آری ما ضد آمریکا هستیم

آری ما ضد آمریکا هستیم
ابراهیم حاجی محمدزاده
۲۸ آبان ۱۳۸۷
سیاست, آمریکا و انقلاب اسلامی,

«... مگر تحقق دیانت جز اعلام محبت و وفاداری نسبت به حق و اظهار خشم و برائت نسبت به باطل است؟ حاشا که خلوص عشق موحدین جز به ظهور کامل نفرت از مشرکین و منافقین میسر گردد...»«1»
38 روز قبل از پیروزی انقلاب اسلامی اسوه عارفان مبارزه جو (امام خمینی ره) در پاریس و در جواب مصاحبه گر تلویزیون سی بی اس آمریکا که گمان می کرد رهبر انقلاب در موضع ضعف و تبعید قرار دارد و به مجرد فرار شاه در مقابل قدرت ارباب شاه یعنی آمریکا، تسلیم خواهد شد از امام می پرسد:
«حضرت آیت الله، در بعضی از محافل آمریکایی شما متهم هستید که ضد آمریکایی هستید. آیا به نظر حضرتعالی اگر شاه ساقط بشود دلیلی برای ترس آمریکایی ها وجود دارد؟» و امام در پاسخ می فرمایند؛ «اگر معنای ضدیت با آمریکا این است که ما می خواهیم وابسته به آمریکا نباشیم، آری ما ضد آمریکایی هستیم؛ و اگر ترس آمریکا از این است، آری باید بترسد!»«2»
پاسخ سیاسی امام که برگرفته از آموزه های الهی و روش انبیاست، موضع همیشگی انقلاب اسلامی را در هر شرایط از دوران تبعید و ضعف تا زمان جهانی شدن انقلاب اسلامی با صلابت و قاطعیت کاربرد دارد. چرا که حضرت امام در تبیین شناخت دقیق از هویت شیطان بزرگ و پوچی و بی هویتی تحلیل های شیطان زدگان مرعوب و بی هویت داخلی میفرمایند:
«نکته مهمی که همه باید به آن توجه کنیم و آن را اصل و اساس سیاست خود با بیگانگان قرار دهیم این است که دشمنان ما و جهانخواران تا کی و تا کجا ما را تحمل می کنند و تا چه مرزی استقلال و آزادی ما را قبول دارند. به یقین آنان مرزی جز عدول از همه هویت ها و ارزش های معنوی و الهی مان نمی شناسند. به گفته قرآن کریم، هرگز دست از مقاتله و ستیز با شما برنمی دارند. مگر اینکه شما را از دینتان برگردانند ما چه بخواهیم و چه نخواهیم صهیونیست ها و آمریکا و شوروی در تعقیبمان خواهند بود تا هویت دینی و شرافت مکتبی مان را لکه دار نمایند...»«3»
معمار انقلاب اسلامی تا قبل از فروپاشی شوروی که به تعبیر ایشان «... از این به بعد کمونیسم را باید در موزه های سیاسی جهان جستجو کرد...»«4» در کنار مخالفت با استکبار جهانی غرب و صهیونیزم بین الملل، استکبار شرق و جنایات آنان را نیز محکوم می کردند تا با نشان دادن قدرت الهی انقلاب اسلامی، محرومان و مستضعفان جهان را با این باور و امید آشنا سازند که، انقلاب مبتنی بر تعالیم توحیدی انبیاء و در سایه ایمان خالصانه پیروانش می تواند بدون هیچ گونه وابستگی روی پای خود بایستد. و در دامی که همواره شرق برای انقلابیون تدارک دیده بود نیفتند. امام خمینی این ترفند تاریخی نسبت به ادعاهای کمونیسم بین الملل را در پیام به گورباچف اینگونه بازگو می کنند:
«... مکتبی که سالیان سال فرزندان انقلابی جهان را در حصارهای آهنین زندانی نموده بود...««5»
مردم ما با آگاهی و همدلی اعتقادی و درک صحیح از رهنمودهای امام (ره) بود که در روزهای نخستین انقلاب فریاد نه شرقی نه غربی جمهوری اسلامی سر دادند و رهبر الهی آنان با افتخار به این حقیقت اشاره می فرمایند: «... هیچ کشوری را شما سراغ ندارید که از ابرقدرتی بریده باشد و به ابرقدرت دیگری اتصال پیدا نکرده باشد. بدون استثنا تمام کشورهای دنیا یا در تحت سلطه مستقیم یا غیرمستقیم این ابرقدرت اند یا در تحت سلطه مستقیم و غیرمستقیم آن ابرقدرت. و شما تنها هستید در دنیا که فاتحه هر دو را خواندید. و دست هر دو را کوتاه کردید و می خواهید شما خودتان باشید، می خواهید مستقل باشید. می خواهید آزاد باشید...»
منادی راه انبیاء واولیاء روش سیاسی الهی فوق را در پرتو تعهد و ایمان به اصول اسلام ناب محمدی دانسته و می فرمایند:
«... آری اگر ملت ایران از همه اصول و موازین اسلامی انقلابی خود عدول کند و خانه عزت و اعتبار پیامبر و ائمه معصومین: علیهم السلام: را با دست های خود ویران نماید. آن وقت ممکن است جهانخواران او را به عنوان یک ملت ضعیف و فقیر و بی فرهنگ به رسمیت بشناسند، ولی در همان حدی که آنها آقا باشند. ما نوکر، آنها ابرقدرت باشند ما ضعیف، آنها ولی و قیم باشند ما جیره خوار و حافظ منافع آنها، نه یک ایران با هویت ایرانی- اسلامی، بلکه ایرانی که شناسنامه اش را آمریکا و یا شوروی صادر کند، ایرانی که ارابه سیاست آمریکا و شوروی را بکشد و امروز همه مصیبت و عزای آمریکا و شوروی شرق و غرب در این است که نه تنها ملت ایران از تحت الحمایگی آنان خارج شده است که دیگران را هم به خروج از سلطه جباران دعوت می کند...»«6»
از دیدگاه سیاسی الهی امام(ره) در دنیای کنونی دینداری و تعهد به اسلام و قرآن مساوی است با مبارزه و در دام ترفندهای شیطانی نیفتادن و از مشکلات و سختی ها نهراسیدن.
«... دست آمریکا و سایر ابرقدرت ها تا مرفق به خون جوانان ما و سایر مردم مظلوم و رزمنده جهان فرو رفته است. ما تا آخرین قطره خون خویش با آنان شدیداً می جنگیم، چرا که مرد جنگیم. ما انقلابمان را به تمام جهان صادر می کنیم، چرا که انقلاب ما اسلامی است و تا بانگ لااله الاالله و محمد رسول الله بر تمام جهان طنین نیفکند مبارزه هست و تا مبارزه در هر جای جهان علیه مستکبرین هست ما هستیم»«7»