مردم عزیز ما در سختی هستند و گرانی و کمبود بر  طبقه مستضعف فشار می‌آید». امام (ره) وقتی اینطوری صحبت می‌کنند، یعنی در واقع می‌گویند این حرف‌هایی که می‌زنم، اینگونه نیست که فکر کنید در جایی نشستم و هیچکس را نمی‌بینم.
امام در ادامه می‌فرمایند: «مردم فهمیده‌اند که نداند پشت کردن به فرهنگ دول دنیای امروز پشت کردن به فرهنگ است و پایه‌ریزی فرهنگ جدید بر مبنای اسلام در جهان و برخورد قاطع اسلامی و با آمریکا و شوروی فشار و سختی و شهادت و گرسنگی را به دنبال دارد و مردم ما این راه را خود انتخاب کرده‌اند و بهای آن را هم خواهند پرداخت و به این هم افتخار می‌کنند». یعنی حضرت امام می‌فرمایند از جیب مردم خرج نکنید، مردم ایستاده‌اند.



گفت‌وگو از سیدمحمدمهدی توسلی