شناسه مطلب صحیفه
نمایش نسخه چاپی

نامه به آقای مرعشی نجفی درباره استقامت تا سقوط رژیم‌

پاریس، نوفل لوشاتو
استقامت تا سقوط سلسله پهلوی
مرعشی نجفی، سید شهاب الدین
جلد ۳ صحیفه امام خمینی (ره)، صفحه ۵۰۱

توضیح تاریخی

  • نیروهای امنیتی دولت بعثی عراق به منظور همکاری با رژیم شاه، بیت امام را در 2مهر1357 در نجف محاصره کردند. دولت عراق بر اساس روابط حسنه‏ای که با رژیم شاه داشت، از امام می‏خواست از مصاحبه با خبرنگاران، صادر کردن اعلامیه و ایراد نطق و خطابه سیاسی خودداری کند. سرانجام امام در 13مهر1357 تصمیم به مهاجرت از عراق به سمت سوریه گرفتند. اما به علت تیرگی روابط عراق و سوریه، قرار شد که از طریق کویت عازم سوریه شوند. با آنکه جهت ورود به کویت، ویزا صادر شده بود، پس از رسیدن به مرز کویت، مقامات دولت کویت دستور جلوگیری از ورود ایشان به خاک کویت را صادر کردند. امام شب را در بصره گذراندند و تصمیم گرفتند به پاریس هجرت کنند. به این ترتیب، عصر روز 14 مهر ماه 1357، امام و همراهان به بغداد منتقل شده و روز بعد، پس از ورود و توقفی کوتاه در پاریس، در دهکده‌ای به نام «نوفل لوشاتو» اقامت کردند. ر.ک. سایت مرکز اسناد انقلاب اسلامی، www.irdc.ir

بسمه تعالی‌
حضرت آیت الله آقای نجفی- دامت برکاته‌
به عرض عالی می‌رساند، مرقوم شریف که حاکی از سلامت مزاج محترم بود و حاوی استفسار از این جانب بود واصل، سلامت و توفیق جنابعالی را خواستار است.
این جانب به واسطه فشار عراق به تصویب شاه معلوم الحال، که مملکت اسلامی را تا سرحد سقوط رسانده است، از نجف به خارج آمده بلکه بتوانم برای این ملت محروم کاری بکنم. ما همه موظف هستیم که از پا ننشینیم تا سقوط سلسله بی‌حیثیت پهلوی. و السلام علیکم و رحمه الله و برکاته.
روح الله الموسوی الخمینی‌



امام خمینی (ره)؛ 19 مهر 1357
 

دیدگاه ها

نظر دهید

اولین دیدگاه را به نام خود ثبت کنید: