شناسه مطلب صحیفه
نمایش نسخه چاپی

نامه به آقای صادق خلخالی درباره ضرورت رعایت مصالح‌

نجف
ضرورت رعایت مصالح
خلخالی، صادق- قم
جلد ۳ صحیفه امام خمینی (ره)، صفحه ۳۵۶

توضیح تاریخی

  • شهرهای ایران یکی پس از دیگری در چهلم شهدای پیشین شعله‌ور می‌شد و امام برای هر حادثه‌ای پیامی جداگانه می‌نوشتند. 8 اسفند برای حوادث خونین تبریز پیام دادند. با قیام مردم آذربایجان آیت‌الله شریعتمداری هم نامش بر سر زبان‌ها افتاد. برخی از یاران امام انتظار داشتند امام موضع بگیرد و اجازه ندهد که ایشان بر موج اعتراض‌ها سوار شود اما امام سرنگونی شاه را مهم‌تر از همه چیز می‌دانستند. ر.ک. دایره‌المعارف مصوّر تاریخ زندگی امام خمینی، جعفر شیرعلی‌نیا، نشر سایان، صفحه 208.

بسمه تعالی‌
21 ع 1 98
خدمت جناب مستطاب عماد الاعلام و ثقه الاسلام آقای آقا شیخ صادق خلخالی- دامت افاضاته‌
پس از سلام و تحیت، مرقوم شما را که تنبّهاتی عاقلانه و رندانه داشت مطالعه کردم. گمان نکنید غفلت دارم و آنچه تایید می‌کنم از روی اغماض از گذشته است. آنچه من اطلاع خصوصی دارم و نگفته‌ام، شما هم مطلع نیستید لکن باید رعایت صلاح- تا حدودی که مخالف مصالح عامه نباشد- بشود. در غالب نوشته‌ها و گفته‌ها، در قشرهای مختلف، آنچه مورد نظرشان است انحراف اذهان از مجرم واقعی است. بیچاره آنها که ملزم به عمل هستند و متهم به خودسری؛ بیچاره آنها که به مقدار کفاف قتل عام نکرده‌اند، باید محاکمه شوند و از درجه و شغل برکنار. آن منطق دستگاه و این مطالب اینها موید همان؛ کانّه یک دست همه را اداره می‌کند.
من حالم مقتضی نیست که بیش از این تصدیع دهم. الآن در حال تب و سرماخوردگی هستم ولی مهم نیست. من شما را و شماها را فراموش نمی‌کنم و نمی‌توانم فراموش کنم. از خداوند تعالی اصلاح امور را خواهانم. و السلام علیکم.



امام خمینی (ره)؛ 10 اسفند 1356
 

دیدگاه ها

نظر دهید

اولین دیدگاه را به نام خود ثبت کنید: