شناسه مطلب صحیفه
نمایش نسخه چاپی

پیام به ملت ایران به مناسبت هفته جنگ تحمیلی (حمایت ابرقدرتها از متجاوز)

تهران، جماران
هفته جنگ تحمیلی
همبستگی منافقین با حزب بعث عراق و حمایت قدرتهای بزرگ از متجاوز
ملت مسلمان ایران
جلد ۱۸ صحیفه امام خمینی (ره)، از صفحه ۱۴۳ تا صفحه ۱۵۰

توضیح تاریخی

  • عراق بعد از مصر، دومین کشور عربی بود که با شوروی پیمان همکاری و دوستی امضا کرد. طی قراردادی اقتصادی، فرهنگی و نظامی ارتش عراق به مستشاران روسی سپرده شد. بعد از بالا رفتن قیمت نفت در حدود سال 1975، روابط فرانسه و عراق عمیق‌تر شد. هم‌زمان با سفر نخست‌وزیر فرانسه به عراق قراردادهای تجاری و نظامی فراوانی منعقد و متحد اصلی اروپایی عراق شد. فرانسه در تاسیسات هسته‌ای و نظامی عراق به ویژه تجهیز نیروی هوایی عراق نقش زیادی داشت. ر.ک. دایره‌المعارف مصوّر تاریخ تاریخ جنگ ایران و عراق، جعفر شیرعلی‌نیا، نشر سایان، صفحه 42.

بسم الله الرحمن الرحیم‌
سه سال از حمله وحشیانه و احمقانه «سردار قادسیه» «1» گذشت. تجربه سه ساله و مطالعه اوضاع نظامی، سیاسی، اقتصادی ایران، که به خیال پوچ عفلقیان و منافقان و «حزب توده» وابسته و دلباخته شوروی و دیگر گروهها و دسته‌های نوکر مآب در همان هفته اول و یا ماه‌های اول شکست ایران و سقوط جمهوری اسلامی و اسلام حتمی بود، که اکنون بر جهانیان خلاف آن ثابت شده است، خوب است چشم کوردلان را باز کند؛ و از کارهای جنون‌آمیزی که تا کنون کرده‌اند، و امروز جز حربه دروغ و گزاف چیزی برایشان به جای نمانده است، توبه کنند؛ و در پیشگاه خدای متعال، اگر اعتقاد دارند، عذر تقصیر بخواهند؛ و در پیشگاه ملت بزرگ ایران به جهالت و کوتاه‌اندیشی‌شان اعتراف کنند. اکنون علی رغم دروغ‌پردازی‌ها و عربده‌کشیدن‌ها، آنچه برای صدام مانده است شکست‌های پی در پی و جنایت‌های وحشیانه نسبت به مردم مرزنشین، بخصوص مناطق عرب‌نشین و کردنشین، و همچنین دیگر شهرهای ایران و به شهادت رساندن زنان و کودکان و مردان بی‌گناه می‌باشد.
و آنچه برای دشمنان اسلام و انقلاب، چه آنان که در راس کشورهای کفر و دولت‌های الحادی هستند و چه آنهایی که به این دولت‌ها پناه برده‌اند، مانده است شایعه‌سازی‌های واضح البطلانی است که جز عده‌ای بی‌خبر از اوضاع ایران و منطقه کسی باور نمی‌کند.
بی‌تردید باید برای صدامیان و وابستگان آن در داخل کشور ثابت شده باشد که کمک‌های همه جانبه ابرقدرت‌ها و وابستگان به آنها و بوق‌های تبلیغاتی شبانه روزی آنان تا کنون به حال آنان مفید نبوده؛ و پس از این نیز به خواست خداوند تعالی مفید نخواهد بود. و اگر چشم خود را باز کنند، برای آنها واضح شده است که قدرت‌های بزرگ یعنی امریکا و شوروی از بی‌عقلی آنان استفاده نموده و می‌خواهند با دست آنان، و لو به احتمال بسیار ضعیف، در منطقه یا در ایران به خیال واهی خود ناراحتی ایجاد کنند.
تمام این مسائل و رسوایی‌هایشان به خاطر آن است که اسلام و نفوذ معنوی آن را در توده‌های میلیونی مردم نشناخته‌اند، و چشم و گوش خود را از شناخت حقیقت‌ها بسته‌اند. اینان آیا ندیده‌اند که در ظرف مدت کوتاهی جوانان غیور ایران در سایه معنویت اسلام از پرتگاه‌هایی که قدرت‌های نفت‌خوار و مفت‌خوار برای سقوط آنان ایجاد کرده بودند به صورتی معجزه‌آسا نجات یافته، و به قله بلند ایمان و تعهد به اسلام صعود نموده‌اند؛ و با شجاعت و شهامت کم نظیر بر کفر جهانی و عفلقیان تاخته و آنان را از کشور عزیز خود بیرون رانده‌اند و میهن اسلامی خود را از دست چپاولگران شرق و غرب نجات داده، و تفاله‌های وابسته و پیوسته آنان را به جای خود نشانده‌اند و به عمر ننگین آنان خاتمه داده‌اند. و آیا تجربه چند ساله کافی نیست تا این مدعیان قدرت و شناخت مسائل نظامی، سیاسی و تشکیلاتی را به خود آرد و از خواب غفلت بیدار کند، تا از وعده‌های پوچ ابرقدرت‌ها بازی نخورند و خود را آلت بی‌اراده دست آنان قرار ندهند؟
مضحک آن است که صدام در ملاقات با ارتشیان خود، که طعم تلخ شکست‌های خود را از جوانان شجاع ایران چشیده‌اند و از زاغه‌های مملو از اسلحه مدرن و مهمات بی‌پایان فرار نموده‌اند، گفته است ما امروز بیشتر از هر وقت دیگر مجهز به سلاح‌های پیشرفته هستیم و جنگ را تا سال‌ها ادامه می‌دهیم! مطلب او نسبت به سلاح‌های پیشرفته‌ای که از قدرت‌ها یا به دریوزگی و یا در برابر اموال مردم بی‌پناه عراق به دست آورده است مورد تصدیق است، لکن این نویدی است برای رزمندگان ما که بدون از دست دادن مخازن کشور و آبروی خود این سلاح‌ها را از چنگال ارتش فراری عراق به دست آورده و علیه‌ آنها به کار می‌برند. و ما از این شیوه خوشحالیم. و اکنون نیز سربازان فداکار اسلام با سلاح‌ها و خودروها و تانک‌های دشمن بر او می‌تازند.
و اما ادامه جنگ، همه می‌دانند که ابتکار آن در دست جوانان ماست؛ و تا سقوط حزب بعث عفلقی عراق، دفاع از اسلام و از دو کشور اسلامی عراق و ایران ادامه دارد. و پس از آنکه مقدرات کشور به دست ملت رنجدیده عراق افتاد، جنگ خاتمه یافته است.
آنچه که موجب تاسف بسیار است آن است که ابرقدرت‌ها، بویژه امریکا، با فریب صدام، با هجوم به کشور ما، دولت مقتدر ایران را سرگرم دفاع از کشور خود نمود، تا مجال به اسرائیل غاصب تبهکار دهد تا به نقشه شوم خود که تشکیل اسرائیل بزرگ از نیل تا فرات است، اقدام نماید.
اسحاق شامیر «2» مهره تازه امریکا، به مجرد نامزدی نخست‌وزیری به جای بگین «3»، مهره دیگر، قبل از هر چیز نقشه اسرائیل را فاش نمود. او گفت سازمان آزادی‌بخش فلسطین باید محو شود. وی تصریح کرد که به عنوان طرفدار یک اسرائیل بزرگ باقی خواهد ماند. اکنون جای تاسف نیست که سران کشورهای عرب در مقابل این مصیبت یا ساکت نشسته‌اند و راه را برای این نقشه شوم باز گذاشته‌اند، و یا برای خوشامد امریکا و یا جاه و مقام آنی خویش حامی اسرائیل شده‌اند؟ این جانب، برای ادای وظیفه اسلامی، در هر فرصت فریاد دل محرومان و مظلومان منطقه را به جهانیان، از آن جمله دولت‌های کشورهای اسلامی، رسانده‌ام. و پس از این نیز، اگر فرصتی رخ دهد، ان شاء الله خواهم رساند. شاید در حکومت‌های این کشورها، که بعضی سرگرم عیاشی و بعضی نزاع و جدال با برادران خویش و بعضی از ترس امریکا خود را باخته‌اند، اثر کند و این خواب غفلت به یک بیداری اسلامی- انسانی تبدیل گردد، و به این وضع فلاکت‌بار خویش خاتمه دهند، و همانند ایران قهرمان دست رد به سینه تمام ابرقدرت‌ها زنند. اکنون برادران مسلمان‌ لبنانی ما در چنگال اسرائیل و دولت خونریز لبنان و از آن بدتر امریکای تجاوزگر گرفتارند و هر روز گروهی از آنان شهید یا آواره می‌شوند؛ و اکثر دولتهای منطقه سرگرم سازش با اسرائیل یا تایید دولت لبنان هستند؛ و یا سرگرم نقشه برای تایید جنایات صدام و کمک نظامی یا مالی به او برای ادامه جنایات به دو ملت عراق و ایران می‌باشند.
و آنها گمان می‌کنند که صدام را با این کمک‌ها می‌شود نجات داد؛ و اگر نجات پیدا کرد. دست آنان را به گرمی می‌فشارد. غافل از آنکه با آن خوی سلطه‌جویی و بلندپروازی و سبعیتی که در او هست فرصت نفس کشیدن به آنان را نخواهد داد، و با بهانه‌های واهی به کشورهای آنان تجاوز خواهد کرد. امریکا و شوروی برای تضعیف اسلام و دولتهای اسلامی مشغول فعالیت، از قبیل تفرقه افکنی‌ها و ایجاد تشنجات داخلی به دست عمال مزدور یا فریب خورده و بر افروختن جنگ بین کشورها و دیگر شیوه‌های استعماری، هستند. و این دولتهای کشورهای اسلامی و مستضعف جهان هستند که باید چشم و گوش خود را باز کرده و این توطئه‌ها را خنثی کنند.
ملت ایران و قوای مسلح شجاع و فداکار برای افراشتن پرچم توحید و تحکیم پایه‌های جمهوری اسلامی، سال سوم دفاع از هجوم عفلقیان بی‌فرهنگ را پشت سر می‌گذارند؛ و با سپاس بی‌پایان از خداوند متعال و مددهای غیبی و آشکار او، از کشور بقیه الله، ارواحنا لمقدمه الفداء، در تمام میدان‌ها به بهترین وجه دفاع نموده و پیروز شدند؛ و در میدان جنگ تحمیلی، متجاوز جسور را که با کمال جهالت از وعده‌ها و نویدهای امریکا اغفال و خود را در این دام مهلکه انداخت. آن چنان ادب کرد که اینک به هر دولتی پناه برده و به هر دری می‌زند که خود را از این دام خود ساخته نجات دهد؛ ولی بحمد الله موفق نخواهد شد. اکنون که از جمهوری اسلامی سیلی خورده و امیدی برایش نمانده است، به دولت فرانسه نیز متشبث شده است تا با کمک سلاحهای مخرب به منابع اقتصادی ایران ضربه بزند و برگی بر جنایات خود بیفزاید. این جانب به همه کشورهای منطقه و کشورهایی که به نحوی از نفت استفاده می‌کنند هشدار می‌دهم که دولت ایران با تمام قدرت در مقابل این جنایت ایستادگی می‌نماید؛ و مصمم است تا در صورت وقوع‌ چنین جنایتی، با تمام قدرت تنگه هرمز را مسدود کند و اجازه ندهد حتی یک قطره نفت از آنجا صادر شود. مسئول پیامدهای این حادثه بزرگ دولت فرانسه است.
سقوط صدام تا حدی است که حتی با منافقین فراری، که خود از او مفلوک‌تر و شکست‌خورده‌تر هستند، دست اخوت می‌دهد. و منافقین نیز که برای ترمیم ننگ و بی‌آبرویی خود به هر حشیشی متشبث می‌شوند و تنها برای اینکه رادیو بغداد اسمی از این مدعیان نجات خلق بَرَد با کمال وقاحت با صدام جانی، که با خمپاره‌ها و موشک‌ها هزاران زن و مرد و کودک و بزرگ و کوچک این مرز و بوم را شهید کرده است و هر روز شهرهای این خلق بی‌گناه را با توپ‌های دوربرد بر سرشان خراب می‌کند. دست اخوت و برادری می‌دهند، و رسماً برای آنان جاسوسی می‌کنند. و با آنکه سران منافقین در دامن امریکا و فرانسه مشغول عیاشی و خوش‌گذرانی هستند، مع الاسف عده‌ای نوجوان را با حیله و تزویر گول‌زده و قدرت تفکر را از آنان سلب نموده‌اند. امیدوارم نوجوانان فریب خورده با دیدن این جنایات و روشن شدن همدستی آنان با صدام، دیگر کورکورانه از آنان تبعیت نکنند.
اکنون که «هفته جنگ» است و هفته جنگ امسال با سال گذشته فرقهای بسیاری دارد، این جانب به ملت ایران برای داشتن چنین جوانان برومند و متعهد و فداکاری که نظیر آنان را در جهان سراغ ندارم و تاریخ هم نشان نداده است تبریک و تهنیت عرض می‌کنم؛ و به اسلام بزرگ برای داشتن این جانبازان در راه حق، که برای اسلام و میهن اسلامی خود از همه چیز خویش می‌گذرند، تبریک تقدیم می‌کنم؛ که اینان نه تنها ایران را در جهان و نسل‌های آینده آبرو دادند. که اسلام بزرگ، که با تعلیمات و الهامات خود چنین تحول بزرگی را به وجود آورده است، سرافراز نمودند. امروز همه از تصویر این صحنه‌های معنوی- انسانی عاجزند.
و این جانب که به نویسندگان و گویندگان و تحلیلگران و هنرمندان و نقاشان و همه و همه پیشنهاد می‌کنم تا همیشه و بخصوص در این هفته آنچه در توان دارند در طبق اخلاص گذاشته و تقدیم این سلحشوران عظمت‌آفرین و ملت ایران و اسلام بزرگ‌ نمایند، برای آن است که به گوشه‌ای از وظیفه اسلامی، انسانی، ملی، میهنی، هر چند کوچک خود عمل نمایند، و الّا خداوند شکور است که نام این عظمت‌آفرینان را در این جهان بلند و مقامشان را در ملکوت اعلی‌ به نمایش می‌گذارد مگر نه آن است که اینان صدای اسلام را به اقصی نقاط عالم رسانده و عظمت آن را در سطح عالم خاکی جلوه‌گر ساخته‌اند؟ قدردانی از این عمل بزرگ جز به مشیّت ذات مقدس او جلّ و علا میسر نیست.
چنانچه ما خاکیان، ناتوان از عهده تعظیم و تقدیر مادران بزرگواری که در دامن خود این جوانان متعهد را پرورانده‌اند و پدران سلحشوری که در پناه خویش آنان را به جوانی رسانده‌اند و همسران غمخواری که در کنار آنان به سر برده‌اند و اکنون با روی گشاده به میدان نبرد و دفاع از حق می‌فرستند می‌باشیم؛ و این نیز در عهده آفریدگار منّان است.
لکن ملت بزرگ ایران در این هفته ثابت کند که به اسلام با بذل جان و ثمره حیات و مال وفادار است؛ هر چند کوردلان شکست خورده در داخل و خارج کشور برای تسکین جراحات خود جغدوار ناله‌هایی سرمی‌دهند.
اینک کلمه‌ای نصیحت‌آموز با جوانان عزیزی که در جبهه‌ها و پشت جبهه‌ها برای اقامه عدل الهی فداکاری می‌کنند، و عزیزانی که به نحوی برای هدف الهی آسیب دیده‌اند، و بازماندگان شهدای معظّم که در راه قرآن کریم به شهادت، بزرگترین فیض الهی رسیده‌اند، و به پدران و مادران و همسران و نزدیکان شهدای زنده، و به کسانی که در پشت جبهه‌ها به نحوی کمک به برادران مدافع خود می‌کنند. توجه کنید که غرور پیروزی‌ها و شهرت‌ها و جوانمردی‌ها در قلب شما رخنه نکند، که این مرض نفسانی از دامهای شیطان است که بندگان خدا را از توجه به او بازمی‌دارد، و از مکاید نفس امّاره بالسوء است که انسان‌ها را به شرک و عبودیت بتها، و خصوص مادر بت‌ها، که بت نفس است، می‌کشاند. زنهار که جز او را جلّ و علا، که ولیّ نصر است و هیچ نصری جز از او نیست، موثر بدانید که مَا رَمَیتَ إِذ رَمَیتَ وَ لَکِنَّ اللهَ رَمی «4» هر چه دارید و داریم و دارند از اوست و «ما عدم‌هاییم، هستی‌ها نما»
بارالها، ما ضعیف و ناتوانیم، تو به فضل خود ما را از شرک جلی و خفی حفظ فرما؛ و از تبعیت هواهای نفسانی، که خود شرک است، نجات مرحمت فرما؛ و به حقیقت توحید و یکتاپرستی و یکتاخواهی هدایت فرما؛ و اسلام، این دین توحید و یکتاپرستی و یکتاخواهی، را در سراسر جهان پرتوافکن نما، و بیرق‌های کفر و شرک و نفاق را سرنگون فرما؛ و مسلمین را به وظایف اسلامی- انسانی خویش هدایت کن؛ و بلاد مسلمین و مستضعفین را از شرّ مستکبرین و جهانخواران محفوظ دار؛ و شهدای راه حق را از عصر آدم صفی الله تا عصر پیامبر خاتم، صلی الله علیه و آله و سلم، و تا کنون و تا عصر بقیه الله، ارواحنا فداه، از رحمتهای واسعه و جلوه‌های خاص خود بهره‌مند فرما؛ و شهدای عزیز ایران را که برای اسلام و میهن اسلامی سرافرازیها آفریدند با شهدای صدر اسلام محشور فرما؛ و به بازماندگان آنان، پدران و مادران و همسران متعهدشان، صبر و اجر و پایداری عنایت فرما؛ و به اسرای ما سلامت عنایت کن؛ و هر چه زودتر این بزرگان اسلام و افتخارآفرینان کشور اسلامی ایران را به میهن اسلامی‌شان بازگردان؛ و به جانبازان، این شهدای زنده، شفا مرحمت فرما و در خیل شهدا محشورشان نما؛ و به نزدیکان، خصوصاً مادران و پدران و همسرانشان، صبر و اجر مرحمت فرما؛ و به رزمندگان در راه اسلام و دفاع از کشور اسلامی، که با کوششهای جانفرسای خود دشمنان اسلام را منکوب و مخذول نمودند و دست آنان را از تجاوز و جنایت و خیانت به کشور قطع کردند، قدرت و سلامت و عظمت مرحمت فرما، و آنان را از مجاهدان در راه خدا قرار بده.
صلوات و سلام خدا بر پیامبران خود، خصوصاً خاتم و افضل آنان، حضرت محمد مصطفی، صلی الله علیه و آله و سلم، و بر امامان و اولیای عظیم الشان خداوند، بویژه خاتم آنان، مهدی منتظر، بقیه الله فی الوری- ارواحنا لمقدمه الفداء. و السلام علی‌ عباد الله الصالحین.
روح الله الموسوی الخمینی‌

