اندیشه های امام در آمریکای لاتین

اندیشه های امام در آمریکای لاتین
نیکولاس کاسی سی یرا
۱۷ بهمن ۱۳۹۳
عرفان, دفاع مقدس, انقلاب اسلامی ایران, حسینیه جماران, مصطفی چمران, محی‌الدین حائری شیرازی,

اشاره:

استاد «نیکولاس کاسیوسی یرا»، استاد تاریخ دانشگاه کوبا طی بازدیدی از موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(ره) که در تاریخ مهرماه سالجاری صورت گرفت و در نشستی با بعضی از مسئولین این موسسه مطالب مفصلی بیان کردند که بخشهای عمده آن به شرح ذیل به نظر خوانندگان گرامی می رسد. لازم به یادآوری است که استاد «سی یرا» بعد از پیروزی انقلاب اسلامی از شنوندگان رادیو ایران بوده اند و در مسابقه بزرگ فجر- که از طریق صدای برون مرزی جمهوری اسلامی ایران برگزار می شود و هدفش مطالعه در انقلاب اسلامی است – در دور دوّم با عنوان (جایگاه زن در جهان از دیدگاه مسلمانان) رتبه اوّل را حائز شدند.

ایشان کتابهای متعددی درباره انقلاب اسلامی مطالعه کرده اند. استاد «سی یرا» علاوه بر تدریس در دانشگاه، روزنامه نگار نیز هستند و در زمینه تهیه گزارش، تحلیل و فعالیتهای جوامع اسلامی با صدای جمهوری اسلامی همکاری دارند. همسر استاد «سی یرا»، خانم «نیو لاسایق» که چند سال قبل مرحوم شدند و فقدان وی غم سنگینی برای استاد به جای نهاد بانویی بودند لبنانی الاصل و موسیقی دانی بزرگ و به قول استاد «سی یرا» «در کوبا نفر اوّل موسیقی بودند». استاد از طریق همسر هنرمند خود با اسلام و مسلمانان آشنا شد و به کشورهای اسلامی سفر کرد. می نشینیم پای سخنان این استاد اندیشه مند کوبایی.

- از کلمات محبت آمیز شما متشکرم و از این جلسه که برای من هیجان عمیقی بوجود می آورد که در موسسه ای باشم که حضور دائمی امام خمینی را متبلور می کند. من قول می دهم که صرف نظر از درجه تحصیلی کارهای متواضعانه ای که برای امام انجام داده ایم برایتان ارسال و گزارش کنم. ما دوستان بزرگ ایران در کوبا هستیم. از طرف سفارت ایران دعوت شدیم که به مناسبت رحلت امام کنفرانسی تشکیل دهیم. این کنفرانس در مرکز مطبوعات بین الملل کوبا که از مهمترین مجموعه های فرهنگی در کوباست برگزار شد. بیش از یکصد نفر از شخصیت های کوبایی در آن شرکت کردند و متن کنفرانس در نوارهای کاست موجود است.

همسر من اسلام را درک کرد. او در مجله کوثر [چاپ قم] مقاله نوشته است. [287] من به همراه او از تمام خاورمیانه دیدن کرده ام ولی این اوّلین بار است که از یک کشور واقعاٌ اسلامی دیدن می کنم. ما می توانیم با موسسه شما مبادلاتی ثمر بخش در زمینه چاپ و انتشار مطالب داشته باشیم. ما نشریه «التوحید» را در کوبا چاپ خواهیم کرد، همچنین افکار امام و کلمات قصار ایشان را و شناختهای تاریخی ایشان را. ما در جهت اشاعه افکار اسلامی کار می کنیم. در کوبا یک دپارتمان مسایل دینی وجود دارد که تمامی فعالیتهای مذهبی کشور را هدایت می کند. من و دیگران برای احداث مسجد خیلی تلاش کردیم ولی فعلاً اجازه احداث نمی دهند.

کوبا همچنان ضد مذهب است و نمی شود از احداث مسجد صحبت کرد. لاکن ما بنا داریم یک مرکز مطالعات اسلامی داشته باشیم که مقدمه ای است برای احداث مسجد. البته کوبا در برابر مذهب منجمله مسیحیت کوتاه آمده است و پاپ بزودی به کوبا می رود.

من به وحدانیت اسلامی معتقدم و در این جهت مبارزه می کنم و در صورت کمک موسسه شما یعنی دادن کتاب و اطلاعات برای مرکز اسناد، ما مستقیماً کار خواهیم کرد. من در این نشست برادرانه عرض می کنم که برگزاری مسابقه در کوبا درباره زندگی و افکار امام به عنوان یک فعالیت مشترک مثبت ارزیابی می شود ولی فکر می کنم فعالیتهای مشترک از طریق دانشگاه می تواند اسباب اشاعه بیشتر افکار امام باشد و فکرمی کنم این کاردرستی است. بازکردن فضای مذهبی برای معنویات انسان مهم است و این اقدامات به ایجاد و شکل گیری مذهب در میان مردم کمک خواهد کرد و انشاء الله یک بینش اسلامی توسعه یابد البته خیلی ها از چنین خبری وحشت دارند ولی من فکر می کنم در سالهای 2000 اسلام نخستین دین جهان خواهد شد. چون بخشهای عیسوی که ما می شناسیم حاوی مسایل صوری است. در اینجا اهمیت موسسه شما روشن می شود. در آمریکای لاتین افکار امام شناخته شده نیست که خدا توفیق بدهد این کار را انجام دهیم. و اگر بتوانیم این مطالب را در اسپانیا، آرژانتین و مکزیک چاپ کنیم و ما در حد امکان چنین خواهیم کرد. آرزوی من این است که یکی از خیابانهای کوبا را نیز به نام امام خمینی نام گذاری کنیم.

اضافه می کنم که مهمترین کار و بیشترین کار امام که در کوبا مورد استقبال واقع شد وصیت نامه ایشان بود. ولی نامه ایشان به گورباچف به نحو خاصی پخش شد، آن طور که خود می دانید. البته از زمان سقوط اردوگاه سوسیالیستی مقوله انقلاب در کوبا مورد تجدید نظر واقع شده است. یک کشیش کاتولیک برزیلی بنام «فرامی بتو» با «کاسترو» مصاحبه ای انجام داده است که عنوانش «فیدل و انقلاب» بود. «فیدل» در جریان مصاحبه مقداری از دلتنگی های دوران کودکی و جوانی خود گفته است. البته او خودش از یک خانواده ثروتمند بود و با برادرش در مدرسه کاتولیک ها درس خوانده بود و آخرین مدرسه اش ژوزوئیت ها بود. انقلاب او یک انقلاب ضد دینی بود. در آن زمان اخباری که بیان مذهبی داشت سانسور می شد ولی فعلاً کاملاً تغییر کرده است. خصوصاً از زمان ملاقات کاسترو با پاپ کلیسای کاتولیک فعلاً در کوبا در آزادترین فضاست و یک کوبایی به عنوان اسقف منصوب شده است. کاسترو سیاست باز کردن فضا را برای اکثر ادیان ادامه می دهد حتّی برای بهایی گری! به سبب ترویج توریسم بینش آفریقایی مذهبی – یعنی بینش خرافی – در کوبا رایج شده است که تقلبی و غیر واقعی است و هم اینکه جنبه ها و عناصر عوامی گری دارد.

ما افتخار می کنیم وقتی که آقای «مصباح» [288] به آمریکای لاتین و کوبا آمدند در مکزیک بعد از سخنرانی ایشان یک اسقف مکزیکی بعد از گوش دادن به سخنان ایشان گفت: «برای شناختن ارزشهای امنیت اجتماعی شهروندان بایستی همان راه جمهوری اسلامی ایران را طی کرد». ولی فراموش نکنید که در آمریکای لاتین یک لابی صهیونیستی قوی وجود دارد که از نهادهای قدرتمندی است که بر دولت اثر می کنند.

مثلاً شخص «مند» که اصل سوری دارد و رئیس جمهور آرژانتین است چهار نفر از وزرایش از لابی یهودی هستند. هر چند کوبا با اسرائیل ارتباط رسمی ندارد، ما از حجم سرمایه گذاری اسرائیل در کوبا نگرانیم و فکر می کنیم کنیسه ها نقشهای دیگری ایفا می کنند. آنها به شهروندان یهودی الاصل کمک مالی می کنند، به اسرائیل کمک می کنند و شایع هم شده بود که کوبا با اسرائیل روابط خود را از سر خواهد گرفت. برخی از موسسات یهودی که ملی شده بودند به صاحبان آنها عودت شده است.

مروری بر یک میراث گرانبها

گزارشی از پنجمین گردهمایی تبیین اندیشه های دفاعی حضرت امام خمینی(ره)

برابر گزارش معاونت روابط عمومی و تبلیغات سازمان عقیدتی – سیاسی وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح پنجمین گردهمای تبیین اندیشه های دفاعی حضرت امام خمینی(ره) بمنظور نشر و گسترش افکار والای آن امام همام در ابعاد دفاع فرهنگی، سیاسی و نظامی، ایجاد زمینه های مناسب برای مسئولان و آحاد پرسنل نیروهای مسلح در جهت شناخت و پیروی روزافزون از تفکرات امام راحل(س) و همچنین تشریح نقش محوری بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران در جنگ تحمیلی و نیز تبیین نقش ولایت و رهبری در هدایت و بسیج مردمی برای حضور بموقع در صحنه های گوناگون انقلاب و پاسداری از ارزشها و فضیلت ها با شرکت ایت الله حائری نماینده ولی فقیه و امام جمعه شیراز، حجج اسلام صفایی رئیس دفتر عقیدتی سیاسی فرماندهی معظم کل قوا، ابوترابی نماینده ولی فقیه در ستاد رسیدگی به امور آزادگان، قائمی رئیس سازمان عقیدتی سیاسی وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح، مهندس چمران معاون فرهنگی ستاد کل نیروهای مسلح، فرماندهان نظامی، مقامات استان فارس و جمعی از معاونین و مدیران این وزارتخانه و روحانیون عقیدتی سیاسی در 7 مهرماه سالجاری در شیراز برگزار شد.

در این هم اندیشی که به همت سازمان عقیدتی سیاسی وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح در سالن امام خمینی(ره) شرکت صنایع الکترونیک ایران تحت پوشش این وزارتخانه برگزار شد، بیش از 500 تن از پژوهشگران، محققان و اندیشمندان کشورمان شرکت داشتند.

در مراسم گشایش ابتدا قاسم واثقی دبیر این گردهمایی ضمن ارائه گزارشی به تشریح اهداف پنجمین گردهمایی تبیین اندیشه های دفاعی حضرت امام خمینی(ره) پرداخت. وی گفت: در چهار سمینار گذشته که در تهران برگزار شد، مجموعاً 350 مقاله ارائه گردید که در این رابطه 5 جلد کتاب منتشر شده است.

واثقی ادامه داد: در پی انتشار فراخوان مقاله پنجمین گردهمایی در وسایل ارتباط جمعی تعداد 185 مقاله به دبیرخانه واصل شد و در این رابطه 9 مقاله برتر انتخاب و 20 مقاله دیگر بمنظور انتشار در مجموعه ای جدید ویراستاری و آماده گردید.

دبیر این گردهمایی در پایان گفت: 3 مقاله برتر در گردهمایی قرائت خواهد شد.

برپایه این گزارش آنگاه ایت الله حائری نماینده ولی فقیه در استان فارس طی بیانات مبسوطی به نقش و اهمیت حقیقت اسلام بعنوان یکی از جلوه های انسانی و برتر از قوانین و اصول مادی اشاره کرد و گفت: اسلام در سطح وسیعی، انسان و مراحل تکاملی آن را تا رسیدن به کمال و تعالی مطرح می سازد. و تراوش های ذهنی او نیز ذخائری است که خداوند متعال برای تبدیل کردن انسان بالقوه به انسان بالفعل در نهاد او به ودیعه گذاشته است.

ایت الله حائری در بخش دیگری از سخنان خود با بیان ارزشهای انسانی به حضور گسترده نیروهای مردمی در دفاع و پاسداری از دستاوردهای انقلاب اسلامی بویژه 8 سال دفاع مقدس پرداخت و گفت: حسن موضع گیری، بینش و بصیرت بنیانگذار جمهوری اسلامی در طول سالهای دفاع مقدس، اهداف بزرگ انقلاب اسلامی را در جهان تعمیم داد.

وی در این رابطه ادامه داد: دفاع مقدس صحنه مقابله و مقایسه انسان اسلام انقلابی با انسان اسلام تحریف شده بود، که علیرغم حمایت های همه جانبه استکبار موفق به پیروزی نگردید.

نماینده ولی فقیه در استان فارس دفاع فرهنگی را در جنگ تحمیلی، مقدم بر دفاع نظامی ذکر کرد و ایثارگریهای رزمندگان و حماسه آفرینی های آنان را در مناطق عملیاتی، شکوفایی ارزشهای انسانی دانست و گفت: رهایی از مادیات و رسیدن به عرش اعلا، زیباترین حماسه های عشق و ایثار را در جبهه های نبرد آفرید و انسانیت را آزادی و معرفت را اعتلا بخشید و این همان است که خداوند انسان را بر فرشتگان برتری داد و کمال آنها را در سجده بر آدم دانست.

ایت الله حائری همچنین با اشاره به شخصیت و سیره امام خمینی(ره)، هدایت و رهبری امام راحل را در سالهای دفاع مقدس نشانگر پیروی و تبعیت آن مقام معظم از دین مبین اسلام و ائمه معصومین دانست و گفت: امام راحل(س) در مقاطع مختلف دفاع مقدس، اصل اطاعت از خداوند متعال را جان مایه حرکت خود قرار داده بود و هرگز بر اساس عصبیت نمی جنگید. حضرت امام برای رضای ذات اقدس احدیت قیام کرد و در یک چهره حسینی، از اسلام راستین در جنگ تحمیلی به دفاع پرداخت و برای رضای پروردگار قطعنامه را با تمام تلخی های آن پذیرفت، که خود بالاترین پیروزی بود.

امام جمعه شیراز خاطرنشان ساخت: اسلام و انسان در قاموس حضرت امام خمینی(ره) از یکدیگر قابل تفکیک نیستند و هدف آن آزادگی انسان است که امروز مصادیق آن را در صحنه های مبارزه فلسطینیان با اشغالگران قدس و حامیان آن در جهان و عجز و ناتوانی آنها در برابر انسانهای آزاده فلسطینی شاهد هستیم.

ایت الله حائری همچنین در بخش دیگری از بیانات خود به مشکلات داخلی کشورهای غربی و سیر نزولی آنها در ابعاد اجتماعی اشاره کرد و یادآور شد: دولتمردان استکبار، بلحاظ اینکه خدمت به مردم را امری فطری نمی دانند، لذا برای هدایت آنان اهمیتی قائل نیستند، حال آنکه رهبرانی که بر اساس یک هدف فطری و انسانی برای اعتلای بخشیدن به ارزشهای انسانی قیام می کنند، همواره از حمایت های مردمی برخوردار هستند، حضور مشتاقانه بسیج و نیروهای مردمی در اطاعت از فرماندهی کل قوا در دفاع مقدس نمونه بارزی از فطری بودن حضرت امام خمینی(ره) بوده است. نماینده ولی فقیه در استان فارس، تلاشها و هیاهوهای تبلیغاتی استکبار را در از بین بردن اهداف انقلاب بی حاصل دانست و اظهار داشت: امروز ملت های آزاده بسیاری هستند که به انقلاب اسلامی عشق می ورزند و جمهوری اسلامی ایران را برای رهایی از قیود استکبار، الگوی خود قرار داده اند.

ایت الله حائری ایثار گری و از خود گذشتگی رهبران ومردم را در حکومت اسلامی که مقام عظمای ولایت هدایت آن را بعهده دارد، مبدا تحول و دگرگونی نظام در حرکت بسوی آزادی دانست و گفت: در قلمرو ولایت فقیه هدف نهایی هرگونه تحول و دگرگونی کمال و سعادت است، سقوط و ارتجاع در آن معنا نمی یابد، لذا اعتصام به ولایت و تبعیت از رهبری آن زمینه های لازم را برای آزادگی و حرکت های تعالی بخش فراهم می سازد.

امام جمعه شیراز در پایان بیانات خود برگزاری گردهمایی اندیشه های دفاعی حضرت امام خمینی(ره) را در احیاء و ترویج افکار والای امام راحل برای راهبردهای اینده انقلاب اسلامی تحت رهبری خردمندانه مقام معظم رهبری موثر و مثبت خواند و بر لزوم پیروی از مقام عظمای ولایت تاکید نمود. بر پایه این گزارش، آنگاه حجهالاسلام ابوترابی نماینده ولی فقیه در ستاد رسیدگی به امور آزادگان ضمن ایراد مطالبی پیرامون امام و فرهنگ ایثار گری و شهادت طلبی، تبعیت مردم از آن امام همام را نشانه الهی بودن افکار والای امام راحل(س) دانست و گفت: حضور یوم الله 15 خرداد، پیروزی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس و دیگر صحنه های انقلاب هر کدام جلوه هایی از تابعیت مردم از امام و تبعیت امام از اسلام ناب محمدی(ص) را نشان می دهد.

حجه الاسلام ابوترابی در ادامه گفت: حضور امام خمینی(ره) شهادت طلبی را لزوم پیروزی انقلاب اسلامی می دانستند و ایشان نیز با تمام وجود آن را در گفتار و اعمال خود مراعات می نمودند.

نماینده ولی فقیه در ستاد رسیدگی به امور آزادگان یادآور شد: امام راحل(س) با کمالات روحی و معنوی خود بعد از یک هزار و چهار صد سال، اسلام را در این سرزمین احیاء نمود و با عزت بخشی و تحول روحی در میان این امت، زمینه رهایی آنان را از طاغوت فراهم ساخت و مردم نیز با اعتماد خود به رهبر و اعتقاد به روحانیت پای بندی خود را به انقلاب نشان دادند و در همه عرصه ها به پیروزی رسیدند و عزت و افتخار آفریدند.

این گزارش حاکی است در ادامه این گردهمایی مهندس چمران معاون فرهنگی ستاد کل نیروهای مسلح و رئیس بنیاد حفظ و آثار و ارزشهای دفاع مقدس طی سخنانی به رهنمودهای حضرت امام خمینی(ره) در خصوص حفظ آثار دفاع مقدس گفت: امام راحل رضوان الله تعالی علیه در ملاقاتها و دیدارهای خود، همواره تاکید داشتند، تا آثار جنگ باید، بعنوان یک نماد برای هدایت نسل اینده حفظ گردد. ایندگان ایثارگریهای سپاه اسلام در نبرد با استکبار را تجسم نمایند و جنایت های دشمن را مشاهده کنند و در آمادگی دفاعی لازم باشند.

مهندس چمران حفظ آثار و ارزشهای دفاع مقدس را از بُعد معنوی آن مورد تاکید قرار داد و افزود: ایجاد یادمانهای مختلف از آثار جنگ تحمیلی تجلی فدارکاریها و جانفشانیهای دلیر مردانی است که در عرصه پیکار با خصم هستی خویش را در طبق اخلاص نهادند و آزادی را برای امت سلحشور میهن اسلامیمان به ارمغان آوردند.

وی در ادامه حفظ آثار و ارزشهای دفاع مقدس را یک ضرورت اجتماعی خواند و بر مشارکت همه جانبه و بسیج گونه مردم و سازمانهای دولتی و نهادهای انقلابی و نیروهای مسلح در آن را بمنظور زنده نگهداشتن ارزشها و فضیلتهای بدست آمده در طول سالهای جنگ تحمیلی مورد تاکید قرار داد.

این گزارش می افزاید: بعد از ظهر روز برگزاری این گردهمایی 3 تن از صاحبان مقالات به اسامی حجهالاسلام محمدرضا آقاجانی قناد، زینب مودتی و سید اصغر جعفری که بعنوان نفرات برگزیده پنجمین گردهمایی تبیین اندیشه های دفاعی حضرت امام خمینی(ره) انتخاب شده بودند، به ارائه مقالات خود پرداختند.

برپایه این گزارش، حجهالاسلام قائمی رئیس سازمان عقیدتی سیاسی وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح در مراسم اختتامیه این همایش معنوی با ایراد مطالبی پیرامون اهداف و نتایج حاصل از برگزاری پنجمین گردهمایی تبیین اندیشه های دفاعی حضرت امام خمینی(ره) به تشریح افکار والای آن امام همام پرداختند و لزوم ترویج و گسترش اندیشه های ناب امام راحل را در کلیه شئون زندگی مورد تاکید قرار داد.

وی در ادامه تبیین دفاع فرهنگی در اندیشه های تابناک امام خمینی(ره) را در شرایط کنونی جامعه و در برابر هجوم فرهنگی بیگانگان، حائز اهمیت خواند و آن را سدی در مقابل شبیخون فرهنگی دشمنان انقلاب اسلامی ذکر کرد.

در پایان این مراسم همچنین، کریم حیدری، مصطفی آخوندی، مرتضی معافی، محمد رضا هدایتی، سید محمد حسین شاهرودی و محمد باقر حسبی بعنوان صاحبان دیگر مقالات برگزیده معرفی شدند و جوائز خود را دریافت نمودند.

تئوری انقلاب

«بازسازی تئوری انقلاب در آثار امام خمینی» عنوان رساله کارشناسی ارشد آقای «بهزاد دوران» دانشجوی دانشکده علوم انسانی دانشگاه تربیت مدرس است که در سال 1375 به رشته تحریر درآمده و استاد راهنمای آن آقای «دکتر حسین بشیریه» و استاد مشاور آقای «دکتر علی محمد حاضری» است. از رساله مزبور در تاریخ 14/6/75 دفاع بعمل آمده است. آقای «دوران» در رساله خود بعد از ذکر کلیات و فرض و روش تحقیق طی مبحث «ادبیات تحقیق» به نظریه های کلاسیک و جدید انقلاب در جهان و در جهان سوم پرداخته سپس نظریه ها و مدلهایی تحلیلی برای تبیین انقلاب اسلامی ارائه می نماید. ایشان در بخش دیگری از رساله خود به تبیین حکومت حق و باطل و مباحثی از قبیل آگاهی و بیداری مردم، استبداد و استثمار، تحول معنوی، دوستان و دشمنان انقلاب و… می پردازد. و نهایتاً طی جمعبندی و نتیجه گیری تحقیق خود انقلاب اسلامی و شرایط ذهنی و عینی آن و تعبیر جامعه شناختی نظر امام برای تبیین انقلاب را مطرح و مدلی برای تبیی انقلاب اسلامی در آثار امام خمینی(س) عرضه می کند.

امام خمینی و عرفان اسلامی

«امام خمینی و عرفان اسلامی» عنوان رساله کارشناسی ارشد آقای «رضا قلی رمضانی آهو دشتی» از واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی رشته عرفان اسلامی است که در سال تحصیلی 1376 – 1375 به رشته تحریر درآمده است. استاد راهنمای این رساله آقای «دکتر اسماعیل حاکمی» و استاد مشاور آقای «دکتر غلام حسین ابراهیمی دینانی» است.

آقای «آهو دشتی» در رساله خود بعد از مقدمه و تعریف «عشق» به عنوان سبب وجود عالم به تجلیات الهی و حجابهایی که بین طالب و مطلوب وجود دارد می پردازد و سپس بحث مفصلی را درباره خدا در عرفان امام مطرح می سازد و بعد از اشاره به چگونگی اسماء و صفات الهی، وحدت وجود و موضوع لقاء الله، درباره خصوصیات عرفان امام و جامعیت این عرفان مطالبی را می آورد و سپس فصولی را به مباحث خلافت و ولایت، منازل سالکان در نماز عارفان، فقر، الهامات و کرامات اختصاص داده و نهایتاً اسفار اربعه یا سفرهای روحانی عارفانه را از دیدگاه امام خمینی(س) بررسی می کند.

جمله ای از کارشناسان در جریان برگزاری هشتمین نشست

سازمان کنفرانس اسلامی در تهران به علت فشردگی برنامه ها و مسایل امنیتی امکان مصاحبه با سران کشورهای اسلامی برای خبرنگاران جراید پیش نیامد لاکن بعضی از کارشناسان سازمان یا خبرنگاران مهمان جملاتی درباره امام خمینی بیان کردند که قسمتی از این بیانات ذیلاً به نظر خوانندگان گرامی می رسد.

●ماریو اسکیالویا از مرکز اسلامی رم:

امام خمینی(ره) یکی از حاکمان اسلامی بود که جلوتر از زمان خود زندگی می کرد.

●یکی از کارشناسان سازمان کنفرانس اسلامی در جده:

امام خمینی(ره) بزرگترین شخصیتی است که انقلاب اسلامی را رهبری کرد. او فردی دستکار، مومن و معتقد و بسیار مذهبی بود. او موفق شد عصر تازه ای را پایه ریزی کند.

●کارشناس بحرینی:

یکی از بزرگترین علمای اسلام بود و افکار ایشان تاثیر زیادی بر جنبشهای اسلامی منطقه داشت.

●سردبیر مسلم نیوز:

امام خمینی(ره) را فردی بسیار تاثیرگذار روی مسلمانان جهان و جنبشهای آزادیبخش اسلامی می دانم.

●روزنامه نگار کویتی:

من کوچکتر از آن هستم که بتوانم درباره عظمت امام خمینی(ره) صحبت کنم. او مردی بزرگ است که جهلان او را می شناسد.

حسینیه جماران

حسینیه جماران که در زمان حیات امام خمینی(س) قلب و روی جهان اسلام بود، اینک در فراغ یار نیز میعادگاه عشّاق و ارادتمندان حضرت روح الله است. گویی در این حسینیه عطر امام که یادآور سید الشهدا است، جاودان در هوا موج می زند.

اینک حسینیه و اتاق کوچک امام خمینی زیارتگاه زائران دور و نزدیک است. در طول سال بویژه در ایام دهه فجر و سالگرد رحلت امام خمینی کاروانهای متعدد و افراد و شخصیتها از سراسر جهان به این مکان مقدس مشرّف می شوند، مراسم دعا، سخنرانی و عزاداری بجا می آورند و از یاد حضرت امام قوت قلب می گیرند.

اخیراً موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی برای سهولت ایاب و ذهاب زائرین و راهنمایی ایشان نسبت به مرمت بعضی از قسمتهای لازم و نصب تابلوهای راهنما و تهیه عکس حضرت امام که مورد تقاضای اکثر مهمانان است و همچنین احداث نگارخانه و برگزاری بعضی از مراسم مذهبی اقدام نموده است و مسئولین حسینیه در تمام سال آمادگی پذیرش زائران داخلی و خارجی را دارند.

برابر گزارش دفتر حسینیه در سه ماهه دوم سالجاری پیش از 28 هزار نفر زائر داخلی و بیش از 4 هزار نفر از زائران خارجی از حسینیه جماران بازدید کرده اند.

ایت الله

برابر گزارش سفارت جمهوری اسلامی ایران از تاشکند (ازبکستان) یک خانواده مسلمان اندیجانی (دره فرغانه) که دو فرزند خود را از دست داده بودند نذر کردند نام فرزند سوّم خود را به احترام امام خمینی «ایت الله» بگذارند تا خداوند وی را حفظ نماید و وی بتواند به ایران سفر کرده و در ایران تحصیل کند. اینک که خداوند متعال فرزند دیگری به ایشان عطا فرموده به سفارت ایران مراجعه کردند و در همانجا مراسم نام گذاری طفل بعمل آمد.

این گزارش اضافه می کند: مردم دره فرغانه یعنی شهرهای فرغانه، خوقند، اندیجان و نمنگان علایق ویژه ای به جمهوری اسلامی ایران دارند.

انتصاب

از سوی آقای حمید انصاری قائم مقام موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی طی حکمی برادر حجهالاسلام والمسلمین سید قاسم محمد زاده موسوی به سرپرستی نمایندگی موسسه در استان اصفهان منصوب شدند.

طی همین حکم از زحمات برادر سید علی نکویی زهرایی مسئول سابق نمایندگی که در تاسیس نمایندگی موسسه در استان اصفهان و انجام برنامه های گوناگون اعم از سمینارها، سخنرانیها، نمایشگاهها و...

زحمات فراوانی را متحمل شدند سپاسگزاری و تقدیر بعمل آمده و مسئولیت جدید ایشان به عنوان استاندار قزوین تبریک گفته شده است.

آقای نکویی، استاندار قزوین طی نامه ای نسبت به پیشنهاد قائم مقام موسسه برای قبول عضویت در شورای برنامه ریزی نمایندگی موسسه در استان اصفهان اعلام داشتند «ضمن تشکر از الطاف تولیت عظمای موسسه، سرپرستی محترم و جنابعالی و سایر همکاران ارجمند خدمتگزاری در آن موسسه محترم برای اینجانب فرصت مغتنمی بود که با یاد و خاطره حضرت امام خمینی(ره) و تلاش جهت اعتلای نام مبارک ایشان و رشد افکار و اندیشه های تابناکشان توان تازه ای یافته و به آن مباهات نمایم. هر نوع همکاری و خدمتی که صلاح بدانید و در عهده ام باشد با کمال میل پذیرفته و آن را افتخار و توفیقی از جانب حق تعالی می دانم. موفقیت جنابعالی و سایر عزیزان را از خداوند متعال خواستارم.»

زرهِ مومنان

آقای احمد حسین یعقوب محقق اردنی گفت: حضرت امام خمینی حکومتی برای احیاء اسلام در ایران تاسیس کرد که تا ابد زره مومنان خواهد بود. وی افزود: امام خمینی(ره) بدون سلاح و فقط با کلام طیبه توانست بزرگترین دولت شیطانی را در دوران جدید ساقط کند.(1)

دلیل استقبال

یکی از رهبران منطقه کارگیل کشمیر در دیداری که هیات نمایندگی جمهوری اسلامی ایران از هند داشت دلیل استقبال مردم این منطقه را، علاقه مردم کارگیل کشمیر به ایران، شخص امام راحل و رهبر معظم انقلاب اسلامی توصیف کرد.(2)

همایش

در سالروز ولادت با سعادت حضرت زهرا (س) و میلاد امام خمینی(ره) همایش نقش امام خمینی در احیاء شخصیت زن در سالن اجتماعات مرکز آموزشی درمانی هفده شهریور رشت برگزار شد. و در این همایش چند مقاله با عناوین ذیل قرائت شد: حضرت زهرا(س) اسوه حسنه زنان از دیدگاه امام خمینی(ره) – نقش حضرت امام در تحکیم بنیان خانواده و احیاء منزلت اجتماعی زن مسلمان و حقوق زن از دیدگاه امام خمینی.(3)

شرایط نامطلوب

هفته نامه انگلیسی ساندی تلگراف در شماره اخیر خود خبر از نقل مکان رشدی از انگلیس به آمریکا را داد وی اعلام کرد: نقل مکان او موجب نگرانی محافظان وی شده است و نقل مکان وی را شرایط نامطلوب برای وزارت امور خارجه آمریکا خواند و نوشت: این امر برای پلیس فدرال آمریکا(اف بی. ای) نیز مشکلاتی را فراهم می آورد.

(4)

آرمان

آقای ابوحمدان رئیس دفتر جنبش حماس گفت: مساله فلسطین برای ما بحث یک گروه و یک جناح نیست بلکه بحث یک آرمان است که امام خمینی آن را پایه گذاری کرده اند و هم اکنون نیز این راه ادامه دارد.(5)

مخفیانه

شبکه تلویزیونی «بی بی سی» مجبور شد به خاطر ترس از مسلمانان هند فیلمبرداری فیلم در دست تهیه برای سلمان رشدی رابه سریلانکا منتقل کند. و روزنامه انگلیسی گاردین نوشت: اعضای پارلمان سریلانکا سلمان رشدی را به خاطر اهانت به ساحت نبی مکرم اسلام محکوم نموده اند. و گاردین می افزاید که سلمان رشدی پس از صدور فتوای امام خمینی همچنان مخفیانه زندگی می کند.(6)

جلوه جمال

«جلوه جمال» یک کلیپ ویدئویی است که بر اساس سروده های عرفانی امام خمینی(ره) می باشد و ماجرای بچه ای است که در روز تولد حضرت زهر نتوانسته شاخه گلی برای خانم معلم خود ببرد و معلم با شاخه های گلی که بچه ها آورده بودند با دختر بچه بطرف منزل امام حرکت می کنند و دختر بچه گلها را روی صندلی امام می گذارد و حاج عیسی – خادم حضرت امام – نیز با شیرینی از آنها پذیرایی می کند. و کارگردان و تدوینگر آن: جهانگیر بنارش می باشد.(7)

همبستگی

آقای احمد جبریل مسئول جبهه خلق برای آزادی فلسطین: ضمن تجلیل از حضرت امام(ره) حمایت آن حضرت را از ملت فلسطین موجب تقویت روحیه همبستگی مسلمانان در مبارزه ضد صهیونیستی دانست.(8)

دفتر تبلیغات

دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم همزمان با ورود حضرت امام خمینی به قم با عنوان «دفتر تبلیغات امام» کار خود را آغاز کرد و در آن زمان به تناسب ایام نشریاتی با عنوان «انتشارات دفتر تبلیغات امام» منتشر نمود.(9)

خط بریل

اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تهران اعلام کرد: امسال برای نخستین بار در نمایشگاه هفته کتاب غرفه های ویژه نابینایان دایر شده است در غرفه ویژه نابینایان کتابهای گوناگون با خط «بریل» اشعار حضرت امام(ره) با خط بریل و کتابهای «گویا» به نمایش درآمده است.(10)

تصویر امام

واحد زیباسازی شهرداری منطقه 12 با انگیزه پاسداشت قیام خونین 15 خرداد، نمایه ای از مبارزات امام خمینی(ره) را زینت بخش یکی از گذرگاههای منطقه کرد. تصویر حضرت امام از سه منظر مبارزه سخنرانی و تبعید بر دیوار یکی از معابر مرکزی شهر تهران در خیابان 15 خرداد نقش بسته است.(11)

نور درونی

کتاب «نور درونی من» در چارچوب مجموعه ای تحت عنوان «مجموعه عرفان» منتشر شده و در آن آثاری از حضرت امام و علامه طباطبائی و استاد مطهری را شامل می شود که به وسیله «سلیم گونسالوالگورا» از مسلمانان اسپانیا برگردان شده و به وسیله مجمع اسلامی مادرید به چاپ رسیده است. سلیم در این مجموعه تفسیر سوره حمد حضرت امام را برگردان کرده است. لازم به ذکر است این نویسنده پیش از این کتاب چهل حدیث امام را به زبان اسپانیایی ترجمه کرده است.(12)

اصول حقیقی

مارک اسمیرنف مدیر مرکز تحقیقات مذهب و جامعه در منطقه شوروی سابق گفت: در سالهای اخیر، درمیان اندیشه پردازان کلیسای ارتدکس روسیه، علاقه بسیار شگرف و گسترده ای به افکار و اندیشه های امام خمینی مشاهده می شود وی افزود: به اعتقاد منادیان کلیسای ارتدکس روسیه، امام خمینی رهبری است که فتوای قتل سلمان رشدی را به دلیل اهانت به آرمانها و اعتقادات میلیونها نفر مسلمان جهان و دفاع از اصول حقیقی اسلام صادر کرد.(13)

سمبل مبارزه با ظلم

در حاشیه جشنواره مطبوعات روسیه، از مقام امام خمینی تقدیر شد. در این برنامه که به ابتکار نیکلای میشین مدیر انتشارات «پایا» روسیه ترتیب یافته بود، ابتدا وی درباره شخصیت امام خمینی(ره) به سخنرانی پرداخت و از ایشان به عنوان سمبل مقابله جویی با ظلم و ستم در جهان معاصر یاد کرد.(14)

تجلیل

احمد بن محمود، شیخ الاسلام تازه تایلند از نقش حضرت امام خمینی در پیشبرد جهان اسلام به ویژه تاکید آن امام راحل بر وحدت مسلمانان جهان و آزاد سازی قدس شریف تجلیل کرد.(15)

روح اتحاد

حسن علویه نماینده مجلس لبنان گفت: جمهوری اسلامی که از اندیشه های معنوی و دعوتهای وحدت گرایانه امام خمینی(ره) نشات گرفته است، روح اتحاد و همبستگی و همکاری اسلامی را متجلی خواهد کرد.(16)

پیام دوستی

سلیم غزالی سراسقف کلیساهای جنوب لبنان گفت: پیام صلح و دوستی که انقلاب امام خمینی برای ملتها و کشورهای جهان ترسیم کرده است باید به عنوان یکی از ارزشها و اهداف هشتمین اجلاس سران کشورهای اسلامی در تهران باشد.(17)

خط اصیل

شیخ محمد بزبک خطیب مسجد امام علی(ع) در شهر بعلبک در شرق لبنان مسلمانان را به پایبندی به خط ولایت فقیه به عنوان خط اصیل امام خمینی فراخواند.(18)

نظام اسلامی

سید حسن نصرالله دبیر کل حزب الله لبنان نظام اسلامی در ایران را نتیجه زحمات طاقت فرسا و خستگی ناپذیر امام خمینی(ره) و رهبر انقلاب حضرت ایت الله خامنه ای و سایر مسئولان ایران دانست.(19)

●خانم فروغ الزمان ضرغامی از مشهد مقدس طی چند نامه با ارسال اشعاری نوشته اند: «... با عرض سلام و خسته نباشید، با درود به روح پر فتوح امام راحلمان و با سلام به شهیدان 8 سال دفاع مقدس، فرا رسیدن کنگره بین المللی امام خمینی و احیاء تفکر دینی را گرامی می داریم. یاد امام راحلمان و شهدای 8 سال دفاع مقدس گرامی باد...

... اشعاری فرستاده بودم برای دفتر مجله حضور. در مشهد هر چه جستجو کردم مجله حضور پیدا نکردم. گفتند اصلاً چنین مجله ای وجود ندارد. خواهشمندم اگر بود نسخه ای برایم بفرستید... از شما عزیزان که

قلب پاکی دارید خواهشمندم دعا کنید خدا وسیله ساز باشد تا به زیارت مرقد پاک امام عزیز نایل ایم. این بزرگترین آرزوی من است، چونکه از خدا 55 سال عمر گرفته ام هنوز زیارت مرقد پاک امام نرفته ام...»

حضور: ضمن تشکر از شما خواهر گرامی به آگاهی می رساند پاسخ نامه های شما کتباً ارسال شد و ضمناً بعضی از اشعار ارسالی در ذیل نقل می شود:

چون رهبر ما خمینی پاک سرشت

زین دار فنا رفت سوی باغ بهشت

تاریک شد این جهان به چشم زن و مرد

ماتمکده شد مسجد و محراب و کنشت

هیهات که آورد جهان مانندش

و آن نطق موثر و کلام و پندش

او رفت و بدلها غم او باقی ماند

یا رب تو بده صبر به خویشاوندش

ای خامنه ای تسلیت می گوئیم

راه تو که راه او بود می پوییم