امام خمینی و انقلاب اسلامی فلسطین

امام خمینی و انقلاب اسلامی فلسطین
علی ظاهری
۰۱ اسفند ۱۳۹۳
جهان اسلام, فلسطین, روز جهانی قدس,

مقدمه:

بیش از شش ماه است که از انتفاضه ی دوم مردم فلسطین، یا همان انتفاضه ی الاقصی می گذرد، که این امر منجر به شهید و زخمی شدنِ بیش از 4 هزار فلسطینی، از طفل شش ماهه گرفته، تا پیرمرد 70 ساله گردیده است. اما انتفاضه هم چنان با قوت تمام ادامه دارد.

گسترش عملیات شهادت طلبانه ی جوانان فلسطینی نیز منجر به ایجاد رعب و وحشت میان نیروهای اشغال گرانِ صهیونیسم گردیده است، که آمار فرار سربازان اسراییلی به اوج خود رسیده است. طی سال های اخیر، حمایت منطق و همه جانبه ی امریکا از جنایات اسراییل و سکوت کشورهای غربی و حتی عربی در برابر این سیل تهاجمات و تجاوزات در فلسطین اشغالی، میدان را برای سردمداران اسراییل جهت سرکوب انتفاضه باز گذاشته است.

از این رو بر آن شدیم تا تاثیر افکار، اندیشه ها و رهنمودهای امام خمینی(ره) و حمایت انقلاب اسلامی ایران از قیام مردم فلسطین را از زبان پژوهش گران و اندیش مندانِ کشورهای مختلف دنیا شنیده و از آن مطلع شویم.

«دکتر احسان بعدرانی» کارشناس ارشد فقه و اصول و استاد احکام شریعت اسلامی دانشگاه دمشق در این زمینه می گوید:

همه ی کشورهای دنیا بر این امر واقف هستند که امام خمینی (قدس سره) بود که وجدان خفته ی فلسطینیان و مسلمانان جهان را در برابر مسئله ی فلسطین بیدار نموده و قیام مردم فلسطین برای بار دوم، طی چند سال اخیر با این حرکت و موج گسترده ی مردمی آغاز شده است.

وی افزود: جمهوری اسلامی ایران به رهبری امام خمینی(ره) پیش گامِ کشورهای عربی و اسلامی در حمایت و پشتیبانی بی دریغ از انتفاضه و مردم فلسطین است. و جا دارد که کشورهای عربی در این زمینه، از ایران گوی سبقت بگیرند، چرا که فلسطین سرزمین عربی - اسلامی است نه ایرانی ـ اسلامی.

دکتر بعدرانی گفت: حمایت گسترده، بی دریغ و همه جانبه ی جمهوری اسلامی ایران ـ بر اساس آرمانهای امام خمینی ـ از مردم فلسطین و قیامشان، مهم ترین عاملِ ادامه ی این قیام در برابر تجاوزات اشغال گران قدس و هم چنین عامل بازدارنده از روآوردن اغلب کشورهای عربی و اسلامی به امریکا و اسراییل و افتادن آنان در آغوش توطئه های پلیدانه و دسیسه های شیطانی آنان، و نادیده گرفتن حقوق مردم فلسطین است.

امام خمینی با اعلام صریح و طرح شعار وجوب حمایت همه جانبه ی مسلمانان، از قیام و حقوق مردم مظلوم فلسطین چند هدف را دنبال می کرد:

اول آن که: مسئله ی فلسطین، متعلق به تمام مسلمانان است و منوط به یک گروه خاص یا اعراب نمی باشد.

دوم: جلوگیری از ضعیف تر شدن جبهه و موقعیت مسلمانان در قبال دشمنان اسلام، که در راس آن امریکا و اسراییل است.

سوم: وادار نمودن جهان عرب و کشورهای اسلامی جهت مقابله و ستیز با دسیسه های استکبار جهانی و حمایت و پشتیبانی از مقاومت های اسلامی در فلسطین.

وی اضافه کرد: این امر؛ یعنی حمایت امام خمینی(ره) از نهضت های اسلامی باعث موفقیت آنها شد، که می توان نمونه ی آشکار آن را در عصر حاضر در لبنان جست و جو کرد. پیروزی موفقیت آمیز حزب اللّه لبنان در برابر توطئه های امریکا و اسراییل و بیرون راندن ارتش رژیم اشغال گرِ قدس، از سرزمینهای جنوب لبنان، نتیجه ی آن حمایت ها است که منجر به شکست اشغال گران، نه تنها در جنوب لبنان، بلکه در داخل سرزمین های فلسطین شد.

دکتر بعدرانی گفت: امام خمینی از سال های بسیار دور، پیش از سال 1948م در راه روشن نمودن اذهان مسلمانان جهت حمایت از حقوق مردم فلسطین و تربیت نسل های جوان در این راه، بخصوص در ایران، تلاش فراوانی انجام داده که این تلاش نیز به جوانان فلسطینی منتقل گردیده و امروز شاهد قیام انتفاضه ی دوم آنان هستیم که منجر به سردرگمی اسراییل گردیده است.

امام خمینی(ره) چه در زمانی که در قم، یا نجف اشرف بودند و یا حتی پس از بازگشت به ایران، همواره مسئله ی ستیز و مبارزه با صهیونیست های غاصب را دنبال کردند و در راس همه ی امورِ مبارزه ی اسلامی خود قرار دادند، و نهال این اندیشه، همواره در اذهان جوانان مسلمان پرورش پیدا کرد و امروزه شاهد به ثمر رسیدن این اندیشه ها و افکار در درون و برون سرزمین های اشغالی هستیم.

پس از پیروزی انقلاب اسلامی به رهبری امام خمینی(ره) و پشتیبانی آشکار نظام اسلامی از قیام مردم فلسطین و پیشگام شدن مردم ایران در جهت حمایت، پشتیبانی و کمک به مردم فلسطین، جوانان فلسطینی را با جرات و قدرت بیش تری در جهت ستیز و مبارزه با اشغال گران غاصب وارد صحنه ی پیکار نمود.

وی در خاتمه گفت: امروزه فشارهای وارده بر امریکا واسراییل و شعله ور شدن روز به روز آتش خشم انتفاضه و قیام اسلامی مردم فلسطین، از پیامدهای افکار و اندیشه های امام خمینی (قدس سره) است که همواره مجاهدان و رهبران فلسطینی، خود راپیرو آن افکار، ایده ها و اندیشه ها می دانند.

«اسقف کاپوچی» در سال 1965م به عنوان اسقف قدس برگزیده شد که بر اثر فعالیت های ضد صهیونیستی، طی سال های 1974ـ 1978 در زندان های اسراییل زندانی بود، که با وساطت پاپ ژان پل ششم آزاد شد.

او می گوید: در ابتدای صحبتم می خواهم یاد آن خاطره ی زیبا و دل انگیزِ اولین سفر خودم به ایران را زنده کنم و بگویم که همواره در خاطر خودم نقش بسته است؛ چرا که می خواهم از شرکت در مراسم افتتاحِ اولین سفارت فلسطین در جهان که یک حادثه ای تاریخی بود یادی کنم. آن زمانی که رهبران و مردم مسلمان ایران تصمیم به تبدیل سفارت اسراییل در تهران به سفارت فلسطین گرفتند در آن مراسم به همراه مرحوم دکتر بهشتی و ابو عمار بودم. باید خدمتتان عرض کنم که جریان فلسطین، جریان حقی است.

وی افزود: قدس شریف و فلسطین اشغالی که توسط صهیونیست ها اشغال شده است، باید به صاحبان قانونی اش باز پس داده شود، قدس متعلق به همه ی مسلمانان و مسیحیان است، به دنیای اسلام و مسیحیت، قدس برای ما است و ما یاران حق هستیم، که امام خمینی پرچم دار آن است و تا هنگامی که طلب کننده حق باشد و ما بر رهنمودهای امام خمینی عمل کنیم، خواسته ی ما حق است و ما پیروزیم.

اسقف کاپوچی گفت: من از امام خمینی آموخته ام که دین زندگی است و عمل، بخشش و عطا و فدا کردن است، نه لقبی که تنها به آن اکتفا می کنیم و یا این که موسسه ای که به آن دل ببندیم و یا این که مجموعه عقایدی که به آنها ایمان بیاوریم.

مرام حکومت ایران و انقلاب اسلامی که به رهبری امام خمینی بر پا شد نیز، بر این شیوه استوار است. از این رو دفاع و حمایت وسیع از مردم مظلوم فلسطین را در سرلوحه ی سیاست و عمل خود قرار داده اند.

امام خمینی (ره) برای این که مسئله ی فلسطین همواره در دلِ مردم جهان زنده بماند و برای این که در حمایت از مردم فلسطین کوتاهی نشود، جمعه ی آخر ماه مبارک رمضان را روز جهانی قدس اعلام نمودند. که در آن روز طرفداران ادیان مختلف سماوی که با صهیونیست مخالف هستند، طی تظاهراتی در سرتاسر جهان شرکت می کنند.

وی اضافه کرد: امام خمینی همواره بر این نکته تاکید می کردند که: «قدس شریف باید آزاد شود و همگی در مسجدالاقصی گردهم آییم. ما با قدرت الاهی به قدس باز خواهیم گشت. اسراییل اگر قوی است، چون ما ضعیف هستیم و ضعف ما ناشی از تفرقه و جدایی مان می باشد. قدرت در اتحاد است و تجزیه ما را به شکست می کشاند. من همواره دو جهان و دو دین آسمانی، اسلام ومسیحیت را به یکی شدن دعوت نموده ام، تا بتوانیم الحاد را که امروز جهان را فرا گرفته است از بین ببریم».

امام خمینی به ما آموخت که قدرت در وحدت صفوف است، که امروزه شاهد انعکاس و پیامدهای آن در سرزمین های اشغالی هستیم. همه مسلمانان و مسیحیان در صفی واحد برای آزادی قدس شریف نبرد می کنند و شعله ی انتفاضه الاقصی را شعله ورتر می کند، خدا یکی است؛ پس او به صفوف ما وحدت خواهد بخشید تا به پیروزی دست یابیم.

آنچه که امروزه در فلسطین اشغالی در جریان است پیامدهای ارشادات و راهنماییهای امام خمینی است که طی ده ها سال گذشته همواره در گوش کودکان و جوانان مسلمان فلسطینی و برادران مسیحی شان زمزمه می شد. مگر این ایران به عنوان پایگاه و منبع اصلی حمایت از اسراییل در خاور میانه نبود که امروزه به همت این معلم بزرگ و روحانی برجسته همه ی ادیان الاهی به بزرگ ترین و اصلی ترین پایگاه و ستون حمایت از قیام و انتفاضه ی مردم مظلوم فلسطین تبدیل شدند.

وی در خاتمه گفت: امروز مردم فلسطین از همه ی فرقه ها و طایفه ها و مذاهب و دین که در ستیز با اسراییل هستند و خواهان آزادی سرزمینهای اشغالی می باشند به حمایت و پشتیبانی رهبران و مردم ایران دلگرم هستند.

دکتر «صدر الدین جعفر» ـ نویسنده و محقق آلمانی، لبنانی الاصل، دارای تخصص در تاریخ و ادیان سماوی از دانشگاه های فرانسه، بیروت و لندن.

وی صحبتهایش را این گونه آغاز کرد: امام خمینی (ره) آغازگر عصر تازه ای در تاریخ اسلام و زندگی مسلمانان است، که از ویژگی های این عصر نیز، می توان غور و تعمق مسلمانان به اسلام و نیز جهانی شدن حیات سیاسی اسلام را برشمرد، در گذشته اگرچه اسلام به عنوان یک دین جامع الاهی در اذهان وجود داشت، اما انقلاب اسلامی آن ذهنیت تاریخی را عینیت بخشید و اسلام را جهانی نمود.

اکنون تمام جنبش های اسلامی در کشورهای مختلف جهان، حتی در امریکا و اروپا به سبب نفوذ امام خمینی و انقلاب اسلامی است، که نمونه ی بسیار بارز و روشن آن انتفاضه ی فلسطین است.

امام خمینی هدیه ی خداوند به مسلمین بود، تا بتوانند مسیرشان را در اسلام تصحیح کنند، مثلا امروزه ما شاهد هستیم که مسلمانانِ تمامِ جهان، برای برپایی روز قدس همه ساله از اصولی یکسان که امام خمینی ایجاد کرده اند تبعیت می کنند، بدون این که این حرکت ارتباط سیاسی با ایران داشته باشد. امام خمینی در میان مجاهدین و تمام حرکت های اسلامی نفوذ دارند.

از این رو ایشان از این نفوذ خوب بهره گرفته اند وآنها را به یاری مسلمانان فلسطین و مسجد الاقصی بسیج نموده اند، بگونه ای که در تاریخ اشغال این سرزمین مقدس سابقه ندارد.

دکتر «صدر» گفت: من این را نمی گویم، بلکه همه، چه مسلمان و چه غیر مسلمان چه خودی و غیر خودی بر این حقیقت واقف اند که اسلام را باید با دید عمیق تر و دقیق تر نگرید. امروزه مسلمانان نسبت به مسایل خودشان آگاه ترند و عکس العمل مناسبی از خود نشان می دهند و واقع گرایانه با مسایل برخورد می کنند.

پس از انقلاب اسلامی دیدگاه های مسلمانان بسیار به هم نزدیک تر شده و مسلمانان بسیار روشن تر از قبل به مسایل می نگرند و پرده هایی که حقیقت را پوشانده بود به کنار زده و به یک دیگر نزدیک تر شده اند.

امروزه مسلمانان، امریکا را از هر کشور دیگری نسبت به اسلام دورتر و دشمن تر می دانند، همان گونه که امام خمینی گفت: او شیطان بزرگ است. امریکا دست یار و حامی اسراییل است، اسراییلی که دشمن همه ی مسلمانان است و این از الطاف خداوند و رهنمودهای امام خمینی است.

باید اعتراف کرد که این حمایت و پشتیبانی امریکا از اسراییل نیز نتوانست کمکی به اشغال گران قدس بکند و امروزه با شعله ور شدن انتفاضه ی مردمی در سرزمین های اشغالی که از افکار و اندیشه های امام خمینی سرچشمه گرفته است، باعث گردیده که حتی خود اشغال گران به واماندگی و ضعف روحیه ی نیروهایشان در مقابله با انتفاضه نیز اعتراف کنند و از حمایت ایران و انقلاب اسلامی لب به شکایت گشایند.

دکتر صدر افزود: امروزه روحیه ی نیروهای رژیم صهیونیستی ـ بر اثر ایثارگری جوانان فلسطینی و اوج گیری عملیات شهادت طلبانه ی مجاهدان مسلمان در فلسطین که با نام امام خمینی انجام می پذیردـ تضعیف شده و حتی فرماندهان نظامی صهیونیستی خبر از احساس خود باختگی در میان سربازان ارتش اسراییل می دهند.

افزایش تعداد سربازان اسراییلی زندان شده در سرزمین های اشغالی، به علت عدم تیراندازی به سوی تظاهرات فلسطینی، و یا فرار از خدمت به علت وحشت شدید از حملات گسترده ی مبارزان فلسطینی و ترس و رعب شدیدی که به جان سربازان اسراییلی افتاده، پیامد از خود گذشتگی نسل جدید انتفاضه ای است که خود را به اصول و آرمان های امام راحل پایبند و به آن عمل می کنند. این امر موجب بروز بحرانی خطرناک در میان اشغال گران قدس شده و به مجبور شدن تل آیو به فراخوانی تمام افراد زیر سن 45 سالگی، جهت خدمت سربازی برای مقابله با انتفاضه گردیده است.

استاد «پیتر لوکازانگو» ـ استاد دانشگاه علوم سیاسی پاریس، دکترای حقوق سیاسی و تاریخ معاصر، مکزیکی الاصل.

او چنین می گوید: با توجه به این که امام خمینی بر این عقیده واقف است که در اسلام خدا هدف است، شهادت ایمان است، قرآن قانون اساسی است و پیامبر و ائمه ی اطهار الگوی جهاد و شهادت در راه خدا است، توانست در رهبری پیامبرگونه ی خود موفق شود، تا اساس مبارزه ی خود، در راه ستیز و مبارزه با صهیونیسم و تبعیض نژادی که دو پدیده ی دستاویز جنایات بی شمار مستکبران جهانی در عصر کنونی می باشند، موفق شود و یاران و انصار زیادی در میانِ نه تنها مسلمانان، بلکه در میان تمام پیروان سایر ادیان و مذاهب پیدا کند، که این امر باعث وحدت و همبستگی جهان غرب جهت مقابله با امام راحل و انقلاب اسلامی گردید.

از این رو ابتدا ایران را به جنگ با عراق مشغول کردند و چون موفق نشدند، جنگ دوم خلیج فارس، یا همان جنگ کویت و عراق را به راه انداختند، جهت به دام انداختن ایران، این جا نیز با درایت و رهبری موفق انقلاب اسلامی ناکام ماند.

آنها بر آن شدند تا از راه تحریم اقتصادی فشاری بر ایران وارد کنند که از حمایت خود از انقلاب اسلامی فلسطین و مبارزان لبنان و فلسطین دست بردارد که این امر نیز ناکام ماند، و امروزه ناچارند علنا هراس و وحشت خود را از این حکایت اعلام کنند و بصورت اتهام جدیدی به ایران که از تروریسم حمایت می کند، قضیه را بر عکس جلوه داده تا افکار عمومی را علیه انقلاب اسلامی بسیج کنند.

امام خمینی جهت مقابله و ستیز با صهیونیسم که ایدئولوژی رهبران قوم یهود و دولت اسراییل که از حمایت امریکا و انگلیس و مراکز بین المللی فعال برخوردار می باشند، دعوتِ به وحدت میان مسلمانان نمود، که خود وحدت دو بُعد اساسی دارد: بُعد اول آن الاهی است و بُعد دوم آن دنیوی است. و هر دو بُعد مسئله، برادری میان انسان ها را دنبال می کنند، چون هیچ تفاوتی میان راه خدا و راه انسانیت وجود ندارد. و این مسئله آشکارا با کفر و شرک و صهیونیسم که بر این دو پایه و تبعیض نژادی استوار است در ضدیت جدی می باشد.

صهیونیسم مدعی برتری فرهنگی و نژادی یهودیان بر سایر ملل است، بنابراین صهیونیسم وسیله ی استعمارگرانه و برخاسته از تعصب مذهبی و وحشت اخلاقی است، که استفاده از تمام وسایل موجود برای جنگ و تسلط بر سرزمین های دیگران را یگانه هدف قانونی برای ملت یهود می داند.

بنابراین مسئله ی صهیونیسم و هدف استعمار گرانه ای آن مبنی بر گسترش سرزمین های خود بر پایه ی تهاجم استوار است و مسایلی چون اشغال و الحاق زمین های کشورهای دیگر و یا مردم فلسطینی و اعمال فشارهای سیاسی و اقتصادی و ایجاد رعب و وحشت علیه آنان را در منطقه یک امر منطقی می داند.

از سوی دیگر چون امام خمینی به صلح و عدالت می اندیشید و این دو را تفکیک ناپذیر از هم می دانست و نیز بر وظیفه ی مقدس جلوگیری از تفرقه و اختلاف تاکید می کردند؛ لذا مسلمانانِ آگاه و آزاده از وی تبعیت و پیروی کردند.

هم چنین امام خمینی وظیفه ی اسلامی خود می دانست که به حمایت از کشورهایی برخیزد که علیه استعمار مادی و معنوی نبرد می کنند و از مردم مظلوم و ستم دیده ی مسلمان و غیر مسلمان حمایت کنند.

دکتر لوکازانگو اضافه کرد: آیت اللّه خمینی موضعی خصمانه در برابر صهیونیسم داشتند و معتقد بودند که اسراییل سرچشمه و منشا بسیاری از مشکلات کشورهای اسلامی است. و اسراییل باید از سرزمین های اشغالی بیرون برود. از کل سرزمین های فلسطین و غیره و بر این اعتقاد خود پافشاری نمودند و همه ی امکانات نظام اسلامی را در اختیار این راه قرار دادند.

این امر منجر به بیداری و تقویت روحیه ی مردم فلسطین گردید، تا به قیام و مبارزه با اشغال گران با تمام امکانات موجود تن دهند. با توجه به این که بعضا در میان آنان افراد سازشکار پیدا شده است اما مبارزه قوی تر از سازش به پیش می رود.

دکتر «ابراهیم سو فالو» ـ استاد علوم اسلامی و معارف دانشگاه داکار در سنگال و استاد یارِ علوم ادیان در پاریس.

امام برای برقراری حکومت اسلامی در ایران و برای حمایت از مسلمانان و مستضعفان جهان اندک تاملی ننمود و همواره با تمام وجود اعتقاد داشت که چنین کاری شدنی است، در صورتی که حتی بزرگان مبارزه در ایران تحقق چنین هدفی بزرگ، در آن شرایط را شدنی نمی دانستند و دچار شک و شبهه و تردید شده بودند. اما با درایت امام شاهد بودیم که چنین شد.

چرا، چون که حضرت امام در تمام طول مبارزه علی رغم مشکلات بسیار، حتی یکبار هم در مورد تحقق این هدف عظیم به خود تردیدی راه نداد و با صراحت اعلام می داشت که خواهان برپایی حکومت اسلامی است و در این راه تحت تاثیر هیچ کدام از نظریات دیگران قرار نگرفت و با جدیت تمام هدف را دنبال نمود تا در نهایت به آن دست یافت.

از این رو مسلمانان فلسطین با الهام گرفتن از اراده ی خداجوی امام خمینی، پس از پیروزی انقلاب اسلامی در ایران که عمده ترین و تنها تکیه گاه مبارزان فلسطینی به شمار می رود، باعث گردید که نهضت خود را در راه مبارزه با اشغال گران صهیونیستی روز به روز با جدیت بیش تر دنبال کنند. البته تا به امروز ما شاهد شکست مفتضحانه ی رژیم صهیونیستی در برابر مبارزات مردم مسلمان لبنان و عدم ناتوانایی نیروهای این رژیم اشغال گر، در برابر انتفاضه ی مردم فلسطین بودیم که امروزه علنا آن را بیان می کنند و شاید در آینده ی نزدیک برای جبران این شکست های پیاپی، و برای جبران افتضاح ها و ناتوانایی های به وجود آمده برای مقابله با مبارزان فلسطینی و لبنانی دست به اقدامات برون مرزی نیز بزنند.

دکتر «سوفالو» اضافه کرد: از عمده ویژگی های امام خمینی سرعت در انتقال مطالب و مفاهیم به مردم است که این امر از عوامل بسیار مهم و حساس و تعیین کننده در اداره و هدایت نهضت می باشد، که امروزه نیز رهبران اسلام گرای جنبش های فلسطینی و لبنانی در جهت هدایت و رهبریت مردم خود از آن بهره می جویند و این یک درس بسیار حساس و ثمر بخش برای همه ی مسلمانان دنیا است.

در جهان سوم همواره نقش یک فرد در اداره ی امور بسیار با اهمیت است تا در جهان غرب، ما اکنون شاهد گرد آمدن جوانان پرجنب و جوش و خروشان فلسطینی دور رهبران دینی خود؛ مانند شیخ احمد یاسین، رهبر جنبش حماس در سرزمین های اشغالی هستیم و چگونه این جوانان با جان و دل دستورات او را عملی می کنند.

امروزه سردمداران رژیم اشغال گرِ قدس برای از بین بردن روند رو به گسترش انتفاضه دستور صدور شناسنامه های اسراییلی به اعرابِ فلسطینی را صادر کرده اند، تا بتوانند از این روند جهت در اقلیت قرار دادن فلسطینیان اقدام موثری بکنند. اما آمار خود این رژیم نشان می دهد که جوانان و فرزندان همین خانواده های فلسطینی که به اجبار یا به تطمیع، شناسنامه ی اسراییلی گرفته اند، در انتفاضه ی کنونی نیز نقش فعالی دارند.

طبق آمارهای رسمی به دست آمده، امروزه بیش از 900 هزار نفر از عرب های فلسطینی دارای شناسنامه اسراییلی هستند که 90 درصد آنان را فلسطینیان تشکیل می دهند و 10 درصد باقی مانده، افراد سوری، لبنانی، عراقی و مصری می باشند.

اکثر قریب به اتفاق فلسطینیانِ دارای شناسنامه ی اسراییلی را، شهروندانی تشکیل می دهند، که در مناطق فلسطینی اشغال شده در سال 1948م می باشند، که اجبارا به تابعیت رژیم صهیونیستی درآمده اند.

دومین گروهی که تابعیت رژیم صهیونیستی را دریافت داشته اند، شهروندان فلسطینی هستند که در بخش شرقی بیت المقدس زندگی می کنند، که پس از اشغال آن در سال 1967م برای افزایش نسبی تعداد صهیونیست های ساکن آن، بخشی از قدس شریف با ترغیب، شناسنامه ی اسراییلی دریافت نمودند.

گروه سوم را تعدادی از ساکنان بلندی های اشغالی جولان تشکیل می دهند. که پس از الحاق مناطقی از این بلندی ها به سرزمین های اشغالی در سال 1981م با ترغیب شناسنامه ی اسراییلی دریافت کردند. که می توان گفت: از تعداد بیش از 18 هزار نفر سوری موجود در بلندی های جولان، تنها حدود 400 نفر از آنان به تابعیت اسراییل درآمدند.

اما گروه چهارم را مزدوران اسراییلی تشکیل می دهند، این ها مزدورانی هستند که در کشورهای مختلف عربی خود، برای رژیم اشغال گر قدس جاسوسی می کردند و چون شبکه های فعالیت آنان فاش شد، به فلسطین اشغالی فرار کرده به تابعیت اسراییل درآمدند. به اضافه تعدادی از افراد شبه نظامیان آنتوان لحد را که در جنوب لبنان بوده اند و پس از عقب نشینی نیروهای اسراییلی از مناطق اشغال شده ی لبنانی به فلسطین اشغالی گریخته اند را تشکیل می دهند.

اما تمام این مسایل نمی تواند از ادامه ی روند انتفاضه جلوگیری کند و اعلام اخیر رژیم صهیونیستی برای ساخت یک بازداشتگاه جدید در منطقه ی (شیخ جراح) واقع در بیت المقدس، در مساحتی بیش از 29 هزار متر مربع دلالت می کند که تلاویو واقعا از انتفاضه ی مردم در هراس شدیدی است.

دکتر «جمال حسن» استاد علوم تاریخ سیاسی خاورمیانه در دانشگاه بیروت.

فلسطین سرزمینی مقدس است که همواره مورد توجه شدید امام خمینی در طول سال های مبارزه ی او بوده است و یاران او و وفاداران و پیروان راه او همواره به این امر توجه دارند.

بیش از نیم قرن از مبارزات مردم مظلوم و مسلمان فلسطین برای رهایی از اشغال می گذرد که با افت و خیزهای فراوانی مواجه بوده است. و به علت وابستگی اغلب حکومت ها و سرزمین های اسلامی به استعمار، مسلمانان مبارز فلسطینی را از پشتیبانی و حمایت وسیع مسلمانان محروم ساخته و جنبش ضد صهیونیستی که امروز شاهد ظهور مجدد و فعالیت آن هستیم به نوعی به رکود کشانیده بود.

وی افزود: با پیروزی انقلاب اسلامی در ایران به رهبری امام خمینی در سال 1979، روح تازه ای در کالبد مبارزات ضد صهیونیستی دمیده شد. و هم چنین نفوذ معنوی و شخصیت امام خمینی و مواضع وی از مهم ترین عوامل اوج گیری مبارزات و تحول راه و ایدئولوژی مبارزه با رژیم اشغال گر قدس و در نهایت پیدایش انتفاضه بود.

امریکا، اسراییل و کشورهای اروپایی، با پیدایش روند خطرناک مبارزه ی ضد صهیونیسم، حتی در سراسر جهان به خاطر روشنگری های امام خمینی به این فکر افتادند تا این انقلاب نوپا را با مشکلات عدیده ای مواجه سازند، که عمده ترین آن با بهره گیری از روش های مدرن و پیچیده ی روان شناختی و با در دست داشتن تمام ابزارهای خبری اقدام به سمپاشی، تاثیر گذاری و مقابله ی وسیع در سرتاسر جهان با اهداف انقلاب اسلامی ایران کردند.

در کنار آن جمهوری اسلامی ایران را به یک جنگ نابرابر نیز مشغول ساختند، که یک طرف آن متکی به آواکس ها و سوپر اتانداردها و ماهواره ها و پیچیده ترین و پیش رفته ترین امکانات و سلاحها بود و طرف دیگر متکی به نیروهای انسانی فداکار و مومن و مطیع آرمان های اسلامی و رهبریت خود بودند.

تمام این مسایل و مشکلات برای این بود، تا سران کشور انقلاب اسلامی ایران را مجبور به عدم حمایت از فلسطینیان و به رسمیت شناختن رژیم اسراییل کنند، که موثر واقع نشد. اما از سوی دیگر امریکا و صهیونیسم بین الملل با راه انداختن جریانات انحرافی و راه اندازی بحران های عدیده ی خبری؛ از جمله خطر هسته ای ایران و پاکستان و ادعاهای مکرر مالکیت جزایر ایرانی از سوی امارات و... توانستند تا حدی در جهت کشاندن حکومت های عربی و اسلامی با سازش موفق شوند.

اکنون، جو غالبِ بر اعراب، جو سازش و تسلیم در برابر خواسته های رژیم صهیونیستی است. و این امر در اجلاس سران کشورهای اسلامی در دوحه ی قطر بسیار مشهود و عیان بود که حتی خود تلاویو نیز از روند مذاکرات و توافقات انجام شده استقبال کرد.

امضای قرارداد ننگین کمپ دیوید، راه سازش اعراب را باز کرد و حجب و حیا را در آنها از بین برد و امروزه اکثر ممالک اسلامی و عربی که ادعای ترقی خواهی آنان گوش فلک را کر کرده است، برای به رسمیت شناختن اسراییل گوی سبقت را از همدیگر می گیرندو اجازه دادند یک اقلیت کوچک یهودی اراده ی خویش را به بیش از یک میلیارد مسلمان تحمیل کرده و بر آنان حکم فرمایی کند، که حتی توانایی پشتیبانی از مبارزات مردم فلسطینی در رسانه ها را نیز از آنان سلب کردند.

دکتر «جمال حسن» افزود: آن زمان که افشای ماهیت نژاد پرستانه و اشغال گرانه ی صهیونیسم بین الملل حتی در کشورهای غربی مدعی دموکراسی، تهدید، ترور و محاکمه در پی داشت، شاهد بودیم که امام خمینی (ره) با توجه به همکاری بسیار نزدیک ساواک با موساد، اقدام به افشای ماهیت جنایتکارانه ی رژیم صهیونیستی در خرداد 42 نمود و از هیچ کس واهمه نداشت، امام فرمود: «یکی از جهاتی که ما را در مقابل شاه قرار داده است، کمک او به اسراییل است» باید بگویم که سرانجام حمایت از فلسطین و مبارزه ی اسراییل در کنار جنگ تحمیلی، ترور و تهدید به جنگ شیمیایی از سوی رژیم عراق نیز بود. که رهبر بزرگ انقلاب اسلامی علی رغم جنگ تمام عیار با عراق هرگز از مسئله فلسطین واصل مبارزه با اسراییل غافل نبودند. و همواره مبارزه با صهیونیسم را جزء لاینفک انقلاب اسلامی ایران اعلام داشتند.

به یاد دارم که امام خمینی در جنگ شش روزه، میان اعراب و اسراییل، در سال (1973) در پیامی که به حکومت های اسلامی و مسلمانان جهان ارسال کردند چنین آمده بود: «اسراییل قیام مسلحانه بر ضد کشورهای اسلامی نموده است و بر کشورهای اسلامی و مسلمانان جهان، قلع و قمع آن لازم است... کشورهای نفت خیز اسلامی لازم است از نفت به عنوان حربه علیه اسراییل استفاده کنند، و از فروش آن به کشورهایی که به اسراییل کمک می کنند خودداری ورزند.»

امام خمینی (ره) همواره در مواضع و بیانات خود علاوه بر تاکید بر اتحاد و تمسک به اسلام و بازگشت به ارزش های اسلامی قیام علیه حکومت های وابسته در کشورهای اسلامی را یکی از مقدمات واجب برای حمایت از قیام مردم فلسطین و نجات آنان می دانست.

لذا امام خمینی علاوه بر راه تحریم نفتی، سرنگونی رژیم های وابسته و غیر مردمی منطقه توسط مردم آن کشورها را اصلی ترین و مقدم ترین راه برای آزادی فلسطین می دانستند، که در این مورد چنین فرمودند: «مشکل مسلمانان، حکومت های آنان است، این حکومت ها هستند که مسلمین را به این روز رسانده اند، ملتها با آن فطرت ذاتی که دارند می توانند مسایل را حل کنند.»

امام خمینی معتقد بود که اهداف نهایی اسراییل حتی فراتر از (نیل تا فرات) است و همواره در این چند دهه ی گذشته هشدارهای عدیده ای به حکومت ها و مسلمانان داده اند. اما تجربه ی چند دهه ی اخیر، از بی توجهی دولت های عربی به این هشدارها حکایت می کند. و در مقابل یک گام عقب نشینی اعراب، اسراییل چند گام به جلو برمی داشت.

از زمانی که طرح های سازش کارانه در اعراب، وارد بورس دیپلماسی شد، اسراییل توانست علاوه بر فلسطین سرزمین های دیگری؛ مانند جنوب لبنان را نیز به اشغال خود درآورد. همه ی آن طرح ها، مانند طرح های سازش کارانه ی فهدوفاس، طائف و کمپ دیوید و اسلو نشانه ی ضعف اعراب و عدم تصمیم گیری دولت های وابسته و مرتجع عربی برای مبارزه با اسراییل می باشد.

رژیم صهیونستی نیز از همین ضعف ها و فرصت های بدست آمده بهره گرفت و گام های دیگری در راه سلطه گری خود برداشت و قدس شریف را به عنوان پایتخت غیر قابل انکار خود برگزید که با اقبال کشورهای حامی او؛ یعنی امریکا و بریتانیا و بعضی از کشورهای اروپایی که مورد اعتماد شدید کشورهای عربی می باشند، گردید. در مقابل کشورهای عربی با کمال تاسف فقط به مخالفت های زبانی اکتفا کردند و هرگز عکس العمل واقعی و گامی موثر در این مورد، برای وادار کردن اسراییل به انصراف از این تصمیم خود برنداشتند و این مسئله بسیار تاسف بار بوده و قابل اغماض و سکوت نیست.

لذا امام خمینی (قدس سره) در مقابل این همه سکوت و عقب نشینی از سوی دولت های عربی و اسلامی، آخرین جمعه ی ماه مبارک رمضان را روز قدس اعلام کردند تا مسلمانان جهان بتوانند در این روز با اجتماعات خود در فضاهای روحانی همزمان مسئله فلسطین و حمایت از آن را در جهان اسلام مطرح کنند.

اعلام روز جهانی قدس حرکتی بود در مقابل یهودی کردن بیت المقدس و سازش کاری های اعراب در برابر پیشروی های اسراییل و هم چنین در راستای اتحاد مسلمانان بود.

روز جهانی قدس بستر خیزش امواج انسانی و احیای وسیع مسئله ی قدس و بیداری مسلمانان بود. علاوه بر آن روز جهانی قدس عامل مهمی در راه توقف روند امتیاز دهی پی در پی اعراب به اسراییل و روزی که اجازه می داد تا ملتها نیز وارد معامله ی سرنوشت ساز قدس شوند به شمار می رود. از این رو استعمارگران احساس خطر کرده در جهت مقابله با انقلاب اسلامی مجددا بسیج شدند، اما فایده ای نداشت چرا که این امر منجر به بیداری و افزایش شجاعت و جسارت نزد جوانان مسلمان فلسطینی گردید و دیگر نمی توان کاری کرد. انتفاضه هم چنان به پیش می رود و غاصبان قدس در عجز و تسلیم و ناباوری از قدرت آن در هراس اند.

دکتر «سعید المُرسی» ـ استاد علوم ارتباطات سیاسی دانشگاه بورسعید مصر می گوید:

بیت المقدس قلب تپنده ی جهان اسلام و کانون توجه مسلمانان واقعی است. و نگین پر تلالو ادیان سماوی که اکنون در تسخیر دشمن ترین، دشمنان اسلام و مسلمین، یعنی یهودیان صهیونیستی، که با استفاده از حیله های سیاسی و زورگویی اقدام به تخریب آن نموده تا کم کم ضربه آخر خود را نیز برای تخریب و نابودی مسجد الاقصی فراهم سازد.

امام خمینی از 40 سال قبل با اطلاع به موقع خود، خطر چنین کاری را از سوی اشغال گران قدس، به جهان اسلام گوش زد نمود، اما کو گوش شنوا. خصوصا در میان حکومت های عربی که ادعاهای فراوانی برای عربیت فلسطین می کردند. و با توجه به رفتارهای سازش کارانه ی حکومت های عربی در این زمینه و برای احیای مبارزه با رژیم صهیونیستی در میان ملت های اسلامی. امام خمینی در آغاز پیروزی انقلاب اسلامی روز جهانی قدس را اعلام نمودند، و این امر موجب بروز حیاتی تازه و دمیدن روح شجاعت و مقاومت در میان جوانان فلسطینی گردید. و این امر آغاز انتفاضه و قیام مردم مسلمان فلسطین گردید، که امروز شاهد ادامه ی آن روند با توجه به تمام فشارهای داخلی و خارجی که با آن مواجه هستند می باشیم.

وی اضافه کرد: از روزی که صهیونیست ها در سال 1967م شهر بیت المقدس را به طور کامل اشغال کردند، برای تخریب این شهر برنامه ریزی شد و در این راستا ابتدا اقدام به تغییر بافت ساکنان شهر از مسلمانان فلسطینی تا بافت یهودی نمودند. و در این راستا حتی از تجاوز به اماکن مقدس در این شهر ابایی نداشته و کانون حملات خود را متوجه مهم ترین و حساس ترین مکان؛ یعنی مسجدالاقصی و با هدف تخریب و ویران ساختن آن نمودند.

این روند ادامه یافت. و حوادثی از قبیل به آتش کشیدن مسجد الاقصی توسط یک صهیونیست افراطی به نام «گولرمان» در آگوست 1981، و حمله به نمازگزاران فلسطینی در سال 1990 که منجر به شهید و مجروح شدن بیش از 98 فلسطینی توسط یک سرباز صهیونیستی انجامید، و یا به خاک و خون کشیده شدن صدها نفر زن و مرد و پیر و جوان فلسطینی در مسئله ی (تونل) مسجدالاقصی در سال 1996م را می توان از جمله ی این حوادث خونین و اسفبار نام برد.

تجاوزات صهیونیست ها به حرم شریف مسجد الاقصی ختم نمی شود، بلکه می توان به تجاوز آنان به مقبره ی «مسجد بلال بن ریاح» در جاده ی قدس ـ بیت لحم و هم چنین تخریب مقبره ی «مامن اللّه » در بیت المقدس و مقبره ی «القسام» در قدس شریف نیز اشاره نمود.

آمار و ارقام موجود و حوادث ملموس همگی گواه بر این مدعی است که اشغال گران صهیونیست از سیاست های برنامه ریزی شده و از پیش تدوین گردیده ای برای تجاوزات خویش و محو آثار عربی، اسلامی و مسیحی بیت المقدس سود می جویند.

برای مثال سازمان های تروریستی صهیونیست طی سال های 1967ـ1990 اقدام به انجام بیش از 50 عمل تجاوزکارانه علیه مسجد الاقصی انجام داده اند. اما پس از امضای قرارداد ننگین اسلو این اعمال وحشیانه روند صعودی بخود گرفت. به نحوی که بین روزهای آخر سال 1993 تا اواسط سال 1998 متجاوزان صهیونیست اقدام به انجام بیش از 81 مورد عمل تجاوزکارانه علیه مسجد الاقصی نموده اند.

وی افزود: سازمان همبستگی بین المللی حقوق بشر اعلام نمود که اسراییل طی سال های 1995 تا 1998 حدود 75 بار به حرم شریف قدسی در شهر بیت المقدس تجاوز کرده است. علاوه بر این، این سازمان، دو حادثه ی خونین کشتار نمازگزاران در حرم ابراهیمی شهر الخلیل و حوادث تونل مسجد الاقصی در سپتامبر 1996 را از بی رحمانه ترین حوادث رژیم اشغالگر قدس، پس از امضای قرارداد اسلو ذکر نموده است.

دکتر «سعید المرسی» اضافه کرد: به گفته ی «رفیق الخطیب» مدیر سابق حرم شریف قدسی سازمان های مختلف رسمی صهیونیستی در اولین سال های انتفاضه ی اول، حداقل به 190 مسجد در سرتاسر سرزمین های فلسطین اشغال شده در سال 1948 حمله نموده و اکثر آنها را تخریب نمودند.

پر واضح است که با توجه به اقدامات جنایت کارانه و تجاوزگرانه ی رژیم صهیونیستی نسبت به مردم و سرزمین و مقدسات مسلمانان در فلسطین که با سکوت مطلق کشورهای عربی و اسلامی و جهان مواجه گردیده است، دیگر جوانان فلسطینی طاقت سکوت نداشته و اقدام به انتفاضه ی دوم نموده اند که بیش از شش ماه است که در حال شعله ور شدن می باشد. اما دلگرمی تمامی این بی پناهان، انقلاب اسلامی ایران است و آنها امروزه خواهان حمایت سایر ملل عرب از قیام خود، مانند ایران هستند؛ چرا که آنها می دانند حمایت ایران و جهان اسلام؛ یعنی آزادی از اشغال است و جنوب لبنان و مقاومت اسلامی و یاران حزب اللّه لبنان، چون از حمایت ایران و انقلاب اسلامی و رهبریت و مردم آن برخوردار بودند پیروز شدند. و نیروهای رژیم صهیونیستی را مجبور به فرار از سرزمین های اشغالی جنوب لبنان نمودند.