«۱»- صدام حسین، رئیس جمهور مغرور حاکم بر بغداد، که در آغاز جنگ تحمیلی علیه ایران وعده فتح سه روزه داد و تجاوزش به ایران را« قادسیه» نامید. «۲»- اسحاق شامیر، که به تازگی نخست‏وزیری رژیم اشغالگر قدس را عهده‏دار شده بود. او پیش از احراز این سمت، وزیر امور خارجه رژیم صهیونیستی بود «۳»- مناخیم بگین که جای خود را به اسحاق شامیر داد و از آن پس به سمت وزیر خارجه رژیم صهیونیستی منصوب شد. «۴»-« فَلَمْ تَقْتُلُوُهُمْ وَ لِکنَّ اللَّهَ قَتَلَهُمْ وَ مَا رَمَیْتَ إِذْ رَمَیْتَ وَ لکِنَّ اللَّهَ رَمی‏ وَ لَیُبلِیَ المومِنینَ مِنه بَلاءً حَسَناً- شما ایشان را نکشتید بلکه خداوند آنها را کشت و نه تو تیر را انداختی آن گاه که انداختی، بلکه خدا بینداخت تا بیازماید مومنان را از خود آزمایشی نیکو. سوره انفال، آیه ۱۷.


امام خمینی (ره)؛ 31 شهریور 1362

جمله طلایی

فراز طلایی

دیدگاه ها

نظر دهید

اولین دیدگاه را به نام خود ثبت کنید: