ما در میان راه هستیم

ما در میان راه هستیم
ابراهیم حاجی محمدزاده
۱۷ بهمن ۱۳۹۱
فتنه,

سومین آیه ای که حضرت امام بعد از دو آیه قبلی «انالله و اناالیه راجعون» و «قل انما اعظکم بواحده ان تقومولله مثنی و فرادای» بیشتر از آیات دیگر قرآن مجید (27بار) از اولین روزهای سخت مبارزه تا آخرین روزهای حیات طیبه خویش برای مقابله با تمامی توطئه و فتنه های خارجی و داخلی به آن استشهاد می کنند آیه مبارکه «ان تنصروالله ینصرکم و یثبت اقدامکم» «1» است.
در دوران سخت قبل از آغاز انقلاب اسلامی در 15 خرداد 1342 و تصویب انجمن های ایالتی و ولایتی که به دستور آمریکا شکل گرفته و زمینه های اسلام زدایی از جامعه را دنبال می کرد و در حالی که روحانیت مبارز هیچ وسیله ارتباط جمعی با مردم جز منبر نداشت و در بهره گیری از این امکان نیز پی در پی دستگیر می شدند حضرت امام(ره) با یادآوری آیه فوق خطاب به یکی از مشهورترین خطبای آن زمان میفرمایند (7آبان1341) «...یقین داشته باشید که خدای تبارک و تعالی با ماست و هیچ قوه ای نمی تواند با خواست خداوند متعال و حضرت ولی امر-عجل الله تعالی فرجه- که خواست ملت اسلام، تبع آن است مبارزه کند و به خواست خداوند تعالی نصرت با اسلام ومسلمین است «ان تنصروالله ینصرکم و یثبت اقدامکم»...»«2»
و 18 روز مانده به قیام 15خرداد (28اردیبهشت 1342) و در اوج خفقان و وحشی گری مزدوران شاه ارعاب و تهدید و دستگیری روحانیون و مبلغین جان بر کف و حاضر در صحنه مبارزه میفرمایند «... اذا ظهرت البدع فللعالم ان یظهر علمه و الا فعلیه لعنت الله«3»...
دین خدا را یاری کنید و بدانید «ان تنصروالله ینصرکم و یثبت اقدامکم»«4»
و در اوج اشغالگری و جنایات اسرائیل غاصب، در پیامی خطاب به مسلمانان جهان به مناسبت جنگ سوم اعراب و اسرائیل و فراخوانی مسلمین جهان برای مبارزه با صهیونیزیم در تاریخ 16مهر 1352 اعلام می کنند.
«مطمئن باشند که در سایه بردباری و استقامت - با به کار بستن دستورات اسلامی- فتح و ظفر از آن ملت اسلام است ان تنصروالله ینصرکم و یثبت اقدامکم...»«5» و چند ماه پس از پیروزی انقلاب اسلامی (12 مهرماه 1358) ثمرات نصرت الهی در انقلاب اسلامی برمی شمارند.
«... ان تنصرواالله ینصرکم و یثبت اقدامکم» اگر یاری بکنید دین خدا را- یاری خدا یاری احکام خداست، یاری قرآن کریم است و یاری جمهوری اسلامی است- چنانچه یاری کنید خدا را خدا هم شما را یاری می کند، این یک قضیه که یاری می کند و شما این قضیه را در عین دیدید. که شما یاری کردید اسلام را و یاری کردید احکام اسلام را و یاری کردید نهضت اسلامی را جمهوری اسلامی را، و خداوند یاری کرد شما را، اگر یاری خداوند تعالی نبود، چطور امکان داشت شمای بدون اسلحه، بدون ساز و برگ جنگی و بدون یک نظام غلبه کنید بر آنها که خودشان همه چیز داشتند و همه قدرتها در دست آنها بود، و قدرت های شیطانی خارجی هم پشت سرشان ایستاده بود و تایید می کرد. لکن شمارا خدا نصرت داد، آنهایی که غفلت دارند از این معنا که یک اراده بزرگ در عالم هست و همه چیز تحت آن اراده است. آنها برایشان معماست، یک معمای حل نشدنی، که چطور شد این مطلب که یک ملت با هیچ و هیچ ساز و برگ بر یک همچو قدرتهای بزرگ غلبه کرد و همه را بیرون راند اینها غافلند از اینکه یک اراده ای فوق همه اراده ها هست... اگر نصرت خدا نبود، چه طور ذهن اینها را منصرف کرد از اینکه مقابله با همه قدرت ها پیدا بکند، اگر اینها با آن قدرتی که در دست داشتند مقابله می کردند و همان طور که الان در افغانستان برای برادرهای مسلم ما این طور پیش آمده، اینها را خدای تبارک و تعالی منصرف کرد و یک رعبی در دلشان انداخته که ایجاد کرد و ترسیدند، یعنی یک قدرت بزرگ شیطانی از یک ملت بی ساز و برگ ترسید نتوانست مقاومت بکند. این ها نصرت های الهی است که حسب نظر همگی که یک قدری تامل در اطراف قضایا بکند واضح است که همه نصرت خدا بود همه این پیشرفت ها نصرت خدا بود. جمله دوم: ویثبت اقدامکم شما توجه کنید که تا حالا شما با قدرت و قوه ایمان آمدید و نصرت خدا را کردید. اگر چنانچه خدا هم نصرت کرد شما را و پیش بردید لکن اگر نصرت خدا را بکنید یک چیز دیگری هم دنبالش هست و آن این است که قدمهای شما را ثابت نگه می دارد اگر خدای نخواسته، نصرت را شما فراموش کنید و گمان کنید مطلب تمام است گذشت دیگر، و بروید سراغ کارهای خودتان هر کس مشغول گرفتاریهای خودش بشود و از این نصرت الهی که باید بکند، از نصرت به اسلام و احکام اسلام غفلت کند- آن نصرت سابق چون کردید، نصرت هم داد- لکن اگر نصرت از آنها قطع بشود نصرت شما قطع بشود. قدمهاتان ثابت نمی ماند بخواهد ثابت بماند تعقیب کنید این برنامه ای که تاکنون داشتید، تعقیب کنید. ما بین راه هستیم...)«6»