شناسه مطلب صحیفه
نمایش نسخه چاپی

پیام به علما و روحانیون درباره تکذیب شایعه پذیرفتن بختیار

پاریس، نوفل لوشاتو
تکذیب شایعه پذیرفتن بختیار
علما و روحانیون تهران و شهرستانها
جلد ۵ صحیفه امام خمینی (ره)، صفحه ۵۳۶

توضیح تاریخی

  •  امام در پاریس هیچ‌یک از مقامات دولتی را نمی‌پذیرفتند مگر آن‌که از سِمت‌شان استعفا داده باشند. بختیار مُصِر بود امام را ببیند اما بدون استعفا. در تهران به ناگاه خبر موافقت امام با این دیدار آیت‌الله خامنه‌ای و دوستانش را شگفت زده می‌کند. این خبر را احمد صدر حاج سید جوادی و احمد مدنی به نقل از ابراهیم یزدی گفته بودند. آیت‌الله خامنه‌ای نقل می‌کند: "آن دو از ما خواستند که اعلامیه بنویسیم و این موضوع را به اطلاع مردم برسانیم. ما آن را بعید دانستیم ... خبرهای پی‌درپی که تا شب می‌رسید همگی از موافقت امام می‌گفت ... از شهید مطهری خواستیم که مستقیما با پاریس تماس بگیرد ... تماس گرفت. یزدی گوشی را برداشت، موضوع را از او پرسید. او هم موافقت امام را با بختیار، بدون استعفا، اعلام کرد." ر.ک. دایره‌المعارف مصوّر تاریخ زندگی امام خمینی، جعفر شیرعلی‌نیا، نشر سایان، صفحه 231.
  • در 7 بهمن‌ماه 1357 در جلسه شورای امنیت تصمیم گرفته شد که بختیار با سفر به پاریس در دیدار با امام به تفاهم برسد. مهندس بازرگان با این کار موافق بود ولی با مخالفت امام ره رو به‌رو شد. با انتشار این اعلامیه موضوع سفر بختیار به طور کلی منتفی شد. ر.ک. تاریخ انقلاب اسلامی، موسسه فرهنگی هنری قدر ولایت، جلد اول، صفحه 31.
  • سید جلال الدین تهرانی دو روز پس از خروج شاه از ایران به توصیه اعضای شورای سلطنت مخصوصا شاپور بختیار برای ملاقات و مذاکره با امام خمینی عازم پاریس شد. ولی پیام امام خمینی بر غیر قانونی بودن شورای سلطنت این ملاقات را غیر ممکن ساخت و شرط ملاقات، استعفای کتبی با اعلام این نکته که شورای سلطنت غیر قانونی است اعلام شد و این مسئله در حاشیه نامه تهرانی که تقاضای ملاقات کرده بود نوشته و برای او ارسال شد. سید جلال الدین روز اول بهمن ماه استعفای خود را از ریاست شورای سلطنت در اختیار مطبوعات قرار داد. ر.ک. بیست و پنج سال در ایران چه گذشت؟ (از بازرگان تا خاتمی)، داود علی بابائی، انتشارات امید فردا، جلد اول، صفحه 116

بسم الله الرحمن الرحیم‌
حضرات حجج اسلام تهران و سایر شهرستانها- دامت برکاتهم‌
آنچه ذکر شده است که شاپور بختیار را با سمت نخست‌وزیری من می‌پذیرم، دروغ است بلکه تا استعفا ندهد او را نمی‌پذیرم؛ چون او را قانونی نمی‌دانم. حضرات آقایان به ملت ابلاغ فرمایید که توطئه‌ای در دست اجراست و از این امور جاریه گول نخورید. من با بختیار تفاهمی نکرده‌ام و آنچه سابق گفته است که گفتگو بین او و من بوده، دروغ محض است. ملت باید موضع خود را حفظ کنند و مراقب توطئه‌ها باشند. و السلام علیکم و رحمه الله.
28 شهر صفر 99
روح الله الموسوی الخمینی‌



امام خمینی (ره)؛ 07 بهمن 1357
 

دیدگاه ها

نظر دهید

اولین دیدگاه را به نام خود ثبت کنید: