شناسه مطلب صحیفه
نمایش نسخه چاپی

نامه [به آقای میلانی؛ درخواست صدور اعلامیه]

درخواست صدور اعلامیه و اعلام عزای ملی
میلانی، سید محمدهادی
جلد ۲۱ صحیفه امام خمینی (ره)، صفحه ۵۱۹

توضیح تاریخی

  •  13 خرداد1342، عاشورا در قم با سخنرانی پرشور امام و در تهران با تظاهرات گسترده مردم تا کاخ مرمر شاه، همراه بود. حکومت که چاره‌ای جز دستگیری امام و روحانیون سرشناس نمی‌دید در شب 15 خرداد، این تصمیم را عملی کرد. صبح روز 15 خرداد مصادف با 12 محرم‌الحرام، مردم خشمگین، در حرم حضرت معصومه (س) تجمع کردند و خواستار آزادی امام شدند. مردم از حرم که بیرون آمدند تا در شهر پراکنده شوند، نیروهای رژیم با مسلسل و تانک به میدان آمدند و زد و خوردها آغاز و خون‌ها بر زمین جاری شد. با رسیدن خبرهای قم به تهران، مردم به خیابان‌ها آمدند. سرنوشت این تظاهرات همانند قم، آتشین شد. غروب 15 خرداد مردم ورامین به جلوداری کفن‌پوشان راهی تهران بودند که رگبار مسلسل‌ها راهشان را سد کرد. در آستانه سالگرد 15 خرداد، امام این نامه را به آیت‌الله میلانی ارسال می‌کنند. ر.ک. دایره‌المعارف مصوّر تاریخ زندگی امام خمینی، جعفر شیرعلی‌نیا، نشر سایان، صفحه 88.

مکان:؟
حضرت آیت‌الله میلانی- دامت برکاته‌
این عریضه رسمی نیست از این جهت جسارت شده است.
1. لازم است اعلامیه [ای‌] فوری مرقوم فرمایید و روز هشتم منتشر شود مبنی بر اعلام عزای ملی در روز دوازدهم محرم راجع به واقعه آن روز و در ضمن از مسائل روز که اختناق شدید مبلغین و آزادی همه طوایف ضاله از قبیل مسیحیین و بعض فرق ضاله دیگر بحث شود و اعتراض گردد.
2. اهل منبر تا هشتم صحبتی نکنند و از آن وقت در صورت امکان راجع به دوازده محرم و راجع به جلوگیری از اهل منبر و حبس محبوسین صحبت کنند.
3. البته در ضمن اعلامیه به حبس محبوسین از اهل علم و اهل منبر اعتراض فرمایید.
4. در صورت امکان دسته‌جات در هشتم به بعد راجع به واقعه دوازده محرم شعارهایی بدهند.
5. دستور دهید تراکتهایی طبع و در روزهای اجتماعات پخش کنند راجع به مسائل مختلف روز.



امام خمینی (ره)؛ 01 اردیبهشت 1343
 

دیدگاه ها

نظر دهید

اولین دیدگاه را به نام خود ثبت کنید: