روحانیان، سربازان امام زمان(عج)

روحانیان، سربازان امام زمان(عج)
ابراهیم حاجی محمدزاده
۱۴ مرداد ۱۳۸۸
انقلاب اسلامی ایران, امام زمان (ع), عصر غیبت, روحانیت,

 

جایگاه انقلاب اسلامی در عصر غیبت از دیدگاه حضرت امام(ره) کجاست؟ به نظر می رسد امر عظیم غیبت آغاز تجربه ای دشوار و پیچیده اما ضروری برای وارثان راه انبیا و اولیاست. گویا این تجربه گرانسنگ و دشوار را منتظران حقیقی در چهار مرحله طی نموده و آبدیده شوند و به لیاقت حضور در ظهور قیام قائم آل محمد(ص) نائل آیند:
1- عصر ظهور مقارن غیبت: شیعیان مخلص در این مرحله به علت دشواری دسترسی به امامین عسگریین سرآغاز هجران و دوری ظاهری از قطب عالم امکان را تجربه کردند.
2- عصر غیبت صغرا: عصر آشنایی با رنج حرمان از غیبت امام و باز بودن تنها راه تماس با امام زمان از طریق نواب اربعه.
3- عصر دیجور غیبت کبری و اذن رجوع مردم به فقیهان عالم و متقی و متعهد و آگاه به زمان و مطیع امر مولا حجت ابن الحسن العسکری روحی فدا. حضرت امام(ره) بارها با تشریح سختی های دوران غیبت، روحانیت متعهد را پاسداران حریم اسلام ناب محمدی (ص) و ولایت علوی برشمرده و آنان را به نام سربازان امام زمان در عصر غیبت معرفی نموده اند.
«... علمای متعهد در طول تاریخ اسلام و تشیع مهمترین پایگاه محکم اسلام در برابر حملات و انحرافات و کج روی ها بوده اند. علمای بزرگ اسلام در همه عمر خود تلاش نموده اند تا مسائل حلال و حرام الهی را بدون دخل و تصرف ترویج نمایند. اگر فقهای عزیز نبودند معلوم نبود امروز چه علومی به عنوان علوم قرآن و اسلام و اهل بیت -علیهم السلام- به خورد توده ها داده بودند...»«1»
و مهم ترین ملاک آشکار تعهد رهبران دینی را همراهی با محرومان و پابرهنگان و دشمنی با دشمنان مردم معرفی می کنند:
«... روحانیت متعهد به خون سرمایه داران زالو صفت تشنه است و هرگز با آنان سرآشتی نداشته نخواهد داشت. آنها با زهد و تقوا و ریاضت درس خوانده اند و پس از کسب مقامات علمی و معنوی نیز به همان شیوه زاهدانه با فقر و تهیدستی و عدم تعلق به تجملات دنیا زندگی کرده اند و هرگز زیر بار منت و ذلت نرفته اند...»«2»
نقش بی بدیل و منحصر بفرد روحانیت متعهد در هدایت نسل ها در عصر غیبت از دیدگاه امام تنها راه مصون گردیدن مردم از لغزش و افتادن به راه های انحرافی است:
«... و نکته دیگری که از باب نهایت ارادت و علاقه ام به جوانان عرض می کنم این است که در مسیر ارزش ها و معنویات از وجود روحانیت و علمای متعهد اسلام استفاده کنید و هیچ گاه و تحت هیچ شرایطی خود را بی نیاز از هدایت و همکاری آنان ندانید. روحانیون مبارز و متعهد به اسلام در طول تاریخ و در سخت ترین شرایط همواره با دلی پر از امید و قلبی سرشار از عشق و محبت به تعلیم و تربیت و هدایت نسلها همت گماشته اند و همیشه پیشتاز و سپر بلای مردم بوده اند...»«3»
اگر بخواهیم جایگاه این سربازان امام زمان(عج) را در عصر غیبت کبری بطور خلاصه بازگو کنیم. جمله آخر حکم تاریخی تحریم تنباکوی مرحوم میرزای شیرازی(ره) بدرستی جایگاه ولی فقیه در عصر غیبت را بازگو می نماید: «امروز استعمال تنباکو بمنزله جنگ با امام زمان است» حضرت امام در تایید و تجلیل امر فوق که حکم جنگ با امام زمان را اعلام می کند می فرمایند:
«... حکم نیم سطری یک مرجع مذهبی مورد علاقه مردم دارای چنان قدرتی است که دولت انگلستان و دربار قدرتمند قاجار را به زانو درآورد.»«4»
و در راستای دیدگاه الهی و ولایتی فوق در اولین روزهای پیروزی انقلاب اسلامی (30/1/1358) اینگونه رهنمود می دهند:
«... این من نبودم که بواسطه من پیروزی را بدست آوردید، خدای تبارک و تعالی در سایه امام زمان- سلام الله علیه- ما را پیروز کرد...»«5»