وظیفه نویسندگان و هنرمندان در هفته جنگ

پیام به ملت ایران به مناسبت هفته جنگ تحمیلی (حمایت ابرقدرتها از متجاوز)
۳۱ شهریور ۱۳۶۲/ ۱۴ ذی الحجه ۱۴۰۳
خانواده شهدا, جنگ‌زدگان, هنر و هنرمندان, جنگ تحمیلی,
وظیفه نویسندگان و هنرمندان در هفته جنگ

اکنون که «هفته جنگ» است و هفته جنگ امسال با سال گذشته فرقهای بسیاری دارد، این جانب به ملت ایران برای داشتن چنین جوانان برومند و متعهد و فداکاری که نظیر آنان را در جهان سراغ ندارم و تاریخ هم نشان نداده است تبریک و تهنیت عرض می‌کنم؛ و به اسلام بزرگ برای داشتن این جانبازان در راه حق، که برای اسلام و میهن اسلامی خود از همه چیز خویش می‌گذرند، تبریک تقدیم می‌کنم؛ که اینان نه تنها ایران را در جهان و نسل‌های آینده آبرو دادند. که اسلام بزرگ، که با تعلیمات و الهامات خود چنین تحول بزرگی را به وجود آورده است، سرافراز نمودند. امروز همه از تصویر این صحنه‌های معنوی- انسانی عاجزند.
و این جانب که به نویسندگان و گویندگان و تحلیلگران و هنرمندان و نقاشان و همه و همه پیشنهاد می‌کنم تا همیشه و بخصوص در این هفته آنچه در توان دارند در طبق اخلاص گذاشته و تقدیم این سلحشوران عظمت‌آفرین و ملت ایران و اسلام بزرگ‌ نمایند، برای آن است که به گوشه‌ای از وظیفه اسلامی، انسانی، ملی، میهنی، هر چند کوچک خود عمل نمایند، و الّا خداوند شکور است که نام این عظمت‌آفرینان را در این جهان بلند و مقامشان را در ملکوت اعلی‌ به نمایش می‌گذارد مگر نه آن است که اینان صدای اسلام را به اقصی نقاط عالم رسانده و عظمت آن را در سطح عالم خاکی جلوه‌گر ساخته‌اند؟ قدردانی از این عمل بزرگ جز به مشیّت ذات مقدس او جلّ و علا میسر نیست.
چنانچه ما خاکیانْ ناتوان از عهده تعظیم و تقدیر مادران بزرگواری که در دامن خود این جوانان متعهد را پرورانده‌اند و پدران سلحشوری که در پناه خویش آنان را به جوانی رسانده‌اند و همسران غمخواری که در کنار آنان به سر برده‌اند و اکنون با روی گشاده به میدان نبرد و دفاع از حق می‌فرستند می‌باشیم؛ و این نیز در عهده آفریدگار منّان است.
لکن ملت بزرگ ایران در این هفته ثابت کند که به اسلام با بذل جان و ثمره حیات و مال وفادار است؛ هر چند کوردلان شکست خورده در داخل و خارج کشور برای تسکین جراحات خود جغدوار ناله‌هایی سرمی‌دهند.