شناسه مطلب صحیفه
نمایش نسخه چاپی

نامه تسلیت به خانم خاتون رحمانپور

قم
نامه [تسلیت به خانم خاتون رحمانپور]
رحمانپور، خاتون
جلد ۶ صحیفه امام خمینی (ره)، صفحه ۳۸۵

توضیح تاریخی

  • محمد رحمانپور معروف به شاطر محمد از شیعیان سنندج و از مبارزان علیه حکومت پهلوی بود. وی چندین مرتبه توسط ساواک دستگیر شد، مغازه‌اش نیز توسط عوامل حکومتی در 6 بهمن 1357 به آتش کشیده شد. شاطر محمد پس از پیروزی انقلاب اسلامی به عنوان معاون کمیته انقلاب اسلامی سنندج، مسئولیت زندان شهر، دستگیری عوامل حکومت پهلوی و برخورد با ضد انقلاب را بر عهده گرفت. روز 27 اسفند 1357 گروهی از عوامل حکومت پهلوی و تعداد زیادی از عناصر ضدانقلاب و عده زیادی از عناصر چپ‌گرا به کمیته انقلاب اسلامی سنندج حمله کرده و آن را محاصره کردند. در ساعت 2 بامداد 28 اسفند 1357 تیری به کتف وی اصابت کرد اما همچنان به مقاومت ادامه داد تا اینکه ساعت 6 صبح تیر دیگری به دهان وی خورد و به بیمارستان سنندج منتقل شد و تحت عمل جراحی قرار گرفت. چپی‌ها که از انتقال شاطر محمد به بیمارستان اطلاع یافته بودند، به بیمارستان هجوم برده و به زور وارد اتاق عمل شدند و بر روی تخت اتاق عمل یک خشاب گلوله بر بدن وی خالی کردند. پسر شاطر محمد نیز با شلیک چند گلوله به سرش به شهادت رسید و پس از آن شکمش نیز با سر نیزه دریده شد. ر.ک. روزشمار تاریخ معاصر ایران، محسن غنی یاری، موسسه مطالعات و پژوهش‌های سیاسی، صفحه 500 و 501.

بسمه تعالی‌
بانوی محترمه خاتون «1»
من شریک در مصیبت شما هستم. از خداوند تعالی خواهانم که شهید شما را با شهدای کربلا محشور کند و به شما اجر و صبر عنایت فرماید.
روح الله الموسوی الخمینی‌

«۱»- نامه امام خمینی خطاب به خانمی است که همسر و فرزندش به هنگام دفاع از کمیته انقلاب اسلامی سنندج به شهادت رسیده‏اند. شهید محمد رحمانپور که بارها توسط ساواک شکنجه شده بود، به همراه فرزند ۲۳ ساله خود به شهادت رسید.


امام خمینی (ره)؛ 28 اسفند 1357
 

دیدگاه ها

نظر دهید

اولین دیدگاه را به نام خود ثبت کنید: