مطلب مرتبط

سخنرانى در جمع كاركنان پالايشگاه نفت تبريز (رفع آشفتگيها)
شناسه مطلب صحیفه
نمایش نسخه چاپی

سخنرانی در جمع کارکنان پالایشگاه نفت تبریز (رفع آشفتگیها)

قم
میلاد حضرت مهدی (عج)
آشفتگیهای پس از انقلاب و ضرورت رفع آنها
کارکنان پالایشگاه نفت تبریز
جلد ۹ صحیفه امام خمینی (ره)، از صفحه ۳۵ تا صفحه ۳۷

توضیح تاریخی

  • پیش نویس قانون اساسی که به دستور امام نگارش یافته و توسط شورای انقلاب و دولت موقت مورد بحث و بررسی قرار گرفته بود، جهت جلب آرا و انظار مردم و اندیشمندان در تاریخ 24/3/1358 در روزنامه‌های کثیرالانتشار منتشر شد. با تاکید امام بر تشکیل مجلس خبرگان جهت بررسی نهایی قانون اساسی، قانون انتخابات این مجلس تصویب شد و این انتخابات در 12 مرداد 1358 برگزار شد و 75 نفر نماینده این مجلس انتخاب شدند. ر.ک. سایت مرکز اسناد انقلاب اسلامی، www.irdc.ir

بسم الله الرحمن الرحیم‌

آشفتگی‌های انقلاب‌ها

ما باید فکر بکنیم که چه کردم؛ و بعد از این کار چه باید بشود و بعد ما چه تکلیف داریم. آنکه ملت ما انجام داده است یک امر اعجازآمیزی است که به حسب قواعد طبیعی نمی‌شد یک همچو امری واقع بشود، برای اینکه یک ملتی بود اولًا خیلی ترسان از سازمانها و اینها، که وقتی اسم سازمان «2» را می‌شنید، هر کس می‌شنید، شاید به خودش می‌لرزید. و ثانیاً نداشت هیچ چیزی که مقابله کند با یک قدرت بزرگ مع ذلک، هم در روحیه متبدل شد به یک موجود دیگری، یک موجود ترسو به یک موجود شجاع، یک موجودی که از سایه پلیس می‌ترسید متبدل شد به یک موجودی که با شاه در افتاد و بیرونش کرد. و ثانیاً هیچ نداشت، و آنها همه چیز داشتند؛ و یک کاری انجام دادید. خوب، حالا یک انقلابی شما کردید و یک پیروزی بسیار مهمی به دست آوردید. پشت هر انقلابی، آشفتگیهای بسیار زیاد هست. و- بحمد الله- آشفتگیهایی که در این انقلاب ماست خیلی کم است، اما خودش فی نفسه زیاد است، اما وقتی که مقایسه بشود با آشفتگیهایی که در انقلابات دنیا واقع شده است، این کم است نسبت به آنها، و بعد از این انقلاب و هر انقلابی که این آشفتگیها هست و خصوصاً انقلاب ما که خرابکاری‌ اینها کردند و رفتند؛ قرضهای زیادی گذاشتند، نیروی انسانی ما را عقب زده بودند، اقتصاد ما راور شکسته کرده بودند، ارتش به یک صورت دیگر در آمده بود، همه قوا و همه جهات در هم و بر هم، همه وزارتخانه‌ها یک جاهای بسیار ناراحت‌کننده.

نیاز به فرصت برای بازسازی کشور

و حالا که انقلاب حاصل شد و می‌خواهید همه چیز منقلب بشود دیگر، همه چیز بخواهد منقلب بشود،- نمی‌شود- که یکدفعه شما فرض می‌کنید که ما می‌خواهیم همه وزارتخانه‌هایی که هستند- اینها- اشخاصی که در آنجا مثلًا طاغوتی بودند، اینها عوض بشوند، و یک اشخاص دیگر بیایند. اینها پنجاه سال زحمت کشیدند که ما آدم نداشته باشیم! حالا دولت به زحمت افتاده است که چه بکند، گردش می‌کنند این طرف، آن طرف، یکی را برمی‌دارند، یکی را می‌گذارند، بخواهند یکدفعه در را باز کنند و بگویند همه بروید، خوب، به هم می‌خورد اوضاع، به تدریج اینها دارند عمل می‌کنند. دولت، شب و روز زحمت می‌کشند، اینها حسن نیت دارند؛ زحمت می‌کشند؛ لکن اموری است که با تدریج باید درست بشود. به این زودی نباید ما توقع داشته باشیم که یک رژیمی رفته و همه چیز را هم خراب کرده و این همه هم قرض گذاشته برای این مملکت، حالا تا این پایش را بیرون گذاشت تمام کارها درست بشود! و البته آنهایی که طمع به این مملکت دارند به این زودی دست بردار نیستند، آنها توطئه می‌کنند، اسباب فساد ایجاد می‌کنند، اسباب شلوغی و ناراحتی ایجاد می‌کنند، نمی‌گذارند کِشت بشود، وقتی کشت شد، نمی‌گذارند بردارند، وقتی برداشتند می‌سوزانند. اینها همه اموری است که بعد از انقلاب هست در کار. شما نباید قدرت ایمانتان را هیچ در آن تزلزل ایجاد کنید، شما قوی باشید، شما پیروز هستید، اینها هم رفتنی هستند. منتها تحمل زحمت می‌خواهد. شما پنجاه سال ظلم کشیدید و حرف نزدید، نتوانستید هم حرف بزنید، پنجاه سال از شهربانی و از ارتش و از ژاندارمری و از سازمان «3» بالخصوص همه ما رنج بردیم، همه‌ ما زحمت کشیدیم، حبس رفتند رفقای شما، شکنجه دیدند رفقای شما، پنجاه سال این طور بود؛ حالا پنجاه سال این کارها شده است و شما هیچ وقت خطابه نخواندید که چرا این جور می‌شود! حالا پنج ماه است، پنجاه ماه هم نیست، پنج ماه است که اینها رفته‌اند، آن وقت هم خرابی کرده‌اند و رفته‌اند، شما با آن قدرت و قوه الهی که خدا به شما داده به پیش بروید. دولت از یک طرف، و شماها از یک طرف و ماها از یک طرف، همه با هم مجتمع، این نهضت را پیش ببریم و ان شاء الله همه چیز درست بشود و همه این چراها جواب داده می‌شود. همه اشکالات وارد است، اما وقت دارد.

ویژگیهای اعضای مجلس خبرگان‌

الآن شما باید همه قدرتان را صرف بکنید برای اینکه الآن قانون اساسی- اساس مملکت- باید، درست بشود. اساس مقدم بر این طور چیزهاست، الآن قانون اساسی را باید درست بکنید.
اشخاص خبره را فکر بکنید چه اشخاصی باید انتخاب بکنید؛ اشخاص سالم، اشخاصی که نه شرقی باشند، نه غربی باشند، اعتقاد به جمهوریت اسلامی داشته باشند، ایمان به خدا داشته باشند، اهل علم باشند، امثال ذلک. ان شاء الله وقتی مجلس درست شد و قانون اساسی درست شد و رئیس جمهور درست شد، اینها هم به تدریج درست می‌شود. قدرت الآن دست خود شماست و اینها هم هیچ آدمی نیستند که بتوانند کاری بکنند. خدا ان شاء الله همه‌تان را حفظ کند. موفّق باشید.
و السلام علیکم و رحمه الله و برکاته‌

«۱»- در صحیفه نور، تاریخ ۲۰/ ۴/ ۵۸ درج شده است اما به استناد گزارش مطبوعات مورّخ( ۲۰/ ۴/ ۵۸) تاریخ دیدار ۱۹ تیر ماه بوده است.«۲»- سازمان اطلاعات و امنیت.«۳»- ساواک.


امام خمینی (ره)؛ 19 تیر 1358

صوت مطلب

کیفیت متوسطحجم 3/14 مگابایتبیشتر

فراز طلایی

دیدگاه ها

نظر دهید

اولین دیدگاه را به نام خود ثبت کنید: